Som hästekipage bemöter du andra trafikanter, som du själv vill bli bemött - med respekt?

Jag tycker inte det går att koppla det till att alternativ 1 alltid är fel och att det gör det mer osäkert för hästar/ryttare/bilister. Enligt lagen så ska du rida på höger sida, ja. Men är det alltid säkrare?

I mitt fall måste jag rida ca 50 meter längs en större väg för att sedan korsa den, på en sträcka där vägen kurvar sig lite. Ytterkanten av kurvan har en ordentlig vägren som det går att gå ner i om det blir akut (inte helt jämnt underlag, så det är inte första alternativet, men det går om det är kris) medan innerkanten av kurvan är brant backe/skog etc. D.v.s. om jag går i ytterkanten på kurvan (så att jag är synlig så lång tid som möjligt för bilister i båda riktningar, och så att jag har möjlighet att gå ner i dike) så gör jag det olagligt i en riktning - istället säger lagen att jag ska ligga på höger sida i innerkurvan, där sikten är sämre för bilister och där det inte finns något dike att hoppa ner i.

Annars håller jag med tidigare talare, att om man inte ska korsa vägen är det bättre att hålla sig på fel sida än att behöva korsa vägen två gånger.

Även om det är lagbrott och du säkert fräser bakom ryggen på bilister och cyklister. :heart
 
Det där med att vinka till tack är jag tveksam till om jag tycker att det är en bra idé när man rider vid en väg. Det är mycket bättre att man håller tyglarna i båda händerna så man enklare kan parera om hästen blir skrämd för nåt. Något jag också påpekat för folk som gnäller över ryttare som inte ens kan vinka till tack när de passerar. Frågan är: vill folk bli tackade eller vill de att man ska passera dem så säkert som möjligt? Jag vinkar sällan utan håller tygölarna med båda händerna och börjar inte pilla med det just vid en väg. Jag brukar nicka och le istället.

Det brukade jag också göra. Även om man kände sig dryg. Det kändes klart säkrare.
 
Jag rider på den sidan vägen som känns tryggast för mig och hästen, det vill säga kanske inte bredvid taggtråd t.ex. Är hästen väldigt stresspåverkad går jag med den.
Visar tydligt om jag vill att förare ska sakta ner, stanna (mindre vägar) eller om de kan passera.
Ögonkontakt tycker jag även är en bra sak så vi kan ha en dialog i trafiken.

Jag tycker att jag som oskyddad med ett stort flyktdjur kan få en viss "fördel" utan att jag berövar föraren för många minuter av hens liv ;)

Även om det är lagbrott att rida på fel sida?
 
Du observerar att cyklister bryter mot lagen och skriver ett inlägg om att ryttare bryter lagen, jag har svårt att följa logiken. Det känns som ett malplacerat exempel med cyklister när du påpekar ryttares ohörsamhet mot lagen.

Anledningen är som jag också skrivit att flera hästmänniskor tycker att det är helt OK att bryta mot lagen. För att förtydliga visade jag även på att cyklister gör fel. Detta på grund av att många här brukar känna sig påhoppade och köra med "what about-ism" z men dom då...

:heart

Tack för trevligt svar :)
 
Nar det kommer till trafikregler sa tycker jag att ens ansvar till viss man borde korrelera med hur mycket skada man kan asamka andra.
Alltsa, om jag kor en 18-tonnare (eller hur tunga stora lastbilar nu ar) sa har jag ett mycket storre ansvar an om jag ar ute och cyklar pa min 12kg cykel. Jag stannar sjalv alltid for rott nar jag cyklar, men tycker inte det ar narapa lika problematiskt om en cykel kor mot rott som ifall en bil gor det.

Hastarna ar ju nagonstans i mitten. Jag tycker att ens framsta ansvar som ryttare ar att se till att hasten ar forberedd for uppgiften man ger den, och pa sa satt inte ar en onodig risk gentemot andra trafikanter, men om det ar sakrast att alltid folja lagen till punkt och pricka, eller om det i vissa scenarion kan vara battre - d.v.s. sakrast for alla inblandade, att valja en annan losning, kanns onodigt att spekulera i.
 
Är det någon som vet varför det är så att hästar ska gå på höger sida? Är det enbart utifrån att de räknas som fordon? Dvs ingen hänsyn till att flera hästar tenderar att enklare bli skrämda när det kommer något plötsligt bakifrån än om det kommer något plötsligt framifrån?
 
Även om det är lagbrott att rida på fel sida?
Men alltså, det blir så fel att enbart se till lagen och inte till säkerheten för den enskilda situationen. Man måste ha lite sunt förnuft också och kunna se vad som blir säkrast för alla parter, det är ju lite där trafikvettet kommer in. Eller ska man följa lagen på liv och död?

Precis som polisryttarna här alltid rider på cykelbanorna istället för att rida på den trafikerade vägen och hindra bilisterna, allt är inte så svart och vitt. Och det gäller oavsett vilket land man kommer ifrån.

Personligen så har jag faktiskt aldrig vad jag kan komma ihåg sett någon ryttare på fel sidan vägen, väldigt ovanligt tror jag.
 
Jag vill diskutera säkerhet I samband med lag och rätt.
Är det frågan så blir svaret ännu tydligare "det beror på". En häst är ju oförutsägbar och som tidigare nämnts så har de flesta (typ alla) lättare att ta saker som kommer rakt framifrån och trängs än som kommer rakt bakifrån och trängs.
Min Sprättehäst skulle jag i alla lägen leda på fel sida av den i trådstarten nämnda vägen. Kraken är så bakskygg så han stundtals flyr från sin egen svans. Vi har tagit bilar bakifrån när det varit bra dagar men i de allra flesta fallen vänder jag om vi riskerar att bli omkörda bakifrån och vi håller oss på glest trafikerad grusväg. Hade det varit 50m på stor väg enligt TS så hade jag som sagt gått i kanten på fel sida och då väntat tills det var en lucka i trafiken så vi slapp möten.
 
Men alltså, det blir så fel att enbart se till lagen och inte till säkerheten för den enskilda situationen. Man måste ha lite sunt förnuft också och kunna se vad som blir säkrast för alla parter, det är ju lite där trafikvettet kommer in. Eller ska man följa lagen på liv och död?

Precis som polisryttarna här alltid rider på cykelbanorna istället för att rida på den trafikerade vägen och hindra bilisterna, allt är inte så svart och vitt. Och det gäller oavsett vilket land man kommer ifrån.

Personligen så har jag faktiskt aldrig vad jag kan komma ihåg sett någon ryttare på fel sidan vägen, väldigt ovanligt tror jag.

Jag rider också på cykelbana, om/när jag rider den sträcka där alternativet är att rida på 70-vägen utan vägren.
 
Vad har invandrare med saken att göra?

Ska jag 50 meter längs en väg så följer jag den sida jag är på då det är betydligt större risker att pasera över vägen 2 gånger. Är det inte alltför dålig sikt och alltför hårt traikerat så kan jag vänta tills det är fritt fram och inte störa någon. Så frågan här är väl snarast om jag ska visa respekt mot medtrafikanter och störa minimalt eller följa lagen "bokstavstroget".

.
Men om du behöver passera vägen TVÅ gånger, är ju situationen sådan att du inte behöver korsa vägen alls, och i så fall skulle jag ta mig och hästen till målet utan att rida på en trafikerad väg.

De tillfällen där man måste följa en trafikerad väg för att komma ut på samma sida av vägen som man redan befinner sig på torde vara lätt räknade.
 
Jag håller med om att visa ryttare inte verkar anse att trafikreglerna gäller dem, och att dem behöver inte visa respekt, utan all annan trafik ska visa respekt för ryttaren och dem ska ha företräde jämnt, osv.
Sånt stör mig någe otroligt, och ger oss ryttare dåligt rykte och gör bilister irriterade på ryttare och hästar på vägen.
 
Jag håller med om att visa ryttare inte verkar anse att trafikreglerna gäller dem, och att dem behöver inte visa respekt, utan all annan trafik ska visa respekt för ryttaren och dem ska ha företräde jämnt, osv.
Sånt stör mig någe otroligt, och ger oss ryttare dåligt rykte och gör bilister irriterade på ryttare och hästar på vägen.
Så är det inom allt, det är "rötäggen" som syns och hörs, de som sköter sig faller mellan stolarna, så inget nytt där - tyvärr.
 
Men om du behöver passera vägen TVÅ gånger, är ju situationen sådan att du inte behöver korsa vägen alls, och i så fall skulle jag ta mig och hästen till målet utan att rida på en trafikerad väg.

De tillfällen där man måste följa en trafikerad väg för att komma ut på samma sida av vägen som man redan befinner sig på torde vara lätt räknade.
Scenariot var att rida 50 meter längs vägen, hur och var man avvek framgick inte. Och jag hade det så en period, då var det massor av gånger jag red där och där var valet en trafikerad väg eller inte rida där alls, att inte passera på vägen var inget alternativ.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 732
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp