Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Har han feber fortfarande? Det har min även om det går upp och ner. Imorse feberfri, nu 38.6... Och han vill absolut inte sova utan är ganska pigg, han tycker väl att han har vilat tillräckligt :D fast han ser galet sliten ut stackarn.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Nej, eller jag har inte tempat idag men han har inte känts febervarm.
Men något är det...vet någon av er om det ligger ett utvecklingssprång här någonstans kanske? Han är väl runt 40 veckor nu tror jag...ska googla på en gång :p

Edit: Jupp, utvecklingssprång ligger här i krokarna. Skulle alltså kunna vara det som är på gång.

Jag gjorde egen mat till Emil idag, kokade morötter, potatis, palsternacka och broccoli i curry, lite färsk ingefära och basilika.
Mixade sen och hade i en klick smör. Emil åt upp alltihop med god aptit :d :banana:

Det gav lite inspiration, ska försöka börja göra mer egen mat har jag tänkt...
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Jag gjorde egen mat till Emil idag, kokade morötter, potatis, palsternacka och broccoli i curry, lite färsk ingefära och basilika.
Mixade sen och hade i en klick smör. Emil åt upp alltihop med god aptit :d :banana:

Det gav lite inspiration, ska försöka börja göra mer egen mat har jag tänkt...

Mmm :d
Min gosse gillar vitlök. Koka spaghetti bruten i småbitar, broccoli och vitlök, mixa med olivolja och kokvatten, blanda sen i ost.
Gjorde oxå spaghetti och köttfärssås, kokade pastan med nötfärs och vitlök, mixade med nån sked krossade tomater, tomatpuré, olivolja och grädde.

Jag har portionsbitar av fiskpuré, kycklingpuré, palsternacka, gröna ärtor, potatis, blomkål- och morot i frysen. Perfekt att ta fram ca 7 st, värma tillsammans med lite rapsolja och blanda ihop.
Jag tycker det är jättekul att göra mat åt honom, han är lika tacksam att laga mat åt som sin pappa.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vilken dröm att kunna laga egen barnmat! Mycket trevligare och billigare... Tyvärr äter inte L vår mat, så vi har för tillfället gett upp det helt och hållet.

Han har förresten också vart sjuk sen i onsdags, dock ingen feber. Men vad man lider med dem när de är sjuka! Måste vara hemskt att må dåligt utan att veta varför :(
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Min Sebastian är 7 månader och tiden bara rusar iväg! :love:
Han pratar mycket och är nu en stor utforskare, ska undersöka allt, vända, skaka, lyssna, smaka och banka.. Ja, han har en egen hylla där alla hans leksaker ligger. Han brukar kunna ligga och dra sig på morgonen annars med lite leksaker i sängen, men redan vid 8 så gnäller han, ända tills han kommer ner, då kryper han till hyllan och börjar plocka. :laugh:
Jagar katten, som inte uppskattar att han drar i svansen eller i pälsen.
Äter nu bröstmjölk på morgonen, gröt och vanligt matmål och fruktpure som dessert. Äter välling nu på kvällen, då han började bli ointresserad av bröstet och det blev en kamp varje kväll. Nu är det hur lungt som helst.

På dagarna åker vi runt och hälsar på kompisar och går även på babysim, rytmik och ja, han får även vara en del av dagliga arbetet med hästarna. Tycker mockningen är lite tråkig att titta på, men får han ett grimskaft att hålla i, så är det lugnt. När pappa eller mamma rider, sitter han med öppen mun och har stora ögon! :D

Annars går det bra, trivs att vara hemma och vara mamma. Det är aldrig några problem med honom!
Däremot är jag lite bekymrad att hans far blir mer och mer oengagerad och alla andra är viktigare, vi får komma sist. Börjar känna mig som ett bihang.. :crazy:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Det där sista lät ju lite oroväckande! Har du frågat honom varför det är så?
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Det där sista lät ju lite oroväckande! Har du frågat honom varför det är så?

Ja nej det låter verkligen inte roligt...hos oss har det varit tvärtom - sambon var lite tafatt i början när Emil var pytteliten, men nu är han en otroligt bra förälder på alla sätt och vis.
Har ni pratat om det?

Förövrigt gillar jag namnet Sebastian, min första stora kärlek hette så :love:


Annars rullar livet på härhemma, Emil kryper runt som en liten tok, reser sig mot allt han kommer åt och upptäcker livet :) Sover bra, äter bra, men är lite småsjuk till och från, vet inte varför..
Just nu sitter han nyvaken i mitt knä och bajsar :p
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

*lånar en knapp och kör en snabbuppdatering*

Vi har det lite smådepp här hemma. Sonen har en remiss till barnläkaren för att kolla upp komjölksallergi. Suck, maten har blivit ett bakslag, amningen funkar men han spyr som en gnu, gröt och välling fontänspyr han flera dagar av. Min stadiga kille håller snabbt på att rasa i vikt. Nu på morgonen har han kräks typ sammanlagt en liter :o :crazy: Har fått i honom lite palsternacka/potatis pure och en skvätt Proviva shoots. Ammade honom och han var så slut så han somnade innan jag lagt honom i vagnen. Inte så kul.

Om man bortser får det ovan så har vi det ganska bra. Sambon och jag firade 11 år tillsammans i lördags och var på restaurang och åt. Mycket trevligt. Sonen hakade på och satt och fnulade med sina prylar och var ett mönsterbarn (om man bortser från kräks-sipprandet ur munnen ;))
Vi har fullt upp hela veckorna med massa mammapromenader och fikor. Mycket trevligt!

Vad gör ni andra i veckorna? Man kanske kan få några tips!

Kram
Miks
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

KL med uppdatering fran down under

Nu kan lill-tjejen ta sig till sittlage sjalv och har inte langt kvar till att borja krypa. Hon kan krypa ett par steg innan hon slanger sig pa magen igen. Dagis gar jattebra, hon har jatte skoj med de andra barnen. Ibland far man saga hennes namn flera ganger innan hon marker att man ar dar.

Det enda som inte gar bra ar nattsomnen!!! Onskar sa att hon kunde sova rakt igenom som hon brukade. Nu vaknar hon i snitt 2ggr per natt och jag ar slo nog att amma tills hon somnar. Men jag vill sluta nattamma, hon kan ju inte vara hungrig vid 23 igen efter middag och amning vid 19 eller? Hur har ni gjort med natterna?

Sjalv har jag borjat jobba igen, himla roligt att umgas med vuxna igen. Skont att det bara ar 3 dagar i veckan, har kommit pa att man missar otroligt mycket tid med barnet. En jobbdag blir det ju bara 1 timme pa morgonen och 2 pa kvallen :cry:. Har nere gar det mot hosten, bara 23 grader idag och kyliga natter 13grader.

Ha det bra// Krusan
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Skulle komjölksallergin resultera i kräkningar då?
Har du provat komjölksfritt själv så han inte får i sig komjölk via dig?
Jag gjorde ju det när sonen var under kontroll för reflux/kolik. Det berodde INTE på det iaf. Får lite känslan av att BVC tycker allt beror på komjölksallergi :crazy:
Har ni kollat upp magmunnen på honom?

Här hemma spenderar vi dagarna med att åka runt och fika :D, på öppna förskolan eller hos kompisar.

Han har idag krupit på riktigt framåt för första gången. Men det går inte riktigt spontant ännu. Han har också satt sig upp från alla 4 ett par gånger utan att ramla över på andra sidan :p

Maken har blivit sjuk nu, förmodligen halsfluss och jag vaknade med halsont imorse. Är rädd att sonen ska bli sjuk igen. Fy det var hemskt. Jag är lite hypokondrisk av mig :grin:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Det enda som inte gar bra ar nattsomnen!!! Onskar sa att hon kunde sova rakt igenom som hon brukade. Nu vaknar hon i snitt 2ggr per natt och jag ar slo nog att amma tills hon somnar. Men jag vill sluta nattamma, hon kan ju inte vara hungrig vid 23 igen efter middag och amning vid 19 eller? Hur har ni gjort med natterna?

Phu, I know the feeling! Jag är också för slö just nu för att försöka få att somna om. Är alldeles för trött själv. Här går sonen och lägger sig vid 19 och har då ammats precis innan. Sen har vi uppvak vid 01 och nånstans mellan 04-06 så han ammar typ 2 gånger varje natt. Vet inte riktigt hur vi ska kunna sluta. Blir väll antagligen att bestämma sig eller nått och hålla ut en vecka och gå runt och vara en zoombie. :crazy:
Nån har i en annan tråd tipsat om "dreamfeed". När man matar barnet innan det vaknar för att det ska känna mättnad och sen inte vakna och på så vis lära sig att inte vakna. Lite luddigt och jag tror du får en bättre förklaring om du googlar eller söker i forumet.

Mvh Miks
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Delvis kl.

Kul att läsa hur ni alla har det :)


Jag har en fråga, eller en liten fundering...nu när Emil kryper så bra och tar sig dit han vill, och snabbt går det också för den delen ;) så börjar man ju inse att han vet exakt vilka saker han får och inte får röra.
Sladdar och eluttag är ju tex. big no no, hundmatskålen och vattenskålen likaså.

Jag försöker verkligen säga "nej nej" och "så får du inte göra" och sånt, och jag ser så tydligt på honom att han vet att han inte får, men han gör det ju likförbannat ändå!

Hur gör ni?

En annan sak är ju att han nyper tag i kinderna på en, eller i halsen, eller håret och likaså där försöker jag säga "nej" osv. men han bara ler stort och fortsätter :p
Det gör ju ont!
Och även när vi försöker klappa hunden, han grabbar tag och håller hårt!

Han är så galet viljestark min lilla loppa, vi kommer nog få det roligt när trotsåldrarna kommer, för att inte tala om tonåren :crazy: ;)
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Skulle komjölksallergin resultera i kräkningar då?
Har du provat komjölksfritt själv så han inte får i sig komjölk via dig?
Jag gjorde ju det när sonen var under kontroll för reflux/kolik. Det berodde INTE på det iaf. Får lite känslan av att BVC tycker allt beror på komjölksallergi :crazy:
Har ni kollat upp magmunnen på honom?

Vi har själva satt ihop det med reaktion på komjölk. Jag är laktosintollerant så jag har provat att ge honom mjölkfri gröt men den har han ratat totalt. Då hade sambon läst att man kan utveckla laktosintollerans om man inte utsätts för det så därför köpte jag en vanlig gröt och i samma veva en vanlig välling för att jag kände att det var dags. Vi har provat gröten vid tre olika tillfällen och varje gång har det resulterat i kaskadkräkningar flera dagar efteråt. Vällingen har inte varit poppis alls och av det lilla han fått i sig har han haft störd nattsömn och haft ont i magen.

Började köra helt komjölksfritt idag men det är ingen större uppoffring eftersom jag är laktosintollerant och därför inte äter så mycket mjölkprodukter ändå. (Det skulle vara delicatobollarna som känns jobbiga att ge upp då ;))

Det var nog jag som sa direkt när jag ringde att jag ville att de skulle kolla upp mjölkallergi. Sen hoppas jag att läkaren gör sig en egen bedömning och inte hoppar på en lätt diagnos. Känns som att har vi väl kommit till läkaren så får de ta mej tusan kolla upp allt. Magmun, reflux, ja you name it!

*Lite KL*

Alltså det låter kanske som jag är kinkig med kräkandet. Det vanliga kräket som varit innan har vi visserligen varit väldigt trötta på men det här är liksom en ny nivå på det hela.
Kan dra ett exempel. Gav sonen frukost (hade ammat 3 timmar innan). Han var måttligt förtjust och fick i sig 3 barnskedar ungefär gröt och ca 5 skedar fruktpure. Vi satt kvar vid bordet och ungefär efter en kvart kräktes sonen så mycket att det rann över kanten på bordet som sitter på IKEA-stolen. Ni vet en sån där stol med bord som har ca 1 cm kant på sig. Vi snackar alltså ungefär en liter kräks.
Igår på öppna förskolan kräktes han en pöl på 10x10 cm och det var enligt oss en liten skvätt medans en kompis hävdade att hennes son inte spytt så mycket någonsin.

Phu, vad långt det blev! Sorry :)

Mvh Miks

*inte KL* :D Vad virrigt det blev nu!
Ps Fick ni någonsin något svar på vad det var för fel för er?
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Hi hi jag känner igen det där! Skitsvårt!
Vi har blommor i vardagsrummet som jag är lite kär i. Det är blommor som hänger ner. När sonen har varit på blommorna så har jag kollat på honom och när han precis nuddat dom har jag höjt rösten riktigt ordentligt och sagt "Aj aj". Det har varit helt tyst i övrigt hemma så när jag sagt till så har han liksom hoppat till i ren förskräckelse. Han har gjort så kanske 5 gånger och 3 gånger blivit så skraj så han börjat grina. Nu tittar han på blommorna och vänder gåstolen och åker därifrån. Vet inte och det är rätt sätt och jag kan hålla med om att det låter väldigt grymt men det har funkat.

Det där med håret och nypandet gör ju så jäklarns ont. Jag har bara lossat handen och inte sagt något. Lite för att inte framkalla någon reaktion som ska kunna tolkas som en lek. Fast ibland går det ju inte att hålla tyst heller ;)

Mvh Miks
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

När sonen har varit på blommorna så har jag kollat på honom och när han precis nuddat dom har jag höjt rösten riktigt ordentligt och sagt "Aj aj". Det har varit helt tyst i övrigt hemma så när jag sagt till så har han liksom hoppat till i ren förskräckelse.

Så har vi gjort med Ludwig också. Det är dock bara skitkul än så länge :cool:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Hmm jobbigt! Men de är ju rätt olika våra killar :D Det har vi ju konstaterat tidigare ;)

Mvh
Miks
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Väldigt olika! ;)

Ludwig är livsfarlig nu, han ställer sig mot precis allting... Dessutom har han börjat vakna vid 7-tiden på morgonen, vi som är vana vid att gå upp tidigast 9. Nu är det slut på friden! :p
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Väldigt olika! ;)

Ludwig är livsfarlig nu, han ställer sig mot precis allting... Dessutom har han börjat vakna vid 7-tiden på morgonen, vi som är vana vid att gå upp tidigast 9. Nu är det slut på friden! :p

Exakt som här då med andra ord ;)

Jag har också försökt säga till med mer rejäl stämma, men det känns så fel på något vis..eller inte fel kanske, men inte rätt för mig.
Och ja, det känns som att han tycker det är mer som en lek...pjuh, inte lätt detta ;)
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Komjölksallergi och laktosintolerans är inte samma sak, fast det vet du väl säkert redan, jag ville bara dubbelkolla. Det kan ju vara så att han reagerar mot gluten också, det är ju det i gröten och vällingen.
Men bra att kolla upp. Usch jag förstår att det är jobbigt och lider verkligen med dig.
Vi hade ju ett helvete här förut. Sonen kaskadkräktes, men det verkar ha vuxit bort nu tack och lov. Det var verkligen skitjobbigt så jag förstår att det känns tungt nu när det fortsätter och dessutom nästan är ännu värre än tidigare.

Angående det här med förbjudna saker. Jag hade inte tänkt säkra hemmet så mycket, möjligtvis petskydd på endel kontakter, men jag vill att han ska förstå att det är ajaj jämt. Det verkar som om han tycker att det är lajbans när det är nåt som är lite förbjudet så då brukar jag låta honom utforska under kontroll för då tappar han intresset ganska snart. Men det beror ju såklart på vad det är.
Man förstår varför NEJ brukar vara det första ordet dom flesta barn säger först :D
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Komjölksallergi och laktosintolerans är inte samma sak, fast det vet du väl säkert redan, jag ville bara dubbelkolla. Det kan ju vara så att han reagerar mot gluten också, det är ju det i gröten och vällingen.
Men bra att kolla upp. Usch jag förstår att det är jobbigt och lider verkligen med dig.
Vi hade ju ett helvete här förut. Sonen kaskadkräktes, men det verkar ha vuxit bort nu tack och lov. Det var verkligen skitjobbigt så jag förstår att det känns tungt nu när det fortsätter och dessutom nästan är ännu värre än tidigare.

Angående det här med förbjudna saker. Jag hade inte tänkt säkra hemmet så mycket, möjligtvis petskydd på endel kontakter, men jag vill att han ska förstå att det är ajaj jämt. Det verkar som om han tycker att det är lajbans när det är nåt som är lite förbjudet så då brukar jag låta honom utforska under kontroll för då tappar han intresset ganska snart. Men det beror ju såklart på vad det är.
Man förstår varför NEJ brukar vara det första ordet dom flesta barn säger först :D

Min taktik också, tills jag testade med hundmaten och vattenskålen - nu är det ännu roligare för nu vet han hur skoj det är :D

Det låter ju hur som inte som jag är ensam om att ha en liten vildbatting i huset, så det löser sig nog med tiden...:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 640
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 147
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 592
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp