snälla, säg vad ni tycker

daphna

Trådstartare
Hej, har ventilerat det här lite i andras tradar men inte fatt nagon reaktion sa jag tankte att det kanske ar battre att starta en egen trad sa jag far höra vad ni andra tycker.
Har häst i Belgien (inte lätt) och blev tvungen att flytta fran stallet min hast stod i, en kompis flyttade ocksa sin hast till det nya stallet sa vi var alltsa bada dar och vara hästar kunde fortsatta att ga i hagen tillsammans (dom far endast ga ut ngra timmar här). Vi red tillsammans mest sa vara hastar var nastan jämt tillsammans och dom funkade super bra i hop. Nu har hon flyttat sin hast till ett annat stall eftersom hon inte gillade underlaget i ridhuset sa min hast gar ensam eftersom han sparkat andras hästar vill ingen ha sin häst med honom. Min hast star i en utebox och verkar gilla det och jag tycker att eftersom han far ga i hagen sa lite sa ar det battre att han atminsone har en utebox an instängd i ett stall. Stallet dit min kompis flyttat ar ett inne stall och dom far ga ut ungefar lika lite (fast hagarna är finare där). Jag tränar for hon som ager stallet jag star i och trivs utmarkt med henne som tranare och kanner att bade hasten & jag gör framsteg, det skulle jag sakna om vi flyttar.
Min häst verkar trivas och visar inte än nagon speciell saknad efter sin kompis vilket ar lite konstigt, det kanske kommer om ett tag? Agaren till stallet ska forsoka slappa sin hopp ponny med min hast i hagen men nu har min hÄst broddar sa da far han absolut inte ga med nagon annan enligt dom som har stallet (kan jag första). Jag star inackorderad och far rätta mig efter dom reglerna som gäller även om jag inte alls tycker samma i mycket. Jag trivs ganska ok i stallet och vet hur bedrövligt manga stall är här sa jag passar mig noga fö innan jag flyttar. Stallet dit min kompis flyttat verkar dock ok enligt henne, hon & hennes häst trivs, jag har varit där och det är alldeles nytt och fint (där jag star är ocksa nytt och väldigt dyrt = 6.000 SKR/manad:eek:). Tycker det är svart att veta vad som ar bast for hästen men som sagt han ser ut att trivas och jag vet ju inte hur han skulle trivas i stallet dit min kompis flyttat fast han skulle ju fa ga ut i hagen igen med sin kompis men sta inne i en box mestadels av dygnet.
Jag har tankt ha honom pa bete i sommar da far han ga ute hela dygnet i en stor hage med andra hastar. Dock maste jag ta bort bakskorna men det brukar ga bra enligt hon som har betet. Jag vill rida honom under tiden han gar pa bete och det finns en paddock med mjukt underlag och efter ett tag kan jag aven rida i skogen sager hon som har betet. Vad ar era erfarenheter av allt detta:confused:? Min hast har aldrig varit pa bete förr men nar han var i Sveriger sa var han ute hela dagarna med andra hastar. Jatte glad om ni vill dela med er av era erfarenheter av utebox, ensam i hagen, sommar bete:confused: Hur langt innan han ska pa betet bör man ta bort skorna?
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter:idea:
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Det är jättesvårt att förstå texten..
Kan du dela upp den så det blir lättare att läsa? :bow:
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

du kan ju köpa barfota-boots till bakhovarna om han ska gå barfota i sommar, då kan du fortsätta rida som vanligt.
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Att hästen går ensam i hagen är trist, men inget jätteproblem om det finns hästar i angränsande hagar och du inte ser några direkta tecken på att hästen mår dåligt av det.

Vet du om din häst är ömfotad eller inte? Ska du dra av skorna skulle jag göra det i samband med betesläppet då underlaget på sommarbete förmodligen är mjukare och mer skonsamt än vad du har runt stallet. Låt sedan hästen gå en tid utan bakskor så du ser att det funkar och han får vänja sig innan du rider honom. Alla hästar är olika, vissa är känsligare än andra. Fråga gärna din hovslagare vad han/hon tror nästa gång hästen ska verkas.

Det verkar inte finnas någon direkt anledning att flytta din häst efter din kompis häst, annat än att du kanske saknar din kompis sällskap?
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

tack ska ni ha för era svar och förlåt om texten var lång och svårläst. Boots är en bra idé. Jag vet ej om han är ömfotad eftersom han aldrig gått utan skor men jag får testa såsom Skogstrollet föreslår. Ja det går hästar i hagar precis bredvid så jag kanske inte behöver oroa mig för mycket.
Visst, jag saknar min kompis sällskap!
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Hej!

Vad lustigt att jag hittade din tråd, jag letar egentligen efter en svensk hovslagare i Bryssel. Flyttade hit med min häst för två veckor sedan, och jag kan säga att det är ju lite speciellt, med tanke på vad man är van med ifrån Sverige.

Vart har du din häst? Jag står på ridskola och är inte speciellt nöjd, men av de stallen jag kollade på innan flytten var det här det med mest utevistelse. Men saker och ting funkar inte riktigt som utlovat tycker jag.

Vad har du för hovslagare? Någon att rekommendera? Det här med svensk hovslagare skulle ju vara underbart, men jag förstod nog redan innan jag började leta att det skulle bli svårt. :)

Mvh

Ida
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Betala en helgresa för din svenska hovslagare? Så får han sko din häst gratis men får boende och resa till bryssel? ;)

Jag skulle lätt gå med på en sådan sak (fast hålla träningar i mitt fall).
 
Senast ändrad:
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Jag tycker inte du ska ha ångest över din hästs situation.

Ser han andra hästar? Får han kontakt med dom inne i stallet?
Jag tycker du gjort ett bra jobb med att fundera igenom vad som är problem och vad som kan bli bra. Bugar för det. :)

Skriv en lista med för och nackdelar med det stall du står i och det stall din kompis står i och sen funderar du igenom vad du vill.
Jag kan förstå om du saknar din kompis och att få rida ihop.

Hur länge till har ni broddbehov?
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Jag skulle gärna ta hit min egen hovslagare, men jag tror inte att det är ett vettigt alternativ under tre års tid. :)
Skämtade med honom om det förut men han verkade inte så imponerad.. ;)

Problemet är att min häst har "haft" ledproblem, som troligtvis börjat med en hovslagare som gjorde något helt galet med hennes fötter. Därefter använde jag mig av´klinikhovlagaren som tillsammans med vår veterinär "lagat" min lilla donna. Redan hemma i Sverige hade han rätt långt att åka till mig, men jag tvingade honom, så han är nog då glad att slippa åka till Bryssel var 6:e vecka!

Kart att det måste finnas bra hovslagare här nere, men VEM? Jag litar inte på att den som stallägaren rekommenderade är bra. Blir något galet kan det innebära en katastrof för mig och min häst.

Som ägare till en ledproblemshäst så kommer det där alltid att hänga som en skugga över mig.. Hon är visserligen igångsatt och allt funkar, men jag har varit extremt försiktig.

Jaja, nog om detta, det kommer säkert att ordna sig!
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Ring till hästklinikr och hör vem de rekommenderar till en häst som din? :)
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Jag tycker inte du ska ha ångest över din hästs situation.

Ser han andra hästar? Får han kontakt med dom inne i stallet?
Jag tycker du gjort ett bra jobb med att fundera igenom vad som är problem och vad som kan bli bra. Bugar för det. :)

Skriv en lista med för och nackdelar med det stall du står i och det stall din kompis står i och sen funderar du igenom vad du vill.
Jag kan förstå om du saknar din kompis och att få rida ihop.

Hur länge till har ni broddbehov?



Tack Sammet för dom orden :)

Ja, han ser andra hästar och far kontakt med dom i stallet och han verkar trivas och är glad. Har tänkt pa det dar med att skriva en lista men det är svårt att bestämma sig ändå och bara tanken pa att flytta känns jobbig.

Vi har bara broddbehov nagra veckor pa sin höjd här sa jag tar nog bort dom nu eftersom det är barmark.
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Du är inte dum du Sammet! :)
Nu vet jag att jag överdriver, men häromdagen funderade jag på om de ens har några kliniker i detta primitiva hästland!!

Ett problem för mig är att jag inte talar varken franska eller flamländska (än så länge) och att en hel den belgare inte kan/vill prata engelska. Men jag har min fransk-engelsk-polsk-svenska ordbok med mig som min Bibel. :)

Jag kommer att använda mig av en kille som skor stallets hästar nu. Han får en chans. ;)

Daphna - jag känner igen det där med att vilja ha min häst med kompis i hagen. Men de klarar sig faktiskt bra så länge de har kompisar i en hage bredvid. MEN mina erfarenheter säger att vissa hästar kan bli jobbiga att hantera och rida då de går ensamma. Hästar är ju trots allt flockdjur som behöver en fysisk kontakt.

Dock är en annan sida av det hela att jag med min märr även upplevt att vi kommit varandra närmare då hon går ensam. Jag försöker att ge henne mycket fysisk kontakt i form av kli och kel, men samtidigt får jag lite dåligt samvete av att hon inte får gå med kompis (just nu). Men det är som sagt både för- och nackdelar.

Det som egentligen är vad som avgör om hon går med kompis eller ej är hagstorlek och vilka typer av hästar som finns att "tillgå". Jag har hellre min häst ensam än tokkär och helt galen som det har hänt att hon blivit med någon snygg herre. :)

Jag skulle heller aldrig utsätta henne för att bli skadad med en häst som beter sig illa mot andra hästar, även om min inte är Guds bästa barn själv. Hon är rätt ful genom att sparka utan att hota om de kommer för nära...

Ida
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

PERSONLIGEN skulle jag aldrig ha en häst under såna förhållanden. Jag förstår att det är annorlunda i Belgien och klandrar dig inte alls, men jag skulle må för dåligt av att låta hästen gå ensam eller stå inne större delen av dygnet. jag skulle valt det alternativ där hästen får gå ute så mycket som möjligt med andra hästar. Jag tycker definitivt att du ska släppa hästen på sommarbete dygnet runt med andra hästar,det är ju enda chansen den får under året (i ditt fall som den står nu) att vara med andra hästar och gå ute maximalt. Ge den den chansen.
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Du är inte dum du Sammet! :)
Nu vet jag att jag överdriver, men häromdagen funderade jag på om de ens har några kliniker i detta primitiva hästland!!

Ett problem för mig är att jag inte talar varken franska eller flamländska (än så länge) och att en hel den belgare inte kan/vill prata engelska. Men jag har min fransk-engelsk-polsk-svenska ordbok med mig som min Bibel. :)

Jag kommer att använda mig av en kille som skor stallets hästar nu. Han får en chans. ;)

Daphna - jag känner igen det där med att vilja ha min häst med kompis i hagen. Men de klarar sig faktiskt bra så länge de har kompisar i en hage bredvid. MEN mina erfarenheter säger att vissa hästar kan bli jobbiga att hantera och rida då de går ensamma. Hästar är ju trots allt flockdjur som behöver en fysisk kontakt.

Dock är en annan sida av det hela att jag med min märr även upplevt att vi kommit varandra närmare då hon går ensam. Jag försöker att ge henne mycket fysisk kontakt i form av kli och kel, men samtidigt får jag lite dåligt samvete av att hon inte får gå med kompis (just nu). Men det är som sagt både för- och nackdelar.

Det som egentligen är vad som avgör om hon går med kompis eller ej är hagstorlek och vilka typer av hästar som finns att "tillgå". Jag har hellre min häst ensam än tokkär och helt galen som det har hänt att hon blivit med någon snygg herre. :)

Jag skulle heller aldrig utsätta henne för att bli skadad med en häst som beter sig illa mot andra hästar, även om min inte är Guds bästa barn själv. Hon är rätt ful genom att sparka utan att hota om de kommer för nära...

Ida

Ida, jag har ocksa märkt att min häst tyder sig mer och mer till mig, inte sa konstig, jag spenderar timtals med honom! Men jag tycker ändå det är att foredra att han får gå med en eller flera hÄstar, han hade sa kul med sin kompis som flyttat aven om det gick tufft till ibland& dom lekte som hingstar... Nu Är jag helt medveten om att valet av hagkompis till min häst inte är latt eftersom han ar ganska kaxig och kan sparka. Fast som sagt med kompisen som flyttat var det aldrig nagra problem och inte minsta lilla skada pa 2 ar samt dom gick aven med ett sto under typ ett halvar och det gick jatte bra ocksa. Hon bestamde allt och tom min kaxiga häst blev helt spak.

Skogstrollet, jag förstår helt och hallet din asikt, sa tycker även jag egentligen men jag har inget val om jag vill ha min hast med mig har i Belgien.
Som jag mått daligt over denna situation du kan inte ana! Nu har bade jag & hästen vant oss sa att vi star ut och tom mar bra:) Men jag spenderar timtals med honom for att lite kompensera bristande hagtid, förutom att rida gar jag ut och gar med honom, betar osv. Dom andra i stallet tycker nog att jag är lite konstig. Speciellt belgarna säger: men han har ju redan varit ute. Dom tycker helt klart att vi svenskar är lite konstiga som ska ha ut hästen till varje pris. Jag drömmer om en STOR hage där han kan gå ut varje dag hela dagarna med andra hästar! Därfor ska jag ha honom på bete och jag ser verkligen fram emot det:D
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Lycka till och hoppas att det går bra för er båda!

Vad gör ni i de trakterna btw? *nyfiken*
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Daphna - hur gammal är din häst? Är han kastrerad sent? Det låter ju som att han är en tuff men osäker valack, men det har ju tom gått bra att ha honom med sto & annan valack!

Det ordnar sig nog, jag ska ju komma & kolla på ditt stall, och jag har som sagt en märr som sätter killarna på plats illa kvickt, så är jag intresserad av ert stall kanske de kan gå ihop. :)

Men sedan är hon ju som en bimbo när dem blivit kära i henne också! Andra valckar har blivit hingstar efter att ha gått med henne, något som de aldrig visat med andra ston. men det e ju klart, hon är ju snygg! :p

Sammet - jag är "hemmafru" här under tre år, min sambo jobbar. Förskräckligt jobbigt. :rofl:
 
Sv: snälla, säg vad ni tycker

Daphna - hur gammal är din häst? Är han kastrerad sent? Det låter ju som att han är en tuff men osäker valack, men det har ju tom gått bra att ha honom med sto & annan valack!

Det ordnar sig nog, jag ska ju komma & kolla på ditt stall, och jag har som sagt en märr som sätter killarna på plats illa kvickt, så är jag intresserad av ert stall kanske de kan gå ihop. :)

Men sedan är hon ju som en bimbo när dem blivit kära i henne också! Andra valckar har blivit hingstar efter att ha gått med henne, något som de aldrig visat med andra ston. men det e ju klart, hon är ju snygg! :p

Sammet - jag är "hemmafru" här under tre år, min sambo jobbar. Förskräckligt jobbigt. :rofl:

Ida, min pålle är 7 år och jag tror han kastrerades ganska sent typ vid 3 år(strax innan min syster köpte honom). Min tränare säger att han är macho. Som sagt, hos min syster gick han alltid antingen i grupp med andra valacker eller med ett av hennes avels ston som blev kär i honom:) Det var aldrig några problem mer än att det syntes att han var kaxig alt dominant, det är här i Belgien som han fått in nagra sparkar men aldrig mot min kompis häst som han gick med under 2 år och med stoet dom båda gick var det heller aldrig några problem, hon satte honom riktigt ordentligt på plats från första borjan och jag har aldrig sett honom så spak förut, tycke nästan synd om honom. Samtidigt var hon fortjust i honom och fjäskade emellanåt men då visste han inte riktigt hur han skulle göra så han varierade med att antingen ignorera henne totalt eller visa upp sig som en hingst men så fort han kom for nära markerade hon ilsket "hit men inte längre".

Jag hoppas du kommer att gilla stallet:)

Sammet - jag jobbar för EU. Skulle också vilja vara hemmafru!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 736
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 330
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 928
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 771
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp