Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår kväll kl 21.55 kom vår lilla son till världen! En bastant liten herre på 4,2 kg och 55,5 cm! :love:

Skriver om förlossningen som en spoiler då den var tuff, känsliga och personer som snart ska föda varnas!

Hade gått med lite underliga glesa, brännande småvärkar i ett dygn så söndag morgon ringde jag förlossningen och bad att få komma på en kontroll. Även om det inte kändes som det var på gång ville jag kolla eftersom sonens förlossning gick väldigt fort. På kontrollen visade dået sig att jag mycket riktigt hade värkar men att jag inte öppnat mig alls, så vi blev hemskickade.

Under dagen blev värkarna först lite tätare för att sedan upphöra nästan helt. Jaha, det var bara någon slags förvärkar, tänkte jag och trodde inte något mer skulle hända på några dagar. Sen helt plötsligt, vid 19-tiden började de göra lite mer ont men kom fortfarande med 7-10-minuters intervall.

Jag Var jätteosäker men efter samtal till förlossningen åkte vid in. Vi var där vid 21-tiden, jag blev undersökt och var då fyra cm öppen, så vi fick stanna och jag fick ligga i undersökningsrummet med ctg. Det tog emellertid inte många minuter innan värkarna eskalerade något helt ohyggligt, till de i särklass värsta värkarna jag nånsin upplevt. Barnmorskan i receptionen kom kutande och kände att jag var helt öppen. Vi fick typ springa till ett förlossningsrum och allt var typ kaos och panik tills sonen kom 21.55.

Hann inte med alls mentalt. Hann inte med eda som jag verkligen hade velat och hade väldigt ont. Samtidigt är jag oändligt tacksam för de fantastiska barnmorskorna och undersköterskorna som verkligen gjorde allt för att hjälpa och peppa, för att allt gick bra med lilla bebisen :love: och att vi hann in i tid!

Han är verkligen helt underbar, knubbig och go och lite lurvig på axlarna :love:
Stort grattis till sonen! :love: Jösses så bråttom han hade ut när det väl var dags!
 
Maj
hemlig, 34 år, BF 29/5, första barnet, pojke enligt RUL

Juni
Loppanhellqvist, 35 år, BF 3/6, andra barnet.
KattenKorven, 33 år, BF 13/6, andra barnet
Vinkelina. 33 år , BF 15.6 Andra barnet, pojke
Manji, BF 20/6, första barnet, flicka
Honungshumlan 30år BF 20/6, andra barnet, mest troligt en flicka enl RUL
IsisEm 31 år, BF 28/6, första barnet, ett tidigare missfall. En pojke :heart
Hjartagna 39 år, BF 29/6 3e barnet, pojke
Cilla89a 29 år, BF 29/6, 1:a barnet, flicka

Juli
hera_, BF 3/7, andra barnet
Feny, 33 år, BF 5/7, första barnet
Rund, 30 år, BF 8/7, andra och tredje barnen (tvillingar)
Zaga, 33 år, BF 12/7, första barnet
miniärta BF 12/7 3e barnet
Jozze, bf 13/7 enligt RUL, andra barnet
westernsuzie, 33 år, bf 25/7, tredje barnet
Wippi bf 27/7 31 år,första barnet
Nattljus, BF 29/7, första barnet

Augusti
Poison-heart, 26 år, BF 29/8, första barnet, ett MF

Födda
16/4 hemlig, pojke (Benjamin), 2366 gram, 48 cm, kl 17.38 akutsnitt
16/6 KattenKorven, flicka, 3840 g, 51 cm, kl 01:12
18/6 vinkelina, pojke. 4190g, 52 cm kl 23:49. Igångsättning
24/6 IsisEm, pojke, 3365 g, 51 cm, kl 05:18. Igångsättning pga vattenavgång, slutade med akutsnitt
27/6 Manji, flicka, 3000 g, 49 cm kl 16:56
28/6 Hjartagna, pojke, 3910 g, 52 cm, 35 cm huvud. Kl 10:52
30/6 Cilla89a, flicka, 2735 g, 46 cm kl 16.56
30/6 Honungshumlan, flicka, 4275 g, 54 cm, kl 08.49
9/7 Zaga, flicka, 3225 g, 49 cm, kl 03.14
9/7 Rund, 2 flickor, Tv1 3370 g 49 cm och tv2 3415 g 47 cm. Kl 19.05 & 19.29.
10/7 feny, flicka 3450 g, 49 cm, kl 02.19
19/7 Nattljus, flicka 3400 g, 49 cm
29/7 Jozze, pojke, 3710 g, 51,5 cm, kl 03:51

Jag kom ju in på fredagen för igångsättning och lillen kom ut först på söndag morgon. Trots att jag hade sagt det till typ alla jag pratat igångsättning med, att det kunde ta hela helgen, trodde jag väl aldrig att det skulle gå så segt. Men nu är han här! Vi är kvar på bb och han äter just ni sitt andra skrovmål sedan han föddes och det fick vi till på egen hand. Vi behövde lite hjälp på förmiddagen och i går snuttade han bara litegrann. Vi får se om vi åker hem till en längtande storasyster i dag eller om de vill ha kvar mig för observation, eftersom jag fick feber efter förlossningen.

Grattis!!! Tänk att vi fick samma dag!! :love::)
Tufft med så långdragen igångsättning! kan man inte få nån blandning av våra två förlossningar, det måste ju vara det optimala? :) Hoppas febern har gett med sig så ni har fått komma hem.
 
Igår kväll kl 21.55 kom vår lilla son till världen! En bastant liten herre på 4,2 kg och 55,5 cm! :love:

Skriver om förlossningen som en spoiler då den var tuff, känsliga och personer som snart ska föda varnas!

Hade gått med lite underliga glesa, brännande småvärkar i ett dygn så söndag morgon ringde jag förlossningen och bad att få komma på en kontroll. Även om det inte kändes som det var på gång ville jag kolla eftersom sonens förlossning gick väldigt fort. På kontrollen visade dået sig att jag mycket riktigt hade värkar men att jag inte öppnat mig alls, så vi blev hemskickade.

Under dagen blev värkarna först lite tätare för att sedan upphöra nästan helt. Jaha, det var bara någon slags förvärkar, tänkte jag och trodde inte något mer skulle hända på några dagar. Sen helt plötsligt, vid 19-tiden började de göra lite mer ont men kom fortfarande med 7-10-minuters intervall.

Jag Var jätteosäker men efter samtal till förlossningen åkte vid in. Vi var där vid 21-tiden, jag blev undersökt och var då fyra cm öppen, så vi fick stanna och jag fick ligga i undersökningsrummet med ctg. Det tog emellertid inte många minuter innan värkarna eskalerade något helt ohyggligt, till de i särklass värsta värkarna jag nånsin upplevt. Barnmorskan i receptionen kom kutande och kände att jag var helt öppen. Vi fick typ springa till ett förlossningsrum och allt var typ kaos och panik tills sonen kom 21.55.

Hann inte med alls mentalt. Hann inte med eda som jag verkligen hade velat och hade väldigt ont. Samtidigt är jag oändligt tacksam för de fantastiska barnmorskorna och undersköterskorna som verkligen gjorde allt för att hjälpa och peppa, för att allt gick bra med lilla bebisen :love: och att vi hann in i tid!

Han är verkligen helt underbar, knubbig och go och lite lurvig på axlarna :love:

Känner igen det att inte hinna med mentalt :crazy: Jag hann vara på förlossningen 35 min, sen var hon ute! Och värkarna drog igång ordentligt när vi väl satte oss i bilen och körde 45 min till sjukhuset, innan dess hade vi varit och veckohandlat med ytterst lite mensvärk, hade aaaaldrig kunnat tro att hon skulle komma några timmar senare :eek:
Känner mig sååå snuvad på förlossningen :cautious: (även om det där och då kändes skönt att det gick fort för det blev väldig intensiv smärta när det gick så fort!)

Och dem brukar ju säga att andra förlossningen går fortare, men jag tänker, hur mycket fortare kan det gå? :eek:
Jag vet inte om jag vågar ge henne ett syskon med 45 min till sjukhus, känns som risken är stor att det blir förlossning i bilen :nailbiting:
 
Känner igen det att inte hinna med mentalt :crazy: Jag hann vara på förlossningen 35 min, sen var hon ute! Och värkarna drog igång ordentligt när vi väl satte oss i bilen och körde 45 min till sjukhuset, innan dess hade vi varit och veckohandlat med ytterst lite mensvärk, hade aaaaldrig kunnat tro att hon skulle komma några timmar senare :eek:
Känner mig sååå snuvad på förlossningen :cautious: (även om det där och då kändes skönt att det gick fort för det blev väldig intensiv smärta när det gick så fort!)

Och dem brukar ju säga att andra förlossningen går fortare, men jag tänker, hur mycket fortare kan det gå? :eek:
Jag vet inte om jag vågar ge henne ett syskon med 45 min till sjukhus, känns som risken är stor att det blir förlossning i bilen :nailbiting:

Oj jäklar, 35 minuter!
Det är precis samma här, hade liksom haft lite förvärkar i några veckor så jag trodde inte det kunde vara på gång när det mer eller mindre var samma känsla men av någon anledning ville jag ändå åka in för säkerhets skull, och det var ju tur :eek:
Känner som du nu, mina förlossningar blir bara hemskare och hemskare och går fortare och fortare så känner jag mig inte direkt sugen på en fyra. Jag är ensån där kontrollmänniska som läser på i förväg, vill veta ungefär vad som kommer hända och vad som förväntas av mig, så för mig passar inte riktigt den här typen av förlossning. Föredrar dotterns (min första) som varade tio timmar från att vi kom till sjukhuset :D

I vårt fall hade det inte slutat bra med en förlossning i bilen eftersom han hade navelsträngen hårt runt halsen. Blir helt kall bara jag tänker på det. Är såå tacksam att ha honom här hos oss nu :love::love:
 
Känner igen det att inte hinna med mentalt :crazy: Jag hann vara på förlossningen 35 min, sen var hon ute! Och värkarna drog igång ordentligt när vi väl satte oss i bilen och körde 45 min till sjukhuset, innan dess hade vi varit och veckohandlat med ytterst lite mensvärk, hade aaaaldrig kunnat tro att hon skulle komma några timmar senare :eek:
Känner mig sååå snuvad på förlossningen :cautious: (även om det där och då kändes skönt att det gick fort för det blev väldig intensiv smärta när det gick så fort!)

Och dem brukar ju säga att andra förlossningen går fortare, men jag tänker, hur mycket fortare kan det gå? :eek:
Jag vet inte om jag vågar ge henne ett syskon med 45 min till sjukhus, känns som risken är stor att det blir förlossning i bilen :nailbiting:
På ett sätt måste det varit lite skönt att det gick över så fort? Men förstår samtidigt vad du menar med att du känner dig lite snuvad på den. Barnmorskorna säger ju hela tiden till mig att ”Ja lilla du, det är klart du hinner in till sjukhuset utan problem! Det är ju försa barnet!” Jag har 1,5 timmes bilfärd in till BB:cool: Så jag hoppas att min inte går lika snabbt som din :p
 
På ett sätt måste det varit lite skönt att det gick över så fort? Men förstår samtidigt vad du menar med att du känner dig lite snuvad på den. Barnmorskorna säger ju hela tiden till mig att ”Ja lilla du, det är klart du hinner in till sjukhuset utan problem! Det är ju försa barnet!” Jag har 1,5 timmes bilfärd in till BB:cool: Så jag hoppas att min inte går lika snabbt som din :p

Ja, jo, där och då var det skönt, för det eskalerade något så otroligt fort! Från att gå med lite mensvärk vilket jag haft till och från hela graviditeten till att plötsligt ha värkar som typ avlöste varandra i bilen.. Och eftersom jag var helt öppen när jag kom in så var det ju inte tal om smärtlindring! Hann inte ens få lustgas :meh: Men man glömmer smärtan så fort! Det är en galet häftig upplevelse och jag hade gärna gjort om det!

Jag tycker vi har långt som har 45 min O_o
Jag ska prata med BM på efterkontrollen om man kan kräva att bli igångsatt med ett ev syskon (ja, såhär 4 veckor efter funderar jag redan på ett andra barn :angel:) när det gick så sjukt fort och vi har 6 mil till förlossningen..
 
Tack för grattis! :love: :heart

Sitter just nu hemma i soffan med lillskrutt som sover efter ett skrovmål. Sedan i går kväll har han sovit rejält, 2-3-timmarspass med uppvak för amning. Det går väldigt smidigt, tacknoch lov, för dagen var mindre smidig med kink och gråt utan att vi visste vad det var. När det vid 17:30 kom en rejäl monsterbajsblöja ordnade det upp sig. :D
 
@hemlig och @westernsuzie Ja det var jobbigt med långdragen igångsättning. Jag var ju helt stängd när jag kom in, och det frestade på psyket att ingenting hände första dygnet, och det hängde med resten av tiden i kombination med dålig sömn. Resten tar jag i spoiler eller efter att alla har fött.

Westernsuzie, jag hade gärna lånat lite av ditt snabba förlopp! :D Grattis till din son, och jättekul att de landade på samma dag! 😊
 
Oj, vilka avstånd till sjukhuset, @Cilla89a och ,framför allt för dig, @Poison-heart ! :eek: Vi har ca 25 min om man kör lagligt för sjukhuset ligger tack och lov på rätt sida om stan. Jag hoppas att ditt förlopp blir av den mer sansade varianten, Poison-heart.
 
Är hos mormor (min mamma) för första gången. Nu har vår lilla kille äntligen somnat. Han har hållit sig vaken i över fyra timmar, med bara ett par korta 10 min powernaps under tiden. Han var bra övertrött nu innan han äntligen slocknade, i soffan till ljudet av tvn. Dock rädd han vaknar om jag går och gör annat, men skulle verkligen behöva det.
 
Lilleman slog nytt sovrekord igår kväll. Vaknade inte ens vid flytt till säng och blöjbyte. Lite drygt 5,5 timmar sov han. Jag hann göra en hel del innan jag själv la mig :D.
Visst blir man lite överraskad! Min lillkille har ju varit extra närgången senaste tiden och så gott som vägrat sova om han inte fått ligga i min famn (dagtid åtminstone). Och all vaken tid har han i alla fall suttit klistrad vid bröstet.. Igår hann jag diska, vika tvätt, ta en dusch och han sov fortfarande! Det var nästan så att jag inte visste vad jag skulle göra när jag plötsligt hade lite egentid... :D
 
Oj, 5,5 timmar var inte illa @hemlig :) Jag blev precis väckt efter 3 h ungefär och har bytt bajsblöja och sitter nu och ammar. Tre timmar är nog ungefär det mesta han sover i ett sträck utan att fylla på med bröstmjölk under tiden.
 
Har alla bebisar här fått namn? Vår lilleplutt har inte fått något än. Vi frågar och frågar men han har fortfarande inte talat om vad han heter :D Men vi har några stycken vi försöker med. Vi får väl se vilket det till slut blir.
 
Har alla bebisar här fått namn? Vår lilleplutt har inte fått något än. Vi frågar och frågar men han har fortfarande inte talat om vad han heter :D Men vi har några stycken vi försöker med. Vi får väl se vilket det till slut blir.

Vi har dop i morgon ( daaaaa vilket kaos för mannen jobbar idag, tårtan är olagad, huset ett kaos och dessutom kommer hans pappa hit över natten)

Men vi fick en liten Thor Eskil
 
Har alla bebisar här fått namn? Vår lilleplutt har inte fått något än. Vi frågar och frågar men han har fortfarande inte talat om vad han heter :D Men vi har några stycken vi försöker med. Vi får väl se vilket det till slut blir.
Vi hade namnet Noah på förslag redan för ett år sedan men med lite utrymme för att ändra sig om det inte alls var en Noah som kom ut! Men det är fint och jag tycker att det passar honom :) mestadels kallar jag honom visserligen för bebis, skruttunge eller pruttis :D. Som mellannamn har vi haft typ 7000 förslag och är inte helt klara över det än. Pappan vill ha något från Baskien och det här varit lite svårt att hitta något som vi båda tycker om. Vi har lite tid kvar fortfarande att bestämma oss.
 
Har alla bebisar här fått namn? Vår lilleplutt har inte fått något än. Vi frågar och frågar men han har fortfarande inte talat om vad han heter :D Men vi har några stycken vi försöker med. Vi får väl se vilket det till slut blir.

Vi har inte heller något namn än, jag frågar också bebis hela tiden men får väldigt lite respons!
 
Har alla bebisar här fått namn? Vår lilleplutt har inte fått något än. Vi frågar och frågar men han har fortfarande inte talat om vad han heter :D Men vi har några stycken vi försöker med. Vi får väl se vilket det till slut blir.
Benjamin var bestämt sen innan och som tur var så var det en liten Benjamin som kom :).

Den lille (ofta kallad "trollet", vårt lilla mjölktroll) sov för övrigt 4 timmar i natt igen, vaknade och tog två klunkar och somnade om. Samma sak nu. Fick lov att ta pumpen för att lätta på trycket, attan vad ömt det var :p. Måtte jag aldrig få ordentlig mjölkstockning :nailbiting:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 078
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 422
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 351
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 090
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp