Sommarhäst

S

saq

Jag är tretton år och funderar på att skaffa två sommarhästar. Jag bor på landet med stor fårhage och stor ladugård. Det finns varken box eller spiltor, men ett uttrymme på cirka 10x5 (kan säkert göras större) meter för fåren att vara i när de är inne (de får gå in och ut som de vill). Jag har ridit på ridskola i sex år men ingen annan än jag i familjen kan något om hästar, har inte heller någon direkt erfarenhet av just hästskötsel, mer ridning. Min kompis, också tretton, som också ridit i sex år men inte heller ägt någon egen häst kommer hjälpa till en hel del. Även kompisens halvsystrar som har egna hästar kommer säkert hjälpa till. Tycker ni det låter vansinnigt eller kan det gå? xD

Vad kan vara minimum för en hage innehållande ca 15-20 får och två hästar?
 
Sv: Sommarhäst

Det här var nog fel ämne att lägga tråden i, men såg ingen som riktigt passade :/
 
Sv: Sommarhäst

Tänk dig värsta möjliga scenario, tex hästarna blir rädda för något spränger stängslen alla får rymmer och en häst bryter benet den andra försvinner. vet du vad du ska göra då? kan du hantera situationen? detta var ju en väldigt jobbig situation men man får tänka lite så för att veta om man är redo.
 
Sv: Sommarhäst

Jag skulle råda dig att vänta med att ha en häst hemma tills du har lite mer vana. Börja titta efter medryttarhästar - det finns alltid många som kan tänka sig att låta dig rida ett par gånger i veckan. Då behöver du inte ta hela ansvaret själv och du kan kanske få hjälp och råd för att kunna fortsätta utvecklas.
 
Sv: Sommarhäst

Oj. Ja inte skulle jag kunna klara av det själv, utan ringa efter hjälp från masa håll, grannen, polis, veterinär, hästarnas ägare ... Hah, det var kanske inte menat att jag skulle svara dig utan mer mig själv? ;) Det finns ju en hel del tråkigheter som kan hända.. Och jag är nog en stor optimist vad gäller det här, för de enorma fördelerna borde överväga de mindre nackdelarna, riskerna, tycker jag. x]
 
Sv: Sommarhäst

Okej, tack för svar! :) Det finns faktiskt ett ställe 4 kilometer bort, annars är det inte något mer skulle jag tro.. Men ägaren är ganska gammaldags och hästen en tjock nordsvensk (jag har absolut inget emot nordsvenskar, de är min favoritras ;)), 22 år och trafikrädd.. Men jag skulle säkert kunna lära mig en hel del hästskötsel av dem, han är jätteduktig ändå och hästen har ett enormt förtroende föär sin husse. :D
 
Sv: Sommarhäst

Låter inte som någon idealisk miljö för en häst med fårstängsel och inte en ordentlig box/spilta. Hästen kan få hemska skador om den skulle tex springa igenom stängslet och trassla in sig, eller på annat sätt få in ett ben där.

Hästen kan förvisso gå på lösdrift så box/spilta är väl inget jättemåste eg.
Men den måste kunna komma undan från väder och vind vid behov
 
Sv: Sommarhäst

Skulle man inte kunna sätta en eltråd runt hela staketet för att hålla hästarna borta? Och isåfall, hur mycket kan det kosta?
 
Sv: Sommarhäst

Skulle man inte kunna sätta en eltråd runt hela staketet för att hålla hästarna borta? Och isåfall, hur mycket kan det kosta?

det går ju att sätta elstängsel innanför staketet med distansisolatorer. Men bättre vore att göra en ny hage för hästarna med enbart eltrådar eftersom hästen kan fastna i fårnätet om den rymmer.

om det ska vara bete till 2 hästar brukar det vara lagom med 2 ha.

kolla efter begagnade stolpar.

Om man är ovan med hästhållning är det ju inte omöjligt att ha häst om man har någon duktig att ta hjälp av. Alla är nybörjare i början
 
Sv: Sommarhäst

Att göra en ny hage är nog omöjligt eftersom det inte finns tillräckligt med mark till det, gården är, förutom hagen, omringad av åkrar.

Vad bra, vår hage är ca 3 ha. ^^ Alltså inte så jättestor ändå precis, men tillräcklig hoppas jag. :]
 
Sv: Sommarhäst

Det jag tycker du ska tänka mest på är att fårnät inte är bra för hästar.
Om de fastnar i ett nät så kan det gå väldig illa.
Får kan ju gå innan för el också, bara att man får sätta trådarna tätare.

Jag tycker att du ska åka till din granne så kan han säkert lära dig massor om hästhantering.
Det är ju mycket att tänka på även på sommarbetet.
Sedan är det inte säkert att hästarna accepterar fåren utan de kan vara väldigt elaka mot dem och då har du snart inga får kvar:crazy: eller så drar hästarna all världens väg för att de tycker att fåren är otäcka.

Jag hade inte haft dem ihop utan delat av hagen.

Fråga din kompis halvsystrar om de kan hjälpa er, utan någon hästkunnig vuxens hjälp är det inte så bra att ta hem hästarna.

Även dina föräldrar måste vara medvetna om att de är de som har ansvaret för hästarna med allt vad det innebär.
 
Sv: Sommarhäst

hästen behöver väl inte skydd för väder och vind på sommaren?!

Nej inte enligt lagen, men de ska skyddas för insektstrycket och då kan man behöva ta in dem även på sommaren.
Likaså om det är 5 grader och regnet öser ner, då kan det också vara trevligt för hästarna att kunna gå in och torka upp.
 
Sv: Sommarhäst

Du/ni kanske kan be kompisens halvsystrar hjälpa dig/er till rätta i början, tills ni har fått ordning på allt. Det låter ju som att du har lite hästkunnigt folk du skulle kunna ringa om det behövdes (kompisens halvsystrar, nordsvenskens ägare, kanske din ridlärare?) så jag tror det går bra bara du får lära dig rutinerna.
Det du behöver tänka på är väl främst hagen. Hur ska du lösa det? Om jag var du hade jag föredragit att ha fåren och hästarna separat. Går det inte att bygga en "hage i hagen" till hästarna? Med eltråd alltså. Kanske 1,5 ha till hästarna och 1,5 ha till fåren, eller hur mycket de nu behöver.
Sen ska du tänka på att hästarna absolut bör vara lugna, snälla och trygga i all hantering. Eftersom du är lite ovan med "vardagshanteringen" och inte är så gammal heller bör du ha snälla hästar som inte trilskas med dig i onödan. Hur de är i ridningen beror ju mer på hur erfaren du är av ridning, men ta hellre en lite lugnare, "tråkigare" häst än en studsig och busig unghäst. Lycka till! :)
 
Sv: Sommarhäst

Jag tycker du ska vänta med att ha häst hemma om du inte är van med den dagliga hanteringen och skötseln, hjälp hellre någon med deras häst som medryttare/skötare istället.
Ang fårhage som staket till hästar så skulle jag aldrig ha min häst i en hage med fårstängsel, på tok för stor risk för allvarliga skador.
 
Sv: Sommarhäst

Ojdå, kan det gå så illa att de sparkar ihjäl fåren? :o
Hagen är faktiskt redan tredelad, i två större hagar och en mindre, stor som en paddock. Problemet är bara att det bara är tillgång till skydd i den ena hag-delen.. Men fåren är gutefår och väldigt tåliga, så till en början kunde man ju ha dem avskärmade. :]

Tja, "halvsystrarna" är inte vuxna de heller faktiskt. Tyvärr finns det nog inte någon hästkunnig vuxen till hjälp..
Mina föräldrar kommer nog hjälpa till så gott de kan.
 
Sv: Sommarhäst

Tror du det kommer funka om man har distansisolatorer runt hela hagen? Hagen är redan delad faktiskt, problemet är bara, som jag skrivit någonstans, att det bara finns tillgång till skydd i ena delen av hagen..

Jo, drömhästen är väldigt lydig och snäll men ändå framåt. ^^
 
Sv: Sommarhäst

Ska försöka vara hos grannen så ofta jag kan och kanske bli skötare, de är nog väldigt glada att jag hjälper till eftersom ägaren är för gammal för att rida så Maja, hästen, körs bara förutom när jag rider henne då. Det är ju ändå knappt ett halvår kvar.. x)

Aldrig, inte ens med eltrådar? Är det helt och hållet för stor risk menar du?
 
Sv: Sommarhäst

Men du, om du nu vill ha en egen sommarhäst och grannarna har Maja, kan du inte få ha hästen DÄR under de månaderna för en liten peng?
Du kan ju hjälpa dem med Maja och då har du ju hjälp av någon som är hästvan och (antar jag) hagar anpassade för häst? :)

Och sen till hösten fortsätta hjälpa till med Maja och lyssna och lära så kanske du kan ha sommarhäst hemma nästa sommar?

Lycka till i alla fall! :D
 
Sv: Sommarhäst

Det skulle jag faktiskt kunna ha! ;) Vet inte om det finns boxplats bara.. Men det är ju ett alternativ, det är bara det att det är såå mycket bekvämare att ha hästarna precis vid husknuten. :crazy: Men tack för tipset! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
882
Senast: Habina
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 789
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 837
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 982
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp