Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Lite uppdatering av läget hos mig. Det går sååå långsamt här, känns som att det aldrig kommer bli slutet av juni. På torsdag ska jag till MVC och min känsla är att magen slutat växa igen men får se vad måttbandet säger. Bebisen verkar dock helt obrydd, hon sprattlar och sparkar mer än någonsin fast det borde vara supertrångt nu.

Trots att magen är av en mindre modell är den ju ändå stor, och i vägen. Den spjälsäng som stått bredvid vår säng i 4,5 år (trots att den bara sovits i sporadiskt av barn nr 1 under hans första år) är hemskt användbar - jag använder den för att dra mig upp från liggande läge när jag ska vända på mig eller gå upp. Jag känner mig tröttare och svagare än vid tidigare graviditeter, men tror att det beror på årstiden. Jag har för många projekt igång och blir så förvånad varje gång när jag märker att jag faktiskt inte orkar genomföra allt jag vill/hade tänkt.

Denna tredje gång upplever jag dock ett par positiva skillnader också. Först och främst (må detta inte jinxa) att jag inte har mycket av den fruktansvärda gravidnästäppan jag haft i slutet av mina tidigare graviditeter. Jag kan känna lite i den näsborren som är nedåt när jag ligger på sidan, men det påverkar inte min sömn. Sen så har jag tidigare gånger haft mer problem med halsbränna, och på slutet har livmodern tryckt så mycket på magen att jag haft svårt att få i mig tillräckligt med mat. Denna gång medicinerar jag dagligen, sen ett halvår typ, med omeprazol och det tycks ge bra effekt. Får se om det kommer fortsätta funka att äta mat de sista veckorna också.

Jag tycker värmen som nu kommit senaste två dagarna är tung! Alltså jag är helt matt och varm? Är ju varm annars också, men känner mig sjukt påverkad av värmen som gravid? Våndas inför ännu högre temp...

Jag tycker värmen som nu kommit senaste två dagarna är tung! Alltså jag är helt matt och varm? Är ju varm annars också, men känner mig sjukt påverkad av värmen som gravid? Våndas inför ännu högre temp...
Själv är jag tvärtom, otroligt frusen denna graviditet till skillnad mot de andra två gångerna. Så jag njuter av att känna mig varm och önskar mer värme 😂

Jag blir jättevarm nu, inte en chans att jag kan ha samma BH två dagar tex. Men jag är generellt en varm och svettig person så känns som att det är 20 % graviditet och 80 % mitt vanliga jag 😅

Tur att du slipper vara gravid mitt i högsommaren då 🙂
Japp, väldigt tacksam för det! Men sörjer istället att det nog inte kommer bli många bad i sommar, det är juli och augusti som jag tycker att det börjar bli badbart och då är det nog fortfarande "badförbud" för min del. Alltid är det något!

Japp, väldigt tacksam för det! Men sörjer istället att det nog inte kommer bli många bad i sommar, det är juli och augusti som jag tycker att det börjar bli badbart och då är det nog fortfarande "badförbud" för min del. Alltid är det något!
Är det badförbud under någon del av graviditeten?

Åh det har jag inte tänkt på. Jag fasar inför att behöva gå i bikini i sommar som höggravid, känner mig bara tjock och ful som höggravid (och önskade att jag prickat in juni)men jag får vara tacksam att jag faktiskt kan bada 😁

Jag blir jättevarm nu, inte en chans att jag kan ha samma BH två dagar tex. Men jag är generellt en varm och svettig person så känns som att det är 20 % graviditet och 80 % mitt vanliga jag 😅

Haha, exakt samma här! Och jag sörjer också att det kommer bli badbrist i sommar, jag ÄLSKAR att bada och gör det typ dagligen varje sommar 😭

Idag hade jag äntligen läkarbesöket för att planera inför förlossningen. Och det var precis som min barnmorska försökt trygga mig med - ren planering inför snittet. Läkaren inledde med: "Idag ska vi planera inför din förlossning. Hur önskar du föda?" och sen pratade vi bara igenom processen för hur ett snitt går till. Och såklart redogjorde hon för lite risker (som de nog är skyldiga att informera om, men också utifrån att jag frågade kring de sammanväxningar och det misstänkta ärrbråcket jag redan vet att jag har sen tidigare snitt).

Nu känns det så surrealistisk att bebis kommer plockas ut om bara 5-5,5 vecka om allt går enligt plan 🧡

Idag hade jag äntligen läkarbesöket för att planera inför förlossningen. Och det var precis som min barnmorska försökt trygga mig med - ren planering inför snittet. Läkaren inledde med: "Idag ska vi planera inför din förlossning. Hur önskar du föda?" och sen pratade vi bara igenom processen för hur ett snitt går till. Och såklart redogjorde hon för lite risker (som de nog är skyldiga att informera om, men också utifrån att jag frågade kring de sammanväxningar och det misstänkta ärrbråcket jag redan vet att jag har sen tidigare snitt).

Nu känns det så surrealistisk att bebis kommer plockas ut om bara 5-5,5 vecka om allt går enligt plan 🧡
Men åh vad skönt att du äntligen fick ditt snitt bekräftat! Snart är bebis här 😍

Vi var på RUL idag och allt såg fint ut. En busig kille där inne som i sista sekund vände sig rätt för den sista mätningen, annars hade hon tänkt skicka iväg oss och be oss komma åter senare under dagen. Moderkakan ligger i framvägg vilket förklarar varför jag inte känt sparkar ännu. Hoppas de kommer snart! Annars mår jag oförskämt bra. Kämpar fortsatt med huvudvärken men den har lättat något senaste veckan, och uppblåstheten på kvällarna men det verkar också bli lite bättre med hjälp av regelbundet intag av dulcosoft och dimetikon 😊

Så skönt att du äntligen fick besked, och att du får som du önskar! Och ändå lite avis på att du kommer få ett konkret datum att förhålla dig till.

Åh det har jag inte tänkt på. Jag fasar inför att behöva gå i bikini i sommar som höggravid, känner mig bara tjock och ful som höggravid (och önskade att jag prickat in juni)men jag får vara tacksam att jag faktiskt kan bada 😁
Jag förstår verkligen känslan, men hoppas att du kan ta dig förbi den (eller har ett bra undangömt badställe på lut) och kan njuta av lite bad i sommar!

Besök hos bm idag, och till min förvåning fick sf-måttet godkänt idag. Bebisen är pigg och ligger med huvudet nedåt, om än inte fixerad än. Min foglossning har försvunnit och jag mår på det hela taget bra. Blodtrycket var dock lite högt idag, så vi bokade in ett extra besök i nästa vecka för att stämma av det.

Annars slår det mig ibland att det ju är JÄTTEKONSTIGT att det finns en levande liten människa i mig som min kropp byggt ihop :eek: Min hjärna verkar heller inte riktigt ta in att vi snart ska ha en liten bebis i huset igen. Men nu har vi börjat ta oss samman och begärt tillbaka utlånat babyskydd och köpt ett paket miniblöjor, sen kände vi att vi nog har allt som behövs :p

En annan otippat grej är att jag tror vi har ett förnamn klart :eek: Eller vi konstaterade idag att det nog är två slutkandidater som vi båda tycker är två bra namn, och vi verkar båda luta mer mot det ena. Men vi ska smaka på det i någon vecka och sen stämma av. Däremot verkar det bli lite stök med andranamn. Vi har tidigare kört på att vi valt varsitt andranamn och då till pojkarna valt varsitt släktnamn från rätt långt tillbaka i tiden. Nu vill min man ge kommande dottern sin mammas namn som mellannamn. Jag tycker det blir skumt om jag då inte ger henne min mammas namn som andra mellannamn, men samtidigt gillar jag inte att plocka namn så nära ifrån i släkten. Och dessutom tycker jag att det blir skumt i så fall att ingen av de tidigare barnen fick min pappas namn som mellannamn. Min man har en mer komplicerad relation till sin pappa så han påverkas inte av den logiken. Men det känns som ett orättvist statement att ungen ska få sin farmors namn men inte sin mormors, när mormor är så himla bra och engagerad i barnbarnen dessutom. Suck. Hur gör ni andra/hur har ni tänkt göra med eventuella andranamn?

Besök hos bm idag, och till min förvåning fick sf-måttet godkänt idag. Bebisen är pigg och ligger med huvudet nedåt, om än inte fixerad än. Min foglossning har försvunnit och jag mår på det hela taget bra. Blodtrycket var dock lite högt idag, så vi bokade in ett extra besök i nästa vecka för att stämma av det.

Annars slår det mig ibland att det ju är JÄTTEKONSTIGT att det finns en levande liten människa i mig som min kropp byggt ihop :eek: Min hjärna verkar heller inte riktigt ta in att vi snart ska ha en liten bebis i huset igen. Men nu har vi börjat ta oss samman och begärt tillbaka utlånat babyskydd och köpt ett paket miniblöjor, sen kände vi att vi nog har allt som behövs :p

En annan otippat grej är att jag tror vi har ett förnamn klart :eek: Eller vi konstaterade idag att det nog är två slutkandidater som vi båda tycker är två bra namn, och vi verkar båda luta mer mot det ena. Men vi ska smaka på det i någon vecka och sen stämma av. Däremot verkar det bli lite stök med andranamn. Vi har tidigare kört på att vi valt varsitt andranamn och då till pojkarna valt varsitt släktnamn från rätt långt tillbaka i tiden. Nu vill min man ge kommande dottern sin mammas namn som mellannamn. Jag tycker det blir skumt om jag då inte ger henne min mammas namn som andra mellannamn, men samtidigt gillar jag inte att plocka namn så nära ifrån i släkten. Och dessutom tycker jag att det blir skumt i så fall att ingen av de tidigare barnen fick min pappas namn som mellannamn. Min man har en mer komplicerad relation till sin pappa så han påverkas inte av den logiken. Men det känns som ett orättvist statement att ungen ska få sin farmors namn men inte sin mormors, när mormor är så himla bra och engagerad i barnbarnen dessutom. Suck. Hur gör ni andra/hur har ni tänkt göra med eventuella andranamn?
Vad skönt att ni typ har ett namn redo!
Här har vi väl pausat namnförhandlingen även om min fru ofta tar upp hennes favoritnamn som jag verkligen inte vill ha. Hon kan bli nästan tjurig om jag säger något om namnet 🫣
För min del behövs inget andranamn då vi har två långa efternamn. Blir så himla mycket namn 😅 Men min fru vill verkligen ha det och jag är okej med det. Evtl blir det ett släktnamn från min frus släkt. I min släkt finns det inga sådana traditioner så jag har ingen tydlig åsikt där mer än att det inte ska vara ett för långt namn.

Hur gör ni andra/hur har ni tänkt göra med eventuella andranamn?
Hoppar in lite här eftersom detta var en diskussion hos oss också fast inte riktigt på samma sätt. Vi gav vår son min sambos morfars namn och inget mer. Både han och hans bröder heter det plus ett till. Morfarn lever fortfarande. Jag kände inte att vi behövde ha två och vi har heller inga direkta namntraditioner i min släkt. Han frågade om vi inte skulle ta min morfars eller pappas namn och jag funderade faktiskt på om pappa skulle bli sårad om vi inte tog hans. Skulle det vara så känner jag att han får hantera det själv, det är bara ett namn och han är vuxen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka