Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

ja jag har lite att jobba med nu. (och du också verkar det som) Vi får sätta fart på oss själva helt enkelt.
Vi har haft en bedrövlig vinter träningsmässigt sett. Ridbanan har varit usel och nu under våren har den istället för att vara stenhård, varit sjöblöt. Det torkade upp förra veckan så jag kunde rida på mera och då märkte jag ju att jag inte var riktigt finslipad. (milt uttryckt) Det har blivit väldigt mycket skritt under vintern och bara träning på små detaljer. Nu har det snöat och regnat i ett par dygn så nu är banan sjöblöt igen. Undrar verkligen när det är riktigt bra igen? Nu blir det uteritter enbart tills det torkat upp bättre. Men, å andra sidan så har jag ju inte bråttom. Det är väl bara att vänta ut det för vädret kan jag ju ändå inte rå på. Det blir desto roligare när vi kan komma igång för fullt igen. Jag är sååå sugen. Det har varit "träningar extra light" för länge för min smak.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Tråkigt med så kassa förutsättningar! Som du säger, det är ju ännu jobbigare när det är för lång period. :/
Vi har ju värsta lyxen, t o m utebanan är ridbar för den är såpass bra dränerad. Är mest hagarna som är katastrof just nu och så har det ändå inte varit såvärst länge, och vägarna är ju lite tråkiga eftersom det bara är dom trafikerade tråkiga ridvägarna som är halvt ridbara. Men träningsmässigt har det varit kanon!
:)

Min ursäkt att jag gått ner mig i traven är ju för att det är en färskvara från dag till dag - än så länge, klart liiite mer i taget sätter sig i ryggmärgen. Att vi börjat få till traven bättre har att göra med att vi tränat på mycket annat runtomkring - kommunikationen, övergångarna iom det, skrittjobbet, galoppansatser, och på dom punkterna har det avancerat ett stort snäpp. :banana: Traven är lite sån att den blir utifrån hur helheten är, hur bra förutsättningar man har innan vi ens gör övergången, och den kan hålla sig bra även om man bara gör ett par övergångar per pass. Men för mattes del så lyckas inte jag hålla kvar "travkänslan" av att rida traven så lite, eller fokusera på för mycket annat överhuvudtaget.
Samtidigt som själva traven oftast faktiskt blir bättre av att jag inte jobbar för mycket i den, utan fokuserar på det andra.
Fin balansgång det där! :p Brukar nu på sistone försöka lägga in en bits "åka trav" t ex i slutet när man ändå ska länga ut och pusta, och försöka lägga in någon övning iaf varje pass i trav. Men själv skulle jag egentligen ha behövt mer. Får väl ta tag i visualiseringsträningen (gå igenom passen mentalt i förväg) och core-träning igen för att hinna träna mig själv mer, men får nog acceptera att ca 1½ månad framåt i tiden kommer tiden inte räcka. Hoppas pållen står ut så länge! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Tråkigt med så kassa förutsättningar! Som du säger, det är ju ännu jobbigare när det är för lång period. :/
Vi har ju värsta lyxen, t o m utebanan är ridbar för den är såpass bra dränerad. Är mest hagarna som är katastrof just nu och så har det ändå inte varit såvärst länge, och vägarna är ju lite tråkiga eftersom det bara är dom trafikerade tråkiga ridvägarna som är halvt ridbara. Men träningsmässigt har det varit kanon!
:)
ja den här vintern har varit mycket värre än vanligt. Det brukar vara någon eller ett par veckor som det är dåligt. Inte flera månader i sträck. Men så fort det snöade denna sk vinter så töade det dagen efter och blev slasksörja. Sen frös det till direkt. Så höll det på hela vintern. Grrrr. Men vi har bott här i 12 år och det har aldrig varit så illa tidigare så förhoppningsvis var det en tillfällighet. Grattis till en bra och väldränerad ridbana.

Min ursäkt att jag gått ner mig i traven är ju för att det är en färskvara från dag till dag - än så länge, klart liiite mer i taget sätter sig i ryggmärgen. Att vi börjat få till traven bättre har att göra med att vi tränat på mycket annat runtomkring - kommunikationen, övergångarna iom det, skrittjobbet, galoppansatser, och på dom punkterna har det avancerat ett stort snäpp. :banana: Traven är lite sån att den blir utifrån hur helheten är, hur bra förutsättningar man har innan vi ens gör övergången, och den kan hålla sig bra även om man bara gör ett par övergångar per pass. Men för mattes del så lyckas inte jag hålla kvar "travkänslan" av att rida traven så lite, eller fokusera på för mycket annat överhuvudtaget.
Samtidigt som själva traven oftast faktiskt blir bättre av att jag inte jobbar för mycket i den, utan fokuserar på det andra.
Fin balansgång det där! :p Brukar nu på sistone försöka lägga in en bits "åka trav" t ex i slutet när man ändå ska länga ut och pusta, och försöka lägga in någon övning iaf varje pass i trav. Men själv skulle jag egentligen ha behövt mer.
Det är alltid lurigt att hitta rätt balans. Träna annat strärker och förbättrar säkerligen traven, men samtidigt måste du ju trava för att du själv inte ska tappa känslan. Du får tänka att du travar för din skull och inte för hästens då i första hand. Sen möts ni och helheten blir bättre. Jag tänker så när det gäller galoppen. Jag trivs i trav men tycker galopp är svårare. Det sitter inte naturligt i min kropp (om jag inte sitter på en häst som i sig själv har en bra och bärig galopp) Jag lägger in galopp mycket för min skull för galopperar jag för lite försvinner det ur min kropp snabbt. Hästens galopp blir bättre av skritt och travjobb.

Vi får väl se om någon månad eller två om du travar bättre och jag kan galoppera bättre:laugh:

Får väl ta tag i visualiseringsträningen (gå igenom passen mentalt i förväg) och core-träning igen för att hinna träna mig själv mer, men får nog acceptera att ca 1½ månad framåt i tiden kommer tiden inte räcka. Hoppas pållen står ut så länge! ;)
Klart pållan står ut. Det är nog du som lider mest av det.
;)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Hihi, fast vi har ju dessutom haft en upp-plogad ovalbana i vinter och ridhus! :devil: så det är mer "vanliga uteritter" som blivit lidande! Ändå kan jag hålla med om att det har varit en skitvinter, man blir ju drabbad ändå på ett eller annat vis! :P

Igår kändes det hyfsat ok i traven, så det tar sig nog!
Har ju relativt stort register i traven (bland annat därför den kan variera så mycket, även i kvalitet, den blir ju som man förtjänar :angel: och lite förvirrat ibland när man tränat många olika saker) men siktar på att utöka registret ännu mer! :) Öva korta traven - länga så mycket vi kan utan att pålle rinner iväg och tappar balansen, testa om man kan "schwunga upp" den lite mer emellanåt, och så alla möjliga olika variationer som blir per automatik beroende på vad man jobbar på och mattes dagsform!
Såna grejer tycker jag är jätteroligt att öva på, men jag måste skärpa mig själv för att hålla kroppskontrollen och vara tillräckligt aktiv och konsekvent så det inte får ta en hel volts förberedelser t ex för att få till någon marginell förändring, för att jag sitter och fiskar med rätt läge eller att hitta rätt i mig själv!

Utmaningen är antagen, jag ska se till att vi har lärt oss att få TYDLIG skillnad i förlängd steglängd och ökade schwunget i traven! :D Då måste jag själv skärpa mig om jag ska få hästen förstå vad jag vill och lyckas få honom göra det när jag vill. Ska vi säga deadline i slutet av Juni? ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja! i slutet av juni låter bra. Sen släpper jag min dunderklump på bete. (vi galopperade förvånansvärt bra igår. yihoo!!) Bra att ha ytterligare en morot också.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Liten uppdatering från mig =)

Var på Bent-kurs i helgen och har fått massa ny inspiration! Riktigt bra kurs denna gången =)

Har vart på återbesök med Pink nu och äntligen får vi göra nåt mer än att bara ledas! Så nu blir det skritt träning för hand i skolor och samling och om ett par veckor även uppsuttet =D

Teddybjörnen ska få en ny sadel så för tillfället tränar vi mest tricks och tänkte börja lite arbete vid hand också =)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Kul med kurs! Och med Pink, måste ju vara jättekul att kunna börja sätta igång till slut! :banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja himla kul! Fast det är ju inte fritt fram riktigt än, ska på återbesök om några veckor igen, då hoppas jag att jag får börja trava och att han får komma ut i stor hage! =D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Vad roligt med lite extra-boost i form av gemensam tävling, mot sig själv. Får jag haka på och lära mig sitta öht? Jag tycker jag skumpar som en dåre i allt över arbetsgångarter. Iaf traven..

Zahlo: Vad roligt att lille Pink är bättre! Hurraaa!:D
Vad ska Teddy få för sadel?

KL

Idag har jag ridit lektion.
Jag red först lilla gulle. Tränaren tyckte han såg jävligt fräsch och mycket starkare ut. Det var superkul att höra! Han bjuder och rör på sig.
Vi fick sen rida galopp, galopp, galopp länge för att galoppera ur honom och nyttja galoppens egen naturliga lösgörande egenskaper iom "böjd" gångart sas(trööött och orkar inte förklara bättre tydligen). Lilla gulle stod igår och var laddad till tusen. Så han brallade runt en del först. Jag fick gasa runt 10 min i ena varvet och 10 i andra innan vi började rida. Sluta är ngt som gynnar honom mkt nu. Han blir mkt bättre i den. Så det körde vi en del. Övergångar sluta-sluta.
Det var så roligt. För för första gången fick han gummi i kroppen och rörde sig helt annorlunda. Han såg ut som en flott sporthäst sa en kompis.:love:
Jag var illröd i nyllet och svetten rann i det varma ridhuset. Jag hade missbedömt vädret lite och hade vaaaarm ylletröja på mig, samt ridstövlar, hjälm, vinterhandskar etc. Puh!
Bästa var väl när jag flåsade och svettades och red i rätt friskt tempo på en häst som inte riktigt var helt med på noterna än och tränaren förjust piper att "åh, vad jag älskar det här!". Skitkärring!:mad::p

Sen fick jag vila lite och kolla andra lektioner ett tag.

Efter det gjorde lilltjejens häst debut för min ridfröken. Det var väldigt bra att få diskutera kring hästen med henne. Åh, vad hon är fantastisk! Eller ja, båda två. Hästen är en riktig raring med!
Men åh, vad man får lära sig om biomekanik, balans och hästens rörelser, psyke etc!
Idag var eg sista gången hon skulle komma ut till oss för terminen. Sen jobbar hon hemifrån. Men nu tror jag att hon verkade sugen på att komma till oss iaf. Vore ju jäkligt skoj!

Åh, vilken rolig dag!:love:

Vi tog in alla polohästar och Tino i klunga idag med. Det fanns någon för få grimma där uppe. Så någon/några fick gå lösa till gården. Mitt när vi går där och de har 4-5 polohästar per människa och lite lösa i en stor flock kommer någon ny urridande ur skogen. Har aldrig sett människa eller häst. Hon såg väääldigt förvånad ut. Så går det till hos oss, Polo-style. Bara att vänja sig. ;)
Men så är ju inte Polo-djuren som andra heller. ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja det känns så skönt att det är påväg åt rätt håll, nu :D
Teddybjörnen kommer antagligen få en stübben maestoso deluxe, den gillade vi! :D

Det låter som att du hade en väldans spännande dag!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

liten uppdatering:

Lustigt hur pyttesmå grejer kan göra så stor skillnad, eller konstigt att man fortfarande blir förvånad av det kanske? :p
Kortade stiglädren ett hål, vips så kändes det mycket lättare att hålla koll på mig själv iallafall i traven, vilket jag tyckte märktes på hästen också! :)
Sen är vi väl inte riktigt vid längningar och schwung-trav än, det kommer bli en utmaning, men bättre kroppskontroll är ju ett bra steg på vägen, haha!

Egentligen tycker jag det är synd att bli sån att man "fastnar" med en eller ett par tränare och inte vågar prova något nytt. Men nu på senare tid när jag backat i fotspåren till vad olika tränare har sagt och vad det gett för resultat så är det inte utan att jag suckar över hur fel det kan bli!
När man hör att "såhär ska du göra", försöker förtvivlat men får inte till det, kommer till nästa tränare som ajabajar för att man lagt till med det man fått instruktioner om (länga stiglädren var faktiskt en sån grej, bland annat) och så ändrar man tillbaka och ridningen fungerar bättre igen. Tänk vad många månader man kan hinna spendera på att frustrerat försöka lära sig något som sen ändå visar sig vara "fel"! :devil:
Med senaste instruktören (som jag tycker är jätteduktig, man märker väldigt tydligt resultat, både kortsiktigt och långsiktigt när man hunnit befästa det bättre) har nästan alla instruktioner bestått i att lära bort sånt som andra försökt lära oss att göra. Men självklart litar jag bäst på de instruktioner som ger resultat - som inte bara är idealiserande och logiska ord - utan som faktiskt funkar utifrån ekipaget och dagsstatusen.
Sen ska man lyckas med att komma ihåg det och inte låta sig formas om till något som går emot det som faktiskt gav resultat, tror sånt har sinkat ner enormt för min del!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ah, kul med ny sadel! Det blir en vanlig, engalsk sadel alltså?
Har du det till Pink med? Minns inte..

Totola:

Jag körde med viktmanchetter här om dagen för andra gången. Riktigt bra! Kan jag varmt rekommendera!
Traven är nog det jag har svårast för själv också. Så jag förstår hur körigt det kan vara.
Är det så att du fick bättre sits av att korta hålen hade du nog för långa för vad din bålstyrka klarar. Det brukar vara så. Jag har också under många år ridit med betydligt längre läder än vad jag klarade i magen. Då hade jag tom prob att sitta på Zeb som rör sig som en gammal lämmel. :P
Är din sadel helt optimal för dig?

Lilla gulle har ju samma modell som Zeb, Amerigo Vega. Zebs är mindre i sitsen(och inte lika vid). Jag har alltid trott att den är bra för mig men kanske att jag eg vill ha lite större sits. Jag sitter bra i den. Men har velat ha mer rörelsefrihet. Nu inser jag att den eg inte är för liten i sitsen. Utan att bommen inte riiiiiktigt är bra för mig. I min kortare sadel och på häst med noll gång så är det inga större problem. Inte på lilla gulle så extremt heller. Men jag har fått så otroligt ont i höfterna. Varit och sökt vård etc. Jag är rätt stryktålig. Så när jag gör det har det gått långt.
Den sadeln tippar fram mitt bäcken ngt. Och jag måste då spänna till lite för att behålla balansen. Det syns inte så mkt. Men jag känner det. Och i traven är det som värst, om det är en större trav. Eller om han skuttar till, oj vad ont!
Nu har jag haft galoppträning en v och mest ridit i galopp. Och mina höfter har blivit SÅ mkt bättre.
Idag red jag och min tränare ut på långritt. Trots att vi gick mellan varven så har jag SÅ ont igen.
Det får jag inte av att rida andra hästar på samma sätt.

Idag pratade jag med en sadelutprovare om Vegan. Och fick mina misstankar bekräftade. Den kan tippa fram en del människor med muskelrumpa eller sittbenen så placerade. Jag har båda.
"Som tur är" så brjar gulle växa ur den. Så han borde nog byta sadel snart. Jag hoppas, hoppas att matten provar ut en som jag passar bättre i. Den ska ju passa henne. Men jag hoppas jag passar bättre i den med.

Svårt att få till bättre sits när det gör så ont. Då spänner man ju automatiskt till då det hugger till som värst. :S
I ditt fall kanske du iaf kan få mer stöd av en annan sadel?

KL

Idag red vi som sagt ut långritt. Tränaren ville kolla hur Tino är nu. Så han tog honom och jag lilla gulle. Så kollade vi lite olika situationer med hästarna. Hur de reagerar vid separation, passeringar, olika gångarter och miljö etc.
Vi var ute och red och gick i 3 h i kvällssol. Jättehärligt!
Han tyckte båda två var mkt bättre. Han tyckte lilla gulle såg skitfin ut nu. Jättekul iom att han sett honom sen innan jag tog över träningen, då han var dålig.

Vi har planerat in en långritt i sommar. D ska vi vara ute ca 5-6 dagar och rida/gå och sova ute etc. Ska bli askul!
Vi tar Tino och lilla gulle(hoppas jag, inte kollat med hans matte än.. men hon blir nog bara glad:p) och byter hästar lite etc.
Jag har aldrig gjort något sånt. Så det ska bli superkul!
Så glad över allt han lär mig!

Min älsklingsveterinär var ute till en rehabhäst idag också. Åh, vad bra hon är! Jag är så glad att jag hittat henne! Fantastiska människa!:love:
Hon är urgullig som person. Och dessutom så fantastiskt kunnig som veterinär. Hon har både känsla och öga. Och ser små störningar som andra veterinärer inte tycker är ngt även om man påpekar. Hon är så himla grundlig.
Och dessutom kan man prata träningsupplägg med henne iom att hon själv tävlat svårklass flera år. Guldgruva!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Liten uppdatering:
Som hästen går nu så är jag bara ett enda stort leende. Hon har varit helt ljuvlig att rida senaste veckan. (ja...hon till och med galopperar riktigt bra) Jag däremot är allt annat än ljuvlig. Har haft lite ont i en överarm ett par månader. För ett par veckor sedan började jag få väldigt ont vid ena skulderbladet. Detta blev bara värre och nu har jag smärta från skuldran över axeln och upp till örat, samt ner i överarmen. Det bara sprider sig. INTE skönt alls. Detta har givetvis påverkan på min ridning. Har fått tid hon sjukgymnast om en vecka, men jag orkar bara inte gå och ha så ont hela tiden så jag ska åka till min tränare, som är ET till yrket idag. Hon är också duktig på människokroppen. Hon ska behandla mig med sin laser. (och diverse kläm och tryck). Innan jag sticker dit ska jag och Sawanna ut och köra lite konditionsträning i skogen.
(jag får kanske passa på att träna på enhandsfattning ett tag för högerarmen är inte så användbar)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Har ju en sadel med läderbom, nu har hästen ändrat sin form (bättre hållning) och rörelsemönster, och då känns det plötsligt som att jag sätts sämre i den, men jag tror ändå det blir helt ok nu med de kortare lädren så jag får lite stöd. Blir lätt att jag hamnar för långt bak i sadeln "på rumpan" annars, säkert utifrån bålstyrkan som du säger, att jag inte klarar att kompensera för det.
Å andra sidan brukar pålle bli smalare på bredden den här tiden på året (tror han hinner käka mindre volymer när det börjar komma upp lite pill-gräs i hagen, och har ju bytt över från hösilage till hö) vilket gör det lättare för höfterna att sitta bra, att få benen i ett bra läge. :)

Det skulle garanterat gå att hitta sadlar jag sitter mycket bättre i. Men jag har gått och blivit beroende av rörligheten och känslan gentemot hästen att jag "måste" ha en ganska mjuk flexibel sadel (pålle har också visat liknande fenomen, att ha blivit bortskämd med rörlig sadel som inte hämmar bogblad och ryggrörelser) kör ju med läderbom nu utan koppjärn.
Än så länge känner jag inget behov av att byta! Tycker fördelarna överväger nackdelarna med råge! :)


Långritt låter ju jätteroligt! :banana: Hoppas det blir av och blir som ni tänkt!
Vad skönt att ni har en så bra veterinär! :)


kl
Uppdatering igen.
Nu har jag faktiskt (bl a från lite inspiration härifrån buke! ;) ) lyckats hitta lite knappar i traven!
Det blev ju mycket lättare med kortare stigläder, sen var det väl mer att hitta knapparna så pålle förstår vad jag vill!
Luta axlarna bakåt, en liten avstämning och sen länga ramen, avlasta lite i rumpen (fast lustigt nog behövdes det mindre när jag lutade axlarna bakåt, bäckenet hamnade liksom bättre) och smacka på - då fick vi helt ok förlängd steglängd! :)
Kunde leka med att i upptagningarna efteråt be om att schwunga mer på stället åt passagehållet och något - ett par steg i taget gick det riktigt bra! :banana:

Dessutom tyckte pållen det jobbet var så stimulerande så dagen efter var han helt underbar fortfarande i jobbet överlag och i traven! :) Fastän jag inte "jobbade" med traven då utan snarare använde det som uppväckning/avlastning emellan skrittjobbet och galoppjobbet.
Men någon gång råkade han få till lite passage-aktigt schwung under en försök till galoppfattning också. Bra misstag! :love:

Till veckan ska jag eventuellt försöka mig på något litet kryss. Beroende på om jag får fotograf till att dokumentera den historiska händelsen och moraliskt stöd. :P Annars får det bli veckan efter då jag förhoppningsvis hunnit få låna en snäll hopp-ponny att skutta lite med för att få upp självförtroendet själv!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ah, bomlösa och läderbom har jag ingen större koll på.
Hoppas det löser sig!
Kul med traven! :D
Så härligt med de där som är byggda så när man börjar kunna få lite längning, tryck etc i balans utan att de antingen faller fram eller spjärnar.

Biggan: men usch! Det låter ju inte alls bra! Hur är det nu?

Kl

Idag har jag laborerat med sadel för att se om jag kan få mindre ont. Har så otroligt ont i höfter och rygg. IOM att gulle börjar växa ur sin sadel chansade jag o testade Tinos. Den låg faktiskt helt ok. Så red i den idag.
Kul att testa rida i samma sadel på olika hästar. Den känns väldigt annorlunda på Tino, jättehästen och lilla gulle.
Jag fick lättare att få ner benen och komma ner i sadeln i den här. Väldigt tydligt när hästen gick fram för egen maskin eller när jag fick driva. När han var väl framme och var framför mig kunde jag sitta riktigt bra. Men började han kliva av lite så blev det en väldig stor skillnad i den här sadeln. Intressant!
Det är inte lika stor skillnad i hans egen.

Jag är och har varit kanonsjuk. I fre red vi lektion för suveräna ridfröken. Fick superbra tips och hästen blev mkt bättre. Jättekul! Han har ju varit lite styv i ryggen. Men nu kom han loss mkt mer. Kul! Hon tyckte han börjat röra sig mkt bättre på den v sen hon sist såg. Roligt att höra!

Imorgon kommer manliga delen av dressyrduon för att ha lektion för mig. Det blir spännande! Misstänker en rejäl körare. :p

Lilltjejens häst hade lyckats riva ner och fastna i gallret för fönstret i boxen under natten. Hon hade sår vid ögonen, benen, buken etc. Ena bak var som en telefonstolpe. Och på buken hade hon en rejäääl svullnad. Så vi åkte in med henne till klinik IOM att en del sår satt över leder. Och så ville man kolla så inga senor skadats.
Men som tur är verkar det bara vara ytliga sår och ngt ödem på magen.
Tur att hon "missade" ögat och att hon inte drog sönder glaset med. :s

Nu söööömn!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Spännande vad olika sadlarna kan kännas! Märkte jag också när jag behöll gamla sadeln till nya hästen - den funkade egentligen inte alls, hittade bara inget bättre alternativ på väldigt tight budget just då. :P (och den passade iaf för hästryggen)

Trist att vara sjuk! Men du har hållit igång ändå gissar jag? ;)
jag har f ö gått och blivit sparkad av en kuse och fått en lårkaka (och en liten på andra benet) och haft ridvila några dagar. men funderar på att prova idag och se hur det går. Det drygaste lär nog vara den lilla som sitter på insidan av låret, lär göra ont när man sitter till häst. Men det känns så fånigt att ställa av kusen någon längre tid för en sån sak!

Som sagt så känns det bättre nu när jag kortade stiglädren och det handlar nog mest om att hela hästen ändras mer i sina rörelser nu under ett pass än innan, utifrån vad hästen gör, och då får jag lära mig anpassa mig till det! :p Men det underlättar såklart att kunna stödja i stigbyglarna emellanåt och ha lite mer vinkel i knät! (Om hästen "sätter sig" till ett galoppanslag t ex är det klart sadeln också ändras!)

Ja det är jätteroligt att kunna variera! :) Hoppas vi ska kunna utveckla det ännu mer så småningom! Det är ju dock bara en del av det jag skulle vilja utveckla i traven. Skulle ffa vilja utveckla mina egna skills till att kunna påverka traven och lättare hinna med i rörelser etc. utan att det känns som att hästen hinner rinna iväg innan jag hunnit hitta hur jag inverkar rätt till det jag ville. :angel: I traven kan jag inte riktigt göra som i skritten heller att jag gör en tydlig halvhalt/halt om inte hästen svarar, känns som att det riskerar störa ännu mer det man gör. Möjligtvis tydlig halvhalt, men det hjälper ju inte grundproblemet att jag får se till att snabbare hitta den inverkan jag hade tänkt. Kanske att det funkar på så vis att jag får skärpa till mig och få så lov att hinna med för att inte hästen ska uppleva det drygt av för många nästan-halter t ex. Skärper ju faktiskt till mig när kraven höjs, så det är iofs inte omöjligt! Bara taskigt mot hästen om jag misslyckas! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja denna gången blir det vanlig engelsk dressyrsadel, teddan trivdes bättre i de =)
På Pink har jag ecuyern, men jag ska sälja den och köpa engelsk till han med när han är mer igång =)
Jag känner både att jag sitter mer avslappnat i engelsksadel och att Pink o teddy funkar jättebra med engelsksadel också och att jag är lite sugen på att hoppa lite småhinder och det funkar inte ecuyern så bra till haha och på uteritter e det goare med engelsksadel också så nu jäklans!

Åh va kul det låter med lång uteritt du! så avis jag blir! jag får ansluta mig till nåt gäng om några år när min tedda är säker uteridarhäst =)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 946
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 875
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 621
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp