Bukefalos 28 år!

Snart kommer deklarationen.

Jag har fått tillbaka rätt mycket tidigare år, men i år har vi köpt hus, hur påverkar det tro?
Om ni har köpt hus i år påverkar det ju inte deklarationen för 2023 utan det sker ju först 2024. Sen ser inte jag att köp av hus påverkar deklaration förutom 1) att man i vissa fall kan skjuta upp vinstskatt från försäljning av hus eller brf om man även har sålt och 2) att man får tillbaka viss del av räntekostnaderna om man har lån.
 
Om ni har köpt hus i år påverkar det ju inte deklarationen för 2023 utan det sker ju först 2024. Sen ser inte jag att köp av hus påverkar deklaration förutom 1) att man i vissa fall kan skjuta upp vinstskatt från försäljning av hus eller brf om man även har sålt och 2) att man får tillbaka viss del av räntekostnaderna om man har lån.

Ja, jag funderade på det också att det kanske var så ja. Just ja, det har jag också läst, då får vi snarare mer tillbaka alltså, nästa år sen?
Då borde jag få som vanligt i år. När jag var timmis fick jag ca 15', nu som fast anställd har jag fått ca 4'.
 
Ja, jag funderade på det också att det kanske var så ja. Just ja, det har jag också läst, då får vi snarare mer tillbaka alltså, nästa år sen?
Då borde jag få som vanligt i år. När jag var timmis fick jag ca 15', nu som fast anställd har jag fått ca 4'.
Ja, har ni lån så kommer ni att få viss del av räntekostnaderna som ni betalar under 2024 tillbaka nästa år. :)
 
Både Skatteverket och Kivra har kraschat (det senare dock inte pga mig) :angel:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/VPKG8J/skatteverket-strul-med-deklaration

Jag tycker det låter mycket positivt att så många är så intresserade av sin ekonomi, sin deklaration och de skattemedel man bidrar med till samhället - men det är lite knepigt att många är så nyfikna över något som redan har hänt eller ska hända senare - just samma dag.

Jag är säker på att jag kommer få betala lika mycket skatt för 2023 oavsett om jag får en preliminär siffra idag eller inte. Dessutom är den ungefär lika bra som en slagruta (äsch, den är såklart bättre än en slagruta trots allt eftersom korrelationen är nollskild), eftersom den första preliminära beräkningen bara har en liten andel av det totala underlag som bestämmer skatten.
 
Jag tycker det låter mycket positivt att så många är så intresserade av sin ekonomi, sin deklaration och de skattemedel man bidrar med till samhället - men det är lite knepigt att många är så nyfikna över något som redan har hänt eller ska hända senare - just samma dag.

Jag är säker på att jag kommer få betala lika mycket skatt för 2023 oavsett om jag får en preliminär siffra idag eller inte. Dessutom är den ungefär lika bra som en slagruta (äsch, den är såklart bättre än en slagruta trots allt eftersom korrelationen är nollskild), eftersom den första preliminära beräkningen bara har en liten andel av det totala underlag som bestämmer skatten.
Om man inte har så mycket annat än ett jobb och eventuellt ett lån som är äldre än 2 år så är det ju en ganska bra preliminär beräkning eftersom man då får ut sin återbetalning relativt snabbt ändå. Jag fick min deklaration kivra nu, var faktiskt lite nyfiken då jag som sagt inte haft riktigt koll i år (annat än att jag borde ha betalat ett par tusenlappar för mycket i skatt). Får tillbaka 20000 lite drygt, mer än vad som känns bra faktiskt, mitt Max innan har legat på 7-8.
Har lite extra ränteavdrag att göra och ett mindre uppskov jag eventuellt återför lite av, ska sätta mig in i det ordentligt först.
 
Jag var inne på skv i helgen och gjorde en uträkning själv, de har en sån tjänst där.
Verkar som om jag får tillbaks drygt 1000 kr.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
531
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 140
Senast: Norma
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 460
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp