Snygga till kök

Vi lämnade iväg luckorna på lackning, det blev jättefint.
Med annan färg på luckorna blev beslagen plötsligt fina, och det äldre kaklet passade in.
Vi köpte en billig bänkskiva från Ikea .
Med en massa mönster på luckorna är jag glad att vi lämnade in, jag hade nog blivit knäpp av alla smådetaljer.

Kostade inte så mycket heller, 4500 kr, litet kök.
 
Alltså nu när jag tittar på det igen så är det ju inte så superfult? 😅

Kanske skulle det räcka att tapetsera den vägg som inte är i bild. Men visst, en aningens dovare färg vore ju faktiskt trevlig. Sätta lister tror jag att jag ger upp direkt. Känns krångligt och plottrigt. Men måla om, byta beslag och få i kanske två glasluckor vore ju supertrevligt!

Byt bänkskiva i stället tycker jag, välj trä om du vill få en mjukare mysigare känsla i köket. Färg kan du tillföra med textilier.

Jag håller med! Det ser ju lite sterilt och opersonligt ut nu, men det beror ju lite på att det som hade kunnat tillföra färg och liv av inredning också är helt plain vitt och svart. :idea: Byt till någon färg på krukor, brödburk och textilier, så blir det nog en helt annan sak. Byter man handtag och köksbänk så blir det ju också en helt annan känsla, beroende på vad ni är ute efter?

Jag har mycket vitt och grått och strama linjer hemma, men när jag tröttnade på det minimalistiska skaffade jag massa växter och ändrade belysning helt, och hela rummet ändrade karaktär fullständigt.

Kan tillägga att det jag la till var några nyanser av mörk petrol, jag är verkligen inte för att ha det färgsprakande i mitt eget hem, men det gjorde ändå väldigt mycket för helheten både i form av liv och att det faktiskt ser mer genomtänkt ut.
 
Jag har ett vitt sängbord som jag haft sen barn och tyckte att det var lite tråkigt för några år sen. Men jag bytte bara ut de vita knopparna mot ett par i helt annan stil (klassisk och mörka), och jag älskar den nu 🤩 Det blev verkligen stor skillnad!
Jag är iofs förtjust i vit inredning från början men knopparna gjorde verkligen pricken över i:et :up:
Så jag vill verkligen rekommendera det!
Och så skulle jag titta efter klisterdekaler/stänkskydd åt kaklet, billigare än att byta ut allt :angel:
 
Senast ändrad:
Bänkskivan skulle jag nog inte byta ut, det är sån där falsk sådan va? Vi har en sådan i svart färg också, och ärligt det är skönt att slippa oroa sig över märken eller sånt. Det bara håller :up:
(Häromdagen så hamrade jag i en träplupp med hjälp av den :angel::D)
 
Har funderat på begagnade luckor men tänker att det kanske är svårt att få ihop till ett större kök? Tror vi har ca 25 luckor/lådor och det gäller ju då att man hittar alla i rätt storlek. Har man tur kanske företaget fortfarande tillverkar den modellen så man kan komplettera med nya om det behövs, visserligen.

Vi skulle kunna sälja våra luckor också, de sattes in 2018 så i fint skick.

Hur är det med mått på luckor? Brukar det vara vissa standardmått hos leverantörerna? Exempelvis, om vi har ett kök från IKEA, Ballingslöv eller dylikt. Kan man då köpa en annan modell på luckor från företaget och det är ofta samma mått?
Det brukar inta vara standardmått på allt. Med det sagt så betyder det inte att du enbart hittar en skåpslucka med rätt mått hos tillverkaren av köket, utan har du tur finns det någon annan tillverkare som gör samma.
Vår skafferiinredning (utdragbara lådor i ett skåp) köpte vi till exempel på HTH för en bråkdel av priset om vi köpt originalinredning hos Marbodal.
Jag hade nog inte kastat mig över en förändring i köket just nu, hade velat flytta in och bo in mig först och känna efter vad som passar. Köket ser ju väldigt fräscht ut och går ju absolut att leva med, om än lite opersonligt.
 
Mamma (inte jag) uppdaterade sitt 60-80tals kök för några år sedan.

Hon valde att skaffa nya luckor via ett företag som kom ut och mätte de existerande stommarna och sedan gjorde luckor på beställning. Funkade fint, kostar iofs lite mer än att måla själv - men inte så dyrt som man kanske skulle kunna tro.

De ändrade också så att en rad med lådor blev ett skåp och uppdaterade hyllorna (så att de blev utdragsbara) i kastrullskåpet.

Sammanlagt en ENORM skillnad trots att varken bänkskiva eller kakel byttes.

(Vi försökte även att måla om en lucka själva men.... det blev inte bra. Iom att luckorna ändå är så stora och plana så syntes minsta lilla imperfektion jättetydligt. Dock är det ju superlätt att byta beslag själv).
Vi flyttade in till ett hyfsat nytt kök (10 år) som var så fruktansvärt fult. Vår första plan var att byta ut luckorna så vi tog ut ett sånt företag (måla om gick ej pga luckornas yta var knottrig laminat). Det skulle kostat 80 tkr! Vi bytte till Ikeakök istället, det gick på 100 tkr inkl vitvaror. Jobbet gjorde vi själva, annars hade det såklart sprungit iväg.
Har funderat på begagnade luckor men tänker att det kanske är svårt att få ihop till ett större kök? Tror vi har ca 25 luckor/lådor och det gäller ju då att man hittar alla i rätt storlek. Har man tur kanske företaget fortfarande tillverkar den modellen så man kan komplettera med nya om det behövs, visserligen.

Vi skulle kunna sälja våra luckor också, de sattes in 2018 så i fint skick.

Hur är det med mått på luckor? Brukar det vara vissa standardmått hos leverantörerna? Exempelvis, om vi har ett kök från IKEA, Ballingslöv eller dylikt. Kan man då köpa en annan modell på luckor från företaget och det är ofta samma mått?
Har ni ikeakök så kan ni välja vilken lucka som helst från dem, de har samma stommar till allt.
Rimligen borde andra kökstillverkare funka på samma sätt.
Förresten guldstjärna om någon lyckas lista ut var detta kök kommer ifrån ⭐
Gissar att du inte har bild på öppnad låda?
 
Vi flyttade in till ett hyfsat nytt kök (10 år) som var så fruktansvärt fult. Vår första plan var att byta ut luckorna så vi tog ut ett sånt företag (måla om gick ej pga luckornas yta var knottrig laminat). Det skulle kostat 80 tkr! Vi bytte till Ikeakök istället, det gick på 100 tkr inkl vitvaror. Jobbet gjorde vi själva, annars hade det såklart sprungit iväg.

Har ni ikeakök så kan ni välja vilken lucka som helst från dem, de har samma stommar till allt.
Rimligen borde andra kökstillverkare funka på samma sätt.

Gissar att du inte har bild på öppnad låda?

Oj!

Mamma betalade runt 10k inklusive montering med tex mjukstängning osv.
 
Många kök från olika tillverkare har samma mått och till och med tillverkas på samma ställen! Det kan vara detaljer som skiljer, men vad jag fick veta för väldigt många år sedan så är det ett fåtal tillverkare av köksskåp men de säljs under väldigt många olika namn och fabrikat. Upphängningen kan skilja beroende var beslagen är monterade, men det finns tydligen på bl a Bauhaus ett sågblad man monterar på borren om man vill flytta beslaget. :idea:
 
Förresten guldstjärna om någon lyckas lista ut var detta kök kommer ifrån ⭐

Visa bifogad fil 109013
Jag tycker att du ska ligga lite lågt, och "bara" sätta färg på väggar och textilier till att börja med. Det kommer man långt med :up:
Bilden visar ju hur det är stylat för visning, dvs väldigt avskalat. Med litet barn och en baby så kommer inte köket att vara så "avskalat" längre... just sayin' :angel:
 
Förresten guldstjärna om någon lyckas lista ut var detta kök kommer ifrån ⭐

Visa bifogad fil 109013
Jag tänker att med annat bord, en färgglad bordsduk, lite mer saker som står framme (bröd, någon frukt och annat som alltid lyckas vara framme), en roligare klocka på väggen och kanske en färgglad matta under bordet så blir det stor skillnad? Det borde ju också gå att sätta upp någon typ av färgglad gardin i fönstret.
 
nu är det ju mörkt ute så färgerna ser inte riktigt ut som de gör i dagsljus. Men när vi köpte lägenheten var Vedum köket precis omlackat av firma, vänstra väggen.
Sen ville vi riva en vägg och ha kök även på högra sidan. Alla lösningar vi först räknade på blev snordyra.
Slutade med att vi köpte ett Ikea kök(integrerad kyl och frys), målade om luckorna själv och köpte handtagen från Vedum.

Tittar man riktigt riktigt noga ser man att det på firma lackade köket har lite annan yta än det vi rollat själva. Men aldrig något jag tänkt på i vardagen.
 

Bifogade filer

  • E30DFACF-AF76-4FD5-95D9-FCF7FFF062F1.jpeg
    E30DFACF-AF76-4FD5-95D9-FCF7FFF062F1.jpeg
    160,3 KB · Visningar: 106
Vi flyttade in till ett hyfsat nytt kök (10 år) som var så fruktansvärt fult. Vår första plan var att byta ut luckorna så vi tog ut ett sånt företag (måla om gick ej pga luckornas yta var knottrig laminat). Det skulle kostat 80 tkr! Vi bytte till Ikeakök istället, det gick på 100 tkr inkl vitvaror. Jobbet gjorde vi själva, annars hade det såklart sprungit iväg.

Har ni ikeakök så kan ni välja vilken lucka som helst från dem, de har samma stommar till allt.
Rimligen borde andra kökstillverkare funka på samma sätt.

Gissar att du inte har bild på öppnad låda?

Tyvärr, bara mäklarbilderna!
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 561
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag är på jakt efter ngt jag tror inte finns, i alla fall inte om jag inte ska behöva betala typ 60 000 för eländet. Vill ha ett ganska...
2
Svar
24
· Visningar
2 051
Senast: AraSlei
·
Hemmet Mitt kök är lite byggt "enklast möjligaste", detta resulterar i att jag har väldigt liten bänkyta... Nu när jag ska byta ut alla...
Svar
10
· Visningar
2 474
Senast: Fibusen
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 172
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp