Sommarbokbingo 2021

Jag har ju läsplatta, så jag tänker att jag kanske köper e-boken. Sparar en femtiolapp ungefär, OCH får tillgång till boken meddetsamma :) !

Läsplatta är toppen tycker jag numer! Har varit lite skeptisk för att jag inte ville ha mer skärmtid men jag känner att det inte alls är samma upplevelse av skärm som dator, mobiltelefon eller platta. Dessutom tackar min bokhylla mig för att jag inte längre överlastar den med böcker:D

Sorry för att det blev lite O.T. i tråden @Ceta
 
Läsplatta är toppen tycker jag numer! Har varit lite skeptisk för att jag inte ville ha mer skärmtid men jag känner att det inte alls är samma upplevelse av skärm som dator, mobiltelefon eller platta. Dessutom tackar min bokhylla mig för att jag inte längre överlastar den med böcker:D

Sorry för att det blev lite O.T. i tråden @Ceta
Håller med - läsplatta är ett riktigt bra komplement :) ! Jättebra om man vill ta med sig en bok också, och toppen att kunna läsa utan en lampa tänd. Många fördelar :) !
 
Kryssar "utspelar sig i Oceanien" med Törnfåglar av Colleen McCullough. Handlar om Meggie vars familj flyttar till hennes barnlösa faster för att ta hand om det stora godset Drogheda i Australien. Där finns också den katolska prästen Ralph som den då tio-åriga Meggie får ett speciellt förhållande till. Man får sedan följa familjen och prästen under ungefär femtio år.

Jag har läst den förut, men det var många år sedan. Den var inte riktigt så bra som jag mindes, kanske för att jag nu efterhand jag läste började minnas handlingen. Men klart läsvärd.
 
Kryssar "utspelar sig i Oceanien" med Törnfåglar av Colleen McCullough. Handlar om Meggie vars familj flyttar till hennes barnlösa faster för att ta hand om det stora godset Drogheda i Australien. Där finns också den katolska prästen Ralph som den då tio-åriga Meggie får ett speciellt förhållande till. Man får sedan följa familjen och prästen under ungefär femtio år.

Jag har läst den förut, men det var många år sedan. Den var inte riktigt så bra som jag mindes, kanske för att jag nu efterhand jag läste började minnas handlingen. Men klart läsvärd.

Vilket bra tips! Den ska jag ha i bokhyllan tror jag, aldrig läst men gillade tv-serien😃
 
Jag kryssar "Diamonds and daggers" av Nancy Warren på bok i serie med minst 3 böcker. Det här är bok 11 i serien The Vampire Knitting Club. En mysdeckare med övernaturliga inslag som utspelar sig i Oxford. Mysiga böcker!
 
Jag har två nya kryss. Kryssar "där huvudpersonen gör ett omvälvande livsval" med Det första chiffret av Denise Rudberg. Alla tre huvudpersonerna gör omvälvande livsval. Iris valde att lämna kriget i Estland och fly till Sverige med sina två söner men utan sin make. Signe valde att lämna föräldragården och flytta till Stockholm. Elisabeth valde att säga upp sig när hon blev illa behandlad. Sedan väljer alla tre att acceptera försvarsmaktens erbjudande att jobba med att försöka bryta de tyska koderna.

Sedan kryssar jag "med människor på omslaget" med fortsättningen En andra allians.
20210723_205016.jpg
 
Har kommit hem från en tre veckor lång semester och har hunnit med en drös böcker. :love:
bokbingo.png

Anna Bågstam - Ögonvittnet som en med en författare med ett å i namnet. En för mig ny författare som skriver bra. En deckare som jag inte fattade vem/vilka som var mördare förrän alldeles i slutet. Bara det gör den läsvärd. :p
Philip Pullman - Book of Dust 1 som en från vanliga boktråden. Jag gillar världen där dessa böcker utspelar sig och den här var lite mysig. Kul att få lite bakgrundsinfo kring Lyra.
Philip Pullman - Book of Dust 2 som en som börjar på B. Jag gillade första boken mer. Tyckte att den andra var lite utdragen och sorglig.
Per Ottosson & Daniel Vesterhav - Operation monsunregn som en ny favorit. Tror att det här är dessa författares debutroman. En spännande deckare med starka karaktärer. Typ en polisdeckare kring infiltratörsverksamhet. Hade svårt att lägga den ifrån mig. Kunde också ha kryssats som en som kom 2021.
Dmitrij Gluchovskij - Metro 2033 som en där originalspråket inte är sv/eng. Så skum bok. Tyckte inte alls om den och plågade mig igenom den. Deppig och grå hela boken igenom.
Dick Harrison - Herrens år 1398 som en som utspelar sig före 1900. Jag är inget fan av historiska böcker alls så det var en svår punkt för mig. Dock tycker jag mycket om deckare så tänkte att denna kanske skulle fungera och den var väl inte helt värdelös.
 
Jag kryssar En där en verklig person figurerar, med Jag kan ha fel och andra visdomar... Av Björn Natthideko Lindeblad, hans biografi. Älskar hans sommarprat och man känner igen en del av det om man har lyssnat på honom tidigare men så mycket som slog an hos mig. ❤ En helt fantastisk bok som även skulle kunna passa in på en ny favorit.
 
Kryssar "en i jag-form":
Sockerormen av Karin Smirnoff. Rekommenderas!! Fruktansvärd historia men fantastiskt bra skriven. Denna lösning kommer resultera i att jag läser resten av författarens böcker.
 

Bifogade filer

  • 20210725_170908.jpg
    20210725_170908.jpg
    61,8 KB · Visningar: 3
Kryssar en bok där de äter choklad. Har läst Chokladägget av Mia Ahl. Kul för att den utspelar sig i Göteborg och jag känner igen många av miljöerna. Den handlar om en kvinna i 40-årsåldern vars äktenskap har blivit trist och tråkigt. Hon ska snart fylla 40 och hennes man vägrar att fira detta för i deras familj firar man inte födelsedagar för vuxna (enligt honom). Så han ger varken presenter eller uppskattning på annat vis Av olika anledningar så anmäler hon sig till en chokladkurs på ett bageri i Haga i Göteborg. Där både görs det choklad och provsmakas choklad. Boken är ganska kort och en helt okej berättelse, kvinnan får en del insikter under den här chokladkursen och även hennes man får det.
 
Kryssar "max 350 sidor" med First Grave on the Right av Darynda Jones.
Handlar om en privatdetektiv som även är lieman och hon kan därmed prata med de döda. Hon brukar hjälpa sin farbror, som är polis, hitta mördare så att de döda ska få frid.
Boken är helt galen på ett bra sätt, svårt att beskriva. Jag kommer definitivt köpa hem fler i serien och läsa när jag inte orkar med något allvarligt.

Tack till dig som tipsade om serien tidigare i tråden. Orkar just nu inte leta i tråden vem det var.
 
Jag håller på att läsa en bok som bland annat passar in på en "med gult omslag". Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Den är nästan så bra att man tappar andan. Och som blygsam författare blir jag lite grön av avund.... ;) Däremot upplever jag den väldigt krävande. Jag sträckläser gärna deckare och dylikt, men denna hade jag ALDRIG orkat sträckläsa. Man måste lägga den ifrån sig och processa det man har läst med jämna mellanrum. Men jag kan rekommendera den varmt :) !!
 
Jag kryssar En som berättas i jag-form
med Silver Bay av Jojo Moyes.

Jag gillade den! Den handlar om Mike, som jobbar på ett stort företag som ska öppna en stor anläggning i en liten Australisk kust-ort. Först ser han bara pengar, sen lär han känna invånarna...
Där finns bl a Liza, som varit med om en tragedi.
 

Bifogade filer

  • 20210726_185909.jpg
    20210726_185909.jpg
    93,9 KB · Visningar: 4
Kryssar "max 350 sidor" med First Grave on the Right av Darynda Jones.
Handlar om en privatdetektiv som även är lieman och hon kan därmed prata med de döda. Hon brukar hjälpa sin farbror, som är polis, hitta mördare så att de döda ska få frid.
Boken är helt galen på ett bra sätt, svårt att beskriva. Jag kommer definitivt köpa hem fler i serien och läsa när jag inte orkar med något allvarligt.

Tack till dig som tipsade om serien tidigare i tråden. Orkar just nu inte leta i tråden vem det var.
Kul att du också gillade den! Min absoluta favoritgrej med böckerna är de där små citaten i början av varje kapitel, som i andra böcker ofta är finstämda citat med djup mening. Här är det hämtat från t-shirts och bumperstickers :D
 
Jag drar till med mitt första bingo! Kryss på annat språk än svenska och engelska, med Alfabethuset av Jussi Adler-Olsen, originalspråk danska. Handlar om två brittiska soldater som skjuts ner i sitt plan under andra världskriget, för att överleva i Tyskland låtsas de vara sinnessjuka tyskar. Bra bok, men ganska dålig översättning stundtals tyvärr.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 148
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp