Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag känner jag mig väldigt sur i magen. Vet inte om det blev för mycket kaffe på jobbet, borde ju inte vara pga graviditeten. Är nästan illamående och tänker ligga på soffan resten av kvällen.. blä.
 
Ligger i soffan och väntar på att klockan ska bli dags att åka till BM. Har sinnessjukt ont i ryggen, funkar inte riktigt att smärtstilla bort det heller. Sen är jag lite rädd att missa de första värkarna om jag ökar dosen för mycket, måste fråga bm om det känner jag. O_o
Lillebror verkar pigg och glad iaf :up:.
 
Vaknade upp i morse med världens molvärk. Som väl var tog Alvedon bort eländet men det kom tillbaka när tabletterna gick ur. Får se om det kommer igen ikväll när nästa omgång går ur. Känns som att kroppen verkligen håller på att förbereda sig för vad som komma skall. Jag hoppas dock att det dröjer ett par veckor till så vi slipper prematur födsel den här gången. Men men, det blir när det blir.
 
Vid vilken vecka försöker man inte längre stoppa en förlossning om det drar igång? Med förutsättningar friskt barn och frisk mamma.

Kan väl såklart skilja mellan landstingen och sjukhusen men generellt sådär.
 
Vid vilken vecka försöker man inte längre stoppa en förlossning om det drar igång? Med förutsättningar friskt barn och frisk mamma.

Kan väl såklart skilja mellan landstingen och sjukhusen men generellt sådär.

Har hört vecka 34, men vet inte om den ska vara fullgången.
 
Jösses vad bebisen härjar i magen! Den är vaken varje morgon när jag vaknar och varje kväll innan jag lägger mig, då är det ett jäkla håll igång!
Igår frågade jag min chef hur det blir med min semester som jag ansökt om. Jag fick svaret att ”Nej tyvärr, vi kan inte lösa din semester. Kan du tänka dig att skjuta på den några veckor?” Öhh? Jag har ansökt om två veckors semester en månad innan jag ska föda. Och om grav. penning den sista månaden innan bf men jag vet ju inte om jag får det än. Så nu kändes allt plötsligt såå osäkert. Varför nekar dom en som då är gravid i åttonde månaden mitt i juli när vi har som stressigast och så låter dom andra som inte är gravida få semester?? Blev rätt irriterad :(
 
Jösses vad bebisen härjar i magen! Den är vaken varje morgon när jag vaknar och varje kväll innan jag lägger mig, då är det ett jäkla håll igång!
Igår frågade jag min chef hur det blir med min semester som jag ansökt om. Jag fick svaret att ”Nej tyvärr, vi kan inte lösa din semester. Kan du tänka dig att skjuta på den några veckor?” Öhh? Jag har ansökt om två veckors semester en månad innan jag ska föda. Och om grav. penning den sista månaden innan bf men jag vet ju inte om jag får det än. Så nu kändes allt plötsligt såå osäkert. Varför nekar dom en som då är gravid i åttonde månaden mitt i juli när vi har som stressigast och så låter dom andra som inte är gravida få semester?? Blev rätt irriterad :(

Hade surat ur totalt och gått på föräldraledigt om jag inte fick min semester när jag ville ha den, speciellt som höggravid. Blir ju typ samma för då kan du ju ta ut din semester i pengar istället.
 
Hade surat ur totalt och gått på föräldraledigt om jag inte fick min semester när jag ville ha den, speciellt som höggravid. Blir ju typ samma för då kan du ju ta ut din semester i pengar istället.
@Poison-heart jag håller med. Den måste dom bevilja om du ansöker minst 2 månader innan (tror jag att det är). Men förstår inte hur dom tänker, du är ju inte den mest säkra resursen att ha på plats i semestertider. Förlossningen kan ju dra igång när som helst,
 
Hade surat ur totalt och gått på föräldraledigt om jag inte fick min semester när jag ville ha den, speciellt som höggravid. Blir ju typ samma för då kan du ju ta ut din semester i pengar istället.
Ja det kändes riktigt dåligt!! Jag har dessutom ett ganska fysiskt jobb och är såklart inte lika effektiv som mina icke-gravida kollegor är då. Kan jag ta föräldraledigt en månad innan bf? Är inte det bara sista 10 dagarna?
Och jag tror inte min arbetsgivare vill ge mig semesterersättning i pengar.
Fick kommentaren ”Är det inte smartare att spara tills nästa år?” Men varför ska jag spara nästan 5 veckor? Det trodde jag inte ens man fick.
 
@Poison-heart jag håller med. Den måste dom bevilja om du ansöker minst 2 månader innan (tror jag att det är). Men förstår inte hur dom tänker, du är ju inte den mest säkra resursen att ha på plats i semestertider. Förlossningen kan ju dra igång när som helst,
Precis så jag också tänkte! Jag som redan börjar känna att vissa dagar är väldigt tunga, jag kanske inte ens orkar jobba så nära inpå. Jag ansökte om semestern i mitten på mars, och har inte hört ett knyst förrän jag själv frågade igår :(
 
Precis så jag också tänkte! Jag som redan börjar känna att vissa dagar är väldigt tunga, jag kanske inte ens orkar jobba så nära inpå. Jag ansökte om semestern i mitten på mars, och har inte hört ett knyst förrän jag själv frågade igår :(
Tycker du ska ringa ditt fack och höra vad du har för rättigheter och skyldigheter. Och gör det nu! Så slipper du noja över det här, vet av erfarenhet att man inte mår så bra av det. :cool:
Föräldrapenning kan du ta ut 60 dagar innan BF.
 
Ja det kändes riktigt dåligt!! Jag har dessutom ett ganska fysiskt jobb och är såklart inte lika effektiv som mina icke-gravida kollegor är då. Kan jag ta föräldraledigt en månad innan bf? Är inte det bara sista 10 dagarna?
Och jag tror inte min arbetsgivare vill ge mig semesterersättning i pengar.
Fick kommentaren ”Är det inte smartare att spara tills nästa år?” Men varför ska jag spara nästan 5 veckor? Det trodde jag inte ens man fick.

Uselt gjort av chefen. Jag hade också blivit riktigt sur och försökt lösa det med föräldradagar eller något.

De brukar kunna frysa semesterdagar när man är föräldraledig. Tror bara det är de första 120 föräldradagarna eller liknande som är semestergrundande till nästa år, eller när man nu väljer att börja arbeta igen. Så ser iaf mitt avtal ut. Så jag kommer att spara en del semester att ha när jag börjar jobba igen.
 
Ja det kändes riktigt dåligt!! Jag har dessutom ett ganska fysiskt jobb och är såklart inte lika effektiv som mina icke-gravida kollegor är då. Kan jag ta föräldraledigt en månad innan bf? Är inte det bara sista 10 dagarna?
Och jag tror inte min arbetsgivare vill ge mig semesterersättning i pengar.
Fick kommentaren ”Är det inte smartare att spara tills nästa år?” Men varför ska jag spara nästan 5 veckor? Det trodde jag inte ens man fick.

60 dagar innan kan du det :) det är väl ändå inte valfritt för arbetsgivaren om den vill ge det i pengar eller dagar, vilket kollektivavtal har ni? Nej sjukt dåligt av din chef, du skulle ju kunna föda innan bf, vad gör de då? De kan ju inte stoppa dig från att åka till förlossningen. Är din chef en man? Jag hade aldrig kunnat neka en höggravid kvinna att gå hem och ta det lugnt innan förlossning :crazy::crazy:
 
60 dagar innan kan du det :) det är väl ändå inte valfritt för arbetsgivaren om den vill ge det i pengar eller dagar, vilket kollektivavtal har ni? Nej sjukt dåligt av din chef, du skulle ju kunna föda innan bf, vad gör de då? De kan ju inte stoppa dig från att åka till förlossningen. Är din chef en man? Jag hade aldrig kunnat neka en höggravid kvinna att gå hem och ta det lugnt innan förlossning :crazy::crazy:
Jag vet faktiskt inte, måste kolla upp detta. Jag går under handels kollektivavtal :) det komiska är att min närmsta chef (som gör schemat också) är en kvinna som har egna barn. Vilket gör det hela ännu mer obegripligt. Nä, det är sånt här som gör en frågande till varför man själv alltid ställer upp och går med på det mesta, men själv får man inget igen på det.
 
Jag vet faktiskt inte, måste kolla upp detta. Jag går under handels kollektivavtal :) det komiska är att min närmsta chef (som gör schemat också) är en kvinna som har egna barn. Vilket gör det hela ännu mer obegripligt. Nä, det är sånt här som gör en frågande till varför man själv alltid ställer upp och går med på det mesta, men själv får man inget igen på det.
Nu verkar det inte gå att läsa ert kollektivavtal om man inte själv är medlem så där kan jag inte hjälpa dig. Vad du kan göra är att själv läsa avtalet och hänvisa till det.
 
Jag var just i affären och handlade inför sonens 3årskalas imorgon. Fick massor av sammandragningar med mer tyngdkänsla än innan. Blev riktigt nojjig och handlade grejer till bb väskan, blöjor i stl 1 och ett paket ersättning. Det lugnade nerverna lite iaf. Så fort jag satte mig i bilen så lugnade det ned sig :)
 
Jösses vad bebisen härjar i magen! Den är vaken varje morgon när jag vaknar och varje kväll innan jag lägger mig, då är det ett jäkla håll igång!
Igår frågade jag min chef hur det blir med min semester som jag ansökt om. Jag fick svaret att ”Nej tyvärr, vi kan inte lösa din semester. Kan du tänka dig att skjuta på den några veckor?” Öhh? Jag har ansökt om två veckors semester en månad innan jag ska föda. Och om grav. penning den sista månaden innan bf men jag vet ju inte om jag får det än. Så nu kändes allt plötsligt såå osäkert. Varför nekar dom en som då är gravid i åttonde månaden mitt i juli när vi har som stressigast och så låter dom andra som inte är gravida få semester?? Blev rätt irriterad :(
Tycker du blev irriterad med all rätta. Vadå skjuta på din semester, tills du ska börja jobba igen efter föräldraledigheten eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 996
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 309
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 779
Senast: Paeonia
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 270
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp