Sommarbokbingo

Jag kryssar "en politisk bok" med En rysk gentleman av Karin Alfredsson.

En ny bok i hennes serie om läkaren Ellen Elg, tio år efter den senaste. Som i tidigare böcker beskriver hon kvinnors situation i olika delar av världen. I denna bok Ryssland men även delvis Sverige.

Jag ser boken som ett inlägget i debatten om kvinnors rättigheter och hoppas därför att den kan räknas som politisk. Vet inte riktigt vilken typ av bok som var tänkt i denna ruta.
 
Jag ser boken som ett inlägget i debatten om kvinnors rättigheter och hoppas därför att den kan räknas som politisk. Vet inte riktigt vilken typ av bok som var tänkt i denna ruta.
Jag har tänkt att det är ganska öppet för tolkning vad som anses politiskt, och att det kan hamna rätt olika sorters böcker här. Allt som det finns en rimlig motivering till är ok.
 
Jag har läst Natten av Sara Gordan och kryssar den som Fult omslag. För det tycker jag. :p Som tur är var innehållet bättre, närmare bestämt fantastiskt! Älskade berättelsen som både var sorglig och hoppfull, älskade beskrivningen av relationen mellan mor och dotter, av en utbränd hjärna och älskade också språket och kärleken till språk, text och litteratur. Den handlar om en mamma som letar efter sin försvunna tonårsdotter, men också om mycket mer. Tunn bok, men komplex. Rekommenderar varmt!

4945E3D8-C16F-430A-8C9A-6434F1EC8F31.jpeg
 
Valfri bok - Bäst Var-Dag! av Maria Brandel. En bok om grundläggande hundträning för att hunden ska fungera bra i vardagen. I och med att jag precis fått hem min första lilla valp (jag har äldre hundar sedan tidigare) så har det blivit lite mer läsande om valp- och grundläggande träning.

En bok som utspelar sig i skogsbygd - The Reckoning av Kelley Armstrong. En ungdomsfantasy som utspelar sig i den vanliga världen med varulvar, häxor etc. Tredje och sista boken i serien. Nästan hela boken utspelar sig i ett hus omringat av en skog, och flera händelser sker också när de är ute i skogen.
 
Där någon flyger:
Näktergalen av Kristin Hannah

Huvudpersonen flyger till Paris i slutet av boken.
Jag har läst/lyssnat på bäldigt många böcker av Kristin Hannah i år, gillar dem skarpt. Även denna var mycket bra!
 
Jag kryssar "någon äter kaka" med Hotellgästen av Olseni & Hansen. Senaste delen i serien Mord i Falsterbo. Lättläst och trevlig mysdeckare. En influencer hittas död i hotellets pol av den äldre mannen Egon, som har en olycklig vana att hitta döda människor men också vanan att inte direkt rapportera detta till polisen.

Letar man bok med kakätande kan man välja valfri bok i denna serie. Det äts massor med kakor, främst av polisen Mårten.
 
397E5E45-AC52-4820-9911-524C242EBE0E.jpeg


Alla vill bara gå hem - Daniel Sjölin.
Väldigt osammanhängande bok, så pass att jag knappt minns vad jag läst fast jag läste ut den nyss. Kortfattat kan man väl säga att den handlar om livet och att alla ska dö (?). Är glad att den bara var på 36 sidor.
 
Fortsätter väl i kategorin korta böcker.

AF7CEB22-B1D9-487F-BEC9-56AED0FB3640.jpeg


Originaltitel tyska - Rödluvan av Bröderna Grimm.
Valfri bok - Fåret/The Wonderful Sheep av Andrew Lang. Handlar om en prinsessa som, efter att ha blivit fördriven av sin far, blir kär i ett förtrollat får.

Jag gillar sagor, är ett helt ok tidsfördriv och de flesta är bra om än stundtals hemska.
 
93E700AF-32AD-4404-B845-50F55AA83211.jpeg

Kryssar ”någon flyger”, det står inte ordagrant att dom flyger eller är i luften, men att dom är på flygplatsen och att paret sedan flyttar från Sverige till Zambia.

Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson, handlar om mäns våld mot kvinnor och beskriver våldets normaliseringsprocesser väldigt väl.
 
Jag har läst Precis som du av Nick Hornby. Jag påbörjade den i villfarelsen att 1. jag hade läst Hornby innan och 2. det skulle vara en lättsam feel good. Jag hade fel på båda punkterna, detta är en relationsroman med mycket klasstematik. Inte så mycket utifrån pengar, eller bristen på dem, som rasism och socialt kapital. Lite styltigt skriven, vet inte om översättningen kanske är lite bristfällig.

Jag kryssar den som Politisk bok, då omröstningen gällande Brexit är central för handlingen.

FF4A6D65-FE41-469D-8F6D-A18E67994B8E.jpeg
 
Jag har precis läst klart Mitten - en måttfull stridsskrift i polariseringen tid. Kryssar därmed Politisk bok.

Boken handlar kort och gott om den politiska mitten, både historia och om hur det ser ut idag. Den gav mig många saker att tänka på om hur jag ser på den praktiska politiken i Sverige. Den är lite underfundig med sina formuleringar, så fnissade till ett par gånger när jag läste den på spårvagnen idag.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
468
· Visningar
11 884
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 585
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp