Bukefalos 28 år!

Som en omvänd hand med transporten

E

Ewertsberg

Har en fråga, som jag funderat lite på. En av våra hästar, som varit hos
oss nu i tre år, var det första och andra året fördjävlig att lasta och sko. Nu det tredje året är han helt annorlunda.

Han är snäll och trevlig att sko, förut försökte han trampa ihjäl hovslagaren eller bråkade otroligt mycket.

Han går fint in i transporten utan att bråka, förr fick vi tampas i timmar med linor och olika övningar.

Han är som en omvänd hand, känns som han testat oss i två år, för att till slut ge godkänt.
Eller kan han ha behövt så lång tid på sej, att vänja sej vid en ny miljö?
Har inte varit med om det förut, de flesta brukar ha kommit till ro efter nån månad.

Eller kan det vara något i vårt eget beteende som gjort förändringen? Tycker förstås att vi är som vi brukar vara mot alla våra hästar, och de har inte gett några problem.

Någon som har någon annan teori?
 
Sv: Som en omvänd hand med transporten

Jag tror ju att det har med mognad och personlig trygghet att göra.

Se på islandshästarna som får vara ifred och "hitta sig själva" de första åren, de blir trygga och stabila, de har haft tid att mogna och upptäcka världen och sin egen kropp ordentligt.

Jag tycker nog också att min 06:a nu blivit mycket mer trygg, inte alls lika strulig med hovarna och lite tryggare med andra "läskiga" saker.

Så, han har nog bara blivit lite mer vuxen :idea:
 
Sv: Som en omvänd hand med transporten

Ja, så kan det nog vara. Han har alltid varit lite omognare och senare än de andra, och har nog växt på sej lite. Han börjar nog komma ikapp. :laugh:
Men det har ju blivit, att han stuckit ut lite, eftersom de andra varit så lätthanterade och enkla, och man har funderat varför han inte varit lika som dem. De är ju individer.
Men det känns otroligt skönt att det verkar ha vänt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 838
Senast: ygenda
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 161
Senast: axel
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 019
M
Träning Hejsan, jag har nyligen blivit medryttare på en brun svensk ridhäst! Redan från början när jag tog in henne från hagen första gången så...
Svar
4
· Visningar
1 945
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp