Sommartid?

Men någon måste ju utföra en mängd olika arbeten när det är mörkt, samhället stannar ju inte för att solen har gått ner.
Som denna tråd visar så föredrar folk olika. Själv föredrar jag att börja jobba när solen gått ner/ på väg ner så självklart har samhället inte stannat för att solen går ner för mig.
 
Men någon måste ju utföra en mängd olika arbeten när det är mörkt, samhället stannar ju inte för att solen har gått ner.
Men det sa jag ju inte att det skulle. Bara att många kanske hade mått bättre om det fanns flexibilitet för de som jobbar dag så att de faktiskt kan börja med dagsljus och inte innan. Majoriteten har ju ändå arbeten som utförs på dagen, eftersom det är så vi är skapta som människor.
 
När man ställer om klockan i oktober är det som att någon slår en stekpanna i huvudet på mig, trots att man får en timme extra sömn. Det är sååååå mörka kvällar.
Ja alltså, själva tidsomställningen påverkar ju också. Det är ju fullt möjligt att du upplevt samma effekt om tidsomställningen skett en månad tidigare.
 
Ja alltså, själva tidsomställningen påverkar ju också. Det är ju fullt möjligt att du upplevt samma effekt om tidsomställningen skett en månad tidigare.
Jag upplever samma sak även om jag tycker att själva omställningen är lättare på hösten så för mig har det inget med själva omställningen att göra utan vetskapen om det närmaste halvåret blir att leva i en mörk säck utan några ljusglimtar alls
 
Jag ser fram emot att ställa om till sommartid. Dels på grund av att jag tycker bäst om ljusa kvällar, men inte minst för att jag föredrar att katten sover bara liiiiite längre om morgonen, bara ett par veckor till. Tror att hans motto är: "När solen går upp, ska familjen upp" :cry::D.
 
Att kl 12 kommit att betyda mitten av den ljusa delen av dygnet är ingen slump, det bygger på den samlade erfarenheten vi gjort och kunskap vi inhämtat under tusentals år. Att av en nyck få för sig att ändra det är minst sagt dumt. Ur led är tiden vore i så fall ett passande uttryck.
 
Att kl 12 betyder mitten av den ljusa delen av dygnet är ingen slump, det bygger på den samlade erfarenheten och kunskapen vi gjort under flera tusen år. Att av en nyck få för sig att ändra det är minst sagt dumt. Ur led är tiden är i så fall ett passande uttryck.
Fast kl 12 är bara mitt på dagen i Stockholm och städer som ligger i Stockholms linje. Tex Göteborg ligger efter med 27 min har jag för mig.
 
Fast kl 12 är bara mitt på dagen i Stockholm och städer som ligger i Stockholms linje. Tex Göteborg ligger efter med 27 min har jag för mig.
Att ha samma tid inom landet är en kompromiss som kommit ganska sent faktiskt och som nog är nödvändig i dagens samhälle men det är rimligt att tidsnormeringen inom landet görs så bra som möjligt utifrån hur dygnsindelningen är konstruerad.
 
Jag orkar inte bry mig längre om vilket det blir men snälla välj EN tid så slipper vi vrida om klockor 2 gånger om året (vet inte ens hur jag byter den på bilen det och den i ridhuset är jobbig att byta för måste ha stege som jag glömmer i minst en veckas tid).
Plus att det är assegt att vakna en timme tidigare när man redan ska upp i åttan i vanliga fall med.
 
Jag har inga problem med olika tider egentligen, det spelar ingen roll för mig. Telefonen ställer om sig själv och i övrigt har jag bara ett väggur och klockan i bilen.
Men jag är inte den som uppskattar varken ljusa morgnar eller kvällar.
Senast 19 på kvällen vill jag att solen ska gått ner. Och det räcker att den är uppe vid 08. Om jag fått önska ;)
Jag mår sämre på våren och sommaren så ljuset stressar mig. Har svårt att komma i vila på nåt vis.
 
Känner mig inte så underlig för att jag föredrar normaltid, men kanske lite av ett unikum som avskyr ljusa kvällar! Mår så mycket bättre under höst och vinter.

Om man bortser ifrån när jag ridit etc, vilket var ett tag sedan, så väntar jag liksom med att gå ut och gå/jogga tills det mörkat för det är femtielva gånger mysigare. Jag antar att det inte är någon som känner igen sig i det? :D Jag tycker också om att det är mörkt på morgonen, mycket mjukare start på dagen!

Edit. Såg att personen över mig @Linn-Nora verkade resonera liknande!
 
Känner mig inte så underlig för att jag föredrar normaltid, men kanske lite av ett unikum som avskyr ljusa kvällar! Mår så mycket bättre under höst och vinter.

Om man bortser ifrån när jag ridit etc, vilket var ett tag sedan, så väntar jag liksom med att gå ut och gå/jogga tills det mörkat för det är femtielva gånger mysigare. Jag antar att det inte är någon som känner igen sig i det? :D Jag tycker också om att det är mörkt på morgonen, mycket mjukare start på dagen!

Edit. Såg att personen över mig @Linn-Nora verkade resonera liknande!

Exakt så känner jag med!
Har alltid varit sån och känt mig så frågande när alla ojar sig över mörkret på vintern.
Det är ett ypperligt tillfälle att tända små lampor och ljus 🙂
 
Känner mig inte så underlig för att jag föredrar normaltid, men kanske lite av ett unikum som avskyr ljusa kvällar! Mår så mycket bättre under höst och vinter.

Om man bortser ifrån när jag ridit etc, vilket var ett tag sedan, så väntar jag liksom med att gå ut och gå/jogga tills det mörkat för det är femtielva gånger mysigare. Jag antar att det inte är någon som känner igen sig i det? :D Jag tycker också om att det är mörkt på morgonen, mycket mjukare start på dagen!

Edit. Såg att personen över mig @Linn-Nora verkade resonera liknande!
Generellt föredrar jag också mörkret. Det enda som stör mig med vintern är ju när det varken är sol eller snö här i Skåne, men inte själva faktumet att natten är lång :)
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 091
Senast: Sedna
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Entourage
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
785
Senast: Squie
·
Tjatter Ja hur julpyntar ni? Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har? Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 805
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp