Bukefalos 28 år!

Sommartid?

Jag kan inte säga att jag känner mig speciellt påverkad av att ställa om en timme hit eller dit, det gör jag varenda vecka ändå pga mina arbetstider. Men för min del så får det gärna fortsätta vara mörkare på morgonen eftersom det är lättare att somna när jag kommer hem då.
 
Varför skulle det vara ett större problem än att byta tidszon?
För att vi är "på gång" att bestämma oss för sommar- eller vintertid. Jag har inte sett något förslag på att alla företag/skolor/myndigheter i hela Sverige ska börja/öppna en timme tidigare.
 
Jag måste ha rullgardin/mörkläggningsgardin för att inte vakna innan jag ska gå upp eller sova dåligt av ljuset. Just nu går solen upp ca 6.20 (5.20 imorgon efter byte av tid) i Stockholm och utan mörkläggning så sovet jag superdåligt så fort det blir ljust. Sen bor jag inne i stan och även om jag bor 3,5 trappa upp så får jag in ljus från gatubelysningen, vilket stör min nattsömn om jag inte drar ner min mörkläggningsgardin. Det handlar väl helt enkelt vad som påverkar ens sömn.

EDIT: skrev fel, solen gick idag upp ca 5.20, så imorgon blir det ca 6.20.

Ja, det är väl olika bara :). Jag kan sova utan problem även med taklampan tänd (fast har nog inte provat när natten är som mörkast under vintern). Men har svårt att vakna om det är helt mörkt.
 
Det är väldigt få förunnat att kunna styra sina tider alls eller mer än marginellt. De ställen jag jobbat på har aldrig accepterat hemgång före 16 viket betyder kolsvart all ledig tid under lång tid
Kan genom mitt val av yrke rikta in mig på om jag vill jobba dag, kväll eller natt. Jobbar idag dag men söker jobb där jag kan jobba kväll och söker utbildning där jag kan jobba hemifrån.

Så ja jag kan påverka genom mina val även om jag inte kan ändra tiderna på jobbet.
 
Det enda forskningen säger är väl att det är skadligt med själva tidsbytet?
Även detta

"Viktig ljuspuls​

När hjärnan får ljuspulsen på morgonen blir vi pigga, kan prestera, och vi får energi. Kroppen håller sig vaken tills det är dags att börja bli trött igen fram till kvällen. Med sommartid på vintern skulle det istället vara en timme ljusare på eftermiddagen.

– Den ljusa eftermiddagstimmen ger inte alls samma biologiska effekt, säger han."

Klipp från
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/morgonljuset-ar-viktigt-pa-vintern
 
Även detta

"Viktig ljuspuls​

När hjärnan får ljuspulsen på morgonen blir vi pigga, kan prestera, och vi får energi. Kroppen håller sig vaken tills det är dags att börja bli trött igen fram till kvällen. Med sommartid på vintern skulle det istället vara en timme ljusare på eftermiddagen.

– Den ljusa eftermiddagstimmen ger inte alls samma biologiska effekt, säger han."

Klipp från
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/morgonljuset-ar-viktigt-pa-vintern
Det där är knappast relevant i den här diskussionen. Den ljuspulsen får vi inte eftersom det blir ljust långt efter det att bi gått upp oavsett sommar eller vintertid. Problemet är att vår art inte är tillverkad för att leva i de ljusförhållanden som de här breddgraderna förser oss med.
 
Det där är knappast relevant i den här diskussionen. Den ljuspulsen får vi inte eftersom det blir ljust långt efter det att bi gått upp oavsett sommar eller vintertid. Problemet är att vår art inte är tillverkad för att leva i de ljusförhållanden som de här breddgraderna förser oss med.
Eller så påverkar det ännu mer för att vi just lever på ett ställe som är så mörkt på morgonen stor del av året.

Men det låter jag forskningen vissa och inte jag gissa.
 
Eller så påverkar det ännu mer för att vi just lever på ett ställe som är så mörkt på morgonen stor del av året.
Iom att vi går upp i mörker, åker/går till jobbet i mörker kommer in i lysrörsbelysning med mörker utanför och det sedan börjar gry så tvivlar jag på det. Vi har liksom redan fuckat upp det där systemet totalt långt innan gryningen kommer.
 
Jag tror att det är svårt att veta om det är extra timmen ljus på eftermiddagen eller morgonen som gör skillnad för energin, i och med att det är mycket längre dagar i april än i november. Det är väl en självklarhet att man blir piggare då och det behöver ju inte alls handla om hur ljuset är placerat. Det optimala vore väl att testa båda varianter och utvärdera folkhälsan, men det lär väl inte kunna genomföras. :p
 
Finns en del forskning på skolelever och vid vilken tid skolan börjar.
Sant, men den forskningen har jag uppfattat handlar mer om en generellt förskjuten dygnsrytm/behov av mer sömn. Att skolor skulle behöva börja runt 10-11 blir ju inte samma sak som en timme extra ljus på morgonen.
Iom att vi går upp i mörker, åker/går till jobbet i mörker kommer in i lysrörsbelysning med mörker utanför och det sedan börjar gry så tvivlar jag på det. Vi har liksom redan fuckat upp det där systemet totalt långt innan gryningen kommer.
Jag önskar att samhället inte var så anpassat efter klockan alltid, och mer efter ljuset. Att det borde vara okej att börja jobba senare på vintern och tidigare på sommaren, helt enkelt. Men, drömma går ju.
 
Jag tror att det är svårt att veta om det är extra timmen ljus på eftermiddagen eller morgonen som gör skillnad för energin, i och med att det är mycket längre dagar i april än i november. Det är väl en självklarhet att man blir piggare då och det behöver ju inte alls handla om hur ljuset är placerat. Det optimala vore väl att testa båda varianter och utvärdera folkhälsan, men det lär väl inte kunna genomföras. :p
När man ställer om klockan i oktober är det som att någon slår en stekpanna i huvudet på mig, trots att man får en timme extra sömn. Det är sååååå mörka kvällar.
 
Sant, men den forskningen har jag uppfattat handlar mer om en generellt förskjuten dygnsrytm/behov av mer sömn. Att skolor skulle behöva börja runt 10-11 blir ju inte samma sak som en timme extra ljus på morgonen.

Jag önskar att samhället inte var så anpassat efter klockan alltid, och mer efter ljuset. Att det borde vara okej att börja jobba senare på vintern och tidigare på sommaren, helt enkelt. Men, drömma går ju.
Allt beror ju på vad man arbetar med. Jag jobbar på en myndighet som ska vara tillgänglig under kontorstid och som backas upp av en jour utanför kontorstid. Så ska jag börja arbetsdagen senare måste någon annan förlänga sin. Och den som behöver mitt stöd i en akut situation skulle kunna fara väldigt illa av att inte få det just då, det är så illa att någon kan bli dödad.

Jag jobbar som relationsvåldshandläggare och placerar våldsutsatta på skyddade boenden.
 
Allt beror ju på vad man arbetar med. Jag jobbar på en myndighet som ska vara tillgänglig under kontorstid och som backas upp av en jour utanför kontorstid. Så ska jag börja arbetsdagen senare måste någon annan förlänga sin. Och den som behöver mitt stöd i en akut situation skulle kunna fara väldigt illa av att inte få det just då, det är så illa att någon kan bli dödad.

Jag jobbar som relationsvåldshandläggare och placerar våldsutsatta på skyddade boenden.
Jo, men om allt generellt följde ljuset så skulle ju inte någon annan förlänga sin tid, eftersom du skulle jobba längre på eftermiddagen. Men, det är ju olika vad folk trivs med. Kanske mer flexibilitet för individer istället, att vissa kan börja tidigt och andra sent i de branscher där det inte är så himla viktigt.
 
Jo, men om allt generellt följde ljuset så skulle ju inte någon annan förlänga sin tid, eftersom du skulle jobba längre på eftermiddagen. Men, det är ju olika vad folk trivs med. Kanske mer flexibilitet för individer istället, att vissa kan börja tidigt och andra sent i de branscher där det inte är så himla viktigt.
Men någon måste ju utföra en mängd olika arbeten när det är mörkt, samhället stannar ju inte för att solen har gått ner.
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 320
Senast: Sedna
·
Fordon Jag behöver en ny bil så fort det bara är möjligt. I lördags missade jag tyvärr en bra bil så jag måste hitta något annat. Men vad ska...
2
Svar
38
· Visningar
2 004
Senast: Wille
·
Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
442
Senast: Acto
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp