Igår var en jobbig dag. Vi hade tid på BVC och nu var vår ordinarie tillbaka från semestern. Vi småpratade lite i början av besöket och jag fick frågan om jag tyckte att hon hade vuxit. O ja, sa jag, både blivit längre och fyllt ut.
Mycket riktigt hade H vuxit två cm sen förra besöket för två veckor sen, men sen kom vikten som en käftsmäll. Hon vägde 3205 g när hon föddes, 3165 g för två veckor sen men nu hade hon gått ner till 3075 g

Jag har ju upplevt att amningen funkar bra. Hon har ett bra grepp, äter ofta och ganska länge och har alltid varit nöjd vid bröstet. Båda mina två tidigare barn var proffsammare från dag ett och gick upp väldigt bra i vikt. Men helt uppenbart får lilla H inte i sig tillräckligt med mat. Sköterskan och jag hade en bra dialog och jag rekommenderades att testa att lägga till lite ersättning efter amning och så bokades en ny vägning in på måndag.
Vi åkte direkt och köpte en flaska och ersättning. Vid första försöket slukade hon 80 ml ersättning efter lite amning och var sen vaken och nöjd en lång stund. Resten av kvällen ville hon dock inte ha, så nytt försök till morgonen.
Men jag blev så himla ledsen. För att jag blev orolig att det ska vara något fel, för att jag kände mig sämst som inte hade förstått att min bebis var hungrig, för att jag blev rädd att amningen framöver ska påverkas. Jag ringde min mamma (som är pensionerad barnläkare) för rådgivning och grät en stund i telefonen. Min mamma sa allt jag egentligen redan vet, rent intellektuellt. Att det här inte är ovanligt, min syster råkade ut för samma sak med tredje barnet, att det är svårt att veta om de får i sig nog med mat och att det ju är därför man väger hos BVC, att det just nu handlar om att fokusera på nuet och att på att få upp henne lite i vikt, och inte oroa sig för framtiden. Att jag inte är någon dålig mamma och att det kommer bli bra. Jag hoppas att jag en dag blir ett lika bra stöd för min dotter som min mamma är för mig.
Så nu går vi in i projekt stödfodring med tillägg av ersättning och framöver ett besök på amningsmottagningen, med hopp om att snart se tjocka kinder på vår lilla, lilla tjej