Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Jag hade mensvärk lite till och från igår men jag är ju bara vecka 33 och absolut inte redo för något 😅 Vecka 38 hade känts mer okej.
Men idag är det lugnt!
Känner du att du hellre skulle vilja att luriga trean kommer tidigare eller är du inte redo för det än, mentalt?
Den kan komma från söndag känner jag 😅 har lite grejer på jobbet att fixa denna veckan och en kräftskiva på lördag. Jag känner mig färdig med att vara gravid.

Det är så roligt att ha en liten bebis, varje dag är på något sätt lite roligare än den innan, samtidigt som en del av mig vill stoppa tiden för att det går för fort. H är ljuvlig och har nu flera långa vakenstunder per dag. Nästan över en natt så blev plötsligt både babygymmet och babysittern trevliga ställen som hon gärna tillbringar tid i. Helst med mig som underhållare, då ler hon hela tiden :love: men det funkar även en stund "själv" medan jag fixar något. Imorgon/idag börjar min man jobba så det blir första heldagen för mig med alla tre barn (plus hund). Jag återhämtar mig från magsjuka så håller tummarna för att alla barn tänker samarbeta. Jag kom in på studier till sist vilket gör att de stora barnen kommer få vara på förskolan en stund varje vardag från och med nästa vecka, det tror jag blir toppen för alla inblandade.

Det är så roligt att ha en liten bebis, varje dag är på något sätt lite roligare än den innan, samtidigt som en del av mig vill stoppa tiden för att det går för fort. H är ljuvlig och har nu flera långa vakenstunder per dag. Nästan över en natt så blev plötsligt både babygymmet och babysittern trevliga ställen som hon gärna tillbringar tid i. Helst med mig som underhållare, då ler hon hela tiden :love: men det funkar även en stund "själv" medan jag fixar något. Imorgon/idag börjar min man jobba så det blir första heldagen för mig med alla tre barn (plus hund). Jag återhämtar mig från magsjuka så håller tummarna för att alla barn tänker samarbeta. Jag kom in på studier till sist vilket gör att de stora barnen kommer få vara på förskolan en stund varje vardag från och med nästa vecka, det tror jag blir toppen för alla inblandade.

Åh, så mysigt det låter! Det är så bitterljuvt när de växer tycker jag. Det äe fantastiskt med mer kommunikation och kontakt (och nöjdare bebisar) men de blir också så stora så snabbt. Så jag delar helt din upplevelse ♥️

Vad skönt att du fick till studierna ändå!

Barnmorskebesök idag efter en rätt kass vecka mentalt. Känns som att alla krämpor kom ikapp mig och känslan av att det är en enda lång uppförsbacke kvar till bebis. Fick gråta en skvätt hos min fantastiska barnmorska som sa att hon inte brukar säga att ett barn blir förlöst utan det är kvinnan som blir förlöst och därmed befriad från graviditeten 😅

Så glad att jag kunde få samma bm som förra graviditeten

@Human Hade ni nyss magsjuka? Minns att du skrev att du återhämtade dig från magsjuka.... Magsjukan har inträtt här hemma också nu 🤦🏼‍♀️ Storasyster har börjat kräkas! Har lite panik över att ha magsjuka både som ammandes och sen för.spädis? Hur blev det för er?

@Human Hade ni nyss magsjuka? Minns att du skrev att du återhämtade dig från magsjuka.... Magsjukan har inträtt här hemma också nu 🤦🏼‍♀️ Storasyster har börjat kräkas! Har lite panik över att ha magsjuka både som ammandes och sen för.spädis? Hur blev det för er?
Yes, jag åkte på det nu i veckan. Jag hade feber ett dygn innan själva magsjukan slog till och sen höll febern i sig lite efteråt också. Det var definitivt tufft, särskilt den natten när jag behövde springa till toaletten med viss regelbundenhet. Lilla H sover ju med mig, så jag hade alla hennes vanliga uppvak för mat, och sen mina egna ärenden att springa iväg på. Lyckligtvis blev hon inte arg för att jag lämnade henne i sängen ensam mer än en gång, då vrålade hon till hennes svårväckta far i rummet bredvid vaknade och tog sig dit. Men ja, på något sätt tar man sig igenom det. Jag tänkte extra mycket på att dricka massor under tiden, med tanke på amningen.

Sen var och är det en stress för om lille bebisen ska bli sjuk. Än så länge har H inga symptom, men en av bröderna började kräkas igår så vi lever med hotet ett tag till. Så här små bebisar kan ju lätt bli uttorkade om de blir dåliga så jag håller tummarna att både din och min lilla tjej slipper drabbas!

Nä idag är jag less. Igår kväll fick jag plötsligt världens halsbränna lagom till att vi skulle sova, gick inte över trots diverse medicin. Ont av foglossningen som gör att jag behöver vända mig i sängen då och då och sen får jag också djävulskt ont i höger sida bröstkorg/revben oavsett vilken sida jag låg på så jag höll på att bli galen i natt och var tvungen att gå upp och röra mig då och då. Antar att han ligger och typ trycker emot där? Sen behövde ena hunden ut och akutbajsa vid midnatt trots att hon hade bajsat innan sänggående. Sämsta natten hittills vilket resulterade i en sjukdag hemma idag. Jag är helt slut 😅
Idag ska vi också ha möte med förlossningsläkaren, håll tummarna för att det blir ett bra möte med positiva besked om kejsarsnitt.
Även bett MVC om läkarkontakt för att diskutera deltidssjukskrivning då jag inte orkar hela dagar på jobbet längre med foglossningen och den dåliga sömnen. Vecka 34 imorgon, det går bra nu😆

Jag är också ganska less, det börjar bli tungt nu. Tiden sniglar sig fram och jag längtar efter bebis! Jag kan inte hitta någon bekväm ställning i sängen alls, utan vaknar ibland varje halvtimme och måste vända mig om eller gå på toa, så det blir dåligt med sömn. Foglossningarna som spökar. Hoppas det går bra att få igenom snitt, jag ska också föda med snitt enligt mitt önskemål. Hade tack och lov inte alls svårt att få det godkänt, men var nervös för att det skulle vara svårt.

Nä idag är jag less. Igår kväll fick jag plötsligt världens halsbränna lagom till att vi skulle sova, gick inte över trots diverse medicin. Ont av foglossningen som gör att jag behöver vända mig i sängen då och då och sen får jag också djävulskt ont i höger sida bröstkorg/revben oavsett vilken sida jag låg på så jag höll på att bli galen i natt och var tvungen att gå upp och röra mig då och då. Antar att han ligger och typ trycker emot där? Sen behövde ena hunden ut och akutbajsa vid midnatt trots att hon hade bajsat innan sänggående. Sämsta natten hittills vilket resulterade i en sjukdag hemma idag. Jag är helt slut 😅
Idag ska vi också ha möte med förlossningsläkaren, håll tummarna för att det blir ett bra möte med positiva besked om kejsarsnitt.
Även bett MVC om läkarkontakt för att diskutera deltidssjukskrivning då jag inte orkar hela dagar på jobbet längre med foglossningen och den dåliga sömnen. Vecka 34 imorgon, det går bra nu😆
Halsbränna är hemskt 😝 omegaprazol äter jag för att slippa det men för några dagar sen åt jag en halvliter glass SO fredagsgott på kvällen och vaknade mitt i natten av en sur uppstötning som var stor som en spya så jag fick springa på toan och spotta 🤮
Vad tråkigt att foglossningen kom för att stanna!

Halsbränna är hemskt 😝 omegaprazol äter jag för att slippa det men för några dagar sen åt jag en halvliter glass SO fredagsgott på kvällen och vaknade mitt i natten av en sur uppstötning som var stor som en spya så jag fick springa på toan och spotta 🤮
Vad tråkigt att foglossningen kom för att stanna!
Nä men usch! Jag hade en del halsbränna i början av andra trimestern så har ätit omeprazol dagligen sedan dess men fick köpa även pepcid idag och knapra Novalucol. Hoppas jag får slippa ikväll.
Foglossningen är betydligt bättre än när den blossade upp (tack och lov) men jag tror tyvärr inte den kommer gå över förrän han är ute.
Besöket hos läkaren gick jättebra i alla fall så nu har vi ett datum vilket blev 15 oktober (BF 21 oktober). Det känns bra!

2v kvar till bf och jag jobbar än. Folk ser häpna ut när jag säger att jag ska jobba till bara några dagar innan bf och ärligt talat är det rätt tråkigt att flyta runt som extra, men jag mår inte dåligt på något vis så jag känner att jag liksom inte kan motivera till att gå hem tidigare 🤪

Jag är också ganska less, det börjar bli tungt nu. Tiden sniglar sig fram och jag längtar efter bebis! Jag kan inte hitta någon bekväm ställning i sängen alls, utan vaknar ibland varje halvtimme och måste vända mig om eller gå på toa, så det blir dåligt med sömn. Foglossningarna som spökar. Hoppas det går bra att få igenom snitt, jag ska också föda med snitt enligt mitt önskemål. Hade tack och lov inte alls svårt att få det godkänt, men var nervös för att det skulle vara svårt.
Känner igen mig så i din beskrivning!
Jag har blivit väldigt bra bemött gällande snitt både av barnmorska och idag förlossningsläkare så det var inte heller några problem. Behövde inte kriga/bråka/argumentera eller liknande men så hade jag läst på väldigt mycket innan om både vilken barnmorska men också förlossningssjukhus som är vänligt inställda gentemot kejsarsnitt. Vissa får ju väldigt hemska bemötanden tyvärr.
Har du en gravidkudde när du sover?
Jag använder TENS-apparat mot foglossningen en halvtimme i sängen varje kväll och det hjälper verkligen.

Känner igen mig så i din beskrivning!
Jag har blivit väldigt bra bemött gällande snitt både av barnmorska och idag förlossningsläkare så det var inte heller några problem. Behövde inte kriga/bråka/argumentera eller liknande men så hade jag läst på väldigt mycket innan om både vilken barnmorska men också förlossningssjukhus som är vänligt inställda gentemot kejsarsnitt. Vissa får ju väldigt hemska bemötanden tyvärr.
Har du en gravidkudde när du sover?
Jag använder TENS-apparat mot foglossningen en halvtimme i sängen varje kväll och det hjälper verkligen.
Skönt att du blev bra bemött! Ja, man hör ju tyvärr en del skräckhistorier om hur andra blivit bemötta... Det borde egentligen vara en självklarhet att kunna påverka vilken vård man kan få, det är knäppt att det är så olika på olika ställen. Jag har haft tur då vi tillhör "rätt" sjukhus i regionen där de är snittvänliga, men jag tänkte också till innan jag valde BM. Gravidkudden hjälper men jag blir så fruktansvärt varm av den! Tens har jag inte testat ännu, det kanske får bli nästa steg.

Igår hämtade jag ut en stor beställning av vin på Systembolaget och fyllde vår vinkyl med några nyheter och några gamla favoriter. Jag längtar så tills han är ute och vi kan börja ta ett glas till helgen och nörda vin ihop tillsammans och med vänner igen. Och smaken av champagne, gud vad jag saknar den! Det går inte att ersätta med något.
Vin är ett stort intresse hos mig ska sägas så ingen feltolkar. Nu när vi fått datum börjar det liksom närma sig helt plötsligt. Tvättade även våra kläder i de minsta två storlekarna igår för att inventera lite vad vi har och om vi kanske behöver komplettera med något och bäddade barnsängen. Antar att boandet har börjat?

Yes, jag åkte på det nu i veckan. Jag hade feber ett dygn innan själva magsjukan slog till och sen höll febern i sig lite efteråt också. Det var definitivt tufft, särskilt den natten när jag behövde springa till toaletten med viss regelbundenhet. Lilla H sover ju med mig, så jag hade alla hennes vanliga uppvak för mat, och sen mina egna ärenden att springa iväg på. Lyckligtvis blev hon inte arg för att jag lämnade henne i sängen ensam mer än en gång, då vrålade hon till hennes svårväckta far i rummet bredvid vaknade och tog sig dit. Men ja, på något sätt tar man sig igenom det. Jag tänkte extra mycket på att dricka massor under tiden, med tanke på amningen.

Sen var och är det en stress för om lille bebisen ska bli sjuk. Än så länge har H inga symptom, men en av bröderna började kräkas igår så vi lever med hotet ett tag till. Så här små bebisar kan ju lätt bli uttorkade om de blir dåliga så jag håller tummarna att både din och min lilla tjej slipper drabbas!

Fy farao, stackare!! Vi andra i familjen har.ännu sluppit magsjukan, peppar peppar! Låter vidrigt att behöva amma under de mest akuta timmarna... Och den oron för att den lilla ska bli sjuk! Tur er lilla H slapp ♥️

Igår hämtade jag ut en stor beställning av vin på Systembolaget och fyllde vår vinkyl med några nyheter och några gamla favoriter. Jag längtar så tills han är ute och vi kan börja ta ett glas till helgen och nörda vin ihop tillsammans och med vänner igen. Och smaken av champagne, gud vad jag saknar den! Det går inte att ersätta med något.
Vin är ett stort intresse hos mig ska sägas så ingen feltolkar. Nu när vi fått datum börjar det liksom närma sig helt plötsligt. Tvättade även våra kläder i de minsta två storlekarna igår för att inventera lite vad vi har och om vi kanske behöver komplettera med något och bäddade barnsängen. Antar att boandet har börjat?

Haha, jag har full förståelse, jag har inte ens något direkt vinintresse men som jag saknade ett glas till god mat då och då. Eller rose en sommarkväll ute i trädgården. Snart får du också njuta av några glas 🙏🏼 Förstår att du börjar tröttna på graviditeten av flera anledningar! Hur gick det med sjukskrivningen?

Lillan 8 veckor idag och tillhör topp 5% tjockaste bebisarna 🙈 Spränger viktkurvan som fortsätter gå spikrakt uppåt. Hon är SÅ tung. 6,2 kg nu. Syrran vägde typ 5,6 kg i samma vecka och det tyckte vi var tungt då 😅. Tacka gud för sele och sjal känner jag, även om det också är slitigt eftersom hon verkligen alltid vill bli buren och gärna att man är i rörelse... Just nu har jag iaf lyckats sitta ner vid matbordet med henne i sjalen och kunnat äta lite lunch. Meeen, alla leenden och allt jollrande väger sen upp allt slit. OCH hon sover oftast minst 5-7 timmar i sträck varje natt och det är ju himla, himla lyxigt. Då orkar man mer på dagen!

Däremot börjar jag bli socialt utsvulten och samtidigt SÅ opepp på typ öppna förskolan och mingla med nya föräldrar. Får se hur jag ska lösa framtiden 🙈😁

Tänker på er alla i tråden som kämpar igenom sista delen av graviditeten ♥️ snart er tur!

Senast ändrad:
Haha, jag har full förståelse, jag har inte ens något direkt vinintresse men som jag saknade ett glas till god mat då och då. Eller rose en sommarkväll ute i trädgården. Snart får du också njuta av några glas 🙏🏼 Förstår att du börjar tröttna på graviditeten av flera anledningar! Hur gick det med sjukskrivningen?
Jag har möte på måndag med läkaren. Antar att det blir 50% sjukskrivning för jag vill fortsatt jobba, men 25% lär nog inte göra jättestor skillnad för mig. Foglossningen är absolut bättre, just nu är det framförallt ena sidan som är jobbig den andra känns bra. Men så rör jag mig ju betydligt mindre och begränsar det jag gör. Längtar till att kunna gå en långpromenad med hundarna igen!
Just nu måste jag vila sittandes en stund om jag varit och rastat hundarna eller stått upp en längre stund på jobbet.
Från och med nästa vecka ska jag också få andra arbetsuppgifter som min chef fixat till mig nu sista tiden, så det kommer innebära att jag kan sitta ner hela dagen och inte behöver springa runt på operationsavdelningen.

Igår hade vi sista tillfället på regnbågsgruppen på MVC. Vi pratade mycket kring anknytning/anknytningsoro, att vara bärande vs icke-bärande, amning och samamning (när båda kvinnor ammar barnet) samt en del kring förlossning. Det var väldigt skönt att höra framförallt hur de som var där och redan hade barn hade genomlevt den första graviditeten och spädbarnstiden och hur de jobbat med anknytningen. Det är ändå en stor oro hos oss båda om hur det ska gå och påverka vår relation men känns mycket lättare nu efter dessa träffar och höra hur det gått så bra ändå.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka