Usch, har lite ont i magen nu!
Lillan fick kladdiga, variga ögon när hon var bara 5-6 dagar gammal. Det står ganska alarmerande om kladdiga ögon på 1177 och rikshandboken för BVC - man ska söka akut samma dag om det är nyfödd under en månad och att obehandlad infektion kan ge bestående skador på ögonen osv. Kändes sådär att besöka barnakuten med en så liten (pga smittor), så jag ringde först 1177. De hänvisade direkt till BB. BB svarade lite trött och slött att vi skulle invänta tiden till BVC två dagar senare. När BVC var här verkade sköterskan helt lugn och sa "ser ut som trånga tårkanaler, väldigt vanligt på nyfödda, men torka rent ofta för jag ser att det är väldigt kladdigt". Så det har vi gjort. Nu är det lite bättre såhär en vecka senare, MEN jag och dotter har nu båda fått ögoninflammation så det var ju det ändå...
Nu har jag världens ångest över att lillan gått en vecka (!!) med obehandlad ögoninflammation - som det tydligt står kan ge bestående skador på ögonen på en sån här liten om det inte behandlas tidigt (med antibiotika tolkar jag det som)
Försöker lugna mig med att hennes ögon "bara" varit variga och aldrig eg särskilt röda eller svullna. Det var också därför sköterskan var ganska säker på att det inte var infektion.
Ska såklart ringa vårdcentralen så fort de öppnar men fy så ont i magen jag har. Det värsta är ju att nu vet man väl inte om det gett någon skada förrän om många år när man följer synen