Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Tränar du ngt utöver ridningen?

Jätteroligt att det går bättre! Det är väl alltid en miljon saker man vill förbättra, tyvärr.. ;)
Men steg för steg tar man sig fram.. :P

Jag har faktiskt försökt vila så gott jag kunnat. Men en del saker har jag bara behövt göra. Nu har jag jobbat så lite att jag måste börja göra lite mer för plånbokens skull. Tyvärr är jag inte direkt frisk.
Har känt att jag behövt komma ut och träffa människor också. Har i stort sett inte orkat det på hela vintern. Var hemma julafton själv pga trötthet. Nyår åkte jag hem kl 01 typ. Sen har jag väl varit ute 2 ggr sen dess. Men nu kände jag att jag för mitt eget psyke måste träffa mina vänner etc. Så jag har varit ute nån gång och även på dejt. Jag hade väl eg behövt vila. Men ja.. Det stärker ju psyket och ger i sin tur energi på sitt sätt..

KL

Idag red jag lektion på lilla gulle för herr dressyrtränare. Det var svinkul! Han är så barsk och pressar en så hårt. Iom att jag jobbar med det här tycker han att jag ska ha rejäla krav på mig. Så han har jagat mig hej vilt i 1 h och 15 min. Jeeeeklar vad jag fått rida!
Men åh, vad roligt det är! Som vanligt får jag en miljard aha-upplevelser och lär mig massor. Och så väcker det en massa nya funderingar när det fått sjunka in lite.
Gulle var jätteduktig idag!
Testade Tinos sadel idag igen. Hästen bjuder inte lika bra inne. Så jag får svårare att sitta då iom att han inte är lika mkt framför mig i början av passet. Men idag hade jag ju tränarhjälp och bad honom gapa på mig om min sits med.
Frågade "vad fasen jag ska göra för att kunna komma ner i sadeln bättre?". Naturtalangen och den krassa pedagogen svarar: "Det är bara att riiiida".
För honom är allt "bara att". Haha..
Så ja.. Jag får köra på. ;)
Han tycker iaf jag gjort ett bra jobb med hästen. Och att jag utvecklas bra själv. Kul! Sen har jag ju mil kvar. Men vi jobbar på't. :p

Det går ju iaf, även för mig, framåt. Man får vara glad för det lilla. :P
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Jag har ju faktiskt aldrig suttit i en skolsadel. Jag är mkt intresserad av att testa. Så en vacker dag.. :P

Men av det jag sett av dem och det jag rent logiskt kan fundera ut så förstår jag varför du sitter mer avslappnat i vanlig(som passar dig så klart).
Hoppa pinnar är skitkul! Så jag förstår dig.
Jag berättade för min ena dressyrtränare att jag börjat ta lite hopplektioner nu. Han tyckte det var skitbra! Han har ju själv tävlat hoppning och fälttävlan rätt mycket förr. Jag tror det är det som gjort honom så sinnessjukt sadelfast. Så fast vill jag också sitta! Så lite därför har jag börjat hoppa nu.

Hur är det med Pink nu?

Klart du ska på långritt! Jag har verkligen tur som har min tränare som kommer och rider ut med mig. Så vi kan lära hästarna saker ihop och öva på att få dem stabila ute. Jag vågar inte göra det med någon annan i stallet. Jag vill inte riskera att de ramlar av eller ngt om min häst skulle trigga på ngt och starta igång den andra av misstag. Med honom kan man ju göra precis vad som helst. Han reder sig..
Och alla våra långritter gör ju att hästarna stabiliseras också. Tror att långritten kommer balansera både Tino och gulle. Främst Tino, som har mer obalanserat psyke än så länge.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Haha, tur att du har flera tränare och redan kommit en bit själv! :p Jag hade blivit knäpp av sån pedagogik! :S
Men kul med träning! Så peppande att inse att bara man jobbar på så kommer det ju sakta men säkert utvecklas, så även om man kanske inte når sina mål idag eller om en månad så kommer man ju alltid ha lagt mer i sin ryggsäck för framtiden! :)

Det är lite det fenomenet jag upplever med sadeln också fast tvärtom. Den funkar bättre när hästen är i mindre bra eller ok form, inte den där riktigt fina formen då trillar jag nästan bakåt! :p Vilket såklart är lite synd, man hade ju helst kunnat finrida ännu bättre i det läget med bättre hjälp av sadeln, å andra sidan tror jag att jag har lättare att ta mig till det läget när man får hjälp i "normalläget" så att säga!

Bra att du försöker ta det lugnt iallafall! ;) Förstår hur det är, man vill ändå hinna med sig och hinna göra något trevligt då åtminstone, även om kroppen kanske hade mått bättre av mer vila.

Jag provade rida igår! :) Själva ridningen gick bra, var värre att bära vattenhinkar och såna smågrejer som att gå med kusen till-från ridhuset (det gör inte ont om jag går sakta och hinner kontrollera rörelserna bra så att säga, men minsta lilla jag ökar på eller går uppför/nedför, böjer mig ner osv, så känns låret) och blev lite mer mör än vanligt i knä-höft i den sida där lårmuskeln inte riktigt är med. Så efteråt blev det tyvärr sämre igen! :/
Men det är skönt att veta att det känns mindre i själva ridningen än mycket annat!

Kusen var f ö galoppinställd, kanske var nöjd med travjobbet redan och ville gå vidare, haha!
Redan i avsaktningar till skritt "råkade" pålle missförstå och göra fina galoppfattningar fast utan att vara överpigg eller stressad, bara arbetsvillig! :love: Fick till flera fina språng i sträck i vänstervarvet där det brukar vara klurigt att öht få rätt galopp! :)

Roligt att det går att rida, fast får nog ta det lite lugnt med det ändå eftersom benet blev mer mört efteråt. Kände när jag hade gått en långsam prommis att det blev bättre efteråt, men har jag överbelastat låret med att göra sånt som gör ont brukar det kännas sämre efteråt.

Klarar inte motivera mig att träna nuförtiden bortsett från ridningen! :P Men i Juni kommer jag ha mer tid över, tänkte komma igång med lite core-träning och raska promenader då! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

***delvis knapplån***

Ni är så ambitiösa och flitiga med era hästar och träningen att jag sitter och får dåligt samvete.... :p
För min del har ridningen fått stå till sidan på grund av jobb och utbildning. Jag ska börja på en ny befattning i september, efter semestern, och har fått utbildning inför detta. Och sen har det legat på i det dagliga jobbet, vi känner verkligen av det där med att ju färre vi är desto mer övertid och tidsförskjutningar blir det. Senaste "jobbrundan" hade vi 10 arbetsdagar i rad, utan en enda fridag. Så det är skönt att vara ledig några dagar nu.

Idag fyller min vackra Best 20 år. Jag hade tänkt filma och fotografera henne, men det regnar och stormar så det får anstå. Hoppas vädret blir bättre i eftermiddag! Lagom till födelsedagen anlände den bronsstatyett jag beställde för ett bra tag sedan. Den är gjord av en känd, etablerad konstnärinna som verkligen lyckats fånga Bestens personlighet. Det finns inte minsta tvekan om att det är Besten som statyetten föreställer. Ska se om jag kan fotografera den senare!

På tisdag kväll landar en ny häst här på gården. Vi har köpt en 4-årig kallblodstravarvalack, som ska bli min mans körhäst. Lite nervöst, för vi har liksom köpt grisen i säcken iom att han bor mer än 100 mil ifrån oss och vi har bara sett foton och filmer. Men han är besiktigad u a och transporten är beställd. Foton kommer i nästa vecka!
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Äh, ibland måste det ju få bli så! Så länge hästarna mår bra måste man kunna unna sig lite slöare träning ett tag emellanåt! :p
Min kuse har ju fått vila mer än vanligt nu iom mina fina lårkakor, och vi ska iväg och träna om en vecka, efter det kommer pålle få stå en hel vecka för att jag ska iväg och provjobba. :angel:

Grattis till Besten! Och till hästköpet! :banana: Hoppas det blir lyckat!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

KL

Insåg precis att jag inte riktigt har haft tid med Buke det senaste, eller så mycket alls utöver jobb, mat och Skippen lite nu som då..

Kul att se att så många av er är så på gång såhär på våren!

Skippen och jag har tagit det lite lugnare sen pälsfällningen började, och det är väl först den här veckan som jag har känt att vi kan börja träna igen. Fram tills dess har han fått vila mer än vanligt och sen har vi varit ute o skrittat/joggat lite.

Sen har vi haft lite otur, den 1 april var vi på kurs för ena tränaren, och när vi var påväg ut ur stallet till vårt ridpass så lyckas skippen bli rädd för en slang som läg utanför stallet, och trycker sig mot dörren och lyckas fastna i dörrhantaget med en av sadelgjordsstropparna på sadeln. Som tur var gick det bra med Skippen, som gjorde sitt bästa för att komma loss, men sadeln fick jag skicka ner till tillverkarna. Min nya fina sadel som jag inte ens hade hunnit rida in! :cry:

I veckan fick jag svar att den var OK i bommen, var lite orolig för att läderbommen hade tagit stryk, så nu är den äntligen påväg tillbaka till mig!

Då är tur att man har en stallägare med lika breda hästar, så jag har fått låna hennes Equyer det senaste när jag har ridit på banan. Väldigt trevlig sadel den med!


Lilla grå gör ingenting just nu, jag har endast dåligt samvete för att jag inte ens har tagit mig tid (som inte finns) att se till att borsta av all hans vinterpäls denna veckan.. Kanske idag. . .
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Å vad spännande med ny häst. Vi får väl rapporter? Statyetten måste vi få se. Det låter hur läckert som helst att ha av sin egen häst.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Usch vilken otur med sadeln! Tur du kunde låna sadel! Ni är säkert också på g snart! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Det som är så himla bra är att tack vare den relativt milda och korta vintern här nere så är Skippen finare än någonsin skulle jag säga, och dessutom med mer muskler på rätt ställen än tidigare. Han ser ut som en lite biff!

Jag kan stanna upp när jag håller på o borstar honom, för att jag helt plötsligt ser den maffiga quaterbaken, hade jag haft en sån hade jag varit sååå nöjd! :p

Hans galopp blir bara finare och finare, och igår när jag red så fick vi till ett jättefint byte från höger till vänster (hans lätta), så det vore ju synd av mig o säga att vi inte är igång!

Däremot har jag tagit hänsyn till att han känner sig sliten under värsta pälsfällningen så vi har inte haft några diskussioner om hurvida han faktiskt ska anstränga sig (när han inte vill) eller inte.. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Charmigt med lite åsikter! ;) Det är så kul när man kommer på att det är vår och man plötsligt ser vad som hänt över vintern! :banana:
Vad roligt med galoppen! Jobbar ni med byten regelbundet nu eller har det varit förberedande?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja, visst är det, och eftersom jag är likadan själv så får jag ju acceptera att han är likadan.. ömsesidig respekt brukar jag hävda. ;)

Vi har ju jobbat med bytena lite till och från, och känner jag att han är med och mellan hjälperna så brukar jag testa. Jag brukar även försöka att sluta tänka avsaktning och ny galopp när vi byter varv naturligt i övningarna om det är lägligt. Inte så höga krav (mer än att han får massa beröm om han byter) o bara låta han öppna för tanken att han KAN byta galopp, även när jag sitter på!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Låter som en bra plan! :) Håll oss uppdaterade!


kl
Själv har jag emellanåt fått mig en liten segis! :banana: Ser det som bra, för även om det kan vara klurigt att väcka igång hästen emellanåt så är det sånt lyxproblem för oss! :D Och jag behöver ju såklart lära mig den biten också, man kan inte sitta och åka på överskottsenergi, måste lära sig rida fram den!
Men ibland blir jag lite ivrig och vill ha massor som man liksom är van att få gratis när pållen redan är igång, men som plötsligt blev jättejobbigt om man inte hade den där gratisenergin! :angel:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Det tycker jag absolut du ska testa, skolsadlarna är väldans annorlunda =) Jag gillar ju min sadel jättemycket och rider man bara på banan så funkar den ju jättebra. Den hjälpte mig jättemycket med sitsen i början och jag lärde mig att inte sitta på rumpan men nu blir det att jag bara drar bak benen och låser mig o trillar fram så nu behöver jag en engelsk så jag slutar med det dära och nu sitter jag mycket bättre i engelsk sadlarna med så det blir nog fint! =D Och särskilt när man vill ut o busrida mer haha

Min är nog inge vidare hopphäst dock, jag får varje gång på nytt övertala han att inte bli livrädd för bommar som ligger på marken :D Men när han övertalats så vågar han ta sg över högsta på sockerbitarna dock inte med mig på än haha!

Med Pink vet ju inte riktigt hur det är med, får se när jag vart på återbesök igen, ena morgonen stog han och betade på stallägarens trädgård :D tur att han är en stadig valack som föredrar gräs framför o springa omkring på 70 vägen utanför gården! Han hade antagligen legat fast vid dörren i boxen och lyckats sparka sönder boxlåset.. Han ska ju gå i skritt o stärka sig men det e så svårt när han är så pigg och bara studsar omkring! Men jag tror iaf inte att han är helt fit for fight, det är nog en bit kvar på det här.. jaja vi får se vad veterinärerna säger =)

Ja det hade vart himla kul! Fast det lär dröja ett tag för han orkar typ inget än sålänge :D
Men det är ju himlans praktiskt med en sån tränare! Jag ska absolut rida ut mer i sommar! Teddan är ju inte direkt jättetrafiksäker om man säger så, han har vant sig vid vanliga bilar nu, men har den en takbox... eller om det är en skåpbil... oj va farliga de är!
Värst av allt är lastbilar! Då sjunker han ihop som en cuttinghäst, alla benen bara glider isär och han blir hur låg som helst haha
Men han e duktig för han sticker ingenstans utan han sjunker bara ihop
Så här ska tränas i sommar!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

I förrgår kom han, vår Rune! Pigg och fräsch klev han ur transporten efter en resa på mer än 100 mil.
Han är något av det vackraste man kan se - blank så man kan spegla sig i honom, i perfekt kondition och inte ett gram för mycket. Jag förstår att han varit mycket väl hanterad hos förre ägaren, så välskött och så tillitsfull som han är.
Några bilder finns här:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1243412_page0.html
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ååh vad roligt med nya hästen! Han ser riktigt stilig ut! :banana:
Skönt att veta att hästen är VÄLskött och hanterad innan, ibland verkar det som att folk tycker tvärtom- att man får ett projekt att "rädda", men det är ju mycket trevligare att veta att ägarna har gjort sitt bästa för att ge hästen bra förutsättningar tycker jag!( Folks "bästa" kan ju iofs variera det också. )

Är han AR-tränad eller dressyrtränad något innan? :)

Zahlo:
Hihi, din Teddan och min som han är just nu har nästan samma hopp-utgångsläge låter det som! :rofl:
Tur man inte är ute efter en hopphäst!

Håller tummarna för Pink, att ni kan sätta igång snart!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Nej, han är körd med både sulky, vagn och släde men bara lite riden. Han är ju bara 4.
Meningen är att han ska bli min mans körhäst, men han ska så klart ridas in också.
Jag drömmer om att han bli min longerprovshäst - han är så lagom stor :laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Aha, perfekt att kunna göra grovjobbet själv! :) Särskilt om han fått såpass bra start som det låter som! Kul, blir spännande att följa!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Uppdatering från Sawanna och mig:

Idag har vi varit på kurs. Det var längesedan sist och hela vintern har det ju varit väldigt begränsat med dressyrträning för vår del. Detta var lägligt. Två ridpass + teori. Sawanna överraskade mig med att låta sig lastas på mindre än 10 minuter både dit och hem. Det är jätteplus och dagen kändes lyckad redan där. Det är nog dax att jag inser att jag inte har en svårlastad häst längre. Ridpassen då, ja jag har inte ridit för tränare sedan december så det var verkligen hög tid. (förutom ett pass i mars på tränarens häst). Första passet var Sawanna kalasduktig men jag kände att jag brast i timingen här och där. Irriterande, men som sagt, hästen var väldigt duktig och när jag var rätt i min timing kändes det väldigt bra. Glädjande var att jag inte lagt mig till med en massa dumheter/felaktigheter som jag trott, när jag ridit själv så länge. Hon korrigerade min högerhand som ville gå åt fel håll vid en situation. Det var lätt åtgärdat. Andra ridpasset var min timing betydligt bättre och Sawanna kändes enormt bra. Vi galopperade dessutom otroligt bra (för att vara oss) och att samla traven mot halva steg gick riktigt bra. Framför allt att vi kunde gå in i samlingen och ur den utan att tappa flyt och energi. Ja detta har varit en otroligt bra dag. Totola: Kan jag bibehålla den här nivån till slutet av juni så är jag mer än nöjd.
Dagens minus var väl att jag som vanligt plockat med mig kameran, men att jag glömt att ladda batteriet. Det dog långt innan jag red mitt första pass. Så tyvärr fick jag inga bilder idag. (ska fråga om någon annan har fotat).
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

haha men ellerhur! det är tur det XD
Jag det hoppas jag med! man vet ju aldrig men man får hålla tummarna att han blir bra =)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Hur är det med benet nu då?

Kul att det går framåt med galoppen!

Jag har bytt till Tinos sadel på lilla gulle. Och nu är mina höfter SÅ mycket bättre. Gör inte alls lika ont. Har börjat öva mer på att sitta i traven på honom. Och nu har jag ist fått sååå ont i nacken. Min behandlare är bortrest. Men var hos hans kollega idag. Jag fick lite nya träningstips. Han tyckte jag var svag i hals/Nacke. Och jag fick tips för att öva upp styrkan där. Det var några övningar som boxare gör för att tåla slag mot huvudet. Hoppas jag slipper såna! :p
Jag fick även andra tips av min tränare. Han utvecklade sen. Och efter så många år ihop så förstår jag honom. Man behöver liksom inte säga fulla meningar när man känner folk så väl. Så jag fattade att han menade "vill du sitta bättre så skaffar du fler timmar i sadeln" typ.

I fredags red vi för ridfröken. Det var skitkul! Vi fortsatte på temat galopp med rak häst och utvecklade lite. Det var en väldigt rolig och givande lektion även det! Fasen vad bra pedagog hon är! Åh, vad SVÅRT det är att rida! :devil::D
Hon tyckte gulle blivit så mkt bättre sen sist att det borde tagit 6 månader, det var 2 v sen hon såg honom sist. Så det var skitkul att höra!
Hon lämnar aaaaldrig sin gård på sommaren. Annat än för långväga clinics. Det har inte hänt på många år! Men hon erbjöd sig att komma till oss iaf ett gäng gånger i sommar. Så vi blev så himla glada hela gänget!
Vi har också bokat in ett gäng resor dit. Så hela sommaren är fullbokad med träningar. Så kul!

Min andra tränare har också varit ute och tränat oss. Vi har övat trick och ridit ut Tino och gulle och övat på olika saker ute.

Har också bestämt med ett gäng kompisar att vi ska åka till en tjej jag känner och testa hästpolo. Hon har startat eget nu med polo-ridskola. Iom att jag tycker tjejen är så fantastisk stödjer jag gärna henne ist för att testa "hos oss", även om jag gillar vår gård med så är det mer personligt med henne. Hon var med i senaste Häst och Ryttare. Och jag är så impad över allt hon lyckats med trots att hon är sjuk och har ont!:love:
Jag har ju aldrig testat. SÅ det blir skoj!

Immer:

Vilken sötnos! Grattis till nyförvärvet!
Jag blir jättenyfiken på statyn! Får vi se den?

Zahlo:

Ja, jag måste bara leta upp någon som har en först. ;) Jag tror nästan alla jag känner som haft såna gjort sig av med dem. Ska kolla om mina tränare har någon kvar. Det är alltid intressant att testa!

Men Pink då! Äldre män bör ha mer vett! Zeb kutade i sommarhagen och rev av sig en sko för första gången på ca 15 år. Busponny!
Det hela finns dokumenterat(snygga benvärmare vad?):
Benvrmare.jpg

Ska hålla tummarna för Pink!
Skönt med Teddy att han bara sjunker ihop! Det blir nog super när han blir mer rutinerad!


Suberdoo:
Kul att Skip är så på g! Just pälsfällning brukar min tränare referera till att en av hennes gamla tränare (undrar om det inte var Tibblin) gav som enda ok orsak(utom smärta eller för lite utbildning) till att inte vilja arbeta. Så då brukar vi också ta det lite piano med dem om de protesterar.
Gör du enkla byten eller flygande?

Biggan:
Kul att det går så bra för dig med! Jättebra gjort att inte lagt dig till med några egenheter! Att man tappar timeing lite må väl vara hänt. Iaf om det går att reparera på en ynka lektion! :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 943
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 875
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 620
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp