Snälla ta mig till sommaren

Jag vill också sälla mig till gnället! Jag funderar på om jag har blivit knäpp men har det verkligen varit såhär om vintrarna tidigare? Det känns som att jag har hamnat i skärselden. Varje vecka nya umbäranden. Är det inte snökaos eller blixthalka så är det storm, översvämningar eller osannolika temperatursvängningar. Jag vet aldrig när jag överhuvudtaget kan ta mig till jobbet, om vattnet ska frysa sönder eller när det ska ramla ner ett träd över huset. Har ju för fan blivit ett nervvrak!
Snälla kan det inte bara SLUTA nångång!!!! :arghh:
 
Alltså - jag ska i ärlighetens namn säga att även om vintern varit lång så har den ändå här i Stockholm varit bättre än vanligt eftersom det varit riktig vinter med snö = ridbart för annars kan vi ju ha 4 månader av jävla isgata blandat med enstaka veckor av lervälling och nu börjar åtminstone ljuset återvända. :)
 
Här på andra sidan jordklotet har vi precis gått igenom en två veckor lång "härdsmälta" (värmebölja :rolleyes:) med 36-43 grader och hög luftfuktighet... lite bättre de senaste 2 dagarna.
Hjälpte ju inte heller med 4-5 dagar utan el eller telefonsignal efter cyklonen Kirrily 🙈

Kan vi ge dela med oss lite av varandras väder. Jag är svensk och gillar "lagom" 😄
 
Här på andra sidan jordklotet har vi precis gått igenom en två veckor lång "härdsmälta" (värmebölja :rolleyes:) med 36-43 grader och hög luftfuktighet... lite bättre de senaste 2 dagarna.
Hjälpte ju inte heller med 4-5 dagar utan el eller telefonsignal efter cyklonen Kirrily 🙈

Kan vi ge dela med oss lite av varandras väder. Jag är svensk och gillar "lagom" 😄

Det finns inget lagom med den här vintern...
 
Här på andra sidan jordklotet har vi precis gått igenom en två veckor lång "härdsmälta" (värmebölja :rolleyes:) med 36-43 grader och hög luftfuktighet... lite bättre de senaste 2 dagarna.
Hjälpte ju inte heller med 4-5 dagar utan el eller telefonsignal efter cyklonen Kirrily 🙈

Kan vi ge dela med oss lite av varandras väder. Jag är svensk och gillar "lagom" 😄
Jag delar gärna just nu 😀
 
Jag som är uppväxt längre norrut än jag bor nu tycker den här vintern känts ovanligt normal :grin: men den får ändå gärna ta slut så fort som möjligt. Nu vill jag ha vår!

Upplever med att den varit normal så jag tänker inte gnälla det gör jag istället när det är milt och jävligt ;). Men jo i år började det klart tidigare än vanligt redan från mitten av november och jag njöt så av en vit december och julhelg, det är något alldeles extra med en julaftonsritt I massa snö och kyla 😍.
 
Jag älskar vinter, framförallt när det är snö. Men nu får det faktiskt gärna bli vår.
Har började det smälta förut, men har blivit kallt igen. Lever i mina icebugs, hjälper dock sådär nu när det är snö uppepå isen igen.

Som nån annan skrev dock. Enligt småfåglarna finns det hopp om våren, dom har börjat sjunga igen :love: .
 
Upplever med att den varit normal så jag tänker inte gnälla det gör jag istället när det är milt och jävligt ;). Men jo i år började det klart tidigare än vanligt redan från mitten av november och jag njöt så av en vit december och julhelg, det är något alldeles extra med en julaftonsritt I massa snö och kyla 😍.
Alltså, hade det varit RIKTIG vinter hade jag inte klagat. Jag är uppvuxen i Norra Norrlands inland med snö från oktober till maj. Riktiga vintrar med metervis av snö, minusgrader hela vintern och en fantastisk vårvinter som inte finns någon annanstans.

Men det här … regn, blötsnö, blåst. Ena stunden vacker, vit snö. Andra stunden ishalka. Tredje stunden snöslask. Fjärde stunden lervälling … inom loppet av ett dygn (typ).

Det är fler soltimmar i mitt barndoms hemland där solen är under horisonten en månad, än i Skåne där solen finns någonstans bakom alla moln.

Värsta månaden uppe i Norrlands inland är maj. I Skåne är det Norrlands maj från oktober till mars.
 
Alltså, hade det varit RIKTIG vinter hade jag inte klagat. Jag är uppvuxen i Norra Norrlands inland med snö från oktober till maj. Riktiga vintrar med metervis av snö, minusgrader hela vintern och en fantastisk vårvinter som inte finns någon annanstans.

Men det här … regn, blötsnö, blåst. Ena stunden vacker, vit snö. Andra stunden ishalka. Tredje stunden snöslask. Fjärde stunden lervälling … inom loppet av ett dygn (typ).

Det är fler soltimmar i mitt barndoms hemland där solen är under horisonten en månad, än i Skåne där solen finns någonstans bakom alla moln.

Värsta månaden uppe i Norrlands inland är maj. I Skåne är det Norrlands maj från oktober till mars.

Förstår det, det låter allt annat än roligt!! 😔därför jag är så nöjd nu när vi här haft ordentligt med snö och kyla mer än is och slask.
 
Jag älskar vinter, framförallt när det är snö. Men nu får det faktiskt gärna bli vår.
Har började det smälta förut, men har blivit kallt igen. Lever i mina icebugs, hjälper dock sådär nu när det är snö uppepå isen igen.

Som nån annan skrev dock. Enligt småfåglarna finns det hopp om våren, dom har börjat sjunga igen :love: .

Ja det är underbart med fågelkvitter och ljuset som börjat återvända 😍
 
Instämmer helt med er andra! Längsta vintern i mannaminne (mitt minne)! Aldrig haft hästarna inne i sina boxar så mycket som i år, de har praktiskt tagit bott i sina täcken och vinterpälsarna har inte klarat av den mängd snö, isregn, snålblåst m.m som vi haft i år. Mycket mer foder har gått åt än jag trott pga kylan osv. Knappt haft motivation att motionera varken djuren eller mig. Måtte det bli vår snart! Kollar dagligen på bilder från tidigare års februari för att få lite hopp om livet... vi får hoppas åtminstone mördarsniglarna dör pga all denna kyla vi haft...
 
Håller med! Blir fasen tokig snart.
Idag är det snö och blåst igen, i morgon ska det toksnöa hela dagen 🙄 Katterna vill såklart inte vara ute så de är inne och härjar runt och håller mig vaken varenda jäkla natt. Kan det snälla bara sluta nu?!
 
Det tjatats om värmerekord! Jag är på fel ställe....

Det känns som det var länge sedan vintern var så här lång, isig och lerig.
Hagen har för första året i mannaminne fått ett nytt grindhål inte ens vadarbyxor hjälpte man lämnar skorna i leran.
Dräneringen/dammar/brunnar är fulla, gödselplattan brukar svämma över vid skyfall men sedan snabbt sjunka undan den har varit översvämmad i månader.
Varje gång vi har saltat vägen till hagen börjar det regna för att sedan frysa igen till isbana.

Hoppet finns fortfarande... det brukar vända efter vecka 8
 
20240213_120822.jpg
Men, vad är det som händer här?! 😍
 
Säger bara...:meh:
20240213_082715.jpg

Syns inte så bra men det verkligen vräker ner idag. Bilden togs i morse, snöar ännu mer nu.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 879
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Har sett mycket trådar nu om väderförhållande å häst. Tänkte att här får man gnälla av sig lite extra över något man int har makten...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 770
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 502
Senast: hekla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp