Sommartid?

Tillägg. Om det är så att majoriteten vill börja sin dag 1 timme tidigare så ser jag hellre att vi en gång för alla ändrar öppet tider, arbetstider osv så att allt startar en timme tidigare. Samma effekt men klockan är fortfarande ungefär 12 när solen står som högst på himlen. Lite typ att om jag nu ska stiga upp 4.10 ska det åtminstone synas. (Kanske inte helt logiskt)
 
Tillägg. Om det är så att majoriteten vill börja sin dag 1 timme tidigare så ser jag hellre att vi en gång för alla ändrar öppet tider, arbetstider osv så att allt startar en timme tidigare. Samma effekt men klockan är fortfarande ungefär 12 när solen står som högst på himlen. Lite typ att om jag nu ska stiga upp 4.10 ska det åtminstone synas. (Kanske inte helt logiskt)
Ändra öppettider på alla butiker, alla myndigheter osv är nog helt omöjligt att genomföra.
 
Tillägg. Om det är så att majoriteten vill börja sin dag 1 timme tidigare så ser jag hellre att vi en gång för alla ändrar öppet tider, arbetstider osv så att allt startar en timme tidigare. Samma effekt men klockan är fortfarande ungefär 12 när solen står som högst på himlen. Lite typ att om jag nu ska stiga upp 4.10 ska det åtminstone synas. (Kanske inte helt logiskt)
Jag är ingen morgonmänniska men hade ändå velat ha sommartid. Inte för att jag vill gå till systemet en timme tidigare, utan för att jag inte ser något dagsljus på vintern. Det är oavsett sommartid eller vintertid kolsvart när jag åker till jobbet. Det är ljust den tiden jag spenderar inomhus på ett kontor och sen är det kolsvart när jag åker hem igen. En timme på eftermiddagen hade gjort det lättare för mig att utnyttja den extra ljusa timmen i alla fall vissa dagar.

Denna vintern 2020 är första gången jag mått bra på vintern. Det har jag enbart corona att tacka, som gjort att jag kunnat jobba hemifrån och kunna gå ut och ta en promenad eller åka till stallet mitt på dagen. ❤️
 
Älskar sommartiden! Äntligen blir det ljust igen. Det vore en katastrof om kvällarna kom en timme tidigare året runt.
 
Denna vinter tänkte jag extra på de som anser att morgonljuset är viktigt. För mig personligen, mycket morgontrött och mycket kvällspigg, påverkar det inte alls på morgonen. Det är inte lättare för mig att komma upp och komma igång nu i mars än vad det var i december.
Däremot ger ljuset mig på kvällarna så mycket ork att både göra och tänka, jag känner mig mycket mera levande. Kommer jag hem från stallet 20:00 i typ november är jag oerhört mycket tröttare än när jag kommer hem samma tid i maj.

Så för mig är ljusa morgnar helt bortkastade och jag föredrar att få det ljuset på kvällen istället.
 
Denna vinter tänkte jag extra på de som anser att morgonljuset är viktigt. För mig personligen, mycket morgontrött och mycket kvällspigg, påverkar det inte alls på morgonen. Det är inte lättare för mig att komma upp och komma igång nu i mars än vad det var i december.
Däremot ger ljuset mig på kvällarna så mycket ork att både göra och tänka, jag känner mig mycket mera levande. Kommer jag hem från stallet 20:00 i typ november är jag oerhört mycket tröttare än när jag kommer hem samma tid i maj.

Så för mig är ljusa morgnar helt bortkastade och jag föredrar att få det ljuset på kvällen istället.
Det är samma för mig.

Och en stor del av morgonljuset får man dessutom på natten en stor del av året. Då sover jag och har ingen nytta av det.
 
Älskar sommartid :heart På vintern skulle det definitivt vara en stor vinst för mig personligen om vi behöll sommartiden året runt, jag får lätt höst - och vinterdepression på grund av mörkret. Att då förlora en timme dagsljus på eftermiddagen när det blir vintertid är rent förödande för mig personligen. Jag är ingen morgonmänniska som går upp tidigt och på vintern så upplever jag mest ett kompakt mörker som känns som att det varar dygnet runt de mörkaste månaderna.
 
Nä, det är det inte! Jag slutar jobbet 15:30. När solen går ner 16:30 hinner jag med iaf lite promenad i dagsljus. Poff så ställs det om till vintertid och jag tvingas gå promenaderna i mörker. Med sommartid året om så hade det blivit flera veckor till med promenader i åtminstone hyfsat ljus. Nu när det blir sommartid kommer jag dessutom kunna unna mig lyxen att vila lite efter jobbet och sedan gå promenad. Det kommer bli SÅ skönt.

Dessutom är jag väldigt styrd av ljuset. När det blir mörkt blir jag trött. Resultatet blir att jag blir trött hur tidigt som helst på vintrarna och knappt orkar göra något alls efter jobbet. På sommaren har jag massor av energi. För mig är vintertiden en stor bidragande orsak till att jag försöker lägga semestern på vintern, att jag vägrar jobb med vanliga kontorstider osv. Dessutom mår jag psykiskt dåligt varje gång vintertiden närmar sig, för att jag vet vilket helvete det blir med tidigare mörker...
Tack för förklaring! Lätt för mig att missa det där med att folk sitter inne och jobbar hela dagarna. För mig är det liksom sak samma, jag anpassar mig efter ljuset oavsett vad klockan säger men såklart svårare för er som alltid måste anpassa er efter klockan/jobbet!
 
Tack för förklaring! Lätt för mig att missa det där med att folk sitter inne och jobbar hela dagarna. För mig är det liksom sak samma, jag anpassar mig efter ljuset oavsett vad klockan säger men såklart svårare för er som alltid måste anpassa er efter klockan/jobbet!
Jag önskar verkligen att jag slapp det. När jag jobbade i stall och var ute mycket (var mest att sköta gården när hästarna var i hagen) så spelade det mycket mindre roll än nu när jag jobbar mestadels inomhus. Drömmen vore att kunna styra arbetstiderna själv med eget företag eller något och då kunna ha åtminstone så lång lunch att det hanns med lite solljus även vintertid.
 
Tänk att många personer mörklägger sina rum när de ska sova. Förstår inte hur de lyckas vakna ordentligt på morgonen!
Jag måste ha rullgardin/mörkläggningsgardin för att inte vakna innan jag ska gå upp eller sova dåligt av ljuset. Just nu går solen upp ca 6.20 (5.20 imorgon efter byte av tid) i Stockholm och utan mörkläggning så sovet jag superdåligt så fort det blir ljust. Sen bor jag inne i stan och även om jag bor 3,5 trappa upp så får jag in ljus från gatubelysningen, vilket stör min nattsömn om jag inte drar ner min mörkläggningsgardin. Det handlar väl helt enkelt vad som påverkar ens sömn.

EDIT: skrev fel, solen gick idag upp ca 5.20, så imorgon blir det ca 6.20.
 
Senast ändrad:
Jag måste ha rullgardin/mörkläggningsgardin för att inte vakna innan jag ska gå upp eller sova dåligt av ljuset. Just nu går solen upp ca 6.20 (5.20 imorgon efter byte av tid) i Stockholm och utan mörkläggning så sovet jag superdåligt så fort det blir ljust. Sen bor jag inne i stan och även om jag bor 3,5 trappa upp så får jag in ljus från gatubelysningen, vilket stör min nattsömn om jag inte drar ner min mörkläggningsgardin. Det handlar väl helt enkelt vad som påverkar ens sömn.
7.20 från imorgon. Man ställer fram klockan. 🙂
 
Jag vill helst ha sommartid under sommarhalvåret och vintertid under vinterhalvåret. Nu kommer det väl tyvärr inte bli så och vid valet av sommartid hela året eller vintertid hela året så föredrar jag absolut sommartid hela tiden. Helt av egoistiska skäl, dvs jag vill ha ljus när jag kan nyttja det.
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 085
Senast: Sedna
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Entourage
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
784
Senast: Squie
·
Tjatter Ja hur julpyntar ni? Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har? Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 805
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp