Snälla ta mig till sommaren

Det är ju bra. Då bor du på rätt plats på jorden. Jag gör det inte...

Ptja ibland har jag undrat när vintrarna varit hemskt milda om det är för långt söderut men i år är jag nöjd 😄. Tycker huvudtaget att det är rätt fantastiskt vilka olika årstider vi har och se hur naturen ändrar sig efter den 😍
 
Jag håller med dig, i teorin!

Jag älskar riktig vinter: minusgrader långa perioder, snö som ligger kvar långa perioder.
Jag älskar våren: Blommor, sol, värme som så smått kommer tillbaka
Jag älskar sommaren: Värme, sol, uteliv, grönska, allt liv i naturen!
Jag älskar hösten: Vackra höstlöv, lugnare tempo, mörkret.

Jag älskar INTE årstiden gråväder! När det bara är grått, regnigt, slask, lera, kallt men inte tillräckligt kallt för snö men så pass varmt att allt är lerigt och kladdigt.

Tyvärr är årstiden gråväder rätt dominerande på vinterhalvåret här...

Ja tyvärr, blääää
 
Ptja ibland har jag undrat när vintrarna varit hemskt milda om det är för långt söderut men i år är jag nöjd 😄. Tycker huvudtaget att det är rätt fantastiskt vilka olika årstider vi har och se hur naturen ändrar sig efter den 😍
Det kan man tycka. Man kan också tycka att det är fullständig misär med en massa olika j-a årstider där man ska behöva frysa och vara blöt.
 
Ja söndagen var så att säga en flad lusing i ansiktet på alla oss soltörstande individer som äntligen vågat sig ut på lördagen. Och så kan jag inte låta bli att tänka på alla torrperioder i april - juli när man hade klappat i händerna över en liknande regndag, och när den skulle vara behövlig. Men håll ut. V for Victory och Vår kommer ändå närmare nu:

Visa bifogad fil 139460
Förutom att jag rent språkligt tycker att det är väldigt intressant att man i Skåne (antar jag helt fräckt) säger en ”en flad lusing” när man här i DK säger ”en flad” eller ”en lussing” om en klassisk örfil, så börjar jag få stressymptom och mardrömmar av väderutsikter med regn i.

Alltså utan att överdriva! Min källare tar in grundvatten nu och jag vill ha torka, iaf i en överskådlig tid framåt 😭.
 
Siffran 75% betyder att 75% av området får regn. Inte att 75% av onsdagens timmar innehåller regn.
Jag menade att det var en stor sol över hela dagen, men när man öppnade upp och såg timme för timme så var det bara sol en kort sund. Resten av tiden skulle det regna. En tydligare "summasymbol" hade varit att ha en regnbild eller åtminstone sol och mörkt regnmoln.
 
Vaknar av ösregn idag och stövlarna fastnade i leran när jag gick ut med hästarna i snålblåsten. Aaaaaah vad man älskar Sverige just nu :D
 
Jaha då var våren här :Villkoren om sju dygn i sträck över 0,0°C och att våren inte får inträffa före 15 februari.

Känns inte ett dugg bättre och vi hade helt klart minusgrader i helgen men det missade de väl i mätningen.

Mer regn och lera :yuck:
 
Jaha då var våren här :Villkoren om sju dygn i sträck över 0,0°C och att våren inte får inträffa före 15 februari.

Känns inte ett dugg bättre och vi hade helt klart minusgrader i helgen men det missade de väl i mätningen.

Mer regn och lera :yuck:

Jag var i stan igår och det blommar här och var! Underbart! Nog har våren börjat!
 
Så kommer det en stormjävel igen inatt 🤬. Har tydligen blivit så van vid det, att jag inte ens lagt märke till varningarna förrän nu! Den blir tydligen väldigt intensiv, men kortvarig. Upp till orkanstyrka i byarna. Jag håller mest tummarna för att det inte kommer för mycket regn. I andra hand att blommorna som börjar titta upp överlever (🥰) och i tredje hand att jag kan komma till jobbet i morgon bitti (att bron över Storebælt inte är stängd) 😉.
 
Så kommer det en stormjävel igen inatt 🤬. Har tydligen blivit så van vid det, att jag inte ens lagt märke till varningarna förrän nu! Den blir tydligen väldigt intensiv, men kortvarig. Upp till orkanstyrka i byarna. Jag håller mest tummarna för att det inte kommer för mycket regn. I andra hand att blommorna som börjar titta upp överlever (🥰) och i tredje hand att jag kan komma till jobbet i morgon bitti (att bron över Storebælt inte är stängd) 😉.

Jamen jävla stormjävlar. :rage: Bara att addera lite extra tid i morgon igen, för att se hur mycket elband som hinner blåsa sönder den här natten då.
 
Jamen jävla stormjävlar. :rage: Bara att addera lite extra tid i morgon igen, för att se hur mycket elband som hinner blåsa sönder den här natten då.
Jag ooooorkar inte 😡!

Det känns som en absurd form för normaliseringsprocess av väder just nu.

En stor del för mig personligen, är säkert att det är första året jag har hus (i lägenheten i stan märkte man ju sällan av vädret på samma sätt) och att mitt hus ligger mellan en åker och en åker så att vinden verkligen får upp farten. Men seriöst! Nu vill jag ha vår!
 
Ja, jag vill också ha vår "på riktigt" - även om den meteorologiska våren har bekräftats här idag - och jag KRÄVER solsken! (och ja, under 20 m/s)

Februari är aldrig en toppmånad för elproduktionen från solcellerna, men det brukar ändå vara märkbart uppåtgående från de sämsta månaderna december och januari. För att det brukar ha börjat blixtra till med fler dagar där solen orkar upp högre och längre. Men 2024 har varit så förbannat grått och regnigt så det ligger ännu löjligt lågt jämfört med samma perioder tidigare år.

Jag har brukat sitta ute i växthuset tidigt på säsongen, bara för att njuta av hur skönt solen värmer tidigt på året, men när soljävlen inte ens syns så är det ju inte heller särskilt lockande. Blääää.
 
Ja, jag vill också ha vår "på riktigt" - även om den meteorologiska våren har bekräftats här idag - och jag KRÄVER solsken! (och ja, under 20 m/s)

Februari är aldrig en toppmånad för elproduktionen från solcellerna, men det brukar ändå vara märkbart uppåtgående från de sämsta månaderna december och januari. För att det brukar ha börjat blixtra till med fler dagar där solen orkar upp högre och längre. Men 2024 har varit så förbannat grått och regnigt så det ligger ännu löjligt lågt jämfört med samma perioder tidigare år.

Jag har brukat sitta ute i växthuset tidigt på säsongen, bara för att njuta av hur skönt solen värmer tidigt på året, men när soljävlen inte ens syns så är det ju inte heller särskilt lockande. Blääää.

Ja dom senaste två åren har jag satt upp plasten på mitt tunnelväxthus runt den 1-5 mars och då ofta satt ut min hängmatta i tunneln för att kunna njuta av den extra värmen man får där inne en solig dag, i år finns det typ ingen sol i sikte på bra länge och att sätta upp tunneln känns verkligen långt borta fortfarande :meh:
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 879
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Har sett mycket trådar nu om väderförhållande å häst. Tänkte att här får man gnälla av sig lite extra över något man int har makten...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 770
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 502
Senast: hekla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp