Bukefalos 28 år!

Sött på fritids/förskolan?

Lillagoajag

Trådstartare
Om det blev fel prefix får mod. gärna ändra.

Efter praktik på fritids/förskola/dagis (vad man nu vill kalla det) är jag lite fundersam. Det åts väldigt mycket sött! Det var kakor, bullar eller glass varje dag! Visst, det kan bero på att det är sommar och "sommarlov" för barnen men jag kan ändå tycka att det är lite mycket... Dessutom har skolan strikt godisförbud, man får inte ha läsk med sig på utflykter osv. men fritidsbarnen verkar ha egna regler.

Det jag nu undrar är, ni som är föräldrar; vet ni hur mycket sött era barn äter på dagis/förskola/fritids och vad tycker ni är OK/rimligt?

Ni får även gärna berätta hur det ser ut på andra platser. :)

Barnen här var/är mellan 3 och 7 år gamla om det har någon betydelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Oj vad konstigt det låter! Där jag bor har det gjorts stora ändringar på det området. Inget godis eller chips, om nåt barn har födelsedag får de ta med popcorn men inget godis eller glass (som de fick förut). Frukt har ersatt godiset, endast fettfri mjölk serveras. (Och vissa föräldrar klagar på detta :confused:)

Är själv inte förälder, men skulle inte gilla att det serverades en massa sött. Det fungerar alldeles utmärkt utan, och dessutom blir det inte en massa "sockerfulla" hyperaktiva barn.


EDIT:
Nu läste jag på nätet att föräldrarna klagat och nu får barnen lättmjölk igen. Suck.
 
Senast ändrad:
Sv: Sött på fritids/förskolan?

KL

Jag har ju inga barn men jag skulle tycka det var okej med något gott någon gång ibland, kanske något fredagsmys (det hade vi i lågstadiet).
Men inte varje dag.

Att bara få ta med popcorn när man fyller år låter väl lite snålt dock, men är det 30 barn som ska fylla år så blir det kanske lite väl mycket tårta :D


Men vad är det för fel på vanlig mjölk?
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Vet du hur mycket överviktiga barn det finns? Staden försöker främja barnens hälsa, men föräldrarna tyckte att barnen ska få dricka vad de vill (och säkert äta också, vilket förklarar varför så många barn är överviktiga...)

Popcorn tycker jag var en jättebra idé. Alla barn fick en pappersmugg med popcorn, och var jätte nöjda och glada.
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Fettfri mjölk? Min köper jag röd mjölk till, skulle aldrig köpa lättprodukter till ett barn som inte är sjukligt överviktigt.
Läsk är menigslöst, men mjölk är ju inte farligt även om det inte ska gå till överdrift.

På dagis äter de glass ibland, helt okej med mig. De lagar egen mat, ekologiskt så långt det är möjligt.
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Men fettfri mjölk är ju helt galet till barn. De behöver fett för att utvecklas normalt, så där hade jag blivit skogstokig om man hade serverat det.

De flesta förskolorna i min kommun har gått över till att endast använda riktigt smör, 3%-ig mjölk och liknande, just för att barn behöver de här riktiga fetterna och inte massa konstgjort krafs.

På mitt jobb har vi glass när någon fyller år eller ibland på fredagarna om man har fruktsallad och glass till mellanmål. Varje dag låter ju däremot inte så bra..
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Det servas på tok för mkt sött på sonens förskola, tyvärr. Det är sylt, kräm, glasspinne, vaniljsås och äppelkaka etc betydligt oftare än vad jag som förälder skulle önska. Jag är dock väldigt glad att de serverar fullfeta mejeriprodukter och äkta smör, det glädjer mig att man är mer uppdaterad på kostfronten och insett att lättmargarin inte har någon självklar plats på en förskola (eller någon annanstans...).
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

ja där jag jobbar, förskola, är det mellanmjölk som serveras, fettfri mjölk låter helt vansinnigt till barn...
Vi har när nån fyller antingen fruktsallad med glass, piggelin eller så bakar vi nåt, fredagsmyset har vi oftast bara frukt på.
(på vår avdelning)
Popcorn kan vi ha på lov och sådana tillfällen då det är lite barn.
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Just detta problemet brottas jag standigt med dar jag bor (i England) :crazy:

Sjalva maten som barnen far till lunch ar varierad och alldeles utmarkt pa alla satt och vis, men sa serveras det efterratt VARJE dag aret runt. Det kan vara appelkaka, bulle, glass, jelly...listan ar lang. Visserligen ar inte portionerna stora och allt ar hemgjort, men personligen tycker jag att det kanns fel att bjuda pa efterratt varje dag.
Nar mina barn var sma (under 2) sa bad jag om frukt och naturell yoghurt istallet, men det funkar inte langre. De ser ju vad de andra barnen ater. Nu gor vi istallet sa att de far 1/2 portion av efterratten och resten frukt.
De gar bara 3 ganger i veckan sa det ar inget jattestort problem, men andock tillrackligt for att jag kan kanna att jag inte vill servera efterratter hemma for da blir det sa himla mycket varje vecka...

Nasta ar borjar de skolan och det ar samma visa dar, fast da blir det varje dag forstas :crazy: tur att man kan skicka med matlada istallet om man vill, vilket jag definitivt kommer att gora.
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

De flesta förskolorna i min kommun har gått över till att endast använda riktigt smör, 3%-ig mjölk och liknande, just för att barn behöver de här riktiga fetterna och inte massa konstgjort krafs.

:bow::bow: Jag skulle tippa på att om övervikt är ett problem beror det på annat än att barnet äter "tjock-mjölk".

*KL*

Det känns bra att ni är inne på lite samma spår som mig. Då är jag inte helt ute och cyklar :p

Jag kände att det var helt okej första dagen. Då fick de saft och bulle men det var en personal som skulle sluta så det kändes ok. Men när det sedan rullade på varje dag då kändes det fel. det är ju inte bara fetma som är ett problem, diabetes, hål i tänderna osv är sådant som jag direkt tänker på. För att inte tala om sockerberoende.

Speciellt konstigt kändes det eftersom jag själv har gått på skolan för ett (bra) tag sedan och då var det glass sista dagen innan sommarlovet men det var det.

En liten följdfråga: Tycker ni att skolan/förskolan har ett ansvar att lära barnen vad en balanserad, hälsosam kost innebär, vikten av att röra på sig osv? Eller är det upp till föräldrarna?
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Just detta problemet brottas jag standigt med dar jag bor (i England) :crazy:

Sjalva maten som barnen far till lunch ar varierad och alldeles utmarkt pa alla satt och vis, men sa serveras det efterratt VARJE dag aret runt. Det kan vara appelkaka, bulle, glass, jelly...listan ar lang. Visserligen ar inte portionerna stora och allt ar hemgjort, men personligen tycker jag att det kanns fel att bjuda pa efterratt varje dag.
Nar mina barn var sma (under 2) sa bad jag om frukt och naturell yoghurt istallet, men det funkar inte langre. De ser ju vad de andra barnen ater. Nu gor vi istallet sa att de far 1/2 portion av efterratten och resten frukt.
De gar bara 3 ganger i veckan sa det ar inget jattestort problem, men andock tillrackligt for att jag kan kanna att jag inte vill servera efterratter hemma for da blir det sa himla mycket varje vecka...

Nasta ar borjar de skolan och det ar samma visa dar, fast da blir det varje dag forstas :crazy: tur att man kan skicka med matlada istallet om man vill, vilket jag definitivt kommer att gora.

Det där låter ju inte vettigt alls :crazy: Och som du säger är det ju svårt att göra så mycket, självklart vill ju barnen äta vad de andra barnen får (speciellt efterrätt!).

Matlåda låter vettigt! Men tänk de stackars barn som inte får med matlåda... Jag är inte jättebra på engelsk kultur, är det så det ser ut där, efterrätt varje dag?
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Jag tycker att det har varit bra på våran förskola, de har någon gång ibland bakat och då ätit det de har bakat, ibland matbröd och ibland fika. Glass har de fått ibland, tex när deras fröken kom och hälsade på med sin nya bebis och hade med sig en glasspinne till barnen. Väldigt lite efterätter, till påsk har de fått en liten godispåse av påskharen, vi pratar kanske 10 bitar var.

Men de satsar väldigt mycket på att det ska vara roligt att röra sig, de har haft röris, dvs ett muskiprogram där de får göra olika rörelser varje vecka, och efteråt har de lekt i gympasalen med olika teman. Hoppa på tjockmattan, leka med bollar osv. De har varit ute i skogen varje vecka och gått ganska så långt för att sedan äta sin medhavda matsäck med smörgås och frukt. På vintern har de haft med sig varm choklad/varm saft och på sommaren saft/jos/vatten. Dessutom spelar ofta fröknarna med i fotbollsmatcher, de har skridskobana på vintern på gården, och är ute väldigt mycket. De lägger helt enklet väldigt lite fokus på maten och mycket folkus på att röra sig.

På skolan har det varit mer glass, men inte så att det har gått överstyr tycker jag, förutom sista dagen på skolan, då hade de först fått glass av sin hjälpfröken som inte skulle komma tillbaka till hösten, sen fick de glass av köket och sedan en glass på fritids för att ett barn skulle sluta och vill bjuda på glass... :D Men det var ett väldigt undantags dag!

Så jag är rätt nöjd överlag, det bjuds ibland men inte så ofta att jag upplever det som ett problem.
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Bor i Österrike och det varierar mycket på olika förskolor men överlag är synen på söt mer posetiv här.

Jag tycker det har blivit lite för mycket på dotterns förskola senaste tiden. Det har varit väldigt många som fyllt år+ att dom firat dom som fyller under sommaren+ barn som haft med saker dom bakat hemma. Det är inte godis men kakor och tårtor. Jag tycker egentligen att barnet kan få bjuda när dom firar födelsedagen men bara lite och i begränsad mängd. Nu har dom fått så mycket dom vill och min dotter är ett kakmonster och kan äta hur mycket som helst (hon äter en tex magnumglass själv utan problem).

Det jag tycker sämst om är att det alltid dricks saft, iof väldigt mycket utspädd men jag tycker det är bättre att dricka vatten. Vi har inte gett annat än vatten här hemma men nu tjatar dottern alltid om saft.

Dagiset öppnade mitt i terminen och då kunde dom inte göra upphandlingar om mat så vi har haft med oss eget mellanmål och lunch. Såg att många av dom andra barnen hade kakor, godis, salta pinnar mm i sina lådor.

Vi pratade om det här senast jag träffade mina svenska kompisar som också bor här. På ett dagis hade dom serverat mängder men godis och chips. Barnen kunde få godis för att dom ätit så duktigt av kakan :confused:. Ett annat dagis har hälsoproffil och där får inget barn ha med sig sötsaker osv på utflyckter. Men det serveras marmelad och honung till mellanmålet för det anses nyttigt här.

ang mjölkens fetthalt. Hade det bara serveras fettfri mjölk hade jag skickat med mitt barn egen mjölk. Förskolebarn behöver fett. Jag tror inte fettet är boven för fetman, jag tror att det framförallt är bristen på motion, det i kombination med flytande socker (läsk).
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

kl

Maten som serveras här innehåller tillräckligt med fett. Näringsterapeuter anser här att fettfri mjölk är det bästa alternativet för barn. Nu finns det ju förstås massor med forskning som visar både för och mot detta...;)
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Jag har jobbat som timvik på ett par olika förskolor. På en utav dem fick födelsedagsbarnet ta med sig lite roligare frukter att bjuda på som melon, vindruvor, mango eller vad de nu gillade.
På en annan förskola fick barnet via en liten ceremoni välja mellan att få ha en kungakrona eller en prinsesstiara på sig den dagen då man också sjöng "ja må hon/han leva" för barnet. De fokuserade på att fira barnet på andra sätt än genom ätbara saker, vilket jag tycker är väldigt bra då det ofta blir så låst vid just sötsaker vid födelsedagar.
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Här äts det väldigt lite sött och godsaker. Barnen får vanligt smör och mellanmjölk.

När någon fyller så firas det med kakor och glass. Nu går ju min son hos dagmamma men för någon månad sen hade vi avslutningsfika för den stora pojken som ska börja skolan nu.
Dagmamman hade glass, kladdkaka med grädde, rabarberpaj, bullar, kakor, saft.
Barnen åt lite glass, sen for de iväg och lekte. Kvar satt vi mammor och gluffsade i oss av de helt underbart goda fikat som dagmamman bakat :o
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Den senaste forskningen har ju visat på ett tydligt samband mellan fetma och lågt fettintag, kolla tex. Birgitta Strandvik eller Stefan Rössner. Dessutom behövs fetterna inte minst för hjärnans utveckling, den består ju till största delen av fett.

Därför så många blev förvånade när Livsmedelsverket kom med sina rekommendationer, något de nu börjar ta tillbaka.

Aldrig att jag skulle servera mina barn något konstgjort, säkert cancerframkallande också..
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

De fokuserade på att fira barnet på andra sätt än genom ätbara saker, vilket jag tycker är väldigt bra då det ofta blir så låst vid just sötsaker vid födelsedagar.

:bow::bow:
detta gillade jag mycket! Man måste faktiskt inte äta något för att fira eller vara glad!
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

kl

Maten som serveras här innehåller tillräckligt med fett. Näringsterapeuter anser här att fettfri mjölk är det bästa alternativet för barn. Nu finns det ju förstås massor med forskning som visar både för och mot detta...;)

Vilka näringsterapeuter anser det och vilken forskning talar för fettfri mjölk till förskolebarn?

Jag har inte lyckats hitta uppdaterat forskningunderlag eller uttal när jag letat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 956
Övr. Barn Har en nioårig tjej som ligger på gränsen till att bli överviktig, och trenden är att hon hela tiden ökar i vikt. Jag tycker att det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 342
Senast: mandalaki
·
Övr. Barn Jag och mina barns far är skilda sen snart två år tillbaka. Barnen (nu 4 och 8 år) har bott varannan vecka hela tiden, och jag måste...
2
Svar
24
· Visningar
2 852
Senast: Brisa
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 722
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Högtalare
  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp