Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på BVC idag och fick 3-månaderssprutan. Så ledsen Alvin blev :cry: tur sambon va med o höll honom för jag började nästan gråta själv av hans skrik när dom satte sprutorna. Visste inte jag jag var så känslig... nu är han jättetrött stackarn.
Vår BVC-sköterska kunde inte rekommendera att åka på resa innan 18-månaders vaccinationen mot mässling. Hon menade på att det är en liten risk även om man undviker att va länge på flygplatserna osv. Nu blev jag lite kluven, men samtidigt är det ju många som reser med 6-månaders bebisar till länder som känns “värre” än USA. Vi kommer ju endast bo hemma hos min syster och inte göra större utflykter än till stranden typ.

Vi åker till Gran Canaria i februari och bvc-sköterskan överlät till läkaren på 6-månaders kontrollen att avgöra om Jim ska få mässlingvaccinet innan vi åker.

Vid första barnet åkte vi inte förrän han var ett år och då fått första dosen MPR. Andra barnet fick en dos vid 6 månader och sedan en till vid ordinarie tillfälle vid 18 månader. Då var det ingen diskussion om att ge eftersom det kunde ges vid 6 mån.

Nu hävdar hon på bvc att det är rekommendation tidigast vid 9 mån men vid resa till högrisk från 6 mån.
 
Vi åker till Gran Canaria i februari och bvc-sköterskan överlät till läkaren på 6-månaders kontrollen att avgöra om Jim ska få mässlingvaccinet innan vi åker.

Vid första barnet åkte vi inte förrän han var ett år och då fått första dosen MPR. Andra barnet fick en dos vid 6 månader och sedan en till vid ordinarie tillfälle vid 18 månader. Då var det ingen diskussion om att ge eftersom det kunde ges vid 6 mån.

Nu hävdar hon på bvc att det är rekommendation tidigast vid 9 mån men vid resa till högrisk från 6 mån.
Okej så du vet inte än hur det blir?
Min sköterska nämnde aldrig ens att han kunde få sprutan tidigare. Kanske kan fråga.
 
Var på BVC idag och fick 3-månaderssprutan. Så ledsen Alvin blev :cry: tur sambon va med o höll honom för jag började nästan gråta själv av hans skrik när dom satte sprutorna. Visste inte jag jag var så känslig... nu är han jättetrött stackarn.
Vår BVC-sköterska kunde inte rekommendera att åka på resa innan 18-månaders vaccinationen mot mässling. Hon menade på att det är en liten risk även om man undviker att va länge på flygplatserna osv. Nu blev jag lite kluven, men samtidigt är det ju många som reser med 6-månaders bebisar till länder som känns “värre” än USA. Vi kommer ju endast bo hemma hos min syster och inte göra större utflykter än till stranden typ.
Usch , vad vi båda grät första sprutan.. Jag var aningen mer samlad andra gången.

Jag frågade faktiskt den gången vi träffade läkare om vad hon tyckte om att resa. En på min gravidvattengympa skulle åka till Spanien redan när hennes lilla var typ två månader. Så jag funderade ett tag lite på om vi skulle åkt till Polen med mina föräldrar. Läkaren sa att det fick man såklart göra hur man ville, fast barnet har ju inget skydd alls innan vaccinationen. Man kan om man vill, men helst inte tolkade jag det som. Fast det gällde ju ganska vanliga resmål i Europa liksom, inget direkt riskland alltså. Mässling var inget som nämndes specifikt.
 
Nån som haft det tjorvigt med magen (förstoppning) när ni börjat med mat till era små?
Nora har varit väldigt förskonad mot magproblem hitintills, men sedan några dagar tillbaka verkar hon få rejäla magknip som kommer i omgångar. Hon har heller inte bajsat ordentligt på snart 1,5 vecka, har bara kommit minikladdar men ganska ofta (typ vid varje blöjbyte har det varit lite, lite)
Det känns som det är maten som är boven. Sedan 4 mån har hon fått lite smakprov på kvällarna, men la även in lite gröt om morgnarna för sedan 1,5 vecka tillbaka ungefär, men det är ju inga direkta mängder, någon tesked bara.
Hon har fått katrinplommonpure ibland i samband med gröten, och ibland bara katrinplommonpure på kvällen, så det verkar inte ha någon effekt. Har även masserat magen men inte det heller verkar hjälpa till på traven :down:
Har nu även sedan igår stoppat med maten för att se om det kan få ordning på magen igen. Men finns det något mer man kan göra?
 
Nån som haft det tjorvigt med magen (förstoppning) när ni börjat med mat till era små?
Nora har varit väldigt förskonad mot magproblem hitintills, men sedan några dagar tillbaka verkar hon få rejäla magknip som kommer i omgångar. Hon har heller inte bajsat ordentligt på snart 1,5 vecka, har bara kommit minikladdar men ganska ofta (typ vid varje blöjbyte har det varit lite, lite)
Det känns som det är maten som är boven. Sedan 4 mån har hon fått lite smakprov på kvällarna, men la även in lite gröt om morgnarna för sedan 1,5 vecka tillbaka ungefär, men det är ju inga direkta mängder, någon tesked bara.
Hon har fått katrinplommonpure ibland i samband med gröten, och ibland bara katrinplommonpure på kvällen, så det verkar inte ha någon effekt. Har även masserat magen men inte det heller verkar hjälpa till på traven :down:
Har nu även sedan igår stoppat med maten för att se om det kan få ordning på magen igen. Men finns det något mer man kan göra?

Microlax! Typ nu på en gång, om hon haft problem i över en vecka. Båda mina har fått helt tvärstopp vid matintroduktion och microlax var räddningen när det var akut. Och sen börja om med pytteportioner och mycket lösande frukt.
 
8-månaders koll idag, vårt BVC har börjat med hembesök vid det. Vi pratade lite om att barnsäkra, potträning och så blev det som vanligt att mäta och väga. 68 cm och 8420 gram tung. Växer som han ska :D.
 
Idag är en såndär dag då liten bara ska vara supernära. Helt otroligt hur han som bärs hela tiden tar det ännu en nivå 😇 hoppas det är en tillfällighet och att han återgår till att sova på våra vagnspromenader igen.
 
Här har fokus lägat på framtänderna i överkäken som inte vill spricka i genom. I kväll var de tom blåsvart tandkött. Stackarn. Fokuset har varit så hög att vi missat att den tredje tanden där nere har spruckit i genom. Är ju fel ordning.

Inte konstig om de varit gnäll med minst tre tänder på gång
 
Tack för tipsen.
Hade tid på BVC igår morse (egentligen för att få 5 månaders sprutan) fick rekommendation att ge microlax och laktolus. Sköt upp sprutorna för det kändes som Nora hade det jobbigt nog som det var med magen :(
Och det var nog bra det för det blev en jobbig dag, men inatt så släppte det, äntligen :up:
 
Nästa vecka skall vi börja testa med mat :banana:

Har ju valt att helamma till 6 månader denna gång. Trodde jag aldrig skulle hända. Med storebror fick vi det aldrig att funka riktigt (trots tilläggsmatning med ersättning ammades han i snitt varje till varannan timme dygnet runt)
 
Det är otroligt hur liten reagerar på mitt mående.
Hittade vår katt, försvunnen sen i söndags kväll, idag - död. Troligen påkörd.
B blev väldigt påverkad av min gråt. Mina tårar har runnit i omgångar idag och de lär väl så göra ett tag till. Han petade på mig, log när jag tittade på honom. Började själv smågråta när jag grät.

Utan honom hade jag nog krackelerat totalt idag :heart.
 
Det är otroligt hur liten reagerar på mitt mående.
Hittade vår katt, försvunnen sen i söndags kväll, idag - död. Troligen påkörd.
B blev väldigt påverkad av min gråt. Mina tårar har runnit i omgångar idag och de lär väl så göra ett tag till. Han petade på mig, log när jag tittade på honom. Började själv smågråta när jag grät.

Utan honom hade jag nog krackelerat totalt idag :heart.

Så ledsamt med katten ❤
 
Det är otroligt hur liten reagerar på mitt mående.
Hittade vår katt, försvunnen sen i söndags kväll, idag - död. Troligen påkörd.
B blev väldigt påverkad av min gråt. Mina tårar har runnit i omgångar idag och de lär väl så göra ett tag till. Han petade på mig, log när jag tittade på honom. Började själv smågråta när jag grät.

Utan honom hade jag nog krackelerat totalt idag :heart.
:heart
 
Det är otroligt hur liten reagerar på mitt mående.
Hittade vår katt, försvunnen sen i söndags kväll, idag - död. Troligen påkörd.
B blev väldigt påverkad av min gråt. Mina tårar har runnit i omgångar idag och de lär väl så göra ett tag till. Han petade på mig, log när jag tittade på honom. Började själv smågråta när jag grät.

Utan honom hade jag nog krackelerat totalt idag :heart.
Så ledsamt med misse :cry: kram :heart
 
Det är otroligt hur liten reagerar på mitt mående.
Hittade vår katt, försvunnen sen i söndags kväll, idag - död. Troligen påkörd.
B blev väldigt påverkad av min gråt. Mina tårar har runnit i omgångar idag och de lär väl så göra ett tag till. Han petade på mig, log när jag tittade på honom. Började själv smågråta när jag grät.

Utan honom hade jag nog krackelerat totalt idag :heart.

Det är alltid så tråkigt och sorgligt när djur går bort. Skönt ändå att ni hittade katten så ni vet. Ett par av våra bara försvann, ovissheten är hemsk. Låt honom se att du är ledsen, det är viktigt att visa sina känslor :heart
 
Det är alltid så tråkigt och sorgligt när djur går bort. Skönt ändå att ni hittade katten så ni vet. Ett par av våra bara försvann, ovissheten är hemsk. Låt honom se att du är ledsen, det är viktigt att visa sina känslor :heart
Det värsta just nu är tankarna "hade han klarat sig om vi hittat honom tidigare?", "Dog han fort?". Vet att det är frågor som aldrig får svar, så försöker tänka bort dom. Som du skrev, vi hittade honom. Han är nu inlämnad för kremering så han får komma hem igen.
 
Det värsta just nu är tankarna "hade han klarat sig om vi hittat honom tidigare?", "Dog han fort?". Vet att det är frågor som aldrig får svar, så försöker tänka bort dom. Som du skrev, vi hittade honom. Han är nu inlämnad för kremering så han får komma hem igen.

Ja tyvärr är det ju frågor som inte får några svar. Fint att ni kan få en liten begravning och ta farväl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 977
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 288
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 542
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 244
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp