Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Ja, jag har kört in i kaklet på jobbet alla tre gånger, det passar mig bäst :) Men har haft smidiga graviditeter och flexibelt jobb där chefer låtit mig sitta hemma på heltid sista tiden vilket underlättar. Och denna gång är jag beräknad på en söndag så då kändes det fullt rimligt att jobba tom fredagen (mina chefer såg inte fullt lika säkra ut på den rimlighetsanalysen men men :p). Just nu hade det dessutom definitivt varit slitigare att gå hem i förväg, mina befintliga barn är i en intensiv fas så jag passar på att njuta av lugnet när jag jobbar.

Fyra dagar kvar enligt appen, jag är mentalt inställd på att hon inte väntar tills dess utan kommer fredag, men tänker att det kanske är den här sista bebisen som blir en enda som inte kan respektera en deadline.

Men hörni, värmen som ska komma nu?! Över 30 grader känns helt okompatibelt med graviditet! Och även med liten bebis för min del, om det skulle gå vägen. Förstår inte hur vi ska kunna ligga tryckta mot varandra, jag är en varm person så det blir ett svettigt välkomnande till världen för skruttet...

Shit vad ni jobbar på allihop! Förstår dock om man har små barn hemma för då är ju jobbet lättare än livet hemma när man är höggravid 🙈 Men jag älskar att vara ledig och tycker framförallt nu på sommaren att det är så skönt att få lite extra tid att varva ner, dona hemma med diverse projekt, passa på att bada och simma innan förlossningen osv. Samt spendera mycket tid med min stora lilla tjej då det snart aldrig bara är vi igen 🧡

Apropå värmen så föredrar jag tusen gånger om att vara vintergravid och få vinterbebis (trots att bebis inte kommit än så kan jag bara föreställa mig hud-mot-hud och amningen i denna hetta, herregud!! 🥵🥵🥵).

Vi har också precis investerat i en AC! Den puttrar på i sovrummet på övervåningen just nu!

Funderar också på att byta färg på vagnen vi precis klickat hem, till en färg jag är lite mer tveksam på, för att den andra färgen har bättre ventilation i sittdelen. Tänker för alla tupplurar barnet förhoppningsvis ska ta i vagnen varma sommardagar, både i år och kommande år...

Shit vad ni jobbar på allihop! Förstår dock om man har små barn hemma för då är ju jobbet lättare än livet hemma när man är höggravid 🙈 Men jag älskar att vara ledig och tycker framförallt nu på sommaren att det är så skönt att få lite extra tid att varva ner, dona hemma med diverse projekt, passa på att bada och simma innan förlossningen osv. Samt spendera mycket tid med min stora lilla tjej då det snart aldrig bara är vi igen 🧡

Apropå värmen så föredrar jag tusen gånger om att vara vintergravid och få vinterbebis (trots att bebis inte kommit än så kan jag bara föreställa mig hud-mot-hud och amningen i denna hetta, herregud!! 🥵🥵🥵).

Vi har också precis investerat i en AC! Den puttrar på i sovrummet på övervåningen just nu!

Funderar också på att byta färg på vagnen vi precis klickat hem, till en färg jag är lite mer tveksam på, för att den andra färgen har bättre ventilation i sittdelen. Tänker för alla tupplurar barnet förhoppningsvis ska ta i vagnen varma sommardagar, både i år och kommande år...
Med tvåan så tyckte alla att jag var konstig som inte ville "gå hem och vila" ett par veckor innan bf. Jag svarade att jag i så fall måste roa en aktiv 3åring hela tiden och det är jobbigare än att jobba 🤣 denna gången är de 3 och 6år och leker och roar varandra jättemycket så även om jag är hemma själv med de 5v i sommar kommer det bli den lugnaste sommaren hittills som förälder 😁

AC har vi också på övervåningen där vi sover, tack och lov!

Jag har sen lång tid tillbaka gissat att bebisen skulle komme idag, 26 juni. Två dagar innan BF och på en fredag, det kändes helt rätt. Men givetvis vaknade jag på morgonen utan något tecken på att en bebis skulle vara på g, och jag är nu så orimligt besviken och sur.

Vad hos barnmorskan sen, dock inte min vanliga som har semester nu. Eftersom jag inte vill gå över tiden mer än en vecka så skulle hon skicka en remiss till sjukhuset om träff för ev igångsättning redan nu. Känns ju lite hetsigt när jag inte ens är framme vid bf än :p Men vill ändå att det där ska vara på rull, även om jag verkligen hoppas och faktiskt tror att det inte ska behövas.

Jag har sen lång tid tillbaka gissat att bebisen skulle komme idag, 26 juni. Två dagar innan BF och på en fredag, det kändes helt rätt. Men givetvis vaknade jag på morgonen utan något tecken på att en bebis skulle vara på g, och jag är nu så orimligt besviken och sur.

Vad hos barnmorskan sen, dock inte min vanliga som har semester nu. Eftersom jag inte vill gå över tiden mer än en vecka så skulle hon skicka en remiss till sjukhuset om träff för ev igångsättning redan nu. Känns ju lite hetsigt när jag inte ens är framme vid bf än :p Men vill ändå att det där ska vara på rull, även om jag verkligen hoppas och faktiskt tror att det inte ska behövas.
På kvällen den 19 mars 2022, tre veckor kvar till bf, tryckte min bebis nåt enormt uppåt. Jag sa till honom att det var fel håll men att det gick bra att ta andra hållet för jag var rätt trött på det hela, men jag räknade med att det skulle dröja nån vecka till. Sex timmar senare var han född. Det är inte kört än, tänkte jag alltså skriva, men sen tittade jag på klockan och inser att har du fortfarande inga känningar så är det nog det ändå. Håller tummarna för att du bara tog fel på en dag!

Jag förstår din känsla. Med tvåan var jag beräknad 1 vecka före min kompis som var förstföderska. Fatta hur sur jag var när hon vaknade på MIN bf med oregelbundna värkar men inte jag 😝 dagen efter åkte hon in till förlossningen på kvällen och jag blev på ännu sämre humör. Sen spydde första barnet vid 22, jag konstaterade (fortfarande surt) att det kanske var bra inget hänt än ändå. 2h senare drog mitt igång lagom tills jag började kräkas själv och i slutändan kom mitt barn 6h före min kompis 😅

Vinterkräk och föda barn. Herregud vilken mardröm
Det var faktiskt helt okej! Första barnet tog 68h och tvåan 11h så även om jag kräkte en timme där i början tyckte jag förlossningen var mycket bättre 🙂 Det jobbigaste var att vi fick vara i karantän och att äldste som då var 3år skulle sova utan oss för första gången samtidigt som han var sjuk.

Tror jag börjar få lite sammandragningar, man känner liksom att det typ drar och livmodern blir liksom hård typ för att sen släppa. Men det gör inte ont. Eller gör sammandragningar ont?
Jag märker att de kommer när jag hållit igång mycket, typ igår med målning och spackling i nya lägenheten, lyfta flyttlådor osv samtidigt som det är 30 grader varmt 😅 Men jag behöver liksom inte avbryta det jag håller på med eller så. De kommer sällan när jag vilar.

Tror jag börjar få lite sammandragningar, man känner liksom att det typ drar och livmodern blir liksom hård typ för att sen släppa. Men det gör inte ont. Eller gör sammandragningar ont?
Jag märker att de kommer när jag hållit igång mycket, typ igår med målning och spackling i nya lägenheten, lyfta flyttlådor osv samtidigt som det är 30 grader varmt 😅 Men jag behöver liksom inte avbryta det jag håller på med eller så. De kommer sällan när jag vilar.

Jag upplevde inte att de gör ont, mer att det blir ett tryck.

Det låter som det skulle kunna vara sammandragningar 😊 Det tydligaste för mig är att hela gravidmagen blir hård/spänd som en överfylld basketboll typ. De gjorde inte ont i början, men kan ge visst obehag. Nu när min mage är större och BF närmare så tycker jag sammandragningarna ibland kan göra lite mer ont och framförallt innebära ett mycket tydligare tryck neråt mot bäckenet och anus 😅

Det låter som det skulle kunna vara sammandragningar 😊 Det tydligaste för mig är att hela gravidmagen blir hård/spänd som en överfylld basketboll typ. De gjorde inte ont i början, men kan ge visst obehag. Nu när min mage är större och BF närmare så tycker jag sammandragningarna ibland kan göra lite mer ont och framförallt innebära ett mycket tydligare tryck neråt mot bäckenet och anus 😅
Det låter precis så som det är för mig så då är det nog det jag har! Kommer då och då, mer när jag anstränger mig men inte så farligt. Igår kväll trodde jag att jag fått UVI. Sved och gjorde ont när jag kissade samt flera timmar efteråt, bråttom till toa utan att det kom särskilt mycket. Men försvann under natten och nu är allt som vanligt? Vet inte om jag borde höra av mig idag eller avvakta, ska ändå till BM på torsdag för vecka 25 besök med prover osv.

Tycker du ska höra av dig. Sammandragningar är ett tecken på UVI. Min första graviditet blev jag sjukskriven då jag fick mycket sammandragningar av att vara på jobbet. Livmodern ska så klart träna, men det är inte positivt om det blir för mycket

Nu har BF kommit och gått och inga tecken på bebis. Jag sover väldigt dåligt och lider av värmen. Och så underhålla två barn också. Nä, blä, jag är fortsatt sur och less. Igår kväll tryckte hon på så mycket neråt att jag fick nytt hopp om att det skulle dra igång inatt men sen hellugnt.

Jag känner lite ibland och då känns magen spänd och hård, fast bara nere upp till naveln. Gör inte ont.

Det låter precis så som det är för mig så då är det nog det jag har! Kommer då och då, mer när jag anstränger mig men inte så farligt. Igår kväll trodde jag att jag fått UVI. Sved och gjorde ont när jag kissade samt flera timmar efteråt, bråttom till toa utan att det kom särskilt mycket. Men försvann under natten och nu är allt som vanligt? Vet inte om jag borde höra av mig idag eller avvakta, ska ändå till BM på torsdag för vecka 25 besök med prover osv.

Ja, min BM ville direkt ta prov för UVI när jag sa att jag hade ganska mycket sammandragningar. Tror det var runt v 30-33 eller nåt. Hon sa dessutom att "vi vill ju inte ha för mycket sammandragningar för tidigt i onödan nu när det ändå ska bli snitt" (vet inte om sammandragningar pga UVI kan bidra till för tidig.förlossning?). Har du dessutom haft sveda osv så kanske det är klokt att fråga iaf? Jag hade bara sammandragningar + täta trängningar (ingen UVI dock så jag har fått anpassa min aktivitets- och stressnivå för att försöka minimera sammandragningarna).

Nu har BF kommit och gått och inga tecken på bebis. Jag sover väldigt dåligt och lider av värmen. Och så underhålla två barn också. Nä, blä, jag är fortsatt sur och less. Igår kväll tryckte hon på så mycket neråt att jag fick nytt hopp om att det skulle dra igång inatt men sen hellugnt.

Men så segt när du hoppats på att hon skulle komma innan BF också! Hon verkar ha det bra därinne helt enkelt 🙈 Jag har också mycket tryck neråt i perioder, ffa under sammandragningarna, men det har varat minst en vecka utan något ytterligare (peppar peppar, jag vill ju inte att nåt ska dra igång 🙈).

Är i 38+3 idag, så exakt en vecka kvar till planerat snitt! (Och jag försöker bada så mycket jag bara kan varje dag för att väga upp bristen på bad för resten av sommaren!) Men håller med om att värmen är totalt olidlig när man inte kan svalka sig...

Senast ändrad:
@Human Men alltså nog måste det vara skönt att slippa föda och vara nyförlöst med liten bebis i denna superhetta som varit? Om det finns nåt.positivt med att det inte dragit igång för dig ännu alltså! För nu verkar det ju dra in behagligare väder.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka