Snygga till kök

Jag tycker att du ska ligga lite lågt, och "bara" sätta färg på väggar och textilier till att börja med. Det kommer man långt med :up:
Bilden visar ju hur det är stylat för visning, dvs väldigt avskalat. Med litet barn och en baby så kommer inte köket att vara så "avskalat" längre... just sayin' :angel:

Hjälper inte skåpsluckorna tyvärr :D
 
Inte orimligt!
Ser ut som mitt där hemma,trodde jag hade en bild av det men nä, nu vet jag inte hur mycket pengar dom lagt ner på det och mitt är 2 år äldre, men lådmattorna var då grå, besticklådan i trä med en massa fack (min låda är 80 bred) själva "dekalen" hittade jag löst liggande i en låda (skåpen kom ihopsatta)
 
nu är det ju mörkt ute så färgerna ser inte riktigt ut som de gör i dagsljus. Men när vi köpte lägenheten var Vedum köket precis omlackat av firma, vänstra väggen.
Sen ville vi riva en vägg och ha kök även på högra sidan. Alla lösningar vi först räknade på blev snordyra.
Slutade med att vi köpte ett Ikea kök(integrerad kyl och frys), målade om luckorna själv och köpte handtagen från Vedum.

Tittar man riktigt riktigt noga ser man att det på firma lackade köket har lite annan yta än det vi rollat själva. Men aldrig något jag tänkt på i vardagen.
Jag hade förmodligen reagerat och förmodligen om det varit mitt hem stört mig på det. Mvh jobbar på lackering mitt jobb är att se sånt. Mvh sitter varje gång hos en svåger och stör mig på deras olika nyanser av fönsterkarmar. Och andra svågern där det är olika nyanser av vitt i vardagsrummet.. 🤮🤮🤮🤮
 
Jag tror också att ni kan komma undan rätt bra på att byta handtag och beslag, pallar ni hade jag kaklat om eller målat en vägg. Gjort en snygg frukoststation.
Får inte alls sjukhusvibbar men tycker kanske att det är otroligt tråkigt.
När jag renoverade köket i min lägenhet så bytte jag blå stänkskydden till grönt kakel, jag hade svart golv så bytte det och ny bänkskiva. Tycker nog att ni har ett betydligt bättre utgångsläge.
Textilier och välvalda köksdetaljer kommer göra att det känns mycket mer ombonat.
 
Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men de kala vita skåpsluckorna ger mig lite känsla av kommunal lokal. Vi tänkte måla om dem och byta beslag, kanske även sätta någon form av dekorlist på om möjligt. Bänkskivan har vi inte budget att byta ut nu men kan ske i framtiden. Funderar även på att öppna upp en hylla helt och göra vinställ och kanske sätta glasluckor på någon för att få lite effekt.

Någon här som har erfarenheter av en liten budget-renovering? Har ni målat luckor själv eller skickat iväg dem på ommålning?
Vi håller ju på så sakteliga. Det är mååånga fronter som ska målas och ont om både plats och tid 🙈

Jag målar själv, ruggar upp ytan, målar med grundfärg (finns en som är bra resten är inte tillräckliga för kök enligt målare), väntar 8 timmar tills det är övermålningsbart igen 🙄, tar lätt med fint sandpapper, målar med helmatt snickerifärg, väntar 8 timmar igen, målar ytterligare ett varv med snickerifärgen och väntar sedan 4 timmar tills det torkat nog för uppsättning.

En förebild går att se här i inlägg 172
https://www.bukefalos.se/threads/renoveringstraden.1511591/page-9#post-20034460

Efterbild från samma ställe (stökigt kök) kommer här

16720086143596473020324268931377.jpg

Handtag har inte kommit upp på klara lådor än och jag har, som synes, en hel del kvar att måla - sisådär 30-40st 🙈 kvar
 
Vi håller ju på så sakteliga. Det är mååånga fronter som ska målas och ont om både plats och tid 🙈

Jag målar själv, ruggar upp ytan, målar med grundfärg (finns en som är bra resten är inte tillräckliga för kök enligt målare), väntar 8 timmar tills det är övermålningsbart igen 🙄, tar lätt med fint sandpapper, målar med helmatt snickerifärg, väntar 8 timmar igen, målar ytterligare ett varv med snickerifärgen och väntar sedan 4 timmar tills det torkat nog för uppsättning.

En förebild går att se här i inlägg 172
https://www.bukefalos.se/threads/renoveringstraden.1511591/page-9#post-20034460

Efterbild från samma ställe (stökigt kök) kommer här

Visa bifogad fil 109121
Handtag har inte kommit upp på klara lådor än och jag har, som synes, en hel del kvar att måla - sisådär 30-40st 🙈 kvar
Vi bytte alltså bänkskivor också och gjorde om i det förhatliga hörnet.
Vitrinskåpet (blänket beror på ngt vajsing med mobilen)
16720088002504556137205144694686.jpg
 
Jag hade tillfört en väggkulör och eller tapet beroende på budget och preferenser.
Bytt handtag och sett över belysningen.
Laget in en matta och gardiner.
Om jag skulle göra något mer hade jag bytt till vitrinluckor.

Jag tror det hade tagit udden av det sterila och minskat fokuset på luckorna.
 
Alltså nu när jag tittar på det igen så är det ju inte så superfult? 😅

Kanske skulle det räcka att tapetsera den vägg som inte är i bild. Men visst, en aningens dovare färg vore ju faktiskt trevlig. Sätta lister tror jag att jag ger upp direkt. Känns krångligt och plottrigt. Men måla om, byta beslag och få i kanske två glasluckor vore ju supertrevligt!


Kaklet skulle ni kunna måla om med kakelfärg om ni skulle vilja ha ännu mer lågbudget och behålla vita luckor. Sätta färg på det runt om istället kan vara ett alternativ. Inte läst hela tråden så kanske någon redan har gett det förslaget.
 
Förresten guldstjärna om någon lyckas lista ut var detta kök kommer ifrån ⭐

Visa bifogad fil 109013
Jag hade ärligt talat inte gjort nånting (möjligen bytt handtag). Som någon annan skrev kommer det sannolikt inte vara så cleant kommande 5-6 år. Det kommer krascha grejer in i allt under bänkhöjd och bli märken, spillas vatten som kanske inte märks, bli fläckar osv osv. Ni kommer nog behöva barnsäkra med fula detaljer dessutom. Vårt kök är liknande, vi vill oxå göra om men är väldigt glada att vi inte gjort än det utan väntar 1-2 år till tills barnet är 5-6 istället🙄. Och som någon annan skrev, gillade inte alls vår bänkskiva i liknande material men annan färg, men herregud vad praktiskt det är jämfört med de träskivor vi hade i gamla lägenheten. Tål ju allt!!
 
Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men de kala vita skåpsluckorna ger mig lite känsla av kommunal lokal. Vi tänkte måla om dem och byta beslag, kanske även sätta någon form av dekorlist på om möjligt. Bänkskivan har vi inte budget att byta ut nu men kan ske i framtiden. Funderar även på att öppna upp en hylla helt och göra vinställ och kanske sätta glasluckor på någon för att få lite effekt.

Någon här som har erfarenheter av en liten budget-renovering? Har ni målat luckor själv eller skickat iväg dem på ommålning?
Då vi bara hyr och vår hyresvärd inte är intresserad av renovering så köpte vi själva en bänkskiva. Vi betalade mindre än 500 kr på Ikea.
 
Jag hade förmodligen reagerat och förmodligen om det varit mitt hem stört mig på det. Mvh jobbar på lackering mitt jobb är att se sånt. Mvh sitter varje gång hos en svåger och stör mig på deras olika nyanser av fönsterkarmar. Och andra svågern där det är olika nyanser av vitt i vardagsrummet.. 🤮🤮🤮🤮
Nyansen är ju samma! Det som skiljer lite är ytan.
 
Tack för alla tips!

Vi hade vitt kök i lägenheten, dock var det ett väldigt litet kök. Några glasluckor och så speglar på luckorna. Gjorde stor skillnad.

Om vi behåller det vitt funderar jag på att bara köpa några glasluckor. Det gör ju stor skillnad. Vi har en drös med fina glas och porslin som kan stå där. Stöket kan få vara i andra skåp och lådor. Särskilt skåpet ovanför micron stör mig, det vore finare i glas, sen det till höger om kyl och frys skulle kunna bli en fin vinhylla.

Köper vi nya beslag vore det ju dröm om man kunde hitta några med samma mått.

Dörröppningen mot hallen är ju vägg, där kommer det att målas. Andra sidan av köket ser ut såhär, dvs mycket vägg och möjlighet till fin gardin.

17DAD200-F74A-4EA8-8885-FF4A0AAA14A2.jpeg
 
Överlag är huset ganska orört. Det byggdes 2003 och enbart haft en ägare. Hen har ju behållit det väldigt basic, så i mina ögon är hela huset lite trist. Men är å andra sidan väldigt tacksam över att det är som ett vitt papper, vi har möjlighet att skapa det vi vill lite successivt. Ingen som hemmasnickrat och sabbat alltihop.
 
Tack för alla tips!

Vi hade vitt kök i lägenheten, dock var det ett väldigt litet kök. Några glasluckor och så speglar på luckorna. Gjorde stor skillnad.

Om vi behåller det vitt funderar jag på att bara köpa några glasluckor. Det gör ju stor skillnad. Vi har en drös med fina glas och porslin som kan stå där. Stöket kan få vara i andra skåp och lådor. Särskilt skåpet ovanför micron stör mig, det vore finare i glas, sen det till höger om kyl och frys skulle kunna bli en fin vinhylla.

Köper vi nya beslag vore det ju dröm om man kunde hitta några med samma mått.

Dörröppningen mot hallen är ju vägg, där kommer det att målas. Andra sidan av köket ser ut såhär, dvs mycket vägg och möjlighet till fin gardin.

Visa bifogad fil 109149


Om ni har ovanliga mått på beslagen då kan jag rekommendera att kolla här

https://www.specialbeslag.se

Där köpte vi nya beslag till köksluckor i vår första lägenhet som vi hade var något som inte var standardmått på beslagen överhuvudtaget så vi gick bet överallt tills vi blev tipsade om denna affären. Även om ni har standardmått så har de otroligt mycket att välja på om man vill ha något ovanligare.
 
Jag hade gett upp att byta handtagen, för det blir tidsödande att få det snyggt efter de gamla hålen och då kommer luckorna att behöva målas om helt ändå. Och om de inte ska vara vita, så vill du väl ändå ha en färg som passar golvet någorlunda. Och golvets färg är inte direkt förlåtande, av bilderna att döma. Jag hade velat dölja så mycket som möjligt av det med mattor.

Jag hade fläskat på med växter, gardiner och bilder på väggarna. Och barnen hjälper säkert till med tre kilo färgglatt lego eller nåt.
 
Jag hade gett upp att byta handtagen, för det blir tidsödande att få det snyggt efter de gamla hålen och då kommer luckorna att behöva målas om helt ändå. Och om de inte ska vara vita, så vill du väl ändå ha en färg som passar golvet någorlunda. Och golvets färg är inte direkt förlåtande, av bilderna att döma. Jag hade velat dölja så mycket som möjligt av det med mattor.

Jag hade fläskat på med växter, gardiner och bilder på väggarna. Och barnen hjälper säkert till med tre kilo färgglatt lego eller nåt.

Här var vi positiva ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 561
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag är på jakt efter ngt jag tror inte finns, i alla fall inte om jag inte ska behöva betala typ 60 000 för eländet. Vill ha ett ganska...
2
Svar
24
· Visningar
2 051
Senast: AraSlei
·
Hemmet Mitt kök är lite byggt "enklast möjligaste", detta resulterar i att jag har väldigt liten bänkyta... Nu när jag ska byta ut alla...
Svar
10
· Visningar
2 474
Senast: Fibusen
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 172
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp