Sommartid?

Jag förstår inte riktigt er som säger att ni vill ha mer morgon eller mer kväll. Det är ju samma oavsett hur klockan står? Det är ju bara fasligt irriterande själva natten ändrar tid och omställningen kring det med djurmatning och rutiner och så vidare?
 
I min värld så är både mornar och kvällar ljusa på sommaren. Och både mornar och kvällar mörka på vintern.
Oavsett hur klockan står...
Vid midsommar och midvinter blir skillnaden inte så stor. Det håller jag med om. Men hela februari och delar av november hade kunna bli njutningsfull om sommartiden behölls.

Att solen skulle gå ner kl 17 i stället för kl 16 i början av november och februari hade varit en stor energiinjektion.
 
Senast ändrad:
Jag vill nästan att klockan ska fortsätta ställas om även fortsättningsvis 😅. Men då tänker jag verkligen bara på mig själv.

Underbart att det kommer vara ljust ända till tjugo i åtta på kvällen imorgon. Solen går ju ändå upp ganska tidigt.

Men däremot lite knepigt om solen inte går upp förrän tjugo i elva i december, det vill jag nog inte vara med om 😅.

Blir intressant till veckan och se om jag och hunden blir påverkade alls. De senaste dagarna har vi sovit ungefär mellan 21 och 5.
 
Jag tänker vara på tvären och föredra normaltid. Det är drygt nog som det är att kliva upp kl 03.50 på morgonen ändå utan att behöva vrida fram klockan en timme. På vintrarna är det ändå mörkt dygnet runt och på somrarna är det ljust dygnet runt.
Gissar att du bor långt upp i norr? :D

Jag förstår inte riktigt er som säger att ni vill ha mer morgon eller mer kväll. Det är ju samma oavsett hur klockan står? Det är ju bara fasligt irriterande själva natten ändrar tid och omställningen kring det med djurmatning och rutiner och så vidare?
Nä, det är det inte! Jag slutar jobbet 15:30. När solen går ner 16:30 hinner jag med iaf lite promenad i dagsljus. Poff så ställs det om till vintertid och jag tvingas gå promenaderna i mörker. Med sommartid året om så hade det blivit flera veckor till med promenader i åtminstone hyfsat ljus. Nu när det blir sommartid kommer jag dessutom kunna unna mig lyxen att vila lite efter jobbet och sedan gå promenad. Det kommer bli SÅ skönt.

Dessutom är jag väldigt styrd av ljuset. När det blir mörkt blir jag trött. Resultatet blir att jag blir trött hur tidigt som helst på vintrarna och knappt orkar göra något alls efter jobbet. På sommaren har jag massor av energi. För mig är vintertiden en stor bidragande orsak till att jag försöker lägga semestern på vintern, att jag vägrar jobb med vanliga kontorstider osv. Dessutom mår jag psykiskt dåligt varje gång vintertiden närmar sig, för att jag vet vilket helvete det blir med tidigare mörker...
 
Vid midsommar och midvinter blir skillnaden inte så stor. Det håller jag med om. Men hela februari och delar av november hade kunna bli njutningsfull om sommartiden behölls.

Att solen skulle gå ner kl 17 i stället för kl 16 i början av november och februari hade varit en stor energiinjektion.

Och för mig är det underbart att det blir ljust kl 6-7 istället för kl 7-8.
 
Eller förskräcklig om man ändå stiger upp tidigt. Min inre klocka accepterar uppgång tio över fem men tio över fyra (soltid) vänjer den sig aldrig riktigt vid.
Har full förståelse för att andra kan uppleva det annorlunda.

En följdfråga dock. Har du hellre kvar omställningen än att gå över till permanent sommartid? För jag är nämligen där, fast det motsatta. Hellre fortsätta men omställningen än att återgå till permanent normaltid (skulle t. o. m. vara en personlig katastrof).

Det här med att ställa om klockan kanske är en bra kompromiss.
 
Gissar att du bor långt upp i norr? :D


Nä, det är det inte! Jag slutar jobbet 15:30. När solen går ner 16:30 hinner jag med iaf lite promenad i dagsljus. Poff så ställs det om till vintertid och jag tvingas gå promenaderna i mörker. Med sommartid året om så hade det blivit flera veckor till med promenader i åtminstone hyfsat ljus. Nu när det blir sommartid kommer jag dessutom kunna unna mig lyxen att vila lite efter jobbet och sedan gå promenad. Det kommer bli SÅ skönt.

Dessutom är jag väldigt styrd av ljuset. När det blir mörkt blir jag trött. Resultatet blir att jag blir trött hur tidigt som helst på vintrarna och knappt orkar göra något alls efter jobbet. På sommaren har jag massor av energi. För mig är vintertiden en stor bidragande orsak till att jag försöker lägga semestern på vintern, att jag vägrar jobb med vanliga kontorstider osv. Dessutom mår jag psykiskt dåligt varje gång vintertiden närmar sig, för att jag vet vilket helvete det blir med tidigare mörker...
Samma här! På vintern vill jag gärna gå och lägga mig redan 18-19 för att det är så förbannat mörkt. En timme extra sol på kvällen skulle göra mitt liv och mående enormt mycket bättre!
 
Har full förståelse för att andra kan uppleva det annorlunda.

En följdfråga dock. Har du hellre kvar omställningen än att gå över till permanent sommartid? För jag är nämligen där, fast det motsatta. Hellre fortsätta men omställningen än att återgå till permanent normaltid (skulle t. o. m. vara en personlig katastrof).

Det här med att ställa om klockan kanske är en bra kompromiss.
Jag vet faktiskt inte. Men att gå över till permanent sommartid, eller att byta till östeuropeiska tidszon som det ju egentligen är känns väldigt kontraproduktivt för mig när forskningen mer och mer visar hur beroende vår inne klocka är av morgon ljuset. Att då förlänga tiden med mörka mornar verkar knäppt. Ser man sen till våra tonåringar kommer det ju även där forskningsrapporter med jämna eller ojämna mellanrum om att de rent fysiologiskt inte fungerar tidigt på dagen utan att skolan bör börja senare på dagen för att förbättra inlärningen. Även när det gäller detta känns det helknäppt att byta tids zon
 
Har full förståelse för att andra kan uppleva det annorlunda.

En följdfråga dock. Har du hellre kvar omställningen än att gå över till permanent sommartid? För jag är nämligen där, fast det motsatta. Hellre fortsätta men omställningen än att återgå till permanent normaltid (skulle t. o. m. vara en personlig katastrof).

Det här med att ställa om klockan kanske är en bra kompromiss.
Jag vet faktiskt inte. Men att gå över till permanent sommartid, eller att byta till östeuropeiska tidszon som det ju egentligen är känns väldigt kontraproduktivt för mig när forskningen mer och mer visar hur beroende vår inne klocka är av morgon ljuset. Att då förlänga tiden med mörka mornar verkar knäppt. Ser man sen till våra tonåringar kommer det ju även där forskningsrapporter med jämna eller ojämna mellanrum om att de rent fysiologiskt inte fungerar tidigt på dagen utan att skolan bör börja senare på dagen för att förbättra inlärningen. Även när det gäller detta känns det helknäppt att byta tids zon
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 086
Senast: Sedna
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Entourage
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
784
Senast: Squie
·
Tjatter Ja hur julpyntar ni? Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har? Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 805
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp