Bukefalos 28 år!

Snart är hoppet slut IGEN!

Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Nej, en kombination av de båda tror jag är bäst. Men eftersom de nu varit till veterinärer så lär det ju inte skada att gå till en fysioterapeut också?
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Jag kan vara helt ute och cykla i ditt fall men hundar kan bli halta av tonsillit. Be vet kolla halsen.
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Den kiropraktiker jag vet är även veterinär, så där får man all hjälp man kan, då hon är MKT kunnig av både och.

Önskar det fanns fler sådana i landet.

Hoppas ni hittar vad som är fel hos er hund.
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Allt behöver väl inte vara svart eller vitt när det gäller vart man ska vända sig? Ett annat alternativ för att få "allt i ett" är att vända sig till en större klinik där de både har duktiga ortopeder samt en leg. sjukgymnast knuten till sin rehabavdelning. Lycka till med bullisen! :)
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Jag ska nog leta reda på en bra kiropraktor, hittar man inget där heller så så får man leta vidare hos vet. då!! Men han är som sagt genomkollad utan några fynd, så att leta med andra metoder är nog inte fel! Men det är sånt här man glömmer bort när man bara ser det "dåliga" just nu!!

Jag hoppas verkligen vi kommer till botten med detta!! För vi har kommit så långt med varandra under våra svåra månader!!
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Ni har inte möjlighet att besöka någon riktigt bra fysioterapeut som kan kolla igenom muskler osv, så att det inte är något fel där?
Vart hittar man en sådan och hur känner dom igenom hunden som inte veterinären gör? Min hund har ju nu peppar peppar varit ohalt ett längre tag igen men blir ändå med ca ett halvårs mellanrum halt på ena frambenet. Han är också genomkollad och röntgad men dom hittar ingenting.

Tänkte att om det blir någon hälta igen att man kanske ska testa en fysioterapeut istället för att göra samma undersökningar hos vet. varje gång?
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Vart hittar man en sådan och hur känner dom igenom hunden som inte veterinären gör? Min hund har ju nu peppar peppar varit ohalt ett längre tag igen men blir ändå med ca ett halvårs mellanrum halt på ena frambenet. Han är också genomkollad och röntgad men dom hittar ingenting.

Tänkte att om det blir någon hälta igen att man kanske ska testa en fysioterapeut istället för att göra samma undersökningar hos vet. varje gång?


Hon som jag var till i måndags tog först och främst tre timmar på sig att kolla igenom min hund, just för att kunna kolla allt noga.

Hon kollade först och främst på min hund i både skritt och trav från alla tänkbara vinklar och med hunden på olika sidor om mig. Sedan kände hon igenom alla muskler i hela kroppen, alla muskelfästen och alla leder. Hon kände på hunden när den stod upp och när den låg ner. Hon mätte med måttband hur långa själva skelettbenen var kring det skadade området (vilket blev bakbenen för min hund) och mätte hur stora musklerna var på de olika sidorna. Hon kollade dessutom hur stor procents rörlighet hunden hade i de olika benen m.m. (baserat på hur mycket hunden borde kunna röra kroppen med tanke på kroppsbyggnaden). Det var en hel del mer som jag knappt kommer ihåg och inte kan få ner bra i text heller.

Allt(!) skrevs noga ner på papper och kommer sparas så att man kan jämföra sedan vid återbesök för att faktiskt se att det blir bättre. Min hund tex har inga som helst problem med att springa lure coursing-lopp, träna agility och ta sig fram i hysteriskt hög fart i rejält kuperad terräng. Ändå har hon 0% rörlighet i ena bakbenet när man mäter på ett sätt, för hon kan inte sträcka ut benet helt rakt nedåt.

Normalt sett får man också genomgång på stretch-övningar osv vid tillfället, men min hund hade så ont att det inte gick att göra det i måndags, därför tar vi det vid återbesöket istället. Jag har också fått ett mail där hon skrivit en ordentlig sammanfattning på vad hon hittat samt ett litet preliminärt schema på hur rehaben kommer se ut osv samt hur man ska åtgärda alla problem.

Hon håller till lite norr om Stockholm, men ändå på så bökigt ställe att jag aldrig hade tagit mig dit om det inte var för att en vän varit där med sin hund. Den hunden har genomgått en enorm förvandling åt det positiva och blivit som en ny hund, så jag har ju sett att det fungerar också. Det finns tyvärr många fysioterapeuter och framförallt olika kiropraktorer som jag inte skulle våga gå till, för där har jag sett hur det blivit mer skada än nytta för hundarna. Kanske för att ägarna misstolkat vad personerna sagt, jag har ju inte varit med och sett något hos dem med egna ögon, men om man ska ta sin hund till något sådant så ska man nog kolla upp många olika, jämföra dem så gott det går och försöka hitta några som varit där och fråga dem hur de upplever personerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Rent logiskt JA... Men efter mina erfarenheter tycker jag att alla ska gå till Lennart Sjöström. Jag gjorde som TS, gick till vet, sjukgymnast och sen Lennart. Varken vet el sjukgymnast hittade ngt. Det gjorde Lennart. Därför är jag så jäkla rädd för att folk ska traggla m fysio/sjukgymnast och missa viktig tid. Hade jag gått direkt till Lennart hade min hund varit helt rehabiliterad nu.
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Tråkigt att W är skadad, å andra sidan skönt att ni hittat vad det är!

Vad har människan för utbildning?

Jag borde nog åka med alla mina på en rejäl hälsokontroll innan säsongen drar igång, men jag har nada förtroende för fysioterapeuterna i mitt närområde...
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Hur trist som helst, men ja, jag har länge misstänkt att NÅGOT är fel och tyckt att rätt många saker är konstiga med henne. Nu hittade fysioterapeuten precis vad som var fel och förklarade hur det felet (en trasig muskel) påverkade allt annat i kroppen när det gällde rörelser och annat. Helt plötsligt fick allt jag sett som "konstigt" en väldigt logisk förklaring...

På hemsidan står det såhär:
"utbildad hundfysioterapeut vid Naturmedicinskt Hälsocenter i Göteborg samt hundmassör vid Axelssons Animal Massage School.
Jag har även läst Hundvårdskursen som används vid många djurkliniker."

Hon har haft sitt företag sen 2001 och haft en hel del kurser på kapplöpningsbanan här osv. Och tja, jag litar helt på henne i alla fall. Det var verkligen ingen tvekan om att hon var helt rätt ute när hon förklarade hur Wahidah påverkades och när man dessutom såg hur Wahidah reagerade på allt med undersökningen.
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Ja, jag har ju gått kurs för henne och hon är och jag kan bara understryka hur oerhört pedagogisk och noggrann hon är.

Jag tror att även om hunden visar sig vara helt okej med hundra procents liksidighet och rörlighet så har man fått igen pengarna med råge genom att bara lyssna på henne och titta på hur hon gör.
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Jag tror att även om hunden visar sig vara helt okej med hundra procents liksidighet och rörlighet så har man fått igen pengarna med råge genom att bara lyssna på henne och titta på hur hon gör.

Och frågan är hur många hundar som faktiskt är det.. Jag börjar tro att alla hundar som får leva iaf hyfsat aktiva liv har något litet "knasigt" som går att få bättre :crazy:
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Och frågan är hur många hundar som faktiskt är det.. Jag börjar tro att alla hundar som får leva iaf hyfsat aktiva liv har något litet "knasigt" som går att få bättre :crazy:

Jag börjar inte ens tro, jag är ganska säker på att de flesta hundar någon gång får problem med något i kroppen om de är hyfsat aktiva. Därför har jag nu bestämt mig för att friskvårda min hund så långt det går. Massage, stretching, noggrann uppvärmning och nedvarvning, simning och viktmanschetter är några av de grejer jag är noga med för att underhålla hunden. Parallellt med detta så kommer hon bli genomgången av fysioterapeut/kiropraktor med jämna mellanrum så länge hon inte uppvisar några direkt kliniska symtom.
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Jag börjar inte ens tro, jag är ganska säker på att de flesta hundar någon gång får problem med något i kroppen om de är hyfsat aktiva. Därför har jag nu bestämt mig för att friskvårda min hund så långt det går. Massage, stretching, noggrann uppvärmning och nedvarvning, simning och viktmanschetter är några av de grejer jag är noga med för att underhålla hunden. Parallellt med detta så kommer hon bli genomgången av fysioterapeut/kiropraktor med jämna mellanrum så länge hon inte uppvisar några direkt kliniska symtom.

Precis så tänker jag göra med alla mina hundar från och med nu. Jag vågar inte annat.
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Jag blir mer och mer inne på ert spår nu att det ska vara något muskulärt eller liknande.För jag har märkt nu att det "värmer ur", när han rört igång sig så försvinner hältan men han är fortfarande knackig!

Jag har hört av mig till en Fysio med lite frågor så jag hoppas hon svarar! :)
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Precis så tänker jag göra med alla mina hundar från och med nu. Jag vågar inte annat.

Det är bara det där med att hitta en sakkunnig som faktiskt kan, och inte bara utger sig för att kunna. Jag vet hur fruktansvärt mycket humbug som motsvarande yrkeskår inom häst håller på med, och hyser inga illusioner om att det är bättre på hundsidan. Tycker det är lite väl dyrt att lägga ut en tusenlapp i "kvalitetstest" av terapeut...
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Jag masserade nyss min kille och stretchade lite lät, å så knäppte det till uppe i skulder bladet. Sen verkade allt gå lite lättare, så han har något som är fel i rörelse apparaten helt klart. Men jag har fortfarande inte hittat någon...
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Nu vet jag vad hältan kommer från!! Han tass problem har kommit tillbaka igen, och nu på 3 dynor!! Innan hade han bara på 1. Så nu väntar jag på att jag ska få skorna som jag skickat efter åt honom...

För nu har vi kommit dit vi var innan, han vill inte gå!! Jo, på mjukt underlag. Men ibland är man så illa tvungen att behöva gå på hårt. Så nu är det filning och smörj som gäller igen!!
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Jag har precis köpt och börjat använda hööks hundskor för 229:-/4 st och de är tokbra!
 
Sv: Snart är hoppet slut IGEN!

Jag har precis köpt och börjat använda hööks hundskor för 229:-/4 st och de är tokbra!

Ah! Ska nog åka och köpa såna jag med!! Dom sitter på? Köpt ett par billiga nu, men jag är "rädd" att de ska knöla sig och åka av!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 348
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 636
Övr. Hund Ja, jag vet inte riktigt vad jag känner men allt börjar bara bli jobbigt nu. Bobby har ju som många vet problem med sina tassar, och han...
2
Svar
31
· Visningar
5 731
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp