Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Fortsätter monolog här 😁

Nu är lillan 9 veckor och hon är sådär så hon vill bli underhållen konstant, för att inte vara missnöjd. Minns perioden så väl från storasysters spädbarnsperiod! Så att gå runt hängandes på axeln och spana är det enda som duger... Inne som ute! Mysigt för lillan, hemskt tärande för föräldrarnas kroppar 😂 Om man nu ska vara en så nyfiken bebis kan man väl hejda sig lite med allt ätande så man inte väger 6,5 kg!? Jäklar vad slitigt det är med allt bärande konstant! Ska komma igång med mammaträning om ngn månad, känns som det behövs!

Hur går det för alla er andra, i graviditeterna och med bebisar?
H är 10 veckor idag och den senaste tiden har det hänt så mycket med henne. Hon sitter gärna i babysittern en stund, helst förstås med en familjemedlem framför sig så hon har någon att prata med, men även själv funkar. Babygymmet kan också underhålla en stund. Fram tills häromdagen skulle jag dock fortfarande uppskattat att hon tillbringade minst 20 h per dygn på mig. Alla dagens sovstunder i bärselen, det börjar kännas! Men senaste typ dygnet har saker hänt. Nu har hon under två nätter accepterat att ligga tätt bredvid mig i sängen istället för på mig :eek: Igår morse låg hon sen kvar och sov 15 min efter att jag gick upp, och dessutom somnade hon i bilen på väg hem från bvc och sov sen vidare i babyskyddet i 1,5 h när vi kom hem :jawdrop: Jag var helt i chock.

Vi var på bvc för en extra kontroll av vikten och då hade hon tagit sig upp på 5,2 kg, vilket var en ökning med 1,2 kg på tre veckor. Även på längden hade hon dragit på lite, 58,9 cm lång. Så nu släpper vi extrakontrollerna och konstaterar att hon är en nöjd ersättningsbebis :love:

Men 6,5 kg låter slitigt! Jag har smugit igång med lite lätt träning just för att klara av att bära hela tiden, och det är ju många månader kvar av bärande på en allt tyngre bebis...

I allmänhet mår jag (förlåt alla ni i tråden som är gravida och har det tufft) så himla bra just nu. Jag är kännbart lycklig över vår fina bebis, så glad att vi vågade satsa på en trea trots tvekan och så privilegierad som fått ett sånt praktexempel till unge :love: Dessutom tycker jag att föräldraledighet gett mig ett riktigt drömliv nu. Jag har tid att mysa ostört med min bebis och bli nap trapped, jag får vara hemma och fixa på min gård, jag får studera spännande saker bara för att det är roligt och jag får mer tid med mina stora barn. Guld är det! Det enda som saknas är att kunna komma igång med ridningen, men då skulle lilla H behöva lära sig att sova lite i vagnen.

H är 10 veckor idag och den senaste tiden har det hänt så mycket med henne. Hon sitter gärna i babysittern en stund, helst förstås med en familjemedlem framför sig så hon har någon att prata med, men även själv funkar. Babygymmet kan också underhålla en stund. Fram tills häromdagen skulle jag dock fortfarande uppskattat att hon tillbringade minst 20 h per dygn på mig. Alla dagens sovstunder i bärselen, det börjar kännas! Men senaste typ dygnet har saker hänt. Nu har hon under två nätter accepterat att ligga tätt bredvid mig i sängen istället för på mig :eek: Igår morse låg hon sen kvar och sov 15 min efter att jag gick upp, och dessutom somnade hon i bilen på väg hem från bvc och sov sen vidare i babyskyddet i 1,5 h när vi kom hem :jawdrop: Jag var helt i chock.

Vi var på bvc för en extra kontroll av vikten och då hade hon tagit sig upp på 5,2 kg, vilket var en ökning med 1,2 kg på tre veckor. Även på längden hade hon dragit på lite, 58,9 cm lång. Så nu släpper vi extrakontrollerna och konstaterar att hon är en nöjd ersättningsbebis :love:

Men 6,5 kg låter slitigt! Jag har smugit igång med lite lätt träning just för att klara av att bära hela tiden, och det är ju många månader kvar av bärande på en allt tyngre bebis...

I allmänhet mår jag (förlåt alla ni i tråden som är gravida och har det tufft) så himla bra just nu. Jag är kännbart lycklig över vår fina bebis, så glad att vi vågade satsa på en trea trots tvekan och så privilegierad som fått ett sånt praktexempel till unge :love: Dessutom tycker jag att föräldraledighet gett mig ett riktigt drömliv nu. Jag har tid att mysa ostört med min bebis och bli nap trapped, jag får vara hemma och fixa på min gård, jag får studera spännande saker bara för att det är roligt och jag får mer tid med mina stora barn. Guld är det! Det enda som saknas är att kunna komma igång med ridningen, men då skulle lilla H behöva lära sig att sova lite i vagnen.
Du behöver inte säga förlåt för att du mår bra! Tvärtom så blir jag mer upplyft av att höra att någon mår bra under spädbarnstiden för jag tycker alla negativa upplevelser om hur hemskt och slitigt och deppigt det är tar över hela tiden så man ställer in sig på det värsta typ 😅

Vilken viktökning! Låter fantastiskt med nöjd ersättningsbebis, så skönt att det gått så bra 🥰 Men förstår att det känns i kroppen att nästan hela tiden ha henne på dig, jag har ändå nätterna fria! Men håller med om att man kan se successiva framsteg så smått i det där med att vara lite själv eller sova vidare korta stunder typ i babyskydd osv!

Låter också som du verkligen har en drömmig period nu. Såå härligt! Det är fantastiskt att känna sån tacksam och glädje! Vad blev det för nåt du pluggar till slut?

@cherie Har det förresten skett några framsteg vad gäller bilåkandet med er tjej?

Nja, så smått! Om stjärnorna står rätt (dvs utvilad, nyligen underhållen, lagom varm, hyfsat nyammad men inte för nära så magen är för full osv) så har vi märkt att hon klarar närmare 10 minuter. Och om vi söver henne innan vi lägger henne i bilen lyckas vi ofta få henne att fortsätta sova i bilen och kan då oftast åka typ en sömncykel på ca 45 min.

Så vi tar oftast inte för långa svängar och när vi gör det får vi ta många pauser och planera bilåkandet lite. Just för tillfället är det lite extra besvärligt då hon är lite förkyld med mycket slem, så hon sätter allt slem i halsen när hon skriker så mycket och då får hon ingen luft till slut. Igår när hon bara skrikit ca 2-3 min till dotterns skola så hade hon snor i hela ansiktet stackarn och gurglade med hela munnen full.

Du behöver inte säga förlåt för att du mår bra! Tvärtom så blir jag mer upplyft av att höra att någon mår bra under spädbarnstiden för jag tycker alla negativa upplevelser om hur hemskt och slitigt och deppigt det är tar över hela tiden så man ställer in sig på det värsta typ 😅
Bra att du tar det så! Inför mitt första barn var min inställning att vi skulle igenom helvetet på jorden men att det bara var att göra. Min man kände något liknande. Vi hade inga visioner om bebisbubbla eller så. Jag tror faktiskt att vi hade nytta av den inställningen, för vi blev båda positivt överraskade över att det var så mycket lättare än vi trodde. Nu berodde det förstås mest på att vi fick en bebis som var tydlig med vad han ville och sen i allmänhet var nöjd när han fick det, men jag tror att vår initiala inställning påverkade vår upplevelse. Jag hade oroat mig för sömnbristen, men det visade sig att hormonerna (eller vad det är) gjorde att jag aldrig egentligen led av det, även om bebisen inte var så duktig på att sova på nätterna. Jag hoppas att får en liknande upplevelse :)

Bra att du tar det så! Inför mitt första barn var min inställning att vi skulle igenom helvetet på jorden men att det bara var att göra. Min man kände något liknande. Vi hade inga visioner om bebisbubbla eller så. Jag tror faktiskt att vi hade nytta av den inställningen, för vi blev båda positivt överraskade över att det var så mycket lättare än vi trodde. Nu berodde det förstås mest på att vi fick en bebis som var tydlig med vad han ville och sen i allmänhet var nöjd när han fick det, men jag tror att vår initiala inställning påverkade vår upplevelse. Jag hade oroat mig för sömnbristen, men det visade sig att hormonerna (eller vad det är) gjorde att jag aldrig egentligen led av det, även om bebisen inte var så duktig på att sova på nätterna. Jag hoppas att får en liknande upplevelse :)
Haha där satte du verkligen ord på våra tankar och känslor! Vi är typ förberedda på akutpsyk för oss båda 😅 Vi hoppas det blir lite lättare än så!

Vilken viktökning! Låter fantastiskt med nöjd ersättningsbebis, så skönt att det gått så bra 🥰 Men förstår att det känns i kroppen att nästan hela tiden ha henne på dig, jag har ändå nätterna fria! Men håller med om att man kan se successiva framsteg så smått i det där med att vara lite själv eller sova vidare korta stunder typ i babyskydd osv!

Låter också som du verkligen har en drömmig period nu. Såå härligt! Det är fantastiskt att känna sån tacksam och glädje! Vad blev det för nåt du pluggar till slut?

Jätteskönt, och vi mysammar i alla fall någon gång per dag så jag får nöja mig med det. Ja, jag försöker att verkligen för mig själv lyfta fram glädjen, det blir så lätt vardag av allt. Jag pluggar historia, antiken, och svensk grammatik. Både kurserna är riktigt spännande och det passar mig så bra att kombinera matning av bebis med att se på föreläsning eller läsa. Det är annars det jag tycker är jobbigast med att ge ersättning, att det går åt två händer så att det är svårt att göra något annat samtidigt :p

Nja, så smått! Om stjärnorna står rätt (dvs utvilad, nyligen underhållen, lagom varm, hyfsat nyammad men inte för nära så magen är för full osv) så har vi märkt att hon klarar närmare 10 minuter. Och om vi söver henne innan vi lägger henne i bilen lyckas vi ofta få henne att fortsätta sova i bilen och kan då oftast åka typ en sömncykel på ca 45 min.

Så vi tar oftast inte för långa svängar och när vi gör det får vi ta många pauser och planera bilåkandet lite. Just för tillfället är det lite extra besvärligt då hon är lite förkyld med mycket slem, så hon sätter allt slem i halsen när hon skriker så mycket och då får hon ingen luft till slut. Igår när hon bara skrikit ca 2-3 min till dotterns skola så hade hon snor i hela ansiktet stackarn och gurglade med hela munnen full.
Uff, jag fattar, då blir det inte många spontana trippar. Lyckas du komma iväg på något ändå så du får lite sociala sammanhang?

Förkylda bebisar är så jobbigt :( De blir så ynkliga, och som du säger, slem över allt. Hoppas det snart går över!

Men vad bra att det ändå går ibland!
Vi hade lite av den inställningen till tvåan för det var så många som varnade för tvåbarnschocken. Sen kom tvåan, världens enklaste unge som bara hängde på så chocken uteblev 🤷‍♀️😅 tyckte inte det var så farligt när ettan kom heller, hade föreställt mig värre.
Hur går det för dig? Några fler känningar?
Ingenting. Men nu har jag gått hem på ledighet åtminstone. Varit jättetrött i två dagar 😴

Åh, idag är jag så nervös! Mindre än 3 veckor till planerat snitt nu. Tänkte försöka packa i ordning BB-väskan för att göra något praktiskt. Jag blir dock nervös av att packa ocskå... :nailbiting: Vad får jag inte glömma i BB-väskan? Ni som blivit snittade, är det något särskilt ni tycker jag ska tänka på att packa med till mig med tanke på snittet?

@Human @Malibu_Stacy Haha vet ni, det finns faktiskt en del forskning som visar att föräldrar som går in med inställningen om att det kommer bli skitjobbigt att då barn mår bättre/känner mer glädje/har mer livskvalitet (minns inte exakta saken de mätte). Så helt rätt inställning, vi har alltid varit likadana 😂😁 Det man såg i forskning var att inställningen var lite mer realistisk än de som föreställde sig mest guld och gröna skogar, så man tog väl livsomställningen bättre!

(Tillägg: personligen tycker jag också bebistiden är ganska enkel i jämförelse med toddler-åren, bebis känns oftast enklare att mest haka på ens vanliga liv osv och ofta sover de mycket så man får återhämtning regelbundet osv)

Åh, idag är jag så nervös! Mindre än 3 veckor till planerat snitt nu. Tänkte försöka packa i ordning BB-väskan för att göra något praktiskt. Jag blir dock nervös av att packa ocskå... :nailbiting: Vad får jag inte glömma i BB-väskan? Ni som blivit snittade, är det något särskilt ni tycker jag ska tänka på att packa med till mig med tanke på snittet?

Åh det är ju så spännande när det börjar närma sig, särskilt när man har ett exakt datum sådär, blir så definitivt! Vad ska man göra sista kvällen som barnfri liksom? 😁

Säkert jätteolika vad man vill ha med sig till BB, jag tillhör inte dem som känner att jag behöver piffa till mig osv efter förlossningen utan jag har gillat sjukhuskläderna 😂 Viktigaste för mig har varit stödstrumpor + tofflor + grejer för att hjälpa magen på traven (katrinplommon, kiwi, tuggummi, medicin för att lindra gaser). Sen för hemgång mjuka trosor och byxor vars kant hamnar tydligt över eller under snittet! Tror annars inte jag packat något särskilt för just snittet. Vissa lovordar sugrör men alltså på vårt BB fanns det...

Jätteskönt, och vi mysammar i alla fall någon gång per dag så jag får nöja mig med det. Ja, jag försöker att verkligen för mig själv lyfta fram glädjen, det blir så lätt vardag av allt. Jag pluggar historia, antiken, och svensk grammatik. Både kurserna är riktigt spännande och det passar mig så bra att kombinera matning av bebis med att se på föreläsning eller läsa. Det är annars det jag tycker är jobbigast med att ge ersättning, att det går åt två händer så att det är svårt att göra något annat samtidigt :p

Uff, jag fattar, då blir det inte många spontana trippar. Lyckas du komma iväg på något ändå så du får lite sociala sammanhang?

Förkylda bebisar är så jobbigt :( De blir så ynkliga, och som du säger, slem över allt. Hoppas det snart går över!

Åh inte ens tänkt på att det såklart krävs två händer för ersättning. Så störigt! Skulle jag också tycka var lite frustrerande, haha. Och spännande kurser! Jag känner mig så lat när jag verkligen är helt nöjd med att titta TV och scrolla mobilen under amning eller vilostunder 🙈

Jamen absolut, vi är iväg nästan varje dag ändå! Vi bor 10 min från stan så vi kan ta oss till många ställen 😊 Vi har en bra tillvaro, blir säkert ännu bättre när mammaträningen kommer igång!

Jag ska också ha snitt och har påbörjat väskan.
Viktigaste skulle jag säga är att se till att magen kommer igång och att förebygga smärtsamma gaser. Det kan göra ont att bajsa särskilt om man måste ta i när man är nysnittad och tarmens rörelser blir långsammare efter en operation så det underlättar om bajset är mjukt/löst. Många börjar redan några dagar innan med Movicol/Dulcosoft eller liknande laxerande och sen är det toppen att äta katrinplommon som snacks på BB och tugga tuggummi ofta så jag har packat ner det. Dulcosoft tar jag ändå dagligen så kommer bara öka dosen inför snittet.
Förlängningssladd har jag läst
många tips om då kontakterna ofta sitter tokigt ifall man vill ladda mobil/dator.

Jag tycker håret blir som svinto efter descutantvätten så jag kommer ha med mig bra hårprodukter för att reda ut det.

@Human @Malibu_Stacy Haha vet ni, det finns faktiskt en del forskning som visar att föräldrar som går in med inställningen om att det kommer bli skitjobbigt att då barn mår bättre/känner mer glädje/har mer livskvalitet (minns inte exakta saken de mätte). Så helt rätt inställning, vi har alltid varit likadana 😂😁 Det man såg i forskning var att inställningen var lite mer realistisk än de som föreställde sig mest guld och gröna skogar, så man tog väl livsomställningen bättre!

(Tillägg: personligen tycker jag också bebistiden är ganska enkel i jämförelse med toddler-åren, bebis känns oftast enklare att mest haka på ens vanliga liv osv och ofta sover de mycket så man får återhämtning regelbundet osv)
Toppeninfo, kul att det till och med finns forskning!
Vi har ju pratat jättemycket om tiden efter, hur det kommer bli, kommunikation, snälltolkning, strategier om någon mår dåligt osv så jag hoppas verkligen att forskningsresultaten kommer stämma även för oss. När jag pratar med bekanta och kollegor, särskilt de som haft det tufft antingen med bebis eller i relationen så har det ofta också handlat om att man inte ens pratat eller reflekterat över det innan bebis ankomst.

Det enda jag har känt jag behövt ha på BB är förlöngningssladd till telefonen och kläder till bäbis. Resten får man ju där :) första natten kan vara rätt tuff smärtnivå, men det går över otroligt snabbt. Så tveka inte ta extra morfin första dygnet för smärtan. Jag hade haremsbyxor som jag kunde ha på mig. Nagelfil till bäbis! De föds med klor

Nej, vagnen är pyton fortfarande! Jag saknar faktiskt att kunna ta långa barnvagnspromenader och hade sett det framför mig fina höstdagar framöver, så jag hoppas verkligen det vänder! Vagnhatet gör också att äldre dottern inte kan cykla till skolan då vi inte kan hämta med barnvagn (är 2 km enkel väg dit, så det blir lite tungt för mig att bära bebis fram och tillbaka). Sele funkar om hon är lite trött och ändå kan tänka sig att sova, men är hon vaken och nyfiken blir hon arg att stängas in i sele/sjal tyvärr. Då är det bara axeln som gäller 😝 Men hon har iaf blivit mer nöjd när hon är vaken. Vill ligga och snacka med varann osv. Det är ändå bra mycket mysigare än att ha typ en konstant missnöjd/ledsen bebis så är ändå nöjd med utvecklingen 😁 Jag vågar knappt säga det heller, men hon har sen start sovit helt helt magiskt på nätterna så man orkar mer bärande osv på dagarna också när man är utsövd. Idag sov hon t.ex. tyst som en mus mellan 21.30-5.30 och efter amning sov hon sen vidare till 8.15 🙈 Så var INTE syrran! Alla barn har nog sina utmaningar tänker jag... Sen räknar jag med att nattsömnen snart försämras, som det brukar där runt 4 månader och uppåt.

Vill också poängtera att båda mina varit helt galna i magen! Aldrig t.ex. förstått sån där oro kring att bebis rör mindre i magen osv för mina har rört sig konstant, ingen av dem har gått att få normala ultraljudsbilder på osv pga rört sig för mycket. Ändå tycker jag att lillasyster är mer chill än så länge, så tänker att mag-aktiviteten kanske inte måste vara relaterat till personlighet sen? 😁 Det var ju precis likadant för oss, inte förrän typ 4 års åldern vi ens kunde börja tänka på tanken på ev syskon 😝 Vi tänkte länge att vi klarar nog bara ett barn. Nu tänker jag ibland att tänk om vi kanske ska ha en trea? 🙈 (fast det går nog inte ändå utifrån vår ålder och fertilitet).

Vad jobbar du med förresten? Kan tänka mig att vissa kliniska arbeten är ganska tunga, så låter skönt att du kan varva det med studier/admin. Hoppas sammandragningarna lugnar sig, var jobbigt en period att ha så mycket onda såna tyckte iaf jag! Och ganska begränsande! Speciellt när man vill göra saker, som me renoveringen för er 😁😅
Vilken dröm med såna nätter! Gör ju nästan det värt allt annat. Skönt att hon börjat acceptera selen åtminstone, hoppas att vagnen blir roligare. För många vänder det ju när de kan sitta upp och titta i vagnen, håller tummarna!

Jag jobbar som intensivvårdssjuksköterska, kan absolut vara tungt men vi är välbemannade och många kollegor hjälper gärna till. Så tänker att det ska gå bra!

Låter fantastiskt, hoppas att bebis snart kan tänka sig vagnen med så är allt toppen.

No offense härifrån, har en mycket tydlig målbild. Har beställt en likadan bebis som första, dvs en som sov första veckorna och bara vaknade för mat. Så min plan är att ta tag i surdegsbakande, kunna promenera obehindrat och sen kommer julen.

För övrigt så förväntade vi oss ett helvete med första, våra kompisar fick precis innan oss sitt andra kolikbarn (pappan i det paret körde bil 2-3 h per natt med båda barnen för att mamman skulle få sova lite) så vi tänkte oss att allt annat än det är toppen. Tyckte överlag att bebistiden och föräldraledigheten var mysig men blev mentalt understimulerad och därmed rastlös. Så planerar att läsa en kurs till våren med.

Jag hoppas jag inte jinxar nåt nu (även om jag fattar att sömnen kommer försämras framöver så har jag det gärna såhär så länge som det går) 🙏🏼

Alltså jag är inte oroligt lagd, men bebis sover SÅ gott och så bra nattetid att jag liksom vaknar upp och måste kolla så hon andas ibland? Får för mig saker som att bebisar som sover såhär bra nattetid måste typ ha högre risk för SIDS!?

MEN, i grunden tacksam. Och chockad. Finns dessa bebisar? Som dessutom ammas,.och inte bara bland de som får ersättning? Och har VI fått en sån bebis?

Kl är 6. Jag är vaken, men inte bebis. Hon har sovit sen kl 21.30, utan uppvak. Riktigt såhär drömmigt är det inte varje natt, ofta ammar vi efter 5-6 timmar innan hon sover vidare uppemot 9-10 timmar. Men även det år ju superlyx.

Det är mannens gener, definitivt! Han och hans syskon har superkraft att kunna sova igenom allt i livet. Och hans mamma sa alltid att hennes barn sov hela nätter från tidig ålder. Jag har sagt att hon måste typ ha mints fel eller glömt bort exakt hur det var, men okej då...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka