Snälla ta mig till sommaren

Allt är bättre än vintrarna i ouppvärmda tegelhus (med enbart kallvatten) vid Ganges strand när snön lägger sig på andra sidan floden. 🥶 Med det sagt kommer nog skånevinter på en välförtjänt andraplats i min lista med minst uppskattade vinterförhållanden, så du har mina fulla sympatier.

Men ljuset!!! :love: ”Jonathan jag ser ljuset.”
Jag har faktiskt inte sett så mycket av detta ljus. Det har varit mulet i stort sett varje dag sedan oktober, med några få, underbara, undantag.
 
Skåne…. Finns inget värre än den så kallade vintern här nere.

Även i Skåne har vi haft ovanligt mycket snö som fort förvandlas till is som mest liknar en skridskobana.

För ett par veckor sedan jobbade jag helg och det var med fara för sitt eget liv (eller i alla fall sina egna ben) som jag lyckades ta mig dit jag skulle.
Jag växte upp i Skåne, men flyttade till Östergötland efter universitetet - och trivs väldigt bra delvis för vintern här. Vintrarna i Skåne var ju inte kul - lera, slask, is, vind och allmänt otrevligt väder :mad:

Jag tänker på det varje gång jag är nere och hälsar på under vintern. Hur lerigt det är i mammas grannes hagar, när jag vet att mina egna hästar häruppe inte hade det lerigt då. Eller när jag körde ner från solsken, snö och -10-15 grader - och hamnade i ett rått och blåsigt -2, som kändes mycket kallare och värre än Östergötlands kyla. Eller när man är nere och det är +3, lerigt och regnar i sidleds... När jag var nere i julas och skulle gå ut och gå en längre promenad med hundarna åkte svågern (i tjugofemårsåldern) på isen med skorna efter två av de stora hundarna en hel del av vägen - jag hade hjärtat i halsgropen flera gånger och var rädd för att han skulle skada sig (han tyckte dock bara det var kul :confused:). Och så mörkt det är när det inte ligger någon snö på marken...

(här tycker jag vintern har varit riktigt trevlig här i år, med snö som legat kvar utan att vara överdrivet mycket etc.)

Det du kan tänka på är ju att även om vintern där nere ibland är hemsk, så kommer våren mycket tidigare än i resten av landet, och nu snart borde det ju vara dags för vårblommor där nere.
(bifogar en bild jag fick från min mamma från Skåne för några dagar sedan, innan sista snöfallet - men det finns ju fortfarande kvar under snön och slasket, och kommer snart upp igen)

received_1111706276513764.jpeg
 
Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i oktober (känns det som i alla fall). Det är översvämningar överallt och marken är totalt mättat av allt regn.

Tar det aldrig slut? Nu blåser det igen uppemot 17 sekundmeter för jag vet inte vilken gång i ordningen. Dessutom är det något konstigt isregn som kommer från himlen (eller snarare på tvären).

Jag är less och längtar efter sol, värme och vårblommor.

Har ledig helg och såg fram emot en riktig långpromenad ut i skogen imorgon. Men vädret … hur roligt är det att vara ute och gå i vattensjuk mark med isregn mot ansiktet?

Ge mig lite hopp, någon, snälla.
Eller dela åtminstone av er av eran frustration. För det kan väl inte bara vara jag som längtar efter våren?

(Vill bara poängtera att jag mår utmärkt. Jag är ”bara” less på vädret och längtar ut i skogen)
Jag fattar EXAKT känslan och jag är nu på den frustrationsnivån så jag skriker flera gånger i veckan rakt ut MEN SLUTA BLÅSA :arghh::arghh::arghh: och svor nyss högt över minusgrader och ishelvetet på marken.

Vinterns ovänner har ett riktigt svårt år även i Skåne. Tröstar mig med att kolla lite foton från samma tid tidigare år och tänker att när det någon gång vänder så kan det gå snabbt.


IMG_3954.jpeg


Och så fick jag häromdagen ett foto från en lyckligt lottad kompis i England - där de redan har blommande påskliljor! :heart
 
Skåning här också. Denna vintern är verkligen extra plågsam. Och den värsta jag upplevt sen jag och mannen blev husägare för nio år sedan. Fasen vad krångel och problem det varit i år, och allt pga vädret :arghh:

Väderprognosen för helgen gör så man tappar det. Här blåser det ca 20 m/s nu i byarna enligt SMHI och det ska inte mojna ordentligt fören på måndag :rage:
 
Jag är också så, så less….. Det känns som
om man kastar bort halva livet till att vänta i
mörker och kyla. Varje år säger jag INTE EN VINTER TILL här!!! Men då kan vi ju inte lämna katten….. Vad gör man?!? Jag har ett jobb jag kan ta med mig överallt så VARFÖR sitter jag här?!?!? Katten…. Älskade katten….. (Vi bor i Skåne…)
 
Senast ändrad:
Skåning här också. Denna vintern är verkligen extra plågsam. Och den värsta jag upplevt sen jag och mannen blev husägare för nio år sedan. Fasen vad krångel och problem det varit i år, och allt pga vädret :arghh:

Väderprognosen för helgen gör så man tappar det. Men Här blåser det ca 20 m/s nu i byarna enligt SMHI och det ska inte mojna ordentligt fören på måndag :rage:noooii
 
Samma här i norra delen av region Stockholm. Jag kör buss i Roslagen och vägarna har varit riktigt hemska med snö som blivit is som blivit mer snö, som blivit is. Otroliga skiftningar i temperaturerna och få soltimmar. Att man sparat in på halkbekämpningen är mer än tydligt och sand har man knappt kostat på alls.
Jag köpte dubbskor och de har gjort massor! Inte Icebugs, men ändå. Har kunnat promenera på isgator både hemma och där jag jobbat och på så vis ändå kommit ut på promenader.
För första gången har jag funderat på om det kanske är dags att ge upp busskörningen pga väglaget, vill väghållarna inte ha busstrafik på sina vägar så kanske de borde slippa det.
Men ljuset kommer sakta, om än inte som sol så är det tydligt att dagarna blir längre och det gör mycket.
 
Jag växte upp i Skåne, men flyttade till Östergötland efter universitetet - och trivs väldigt bra delvis för vintern här. Vintrarna i Skåne var ju inte kul - lera, slask, is, vind och allmänt otrevligt väder :mad:

Jag tänker på det varje gång jag är nere och hälsar på under vintern. Hur lerigt det är i mammas grannes hagar, när jag vet att mina egna hästar häruppe inte hade det lerigt då. Eller när jag körde ner från solsken, snö och -10-15 grader - och hamnade i ett rått och blåsigt -2, som kändes mycket kallare och värre än Östergötlands kyla. Eller när man är nere och det är +3, lerigt och regnar i sidleds... När jag var nere i julas och skulle gå ut och gå en längre promenad med hundarna åkte svågern (i tjugofemårsåldern) på isen med skorna efter två av de stora hundarna en hel del av vägen - jag hade hjärtat i halsgropen flera gånger och var rädd för att han skulle skada sig (han tyckte dock bara det var kul :confused:). Och så mörkt det är när det inte ligger någon snö på marken...

(här tycker jag vintern har varit riktigt trevlig här i år, med snö som legat kvar utan att vara överdrivet mycket etc.)

Det du kan tänka på är ju att även om vintern där nere ibland är hemsk, så kommer våren mycket tidigare än i resten av landet, och nu snart borde det ju vara dags för vårblommor där nere.
(bifogar en bild jag fick från min mamma från Skåne för några dagar sedan, innan sista snöfallet - men det finns ju fortfarande kvar under snön och slasket, och kommer snart upp igen)

Visa bifogad fil 138715
Fattar inte hur dom kan leva , såg några på min tomt med, var tvungen att titta flera gånger .
 
Norrbottning här. Så fruktansvärt less på kylan och vinden.

Lite kyla kan man ju klä sig mot. Men den jäkla vinden... Hästarna är också less. Jag har aldrig täckat så mycket som i år.

Och när det väl är mildare så kommer det galna snömängder, som sen rasar av taken och gör gigantiska vallar. Jag är otroligt glad att vi tog traktorskottning i år.

För mina framtida fantasier om större gård och byggplaner så är det nog en bra plan att ha alla dörrar på gaveln/under en rejäl farstu om man vill klimatsäkra. Rasskydd är inte en bra idé med dessa snötyngder.
 
Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i oktober (känns det som i alla fall). Det är översvämningar överallt och marken är totalt mättat av allt regn.

Tar det aldrig slut? Nu blåser det igen uppemot 17 sekundmeter för jag vet inte vilken gång i ordningen. Dessutom är det något konstigt isregn som kommer från himlen (eller snarare på tvären).

Jag är less och längtar efter sol, värme och vårblommor.

Har ledig helg och såg fram emot en riktig långpromenad ut i skogen imorgon. Men vädret … hur roligt är det att vara ute och gå i vattensjuk mark med isregn mot ansiktet?

Ge mig lite hopp, någon, snälla.
Eller dela åtminstone av er av eran frustration. För det kan väl inte bara vara jag som längtar efter våren?

(Vill bara poängtera att jag mår utmärkt. Jag är ”bara” less på vädret och längtar ut i skogen)
Ge dig ut ändå! Inomhus har man ingen alls lust att ge sig ut men väl ute och igång är det faktiskt härligt att vara ute i busväder och så länge man rör sig upplevs det inte som kallt om det inte är riktig ishavskyla.
 
Ge dig ut ändå! Inomhus har man ingen alls lust att ge sig ut men väl ute och igång är det faktiskt härligt att vara ute i busväder och så länge man rör sig upplevs det inte som kallt om det inte är riktig ishavskyla.
Gav mig faktiskt ut och det var faktiskt riktigt trevligt. Träden skyddade mot den värsta blåsten och det var snö på marken, så jag slapp vada genom lera. Saknar solen något enormt och enligt SMHI finns det ingen sol i sikte de kommande 10 dagarna.
 
.Skåning här med som puttat vagn och rastat hund ×4 varje dag genom alla typer av väder denna vintern. Säger som @vilde det hjälper att ta sig ut ändå (under förutsättning att rätt kläder finnes och är på). Hade jag bara suttit inne denna vintern så hade jag nog inte bara varit helt utmattad pga bebis utan även deprimerad. Det ger sig nog snart :heart
 
Också förbannat trött på den här vintern, vid nyår såg jag fram emot en nystart, motion, ljusare tider, utomhus osv.
Sen halkade jag och bröt benet =helt inlåst hemma, ingen motion, ingen utevistelse, ingen skidåkning, inga promenader i solen.
Kan inte ens mocka...

Blä :wtf:
 
Jag vill inte jinxa något, men EVENTUELLT skulle nästa veckas dygnsmedeltemperaturer i Skåne kunna innebära att den meteorologiska våren kan börja den 15:e här. Så som prognoserna ser ut nu dvs. Men det hinner väl komma någon ny jävla rysskyla och förstöra det också, det är ändå sju dygn som krävs med dygnsmedeltemp över 0.
 
Jag vill inte jinxa något, men EVENTUELLT skulle nästa veckas dygnsmedeltemperaturer i Skåne kunna innebära att den meteorologiska våren kan börja den 15:e här. Så som prognoserna ser ut nu dvs. Men det hinner väl komma någon ny jävla rysskyla och förstöra det också, det är ändå sju dygn som krävs med dygnsmedeltemp över 0.
Vi som bor norr om Skåne säger käften. :meh:
 
Vi som bor norr om Skåne säger käften. :meh:

Jo jo. Om det känns lite bättre så kan jag tillägga att tiodygnsprognosen är också fylld med gråa moln, varav de flesta inte ens antyder någon sol och de få andra är grå moln med en försumbar skärva av en förskrämd sol bakom.

Addera en sannolik kombination av spöregn, gyttja, översvämningar och säkert en och annan stormby - så behöver du inte vara orolig för att skåningarna ska lägga ut foton från uteserveringar, blommande körsbärsträd eller ens tshirtklädda människor med solglasögon från och med 15 februari. :cool:
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 294
Senast: alazzi
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 927
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Har sett mycket trådar nu om väderförhållande å häst. Tänkte att här får man gnälla av sig lite extra över något man int har makten...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 788
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 525
Senast: hekla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp