Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Men så segt när du hoppats på att hon skulle komma innan BF också! Hon verkar ha det bra därinne helt enkelt 🙈 Jag har också mycket tryck neråt i perioder, ffa under sammandragningarna, men det har varat minst en vecka utan något ytterligare (peppar peppar, jag vill ju inte att nåt ska dra igång 🙈).

Är i 38+3 idag, så exakt en vecka kvar till planerat snitt! (Och jag försöker bada så mycket jag bara kan varje dag för att väga upp bristen på bad för resten av sommaren!) Men håller med om att värmen är totalt olidlig när man inte kan svalka sig...
Redan för dig med?! Jag fick för mig du var mot slutet av juli 😅 räknar storasyster ner?

Min fasa när jag insåg att jag skulle vara gravid på sommaren var just värmen men jag har gått från extrafrusen till min normala frusenhet så jag älskar värmen som varit 😁

Redan för dig med?! Jag fick för mig du var mot slutet av juli 😅 räknar storasyster ner?

Min fasa när jag insåg att jag skulle vara gravid på sommaren var just värmen men jag har gått från extrafrusen till min normala frusenhet så jag älskar värmen som varit 😁
Jag har också älskat värmen men jag räknas väl inte heller som höggravid än. Tänker att Oktober ändå är en perfekt månad för BF. Har knappt behövt köpa några gravidkläder dessutom för det är ju bara att slänga över en stor T-shirt eller böljande klänning nu. Sen när det blir kallare kommer mina tjocka tröjor/stickade fungera fint.
Egentligen är det enda jag köpt nya BH pga större bröst 😁 och två gravidshorts.

Men så segt när du hoppats på att hon skulle komma innan BF också! Hon verkar ha det bra därinne helt enkelt 🙈 Jag har också mycket tryck neråt i perioder, ffa under sammandragningarna, men det har varat minst en vecka utan något ytterligare (peppar peppar, jag vill ju inte att nåt ska dra igång 🙈).

Är i 38+3 idag, så exakt en vecka kvar till planerat snitt! (Och jag försöker bada så mycket jag bara kan varje dag för att väga upp bristen på bad för resten av sommaren!) Men håller med om att värmen är totalt olidlig när man inte kan svalka sig...
Jag har blivit inbokad på induktionssamtal den 6 juli så du kanske hinner före mig 😬
@Human Men alltså nog måste det vara skönt att slippa föda och vara nyförlöst med liten bebis i denna superhetta som varit? Om det finns nåt.positivt med att det inte dragit igång för dig ännu alltså! För nu verkar det ju dra in behagligare väder.
Jag förstår vad du menar, men nej 🙈 Jag har ändå haft jobbiga dagar där jag inte orkar med något alls och varit väldigt påverkad av värmen, så hade hellre haft jobbiga dagar men åtminstone haft en bebis som uppmuntran.

Jag har också älskat värmen men jag räknas väl inte heller som höggravid än. Tänker att Oktober ändå är en perfekt månad för BF. Har knappt behövt köpa några gravidkläder dessutom för det är ju bara att slänga över en stor T-shirt eller böljande klänning nu. Sen när det blir kallare kommer mina tjocka tröjor/stickade fungera fint.
Egentligen är det enda jag köpt nya BH pga större bröst 😁 och två gravidshorts.
Jag har haft klädproblem. Min vintergarderob består av stickade oversizetröjor och sommargarderoben av figurnära, tajta kläder 🤣

Jag har också haft klädproblem, mer nu än när jag hade BF på höst respektive vinter. Är glad att vi bor så ingen ser oss för jag har verkligen sett ut som skräp ett bra tag nu :p

Jag har haft klädproblem. Min vintergarderob består av stickade oversizetröjor och sommargarderoben av figurnära, tajta kläder 🤣
Jag tycker tight är fint till mage. Men det måste ju vara bekvämt också 😁 Köpte faktiskt två vanliga klänningar som är mer figurnära på vinted, men stretchiga så de ser jättefina ut både som gravid och inte gravid!
Köpa ”riktiga” gravidkläder är så tråkigt! Men man kan ju sälja efteråt i alla fall ☺️

Jag håller med om att jag tycker figurnära är fint som gravid! Eg finare än oversize, iaf på.mig 😊 Men problemet.med figurnära vanliga kläder, när magen blivit lite större, är ju att de blir alldeles för korta framtill och det ser ju oftast helt knäppt ut 😁😅

Vad skönt att bara få vara normalvarm! Fantastiskt med värmen då ju 😁 Jag har nog aldrig typ frusit i hela mitt liv så vi har nog helt annorlunda grundtemperaturer, haha!

Jaa, så fort tiden gått såhär sista veckorna 🙈 Snart är lillan här! Storasyster är just nu ganska ljummen kring lillasysters ankomst, dels tycker hon det dröjt alldeles för länge ("jag var ju såååå förväntansfull när ni berättade, men det har ju tagit sån tid") men nu har hon också insett att bebis ju kommer lite och "förstör" de vanliga sommar-rutinerna så det är inte delat positivt (och har ju aldrig varit för henne, hon är så medveten även om de negativa faktorerna som lillasyster kommer innebära). Hon känns ganska neutral! Tror dock inte hon kommer vara eld och lågor när bebis väl är här. Hon har aldrig haft intresse för små barn eller ägnat en enda sekund till typ dockor osv. Jag själv kan känna lite sorg både för hennes skull hur livet bara kommer vändas upp och ner men också över att hon inte längre är mitt enda barn. Det är svårt att förstå att mitt hjärta ska ha plats för en till för mitt hjärta sprängs ju nästan redan av kärlek till henne?

Hur känner dina barn just nu? 😊

Jag har blivit inbokad på induktionssamtal den 6 juli så du kanske hinner före mig 😬

Jag förstår vad du menar, men nej 🙈 Jag har ändå haft jobbiga dagar där jag inte orkar med något alls och varit väldigt påverkad av värmen, så hade hellre haft jobbiga dagar men åtminstone haft en bebis som uppmuntran.

Jag tror du hinner före, jag hoppas åtminstone det för din skull som verkligen räknat ner så länge nu! 🧡 Det borde ju dra igång när som helst nu!? Håller alla tummarna! Du har inte haft några fler möjliga tecken?

Vi har fortfarande inga starka kandidater på namn 😂 Och har helt lämnat de diskussionerna också senaste månaden/månaderna för de var helt fruktlösa. Det är som att jag glömt att lillasyster också ska heta nåt.

Hur går det för er med namnen?

Jomen just nu har jag faktiskt ett tydligt tecken i form av dryga 3 kg bebis på bröstet:love: Hon kom inatt, jag återkommer mer senare!

Åhhh så fantastiskt! Och vilken raketfart när du skrev senaste inlägget ganska sent igårkväll!? 😍😍

Stort grattis!!! Ser fram emot uppdatering!

Vad skönt att bara få vara normalvarm! Fantastiskt med värmen då ju 😁 Jag har nog aldrig typ frusit i hela mitt liv så vi har nog helt annorlunda grundtemperaturer, haha!

Jaa, så fort tiden gått såhär sista veckorna 🙈 Snart är lillan här! Storasyster är just nu ganska ljummen kring lillasysters ankomst, dels tycker hon det dröjt alldeles för länge ("jag var ju såååå förväntansfull när ni berättade, men det har ju tagit sån tid") men nu har hon också insett att bebis ju kommer lite och "förstör" de vanliga sommar-rutinerna så det är inte delat positivt (och har ju aldrig varit för henne, hon är så medveten även om de negativa faktorerna som lillasyster kommer innebära). Hon känns ganska neutral! Tror dock inte hon kommer vara eld och lågor när bebis väl är här. Hon har aldrig haft intresse för små barn eller ägnat en enda sekund till typ dockor osv. Jag själv kan känna lite sorg både för hennes skull hur livet bara kommer vändas upp och ner men också över att hon inte längre är mitt enda barn. Det är svårt att förstå att mitt hjärta ska ha plats för en till för mitt hjärta sprängs ju nästan redan av kärlek till henne?

Hur känner dina barn just nu? 😊
Treåringen fattar inget så han är helt neutral 😅 sexåringar kryper gärna nära, pussar magen och säger att han längtar tills bebisen kommer. Treåringen har börjat prata om vilka han älskar och igår frågade storebror honom om han älskade olika personer. Tillslut kom frågan om han älskat bebisen. "Nej!" Kom det kort och eftertrycktligt 🤣 medan sexåringar drömmande sa att han älskar bebisen och längtar tills hen kommer och då ska han hjälpa mig. Mycket prat från hans sida om första träffen hemma, att han ska få hålla bebis först.

Namn har tagit stopp här med. Sambon har inga förslag alls och gillar inget av mina förutom ett flicknamn 🙃

Jag tycker tight är fint till mage. Men det måste ju vara bekvämt också 😁 Köpte faktiskt två vanliga klänningar som är mer figurnära på vinted, men stretchiga så de ser jättefina ut både som gravid och inte gravid!
Köpa ”riktiga” gravidkläder är så tråkigt! Men man kan ju sälja efteråt i alla fall ☺️
Jo men det är alltså inga kläder magen får plats i 🤣

Vi har också stopp på namnfronten sedan en dryg månad tillbaka. Vi får prata om det igen när det börjar närma sig tänker jag 😅

Lite skönt att höra att det är flera som kämpar med namn iaf 😁

Jag är rädd för att jag börjar bli förkyld 🤦 Är livrädd för att få någon jävlig hosta inför snittet så det hoppas jag att slippa i alla fall. Men haft lite väl täppt näsa här senaste dagarna och nu rinner den här nattetid. Suck!

Hur hög är risken att man smittar bebis? 🤦

Nu kommer en lång förlossningsberättelse, lägger den i spoiler för valbarheten men det händer inget läskigt.
Runt lunchtid på tisdagen fick jag som ett par minivärkar. Jag hade ingen aning om det var förvärkar, gaser i magen eller början på förlossningen. Nåväl, de försvann men runt 18-tiden på kvällen kom de tillbaka, fast lite starkare. Fortfarande dock så svaga att jag inte alls var säkert på om det verkligen dragit igång.

Vi förvarnade dock vår barnvakt om att det ev kunde behövas en utryckning under natten. Kvällen fortskred som vanligt, jag kunde vara ute och mocka och fixa för hästarna som vanligt. Värkarna var oregelbundna, ibland gick det en kvart emellan och ibland två minuter.

Framåt 22 började det bli mer stabilt med två-tre minuter mellan, men de var fortfarande inte särskilt intensiva i styrka. Vid 23 gick jag och la mig och då gick frekvensen ner till fem-åtta min emellan men styrkan hade tilltagit. Vid 00.15 kände jag ändå att nej, nu håller jag på att göra precis det jag och barnmorskan sagt att jag inte ska göra, dvs väntar. Vid mina tidigare förlossningar har jag bara hunnit vara på sjukhuset i 30 respektive 15 min och målet denna gång var att helt säkert hinna in. Så jag gick upp och ringde förlossningen, och förklarade läget och fick klartecken på att komma in. Så skönt, jag vill helst åka till sjukhuset i en annan region men då känns det än mer risk att bli "bortvisad" om det är mycket folk. Samma dag hade jag dessutom sett statistik från 2025 som visade att 3 juli var det årets topp vad gäller födslar. Nästa steg var att ringa barnvakten och sen installera henne så klockan var strax efter 01 när vi satte oss i bilen. Just då kom värkarna med 1-2 min emellan, men korta och inte så starka. När jag satte mig i bilen gick frekvensen ner till runt 5 min.

Vi kom fram till förlossningen vid 01.50, fick träffa en trevlig barnmorska som intygade att det var helt rätt att jag hade åkt in, när jag liksom ursäktade mig för att vi kom så tidigt. Jag fick efter en stund lägga mig på en säng för att kolla blodtryck och sånt under 20 min, och då avtog värkarna ännu mer. Men jag konstaterades vara 5 cm öppen och någon cm kvar av livmodertappen. Det var lugn stämning på sjukhuset, vi var tydligen de enda inne just då så personalen var glad att vi hade kommit. Vi fick vårt förlossningsrum och för första gången fanns det tid att diskutera smärtlindring på plats och jag utgick från lustgas men sa att hon kunde vänta med att sätta på den. Bm gav mig rådet att, om jag orkade, vara uppe och röra mig. Det är också det som känts bäst hemma så jag vankade på. Värkarna tilltog och när bm kom in några minuter senare bad jag henne sätta på lustgasen ändå. Trevligt att ha något att fokusera på, även om jag upplevde att jag blev sämre på att hantera smärtan mentalt när jag hade en "flyktväg". Dvs gasen tog bort udden, men å andra sidan var jag mindre avslappnad/fokuserad. Några min senare var bm inne igen och då konstaterade vi att värkarna hade tilltagit i styrka bara under den tid som gått sen jag kom till rummet och att hon fick skruva upp gasen ett snäpp. Jag fortsatte vanka, och nu började det bli tufft att ta värkarna upprätt så hängde över sängen. Mellan värkarna åt jag smörgås som personalen fixat, jag ville ha all möjlig energi. Efter ytterligare någon värk kom en jävlig en som fick mig att skrika till i masken, varpå min make fick order om att trycka på knappen (en av hans väldigt få uppgifter). Undersköterskan kom in och när jag sa att värkarna nu gjorde väldigt mycket ondare så ringde hon på bm. Jag tog mig upp på sängen, bm sa att jag bara kunde hänga på kroppen och jag tyckte att vadå, kommer hon nu? Men jodå, medan jag trycker på lite under nästa värk hör jag hur de ringer in en bm till för "nu kommer det en bebis". Nästa värk är jävlig, jag vrålar men bm säger att på nästa värk kommer hon och mycket riktigt, jag krystar under nästa värk och sen är huvudet ute. Ett litet vakum uppstår i väntan på sista värken men sen trycker jag på och får plötsligt upp en bebis på bröstet, 3205 g och 51 cm.

Ca 1 h och 20 min efter ankomsten till förlossningen var det klart, så det var definitivt inte för tidigt att åka in. Bm konstaterade att det verkligen var som jag hade sagt på telefon, att det är svårt att förutspå mitt förlopp för det går väldigt fort när det drar igång på riktigt.

Jag är jättenöjd med min förlossning, att jag lyckades avgöra när jag skulle åka in och allt fint bemötande av personalen. Jag är också förbaskat stolt över mig själv, och min insats. Nu denna gång när jag ändå hade tillgång till lustgas för en större del av förlossningen blev jag imponerad av att jag gångerna innan varit utan ända fram till krystfasen. Inte för att det är "bättre" att föda utan smärtlindring, absolut inte, utan bara imponerad av vad man kan klara när man måste.

Vi kom hem vid lunch igår då vi körde på tidig hemgångs-konceptet. Väldigt skönt att få komma hem, och dessutom kunna nyttja nyfödd-supertrött-bebis-timmarna till att krama lite extra på mina stora killar.

Första natten hemma var tuff. Lilla H kämpade lite med amningen på kvällen och jag gissar att hon svalde ner massa luft för sen skrek hon kl 22-01 :( Därefter tror jag att vi på något sätt somnade i två timmar, och resten av natten kunde hon amma/sova men bara på mig och då kunde inte jag sova.

Idag har det klickat för henne med amningen på båda brösten och hon har känts nöjdare över lag. Nu på eftermiddagen har hon börjat fylla ut sitt ansikte och börjat bli gullig :love::p

@Human Det låter som att du haft en jättefin förlossning 🧡 Vad mysigt att ni redan är hemma och att amningen börjat släppa! Låter som att hon fått ett namn också? Så skönt 😍 Lite avis på att få bebisgosa (och amma, jag hoppas så att det ska få vara lika smidigt som med storasyster)

Väntans tider... Konstigt när man har ett satt datum. Var lika konstigt förra gången. Idag ska de dessutom ringa om exakt tid som jag ska infinna mig på måndag. Som mest bara helgen kvar här nu innan lillan kommer till vår familj 🧡 Har haft en hel del sammandragningar senaste två dygnen och igår eftermiddag kom de var femte-var tionde minut under ett par timmar, trots vila osv. Då var jag rädd att något skulle dra igång 🙈 De är ganska obehagliga nu med mycket tryck neråt, och ibland med känningar mot ryggen och tendens till mensvärk (ffa nattetid). Jag hoppas verkligen lillan väljer att stanna inne tills det planerade snittet, känns mycket tryggare så.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka