Bukefalos 28 år!

Sött på fritids/förskolan?

Sv: Sött på fritids/förskolan?

Staden följer de nationella rekommendationerna, står det i artiklarna. Var man hittar sånt på nätet vet jag inte.
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

På Es förskola serveras inget speciellt när barnen fyller . Man fokuserar mer på andra roliga saker. Barnet får ett speciellt födelsedagskort där dom själva är med på bild (uppskattat) och så fick jag reda på att dom får dricka ur ett speciellt glas och så sjunger dom givetvis för barnet som fyller.

Vid påsk fick barnen ett litet påskägg och nu till sommaravslutningen fick dom varsin vaniljpinne.

Helt ok upplägg tycker jag
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Cs dagis har egen kock som lagar bra näringsrik mat. Det händer att de får lite paj eller liknande, och om ngn fylker år får de glass.
Frukt och bär är annars ngt de får mkt av, istället för efterrötter och sånt.

De är 8st på avdelnibgen, så födelsrdagsgott är det inte så ofta ;)
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Maten som serveras här innehåller tillräckligt med fett. Näringsterapeuter anser här att fettfri mjölk är det bästa alternativet för barn. Nu finns det ju förstås massor med forskning som visar både för och mot detta...

Då verkar väl det bästa vara att servera vanlig mjölk eller mellanmjölk men begränsa tillgången till tre dl per barn och dag. Om det skulle vara ett problem. Det bästa måste rimligen vara att dricka vatten, men 3 dl mjölk per dag brukar väl räknas som nyttigt för barn.

Den enda forskning jag läst på området visade på att barn som drack normalmjölk vägde mindre än barn som drack lättmjölk. Och så den senaste jag läste iofs om vuxna kvinnor, att en extra portion mellanmjölk per dag minskade vikten med ngt kg/halvkg per år.

I övrigt kommer jag bli ganska sur om det visar sig att dagiset vi snart börjar på serverar glass och kräm, fruktsallad med grädde och gud vet vad varje dag. Oavsett om barnen går upp i vikt eller ej av det finns det väl andra mysiga saker man kan göra en fredag än att just äta. Och även om jag inte på minsta vis är emot fullfettmjölk tycker jag inte det är riktigt vettigt att gulpa det/eller lättmjölk som ersättning för vatten, det är mat.
 
Senast ändrad:
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Oavsett om barnen går upp i vikt eller ej av det finns det väl andra mysiga saker man kan göra en fredag än att just äta.

Jag forstar vad du menar ;) men tycker anda att det later lite roligt med tanke pa att Sverige ar en nation av "fredagsmysare" :D vilket ju brukar inkludera god mat och efterratt.... sa varfor inte pa forskolan, liksom?

Personligen kan jag tycka att det ar ok en gang i veckan, mat ar ju trots allt njutbart (eller borde vara iaf) och det ar en trevlig social grej ocksa, inte bara for att ge kroppen bransle.

Det ar nar det blir VARJE dag och i mangder som det blir lite tokigt, tycker jag.
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Därför att man vill fredagsmysa själv hemma på kvällen och då måste skippa det eftersom dagis mös istället? :p

Om nu svensken i allmänhet vill äta lite chips och godis på fredagkvällen hemma så är det väl enklare om barnen också får smaka. Istället för att de åt socialstyrelsens portion på dagis. ;)

Mysstöld från förälder? :D

Men vi är inga stora fredagsmysare här så jag kanske bara är lite clueless. Visst slinker det ned efterrätt och så och godis, men kanske inte just på bara fredagarna. :rofl: (då känns ju efterrätt viktigare på lördagar och eller söndagar tycker jag).

Om sedan dagis vill proppa i barnen lite mango sådär på fredagen så tycker jag inte illa vara :p eller iofs grädde är väl också helt ok. Det finns ju god mat som inte bara är näring som inte är sockerstinn, tja, oliver eller krokar eller parmesanost eller tja. Å andra sidan är den väl dyrare.
 
Senast ändrad:
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Låter inte som de skolor min äldsta dotter gått på, första skolan så fick dom max en glass om året typ, andra skolan hon gick på var det bulle och saft vid något enstaka tillfälle under hela skolåret, tredje skolan så var det lite mer men inget extremt på något sätt.
Trodde alla skolor blivit mer "socker och hälsomedvetna".
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Ja så ska det vara, devisen "lagom är bäst" stämmer ju, att äta glass och fruktsallad med glass någon gång är helt ok. Smör och "röd" mjölk borde vara obligatoriskt. Bort med lättmjölk och margarin!!
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Det står väl i läroplanen att skolan har ett visst ansvar?!
 
Sv: Sött på fritids/förskolan?

Om det blev fel prefix får mod. gärna ändra.

Efter praktik på fritids/förskola/dagis (vad man nu vill kalla det) är jag lite fundersam. Det åts väldigt mycket sött! Det var kakor, bullar eller glass varje dag! Visst, det kan bero på att det är sommar och "sommarlov" för barnen men jag kan ändå tycka att det är lite mycket... Dessutom har skolan strikt godisförbud, man får inte ha läsk med sig på utflykter osv. men fritidsbarnen verkar ha egna regler.

Det jag nu undrar är, ni som är föräldrar; vet ni hur mycket sött era barn äter på dagis/förskola/fritids och vad tycker ni är OK/rimligt?

Ni får även gärna berätta hur det ser ut på andra platser. :)

Barnen här var/är mellan 3 och 7 år gamla om det har någon betydelse.
Där dottern går serveras aldrig sötsaker, som bullar, saft, kakor, glass, tårta etc. Endast när midsommar firas får barnen glass.
När någon fyller år gör dom det speciellt genom att barnet får äta med finare tallrik och bestick osv.
Tycker det är jättebra att hon inte får sånt på förskolan!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 956
Övr. Barn Har en nioårig tjej som ligger på gränsen till att bli överviktig, och trenden är att hon hela tiden ökar i vikt. Jag tycker att det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 342
Senast: mandalaki
·
Övr. Barn Jag och mina barns far är skilda sen snart två år tillbaka. Barnen (nu 4 och 8 år) har bott varannan vecka hela tiden, och jag måste...
2
Svar
24
· Visningar
2 852
Senast: Brisa
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 722
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp