Som hästekipage bemöter du andra trafikanter, som du själv vill bli bemött - med respekt?

Men om du behöver passera vägen TVÅ gånger, är ju situationen sådan att du inte behöver korsa vägen alls, och i så fall skulle jag ta mig och hästen till målet utan att rida på en trafikerad väg.

De tillfällen där man måste följa en trafikerad väg för att komma ut på samma sida av vägen som man redan befinner sig på torde vara lätt räknade.

På vilket sätt är det underligt? Man kanske måste rida en sträcka längsmed landsvägen för att komma till en skogsväg som ansluter på samma sida. Låter inte konstigt alls. I den situationen skulle jag med största sannolikhet hålla mig till samma sida av vägen oavsett om det var rätt eller fel sida i trafikreglerna, istället för att korsa vägen två gånger.
 
@IngelaH är det utanför ditt fönster så ridningen är regelbunden eller är det en engångshändelse som en förskräckt bilist blir upprörd och denna bilist skriver på lokala Facebookgruppen? Var det du som var bilisten? Ibland brukar den typen av regelbunden ridning vara typ ridskolor men då brukar någon bli upprörd och gå till ridskolan och säga till och då löser det sig. Då brukar det sprida sig. Ibland iallafall.

Jag ökade läsa nu på morgonen om arroganta människor på BBC så på engelska. Är det inte det du, TS, är arg på? Det blir väl alla? Om Iraks minister myglar till sig svenska skattemedel så kan väl alla göra det?
https://www.bbc.com/worklife/article/20200923-why-arrogance-is-dangerously-contagious
 
Senast ändrad:
Jag vill diskutera säkerhet I samband med lag och rätt.

Okej. Generellt utan individhänsyn eller ta in specifika exempel, som ofta är undantagsfall, är det säkrast följa lagen

I verkligheten kan I en visst specifik situation engiven tidpunkt ett avsteg från lagen vara lika säkert eller till och med säkrare.

Men du verkar mer fokuserad på "det är ett lagbrott!" oaktat utfallet?
 
Inser när jag läser detta, att det är skönt att bo vid extremt lågtrafikerade vägar på landet. Jag rider oftast nånstans mitt på vägen (inte sällan i sidvärtsrörelse fram och tillbaka över vägen) och håller till höger om jag råkar möta en bil eller annat fordon...
 
Okej. Generellt utan individhänsyn eller ta in specifika exempel, som ofta är undantagsfall, är det säkrast följa lagen

I verkligheten kan I en visst specifik situation engiven tidpunkt ett avsteg från lagen vara lika säkert eller till och med säkrare.

Men du verkar mer fokuserad på "det är ett lagbrott!" oaktat utfallet?
Grejen med ridning och trafik är att trafikregler inte är skrivna utifrån hästperspektiv och vad som är säkrast för ett sådant ekipage. Att då frångå reglerna i specialfall såsom att rida på den sida vägen som är lämpligast utifrån situation och terräng (exempelvis undvika att rida över vägen ett flertal gånger eller möjligheten att rida ner i diket vid behov) tror jag få har något emot eller att någon vettig polis skulle utfärda böter för. Det blir naturligt med fler avvikelser från gällande regler just för att öka säkerheten. Det är sällan en bilist hamnar i en situation att denne gör det säkrare i trafiken med en mindre avvikelse från trafikreglerna.

Den generella efterlydnaden i trafiken för hästekipage upplever jag lite som en ickefråga, de flesta rider bara korta sträckor i trafiken och längs med en väg och avviker så snart de kan. Det är inte så värst mycket regler som är tillämpliga.

@IngelaH , vad är det för situationer du tänker på där ryttare bryter mot trafikregler och i samband med det ökar risken i trafiken?
 
Jag tycker att det är tusen gånger bättre att gå bredvid hästen och få kontroll än att sitta på och riskera att åka av och bli skadad.

Och jag tycker det är bättre att sitta på hästen och veta att även om den hoppar iväg ett par meter/vänder och sticker så hänger jag med och kan få situationen under kontroll snabbt igen, än att gå bredvid och riskera att tappa hästen om den slänger sig och då ha lös häst på vägen... ;)

Så det är väl en bedömning för varje häst och ryttare, om hästen skulle bli rädd, är risken större att jag åker av om jag sitter på eller att jag tappar den om jag går bredvid?
 
Generellt tänker jag att den som
Och jag tycker det är bättre att sitta på hästen och veta att även om den hoppar iväg ett par meter/vänder och sticker så hänger jag med och kan få situationen under kontroll snabbt igen, än att gå bredvid och riskera att tappa hästen om den slänger sig och då ha lös häst på vägen... ;)

Så det är väl en bedömning för varje häst och ryttare, om hästen skulle bli rädd, är risken större att jag åker av om jag sitter på eller att jag tappar den om jag går bredvid?

Självklart, för mig som aldrig har tappat en häst på en väg men åkt av är valet enkelt.
 
Jag rider mycket på en kurvig och backig grusväg där det ibland är trafik. Jag håller ALLTID ytterkurvan! Dels syns jag snabbare, dels är det i stort sett alltid mer utrymme innan dike/stenmur. M.a.o går sunt förnuft före trafikreglerna, tror inte någon jag har mött blivit sur för att jag har varit på fel sida.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att det är tusen gånger bättre att gå bredvid hästen och få kontroll än att sitta på och riskera att åka av och bli skadad.
Jag tycker nog oftast tvärtom.
Och jag tycker det är bättre att sitta på hästen och veta att även om den hoppar iväg ett par meter/vänder och sticker så hänger jag med och kan få situationen under kontroll snabbt igen, än att gå bredvid och riskera att tappa hästen om den slänger sig och då ha lös häst på vägen... ;)

Så det är väl en bedömning för varje häst och ryttare, om hästen skulle bli rädd, är risken större att jag åker av om jag sitter på eller att jag tappar den om jag går bredvid?
Eller blir översprungen av hästen. Många olyckor händer just när man leder. Dödsolyckor till och med.
 
När jag är ute med barn går jag mitt i vägen och gör sänk farten gest. Jag går mitt i vägen för att då måste de bromsa... Varit med om några arga vi bar som tycker att man inte får gå mitt i vägen. Och jag menar att om du kör så fort förbi en häst hamnar den mitt i vägen fortare än du tror. Och har jag barn som jag är ansvarig över så känns det viktigare än regler.
Reglerna säger precis hur man passerar en häst och kör gubbar enligt regler så går jag fint i kanten.

Vill poängtera att det är trafiksäkra hästar det handlar om. Men ändå. Kör förbi en häst som om den vore en älg...
 
Och jag tycker det är bättre att sitta på hästen och veta att även om den hoppar iväg ett par meter/vänder och sticker så hänger jag med och kan få situationen under kontroll snabbt igen, än att gå bredvid och riskera att tappa hästen om den slänger sig och då ha lös häst på vägen... ;)

Så det är väl en bedömning för varje häst och ryttare, om hästen skulle bli rädd, är risken större att jag åker av om jag sitter på eller att jag tappar den om jag går bredvid?

Jag har ridit en häst där det kändes tryggast att sitta kvar än att leda. Men det var en häst som var ganska bufflig och inte hade superstor förståelse för att jag var liten och han var stor. Han var dessutom inte speciellt lättskrämd utan en trygg herre. En annan häst jag ridit är mycket mer respektfull på det sättet och har mer koll så att hon inte går på mig och dessutom så blir hon mycket tryggare när man leder henne. Så för min del beror det väldigt mycket på hästen om jag sitter kvar eller om jag leder i såna situationer.
 
Generellt tänker jag att den som


Självklart, för mig som aldrig har tappat en häst på en väg men åkt av är valet enkelt.

Jag har hoppat av för att leda förbi något "farligt" (en flock får) en gång, då reste sig hästen och kastade sig bakåt, och eftersom jag inte hunnit få tyglarna över huvudet än så tappade jag henne... Jag har åkt av ute också men även suttit kvar många fler gånger så oddsen känns bättre där :p .
 
Grejen med ridning och trafik är att trafikregler inte är skrivna utifrån hästperspektiv och vad som är säkrast för ett sådant ekipage. Att då frångå reglerna i specialfall såsom att rida på den sida vägen som är lämpligast utifrån situation och terräng (exempelvis undvika att rida över vägen ett flertal gånger eller möjligheten att rida ner i diket vid behov) tror jag få har något emot eller att någon vettig polis skulle utfärda böter för. Det blir naturligt med fler avvikelser från gällande regler just för att öka säkerheten. Det är sällan en bilist hamnar i en situation att denne gör det säkrare i trafiken med en mindre avvikelse från trafikreglerna.

Den generella efterlydnaden i trafiken för hästekipage upplever jag lite som en ickefråga, de flesta rider bara korta sträckor i trafiken och längs med en väg och avviker så snart de kan. Det är inte så värst mycket regler som är tillämpliga.

@IngelaH , vad är det för situationer du tänker på där ryttare bryter mot trafikregler och i samband med det ökar risken i trafiken?

Lurar i öronen, dåligt med reflexer, rider i bredd och som sagt, rider på fel sida vägen för att DE tycker att det är säkrare. Det finns många exempel. Jag säger inte att det sker dagligen, men ändå sker det. Likaväl, som det finns rötägg till bilister, cyklister, hundägare och what so ever.

Nu var det en tråd på facebook, som väckte min fundering och det är intressant att se hur tankarna går här. :heart

Tack för trevlig diskussion.
 
Lurar i öronen, dåligt med reflexer, rider i bredd och som sagt, rider på fel sida vägen för att DE tycker att det är säkrare. Det finns många exempel. Jag säger inte att det sker dagligen, men ändå sker det. Likaväl, som det finns rötägg till bilister, cyklister, hundägare och what so ever.

Nu var det en tråd på facebook, som väckte min fundering och det är intressant att se hur tankarna går här. :heart

Tack för trevlig diskussion.

Men en hel del av det är ju fullt tillåtet. Det är inte förbjudet rida i bredd, lika lite som det är förbjudet att köra med häst och vagn. Lurar i öronen beror ju helt på om man har samma uppmärksamhet som utan, och det är ju väldigt svårt att veta bara för man ser en ryttare med lurar.

Reflexer är rätt vagt reglerat och normalt anses två benreflexer och en högt placerad reflex räcka.

Det känns som du snarare generellt stör dig när folk inte följer det du anser är självklara regler? Det är absolut inget fel att tycka så. Men det handlar då inte om lagefterlevnad hos ryttare utan något betydligt mer subjektivt.
 
Men en hel del av det är ju fullt tillåtet. Det är inte förbjudet rida i bredd, lika lite som det är förbjudet att köra med häst och vagn. Lurar i öronen beror ju helt på om man har samma uppmärksamhet som utan, och det är ju väldigt svårt att veta bara för man ser en ryttare med lurar.

Reflexer är rätt vagt reglerat och normalt anses två benreflexer och en högt placerad reflex räcka.

Det känns som du snarare generellt stör dig när folk inte följer det du anser är självklara regler? Det är absolut inget fel att tycka så. Men det handlar då inte om lagefterlevnad hos ryttare utan något betydligt mer subjektivt.

Just den tråd som jag och flera andra vuxna försökte tala om vad som gäller enligt trafikförordningen var att ungdomar ansågs att de själva kunden bestämmer hur och när det är ok att rida på del sida vägen. Då tyckte jag att det kunde vara intressant hur vi på bukefalos tänker.

Och det har ju enligt flera medlemmar här sjunkit på intressanta diskussioner.

Tack för trevlig diskussion
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 732
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp