Sommarbokbingo

Äh. jag rensade bokhyllan på Storytel häromdagen så jag får väl söka lite efter vad det kan vara jag lyssnat på... Återkommer med min första bingoruta när jag har mer koll :P
Hittade historiken på hemsidan...
"Utspelas under efterkrigstiden" - Kodnamn Alice av Kate Quinn
"Titel innehåller exakt fyra ord" - Secrets of the lighthouse av Santa Montefiore
"Ett musikinstrument nämns" - Farlig förbindelse av Bente Pedersen
"Författarens namn börjar med B" - Snedsprång av Bente Pedersen
1654888523936.png
 
Jag kryssar "utspelar sig under efterkrigstiden" med De kom från öar av Malin Haawind.
Boken börjar 1945 då 18-åriga gotländskan Dagmar möter sjömannen Holger från Tjörn. Holgers skepp behöver repareras och han blir kvar flera veckor i Slite och en kärlekshistoria börjar.
Lågmäld och trevlig bok, jag kommer definitivt att läsa fortsättningen när den kommer.
Kul att den var bra, det ligger ett ex och väntar på mig på biblioteket :)
 
Mitt första kryss blir "ett barn är huvudperson" med När bergen sjunger av Ngyuen Phan Que Mai.
Det är en berättelse om en nordvietnamesisk familjs öden under 1900-talet. Historien börjar under vietnamkriget där man får följa en ung flicka som bor med sin mormor i Hanoi under krigets sista år. I tillbakablickar berättar mormor om sitt tidigare liv.
En bra och läsvärd bok.
Vad kul att du tyckte om den. Det är en bok som ligger på min att läsa lista.:up:
 
Kul! Jag är på igen och tror och hoppas jag blir mer aktiv denna gång.

Jag kryssar ”med någon som flyger”: The Lost Spells av Robert Macfarlane och Jackie Morris (tror han skrivit och hon illustrerat). Det är trollfolmelsinspirerade ordlekande dikter om mer än mänskliga varelser som vi samlever med här på jorden men som hotas av utrotning, både från jorden och ur våra ordförråd. Fin, berörande och kul bok där ljudboksformatet var ”illustrerat” med naturljud. Väldigt fin lyssning och fantastisk skotsk dialekt hos en av uppläsarna! De som flyger är bland annat ugglan, kajan, svalan och hackspetten.
 
bokbingo.png

Hjorth Rosenfeldt - Det fördolda med olycklig eller ledsen person, huvudpersonen är en riktigt olycklig person.
David Lagerkrantz - Mannen som sökte sin skugga som musikinstrument nämns. Det nämns alla möjliga instrument, bla piano.
David Lagerkrantz - Hon som måste dö som en där stor byggnad utgör miljö. Sista delen av boken utspelar sig i en stor byggnad.
 
Här kommer ett bokbingo för sommaren, alla är välkomna att delta!

Du väljer själv vad du har för ambition - du kan välja att bara kryssa några få separata kryss, försöka få ett visst antal rader, eller försöka göra klart hela bingot.

För att få räkna boken ska du ha läst färdigt den någon gång mellan 1 juni och 31 augusti.
Max en bok per kryss och max ett kryss per bok.

Tack @MiaMia för rutorna!

Visa bifogad fil 91897
En liten fråga bara, finns det någon översättning av kort bok (under 100sidor) till ljudbok? :)
 
Tre kryss till klara :D

Bok med röd text på omslaget - The Awakening av Kelley Armstrong. En ungdoms urban fantasy, som följer en ung nekromantiker som tillsammans med några andra övernaturliga ungdomar blivit instängda på ett "hem" - men allt eftersom visar det sig att hemmet kanske inte nödvändigtvis vill dem deras bästa. Del två av tre.

Ett musikinstrument nämns - Daughter of the Moon Goddess av Sue Lynn Tan. En mix av kinesiska sagor/mytologi, fantasy och romantik för ungdomar. Xingyin är dotter till Mångudinnan och växte upp ensam men älskad tillsammans med modern och en tjänare/lärare/vän. Dock får hon sedan reda på att hennes mamma egentligen är fängslad på månen, och att hennes egen existens inte är tillåten utan att modern har hållit henne gömd under alla åren för att inte Gudarnas härskare skulle straffa dem. Xingyin tvingas lämna sitt hem, men gör sedan allt för att kunna ta sig tillbaka till sitt hem och att frita sin mamma från sitt fängelse. Mycket bra!

En politisk bok - Geografins makt av Tim Marshall. Går igenom världens geografi och historia för att försöka förklara varför det ser ut som det gör idag, t.ex. varför Krim och de delarna av Ukraina är så intressant för Ryssland, varför Tibet är viktigt för Kina, och hur de Europeiska länderna lade grunden för väldigt mycket av dagens konflikter i och med koloniseringen av Afrika, Sydamerika etc. Jag råkade dock låna hem en barnversion och inte vuxenversionen av boken (:o:p), men den var ändå intressant att läsa och kolla i och vuxenversionen har hamnat i min att-läsa-lista.
 
En liten fråga bara, finns det någon översättning av kort bok (under 100sidor) till ljudbok? :)
Vi kan säga att en ljudbok ska vara under 3 timmar för att räknas in. Det kan ju skilja sig en hel del utifrån hur många ord det är på varje sida etc., men på ett ungefär tycker jag det brukar ligga på 3 timmar per hundra sidor för de ungdomsböcker jag kollat på senast. Eventuellt om det går att kolla vad en tryckt version ligger på i sidnummer.
 
En liten fråga bara, finns det någon översättning av kort bok (under 100sidor) till ljudbok? :)
För egen del tänker jag mig att kolla hur många sidor boken har på t.ex. Adlibris eller Libris. Mest för att jag inte har koll på någon enkel översättning till tid. Men givetvis är någon bra schablon för tiden helt ok att använda. Vet inte om någon med bättre koll har ett förslag på vad 100 sidor kan tänkas motsvara?
 
För egen del tänker jag mig att kolla hur många sidor boken har på t.ex. Adlibris eller Libris. Mest för att jag inte har koll på någon enkel översättning till tid. Men givetvis är någon bra schablon för tiden helt ok att använda. Vet inte om någon har med bättre koll har ett förslag på vad 100 sidor kan tänkas motsvara?

Jag kollade en av de korta ljudböcker jag lyssnat på: Late Bloomer av Emma Hamberg. Den är 2 timmar lång och 131 sidor.

Om 2 timmar är ok i den här bokbingot kan jag verkligen rekommendera den!
 
Kollade på den bok jag är i nu (ordinär deckare) och den är på något över 10 timmar för 400 sidor, dvs. drygt 2,5/100.
 
Jisses vad ni läser. Jag tänkte haka på denna omgång med, även om jag mest bara börjar läsa en massa böcker men inte läser klart :p
 
Jag kryssar då alltså Late Bloomer av Emma Hamberg som bok med mindre än 100 sidor (men jag "läste" den som ljudbok). Den var ganska rolig och mysig på något sätt, jag fick tydliga Britt-Marie var här-vibbar!

Kryssar även Songbirds av Christy Lefteri som bok med en olycklig eller ledsen person. Den handlar om en kvinna från Sri Lanka som flyttar till Cypern för att jobba som hushållerska. Hemma i Sri Lanka lämnar hon sin 2-åriga dotter, som hon försörjer genom att skicka pengar varje månad. En dag försvinner Nisha spårlöst och när hennes arbetsgivare börjar leta upptäcker hon saker som ingen hade någon aning om. Jättefin bok, även om den var lite långsam emellanåt. Nisha är en väldigt nedstämd person som har mycket att sörja, och detsamma gäller egentligen samtliga karaktärer. Det är knappast en upplyftande bok med andra ord, men väldigt fin och gripande!

Sommarbokbingo 130622.png
 
En bok som utspelar sig i skog eller skogsbygd, Outlander av Diana Gabaldon. Behöver väl ingen närmare presentation, även om handlingen såklart skiljer sig en del från serien. Ser fram emot att läsa resten av serien!
 
En bok som utspelar sig i skog eller skogsbygd, Outlander av Diana Gabaldon. Behöver väl ingen närmare presentation, även om handlingen såklart skiljer sig en del från serien. Ser fram emot att läsa resten av serien!

Jag har läst alla som släppts hittills! Älskar hela den serien! Hoppas nästa kommer snart! Jag måste få veta vad som händer!
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 976
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp