Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen har vikten vänt uppåt för oss, 13 dagar gammal. 295g gick hon ner innan det vände, inte katastrofmycket, men lite jobbigt för mammahjärtat. Brösten har inte riktigt velat med och jag har fått små sår på det ena och en spricka på det andra, från centrum och ut. Det blöder inte, men ont gör det. Jag pumpar ur och ger på flaska för att avlasta brösten, speciellt det spruckna. Hoppas att de läker fort.
 
Äntligen har vikten vänt uppåt för oss, 13 dagar gammal. 295g gick hon ner innan det vände, inte katastrofmycket, men lite jobbigt för mammahjärtat. Brösten har inte riktigt velat med och jag har fått små sår på det ena och en spricka på det andra, från centrum och ut. Det blöder inte, men ont gör det. Jag pumpar ur och ger på flaska för att avlasta brösten, speciellt det spruckna. Hoppas att de läker fort.
Gillar på viktuppgången för liten, inte på såriga bröst :down:
 
Grattis @Rund . Är det vanligt att gå hela tiden ut med tvillingar? Tycker ofta man hör tvärtom. Och normalstora verkar de vara också, viktmässigt :)
 
Här har vi knäckt 5,5-kg gränsen idag :) Nu har kurvan börjat plana ut i alla fall och blodvärdet, som vi tog nytt förra veckan, har hunnit ikapp till mer normala värden. Skönt, nu slipper vi nya blodprover så länge inget händer.
 
Vikt ihop hundens kyldyna och lagt i ett örngott och lagt under ungen - som nu sover jättenöjt!
Beställde en till dyna igår, så barnet och hunden har en var :D.

Vi flydde ner till källaren för natten, ca 17 grader där. Bebis gick från att amma varje timme nattetid till att sova 6h, dra en brakfrukost och sov sen 4h till. Stackarn måste ha varit helt slut av värmen... kan säga att vi flyttar inte upp därifrån förrän det blir svalt igen!

Hur kallt blir det med kyldynan? Funderar på om man kan göra något liknande med frysklampar under nestet eller nått dagtid.
 
Vi flydde ner till källaren för natten, ca 17 grader där. Bebis gick från att amma varje timme nattetid till att sova 6h, dra en brakfrukost och sov sen 4h till. Stackarn måste ha varit helt slut av värmen... kan säga att vi flyttar inte upp därifrån förrän det blir svalt igen!

Hur kallt blir det med kyldynan? Funderar på om man kan göra något liknande med frysklampar under nestet eller nått dagtid.
Blir inte jättekallt, men lite svalare ett tag i alla fall. Vi har tyvärr ingen källare att fly till, men kör med öppna fönster och fläkt kvällstid (och bebis innanför en mur av kuddar för att slippa värsta draget).
Tror få färdigt jordkällaren får stå först på listan till nästa år - och komma ihåg att inreda med bäddsoffa :p.
 
Grattis @Rund . Är det vanligt att gå hela tiden ut med tvillingar? Tycker ofta man hör tvärtom. Och normalstora verkar de vara också, viktmässigt :)

Tack!
Nej det verkar inte hända värst ofta att man går tiden ut med tvillingar. (De flesta landsting har igångsättning i v.37-38.) Alla inom sjukvården man träffat nu säger att det är nästan aldrig de stöter på det. Ja, det blev rätt många kg bebis att bära runt på:p
 
Det är jobbigt med värmen. Svårt att veta hur vi ska klä oss. Hemma blir det mest blöjor och underkläder, men det är lite obehagligt att vi typ klibbar fast i varandra vid amning.. amningslinne funkar bättre. Lite kinkig har han varit idag på eftermiddagen och ville tupplura på mitt bröst. Provade lyfta över honom i nestet ett par gånger men det gick han inte med på. Mysigt men varmt, så varmt. Fläkt kör vi också men den står på golvet för att slippa draget. Tycker det hjälper lite att hålla luften i rörelse iaf. Det får gärna vända snart för vår del. Regn i en vecka minst!
 
När man upptäcker att luftvärmepumpen även har kyleffekt. Inte testat ännu men känner mig frestad

Det hade vi i vårt förra hus. När nu 3åriga sonen var nyfödd var det sååå skönt att ha 23 grader varmt inne i vardagsrummet, när det var 30 grader ute. Lätt värt lite högre elräkning.
 
Hur tidigt i graviditeten har ni känt av ”tryck nedåt”? T ex när jag sitter på toa har jag länge känt av ett obehagligt tryck ner mot underlivet. Musen har varit lite svullen ett tag men nu har jag fått åderbråck också :eek: har ni andra också fått det på musen? Känns som något att ta upp med BM nästa gång... att kroppen ändrar sig mycket under graviditeten är ingen överdrift.
 
Hur tidigt i graviditeten har ni känt av ”tryck nedåt”? T ex när jag sitter på toa har jag länge känt av ett obehagligt tryck ner mot underlivet. Musen har varit lite svullen ett tag men nu har jag fått åderbråck också :eek: har ni andra också fått det på musen? Känns som något att ta upp med BM nästa gång... att kroppen ändrar sig mycket under graviditeten är ingen överdrift.

Åderbråck har jag inte fått men i övrigt känner jag igen mig sedan länge. Har i över en månads tid känts som ungen ska följa med ut när jag går på toa.....
 
Hur tidigt i graviditeten har ni känt av ”tryck nedåt”? T ex när jag sitter på toa har jag länge känt av ett obehagligt tryck ner mot underlivet. Musen har varit lite svullen ett tag men nu har jag fått åderbråck också :eek: har ni andra också fått det på musen? Känns som något att ta upp med BM nästa gång... att kroppen ändrar sig mycket under graviditeten är ingen överdrift.

Kan lägga till att jag har flera vänner som fått åderbråck där, det är vanligt och normalt :)
 
Intagit hängmatteläge med sonen, nu när temperaturen tillåter att vi är ute igen.
Blir lite nervös över om han kommer få feber av vaccinationen på måndag - i den här värmen :crazy:.
 
Alltså denna värme. Lovas över 30 grader hela veckan. Hyper storebror för vi har 28 grader i skuggan. Så är redan nu påväg till parken
 
Undra på att storlek 56 börjar sitta väl tight. Bvc idag och vågen visade 5720 gram och mätstickan 59 cm :).
Blev vaccination också. Han blev som väntat lite ledsen, men det gick över fort. Pappa höll och tröstade och sen kunde han komma till mig och amma igen.
Än så länge har allt varit ok efteråt, hoppas det håller i sig. Har gett en dos alvedon som förebyggande mot ev feber i och med värmen, på inrådan av sköterskan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 831
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 131
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 131
Senast: Sirap
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 683
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp