Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Så fascinerande att "folk" inte kan låta andra välja hur de vill göra i sitt liv utan att komma med påpekanden.
Ja, vi har dessutom tydligt förklarat redan tidigt i graviditeten varför jag inte ska amma. Finns liksom flera skäl varav ett också är medicinskt dvs jag behöver återuppta en medicin igen som inte kan kombineras med amning (även om det inte är huvudskälet).
Så himla onödigt bara 🙄

Igår kom det, från min egen mamma: ”Men ska du inte amma ändå? Du kommer missa något väldigt speciellt. Jag tycker det är så synd. Du kan väl åtminstone pumpa de första veckorna?” :banghead:

Så tråkigt när ens val inte respekteras! Föräldrar har dock säkert allra svårast att hålla tyst om de själva upplevt något "magiskt" och önskar sitt barn få uppleva samma... Men har man undanbett sig kommentarer/förklarat att man inte vill och när det dessutom delvis är medicinskt befogat är det ju nästan bara elakt att fortsätta kommentera eller trycka på 🙁

Och att pumpa, varför då, det finns det väl inte ens nåt roligt med, bara meck 😂

V.35 nu och sen i måndags känns det konstigt när jag går 🤪 det trycker liksom neråt som jag minns det kändes när de andra två sjönk ner och fixerade sig men det känns lite tidigt för det 🤔 har för mig det dröjde några veckor till med de andra två.

Inte långt kvar nu! Kanske blir det mer tryck neråt ju föer barn man får? Tänker att bäckenbotten borde försvagas för varje barn 🙈

Hej o hopp.
Sonen är 9,5v gammal nu. Är ett litet magbarn så har varit några vändor till akuten för förstoppning.
Mycket magont, speciellt på kvällarna så min man och barnets far har kastat in handduken nu. 😅
Jag håller hoppet uppe, tänker att det inte är jäääätte långt kvar tills han kan börja prova fast föda och då är det lite lättare att anpassa kosten för att undvika magproblem. 🙈
I övrigt växer så det knakar, får smått panik över att han är en lång kille, får nästan känslan att han snart börjar gymnasiet och skaffat moppe typ. 🥹

Åh så besvärligt med magproblemen, men klart det borde lätta med tiden ♥️ När mat ska introduceras tipsar jag om kiwi, fantastiskt lösande (på vår dotter fungerande det mycket bättre än alla andra lösande livsmedel).

Och visst går tiden fort. De blir snabbt små personer från att ha varit det där pyttelilla knyttet.

Igår blev lillan en hel månad gammal. Tiden rusar och hon känns så stor redan! Vi har haft ett par riktigt skrikiga och ledsna dagar/kvällar nu senast, och alltså PUST! Får katastroftankar om kolik osv. Men nu igår och idag har det varit bättre, så hoppas det bara var nåt tillfälligt. Riktigt dränerande med en gallskrikande bebis där inget hjälper förutom väldigt korta stunder...

Ikväll har hon mest sovit i min famn och jag bara ligger och tittar på henne och njuuuuter 🥰

Igår, exakt sex veckor efter bf, log H mot mig :love: Hon och jag var hos en kompis och streamade islandshäst-NM när hon bestämde sig för att det var dags, vilket jag tog
som ett mycket lovande tecken på hästintresse :D

Haha, klart det är! Ååhhh så fantastiskt med dessa leenden 🥰

Magen har verkligen sagt poff senaste veckan! Jag har nu intagit stadiet där magen går att använda som avlastningsbord 😆
Besök hos BM igår och allt såg bra ut förutom att jag fått någon slags utbuktning från slidan. Jag hoppas verkligen att det bara är en godartat förändring som kommer pga ökat tryck och svullnad av graviditeten men fick en tid till deras läkare om två veckor för att kolla upp. Inget som besvärar i alla fall.

Börjat jobba denna veckan vilket ändå varit ganska trevligt men jag var helt galet trött igår och somnade på soffan trots att jag mest sitter och klipper på jobbet 😅 idag tror jag att jag för första gången någonsin haft förvärkar! Hade inget med ettan, med tvåan lärde jag mig vad sammandragningar var och idag har det liksom kommit och gått lätt mensvärk så jag antar att det är förvärkar? 😅 med de andra två barnen kom denna mensvärken när förlossningen drog igång men med 5v kvar har jag svårt att tro att det skulle vara anledningen 🤔 🤷‍♀️ antagligen är det väl luriga trean som luras och så går jag istället över med 2v 🤣

Börjat jobba denna veckan vilket ändå varit ganska trevligt men jag var helt galet trött igår och somnade på soffan trots att jag mest sitter och klipper på jobbet 😅 idag tror jag att jag för första gången någonsin haft förvärkar! Hade inget med ettan, med tvåan lärde jag mig vad sammandragningar var och idag har det liksom kommit och gått lätt mensvärk så jag antar att det är förvärkar? 😅 med de andra två barnen kom denna mensvärken när förlossningen drog igång men med 5v kvar har jag svårt att tro att det skulle vara anledningen 🤔 🤷‍♀️ antagligen är det väl luriga trean som luras och så går jag istället över med 2v 🤣

Ja, jag hade ju också svårt att riktigt förstå skillnaden mellan allt det där! Men sen när mina sammandragningar började göra mer ont så började jag ändå räkna dem som förvärkar..

Vilken vecka är du i nu? 😊

Jag börjar få lite panik över att vara fängslad hemma med lillan 🙈

Hon avskyr babyskyddet/bilåkande nåt enormt, hon får sån panik när vi åker bil. Om vi utifrån konstens alla regler försöker tajma sömn (eller föra över sovande) och jag sitter bredvid och hyschar/sjunger/smeker/håller kvar nappen så KAN det gå att hon sover ca 20 min i bil men sen vaknar hon likt förbannat och får panik på en sekund. Och när jag kör själv kan jag sannolikt inte ens få eller hålla henne sovande då det krävs så mkt.

Sen har vi 1 km till busstationen och hon gallskriker även i vagn. Sele kan funka ibland men min kropp orkar nog inte sele som transportmedel en hel dag....

Gah! Hur gör man!? Jag är en person som blir deppig efter max två dagar hemma i sträck 🙁

Hon avskyr babyskyddet/bilåkande nåt enormt, hon får sån panik när vi åker bil. Om vi utifrån konstens alla regler försöker tajma sömn (eller föra över sovande) och jag sitter bredvid och hyschar/sjunger/smeker/håller kvar nappen så KAN det gå att hon sover ca 20 min i bil men sen vaknar hon likt förbannat och får panik på en sekund. Och när jag kör själv kan jag sannolikt inte ens få eller hålla henne sovande då det krävs så mkt.

Sen har vi 1 km till busstationen och hon gallskriker även i vagn. Sele kan funka ibland men min kropp orkar nog inte sele som transportmedel en hel dag....

Gah! Hur gör man!? Jag är en person som blir deppig efter max två dagar hemma i sträck 🙁

Går det att lägga ner henne från sele i vagn när hon sover? Det var vårt knep med vårt barn som gallskrek i vaknen. Gick absolut inte att lägga henne vaken där, men om hon sovit i selen ett tag först så kunde hon sova vidare i vagnen när man var ute.

Kan pappan byta av dig till exempel på eftermiddagen/kvällen ett par dagar i veckan så att du själv kommer iväg på någon aktivitet och/eller får träffa folk litegrann? Lillan kanske har det bättre hemma med pappa i nuläget och kan följa med på utflykter när hon blir lite äldre? En del barn gillar ju inte att ligga i vagn, men tycker det är kul med sittvagn när de blir tillräckligt stora för det :)

Går det att lägga ner henne från sele i vagn när hon sover? Det var vårt knep med vårt barn som gallskrek i vaknen. Gick absolut inte att lägga henne vaken där, men om hon sovit i selen ett tag först så kunde hon sova vidare i vagnen när man var ute.

Tyvärr har vi inte lyckats lägga ner henne från varken famn eller sele/sjal typ en enda gång, men vi försöker tappert försöka och hoppas det ska gå varje gång 😂 Naiv man är... Just nu har jag fått henne att somna på min famn här efter skrikfest och trots att jag haft säkert 10 misslyckade försök hittills idag så funderar jag ändå på att försöka lägga ner henne antingen i vagnen och komma ut på promenad 🙈 Men ens hopp falnar ju för varje misslyckat försök så jag börjar allt mer resignera till ett liv fastklistrad i soffan och tänka att man får njuta så gott det går av allt bebisgos som ändå är förhållandevis kort period!

Kan pappan byta av dig till exempel på eftermiddagen/kvällen ett par dagar i veckan så att du själv kommer iväg på någon aktivitet och/eller får träffa folk litegrann? Lillan kanske har det bättre hemma med pappa i nuläget och kan följa med på utflykter när hon blir lite äldre? En del barn gillar ju inte att ligga i vagn, men tycker det är kul med sittvagn när de blir tillräckligt stora för det :)

Då måste vi nog vänja henne vid flaska och att jag börjar pumpa, för kvällarna består oftast av marathonamning och gallskrik om vartannat 😆. Tror också det kan vara svårt att vara ensam på kvällarna och samtidigt ordna mat, stimulera och natta storasyster när lillan behöver matas och tröstas konstant... Jag skulle nog iaf tycka det var riktigt tufft!

Får hålla hoppet uppe för sittvagnen sen! Och så ska jag försöka få tag på ett annat babyskydd och testa så det inte är så att hon sitter dåligt/obekvämt i det vi har! Men tror eg inte det har med babyskyddet att göra eftersom hon överlag är väldigt ledsen, missnöjd och skrikig den mesta av sin vakna tid (och sover bäst på en), så det är nog bara generellt att ligga där själv som är för svårt just nu!

Tyvärr har vi inte lyckats lägga ner henne från varken famn eller sele/sjal typ en enda gång, men vi försöker tappert försöka och hoppas det ska gå varje gång 😂 Naiv man är... Just nu har jag fått henne att somna på min famn här efter skrikfest och trots att jag haft säkert 10 misslyckade försök hittills idag så funderar jag ändå på att försöka lägga ner henne antingen i vagnen och komma ut på promenad 🙈 Men ens hopp falnar ju för varje misslyckat försök så jag börjar allt mer resignera till ett liv fastklistrad i soffan och tänka att man får njuta så gott det går av allt bebisgos som ändå är förhållandevis kort period!
Mitt tips, som hade en likadan, är Nya livet på landet med Sarah Beeny, på svt play 😁 såg alla säsonger 3 gånger! WOHO!!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka