Sommarhäst

Sv: Sommarhäst

Jo, jag kan tänka mig att det är bekvämt. *har nästan 3 mil till stallet*

Men om du gör detta i år så kanske du kan ha bekvämt nästkommande somrar? :)

Lycka till i alla fall. :)
 
Sv: Sommarhäst

Haha, jo. ^^ Det är ju skönt också att veta att man har nära till en hästkunnig vuxen och allt ansvar inte ligger på en själv och sin kompis. Det är klart mina föräldrar kommer ta sitt ansvar som vuxna, men det är ju stor skillnad på det och på en hästkunnig förälder. huuh, nu svamlar jag men jag hoppas du förstår lite av det iallafall. x)
 
Sv: Sommarhäst

Så typiskt vårt ridskolesystem, har ridit i 6 år men har knappt koll på den dagliga skötseln :(

Va gör du om hästen får småsår?
Eller om h*n fastnar i staketet?
Eller om de rymmer?

Ska du ha hästarna tillsammans med fåren ska hästarna vara vana att gå tillsammans med får. Sen så anser jag att det är en onödigt stor risk att ha dem hos fåren pga stängslet. Ne bättre isf att du lånar en häst o har den tsm med nordsvensken om den nu går att ha tillsammans med andra hästar.
 
Sv: Sommarhäst

Vi kommer troligtvis inte ha hästarna tillsammans med fåren, och ha distansisolatorer där hästarna är. Vad gäller småsår så skulle jag gå med det säkra före det osäkra och fråga om råd, men såklart hålla rent och ringa veterinären om det svullnar.
 
Sv: Sommarhäst

Som förälder skulle jag INTE låta dig ta egen sommarhäst, om jag själv inte hade någon erfarenhet av dem. Även en lugn och uppfostrad häst kan bli skrämd eller börja testa dig som flockledare, och har du ingen kunskap om hur hästar fungerar och kan läsa av dem någorlunda så är risken stor att det snart går illa och hästen tar över, och allt umgänge sker på hästens villkor. Man kan nog inte jämföra en ridskolehäst med egen häst hemma... Hanteringen är ju SÅ mycket viktigare att funkar än ridningen, för funkar det inte för dig på marken så kommer inte hästen att ha respekt för dig när du sitter på ryggen heller. Och har du inte kunskap och pondus att kontrollera hästen från marken, så ja... Vad som helst kan ju hända. Oberoende vilken ras du skaffar så tänk på att hästen väger mycket mer än du, och av misstag kan skada dig rejält för att inte säga vad den kan göra medvetet! Vore jag du skulle jag inte oroa mig för att de kan skada fåren, jag skulle vara mer orolig för min egen skull.
Håller med i förslaget att du är hos grannens gamla häst istället ett tag till tills du lärt dig mer om hästhantering, och definitivt inte skaffar nån egen häst innan du har en vuxens erfarna hjälp nära till hands. Plugga på om hästars beteende och hur man som människa ska förhålla sig när det inträffar något. En egen ponny kan vara hur söt som helst när du matar den med äpplen i sommarhagen, men du måste försöka tänka efter vad som kan hända, inklusive det värsta.
 
Sv: Sommarhäst

självklart fixar du att ha sommarhäst! Vad handlar det om? två månader? Betesperiod - dvs du behöver ingen box/spilta och antagligen inget annat foder än gräs heller. Och att hästen behöver vatten, hovvård, insektsmedel och omvårdnad varje dag vet du nog redan.

Du har ju gott om hjälp runt omkring dig - de som redan äger hästar har ju de flesta svaren och annars finns ju alltid din ridlärare och veterinärer att rådfråga.

Om hästen fastnar i ett staket? Tja, jag har haft häst i hela mitt liv och vet fortfarande inte hur jag ska göra om den fastnar - vad menar folk med det?? Man försöker såklart ta loss den! Skyndar sig att ringa veterinär på 112 om den sitter rejält fast och ser ut att vara skadad. Du har ju föräldrar med sunt förnuft vad jag förstår?
Om hästen rymmer - tja det är ju bara att ringa grannar å alla andra till hjälp att fånga in dem - så gör ju även jag fast jag har haft häst jämt!

Tänka sig det värsta som kan hända - vad menar snoken med det? Tjejen har ridit i flera år på ridskola så hon bör ju vara medveten om att hästen väger flera 100kilo och kan bete sig lite hur som haver...? Vad gör det för skillnad om man har 100 års erfarenhet av hästhållning eller noll när hästen bryter ett ben? Båda ringer veterinären.

Hon får såklart leta en supersnäll häst att ha med sig, helst en ponny (mer lätthanterligt än 170-stora hästar) och om hästen förvandlas till ett monster efter för många äpplen så får hon ju ringa ägaren, sin ridlärare, systrarna mfl och få hjälp!

Självklart ska du ha sommarhäst! Se till att fixa ett ställe med BRA hagar UTAN fårstängsel, leta den snällaste ponnyn du kan hitta och ha SUPERSKOJ!! Underbart!

ps
Sen är det viktigt att vara vaksam på hästarna för att se hur de mår, men alla är vi nybörjare nångång! Vi kan inte plugga till veterinärer innan vi skaffar oss första hästen. Om den blir halt så syns det ju, om den får fång så syns det oxå - även om man inte vet att den har fång. Jag har aldrig haft en häst m kolik, fång etc så jag vet ju heller inte hur en sån häst beter sig mer än vad jag läst i böcker och "hört". Veterinärer finns alltid att rådfråga om man tycker att hästen ser knepig ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sommarhäst

har du hittat några sommarhästar som du kan ha än då? Det är nämligen svindyrt att hyra hästar över sommaren och det finns inga som lånar ut dom heller.Vet två tjejer som hyrde hästar förrförra sommaren och dom betalade 3000-6000 i månaden.Det kan det väl aldrig vara värt?? Utan hästvana vuxna tycker jag det låter som en jättedum idé tyvärr..det är mycket man behöver veta.Hästar är stora djur.
Själv har jag haft egen häst sen jag var 10 så för mig har det lixom aldrig varitaktuellt (ja jag har hästvan mamma;) ) Idag är jag 28 och har tre egna hästar hemma,men jag skulle aldrig låna ut dom under dessa omständigheter,speciellt inte medm fårnät:(
 
Sv: Sommarhäst

nä hon måste ju fixa ordentlig hage!

Foderponnier finns överallt! Ridskolan kanske hyr ut? Hon kanske har sparat pengar hela året för att ha råd med detta.

Jag fick min första foderponny när jag var 14. En unghäst :D Mina föräldrar kan och vet nada om hästar men hjälpte mig att bygga flyttstall med boxmått. en kompis fick oxå ponny på foder så vi hade dem tillsammans hemma hos henne. Satte hagar själv osv. Hade bara varit medryttare innan och ridit på ridskola. Jag slet mitt hår många gånger med denna ponny som var halvt galen ibland men vi redde ut det och sista halvåret var han som en dröm! Jag lärde mig SJUKT mycket om ridning å hästar då! mkt mer än att skumpa runt på nån annans häst där nån annan har ansvaret och man bara typ mockar å rider.
Jag skulle gärna låna ut min gamla ponny till någon snäll hästtjej i närheten så man kan ha koll :) Tror han skulle bli superglad om nån ville pyssla och rida honom :) Nu är han dock 23 år och lite väl gammal och oriden ;)
 
Sv: Sommarhäst

Gick din mamma bredvid dig när du hämtade hästen i hagen? ledde hon dig på ridturerna?


Visst är det bra med föräldrar som är hästvana men det går utan oxå så länge man har andra att vända sig till!
Jag är ett praktexempel! Har fått tagit ansvar för mina hästar ända från första start för det fanns ingen som kunde mocka, fodra, bära hö etc krånglade hästen fick jag försöka reda ut det själv eller ta hjälp av andra :)
 
Sv: Sommarhäst

Jag som ovan hästförälder hade ju oxå funderat inte en gång utan 100 ggr om detta verkligen är lämpligt, av texten att döma så verkar du ju inte ha så stor kunskap (menar inget negativt, och du får gärna förklara VAD du kan) och det är mycket som kan hända trots kort tid. Det kan ju vara bra att ha kunskap om alla möjliga små sår och fästingbett ormbett å såna saker som kan hända på sommaren. Ett råd är att ha "hästboken" från apoteket till hands där det står lite allt möjligt om små sår och händelser osv...

Men jag skulle nog hellre se att ni har sommarhästarna i såna fall i större anslutningen till en gård, bete kostar ju oftast inte så mycket så hellre betala den pengen där det finns folk som "kan hästar", tror det skulle kännas som en trygghet för er och era föräldrar oxå. Dessutom så den kostnaden du måste lägga ut på att göra om hagen osv kan du ju hellre lägga ner på en betesplats i närheten som är färdig.

Så fundera ett par gånger till!!
 
Sv: Sommarhäst

Men jag är ju ingen nybörjare ändå! I sex år har jag umgåtts med hästar nästan varje vecka, det är ju inte så att ridläraren ryktar, tränsar, sadlar och leder hästen innan man får rida.. Men jag förstår hur du menar. Ridskolehästar och privathästar är ju olika (var det så du menade, eller bara ridskolehästar och häst hemma?) men jag har ridit en del privat och varit på ridläger där man får ta hand om en ponny helt själv i en vecka. Även om föräldrarna inte kan något om hästar har jag ju ändå en hel del folk jag kan ta hjälp utav. Menar du att alla som har häst med icke hästkunniga föräldrar egentligen inte borde ha det?
 
Sv: Sommarhäst

Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg! Tack, det var verkligen läsvärt! :D

Nej, jag skulle aldrig släppa ut hästarna i en hage med bara fårstängsel, har surfat runt om det och läst om hemska händelser. :/
Du skrev: "Se till att fixa ett ställe med BRA hagar UTAN fårstängsel", menar du att det inte är värt att sätta el runt hagen, eller bara att vi inte ska ha bara fårstängsel?
 
Sv: Sommarhäst

Jo, visst är det dyrt. :/ Totalt kan det väl bli upp till 15.000 kronor för en hel sommarperiod. Dock tänkte jag bara ha hästarna i en månad, men det blir väl ändå knappt 10.000 för två hästar.. Jag har inte hittat något bra ställe heller, Tenhults hästuthyrningn är det enda som verkade bra men det var superdyrt där.

"Dessa omständigheter", är det enbart icke hästkunniga föräldrar och fårnät? ;]
 
Sv: Sommarhäst

Tack för tipset, den boken ska jag absolut införskaffa om jag skaffar sommarhäst. :)

Det har du ju en poäng i! Att spika upp nyinköpta distansisolatorer på cirka 350 stolpar och fixa el runt också kan nog bli ganska dyrt..
 
Sv: Sommarhäst

Absolut, sen tror ja trots att man känner sig "redo" så kan det vara skönt att första gången ha tillgång till ordentliga hagar å stall å folk som ändå finns till hands även när du inte är där. Lycka till, =)
 
Sv: Sommarhäst

Om du bara har ridit på ridskola så skulle jag tro att du inte är redo för att ta hand om en häst 24timmar om dygnet.
Det är du som har ansvar för allting. Och det tillkommer alltid saker som man inte räknar med.
Mitt råd till dig är att försöka hitta någon häst som du kan vara medryttare på, så du får lite erfarenhet över hur all hästskötsel går till.
Lycka till :)
 
Sv: Sommarhäst

Jag kan bara svara för mig!

Jag har haft medryttarhäst i hage med fårstaket. Det slutade så illa att hästen fastnade med båda framhovarna/Skorna i stängslet. Trots eltråd! Hästen klarade sig ok förutom stelhet i båda fram och otroligt nervös. Han var Stel i 2-3 v. Det tog ca 1 timme att få loss honom!
Så ett tips är absolut att ej ha hästen i fårstaket!

Ang får så är inte alla hästar vana vid dem. Min store häst är precis livrädd för dem! Så inte alla kan gå så nära får heller.

Själv skulle jag ej låna ut min häst om det inte fanns möjlighet att ta in dem. Vad som helst kan hända. Hagen kan gå sönder och var gör du då av hästen? Ska den stå bunden? Tänk dig senariot att hagen går sönder sönd em. Det är alltså inga affärer öppna, hagen är TOTAL förstörd....Vad gör du av hästen då? Du kan ju knappst ha den bunder tills måndag fm då du varit och köpt material + fixat hagen...

Nej jag tycker det är bättre om du har den i ett närliggande stall. Både för din skull och hästens skull! Förstår att du vill ha den "hemma" men säkerhet går före allt tycker jag!

Lycka till!
 
Sv: Sommarhäst

Riv fårhagen på den del där du ska ha hästarna och ha enbart eltråd på den delen. Att sätta eltråd på isolatorer innanför fårhagen hjälper bara om hästarna nosar på trådarna. Men om de drabbas av panik så spelar det ingen roll att det sitter eltråd där ; de kommer skena rakt igenom dessa och rakt in i fårstängslet... eller försöka hoppa över och kanske fastna i fårstängslet.

Bort med fårhagen. Bygg ny HÄSThage :)

Såklart att ungar utan hästmorsor ska få ha egen häst nångång! böcker och annat kunnigt folk runtomkring är ju samma sak :) Mina föräldrar vet knappt vad som är fram å bak på en häst och jag fick första ponnyn när jag var 14, idag är jag 25 och har egen hästgård ;)
Inga brutna hästben, sjukdomar eller skador :)
 
Sv: Sommarhäst

Okej, tack tack för rådet, heh. ;) Men tycker du ändå inte jag är redo om jag har hästarna hos hästägargrannen och han förhoppningsvis hjälper till så mycket han orkar och vill? (;
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
882
Senast: Habina
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 789
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 837
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp