Bukefalos 28 år!

Sorgenfri=sorglös

Om
någon "med vett och vilja obstruerar i syfte att förhindra romer...", låter som rasism i mina öron. Hur menar du då, "och så ska det vara"?
nu blandar du ihop det hela. I ex Rumänien händer det att enskilda myndighetspersoner obstruerar så att romer inte får ut ID handlingar. Detta antingen i syfte att diskriminera och eller i ekonomiskt syfte.Vilket naturligtvis ska kritiseras.

Sedan är det absolut som det ska vara att medborgerliga rättigheter är intimt förknippade med just ett medborgarskap + ett permanent uppehållstillstånd för det aktuella landet.
Det är absolut inte rasism att neka en rumänsk rom socialhjälp i Sverige!!!
 
nu blandar du ihop det hela. I ex Rumänien händer det att enskilda myndighetspersoner obstruerar så att romer inte får ut ID handlingar. Detta antingen i syfte att diskriminera och eller i ekonomiskt syfte.Vilket naturligtvis ska kritiseras.

Sedan är det absolut som det ska vara att medborgerliga rättigheter är intimt förknippade med just ett medborgarskap + ett permanent uppehållstillstånd för det aktuella landet.
Det är absolut inte rasism att neka en rumänsk rom socialhjälp i Sverige!!!
Nja, jag tror snarare det är du som missförstår mig. Jag har inte ordat något om socialhjälp utan bara nämnt obstruktionen som du nämnde. Går den ut över endast romer låter det som rasism i mina öron.
 
Nja, jag tror snarare det är du som missförstår mig. Jag har inte ordat något om socialhjälp utan bara nämnt obstruktionen som du nämnde. Går den ut över endast romer låter det som rasism i mina öron.
Javisst, det är ju en diskriminering som sker i dessa länder, av ekonomiska och eller rasistiska skäl
 
Jag tycker det intressanta i det här fallet är :
"Vid 18.30-tiden började poliser att släpa bort folk från platsen. Robert Loeffel vid polisen säger att det inte är migranterna utan andra aktivister som agerat så att polisen tagit till våld. "

Tydligen är V(änsteraktivisterna) våldsbenägna mot polisen. Annars brukar ju folk gnälla på nazister från högerkanten i tid och otid, det tycks
ju dock vara tämligen comme-il-faut i vänsterkretsar också.
 
Medborgarlön är en lite annan fråga men intressant ändå. Kunde vara en lösning för avflyttningsbygder var den en som beskrev det i tidningen Land för något nummer sedan. Jag kan inte heller få ihop ekvationen med stor arbetslöshet och att vi ska jobba längre. Är det något parti som driver frågan?
Nu är det här visserligen OT, men kände att jag behövde svara på ditt uttalande ändå.

Livslängden i Sverige förlängs i en hög hastighet (nu ligger den på nästan 82 år), snart har vi så många pensionärer att det blir svårt att ha råd med de kostnader det innebär. Att då återgå till en pensionsålder på 67 år (vilket man hade även i början av 1900-talet, då medellivslängden var under 60 år) är en lösning för att det ska gå ihop lite bättre, men ändå är DET en ekvation som är svår att få ihop.
 
Nu börjar det istället se ut som en soptipp utanför stadshuset i Malmö tydligen
 
Nu börjar det istället se ut som en soptipp utanför stadshuset i Malmö tydligen
Vad menar du? På August Palms plats fanns det en plastpåse och en metro när jag gick förbi.(Läste inlägget innan så var tvungen att kolla extra noga när jag gick förbi). De EU-Migranter som sitter i gc-tunneln under Föreningsgatan har alla sina tillhörigheter prydligt ihoppackade.
 
Vad menar du? På August Palms plats fanns det en plastpåse och en metro när jag gick förbi.(Läste inlägget innan så var tvungen att kolla extra noga när jag gick förbi). De EU-Migranter som sitter i gc-tunneln under Föreningsgatan har alla sina tillhörigheter prydligt ihoppackade.

Såg bilder på skräp, madrasser etc men såg nu att polisen rensat bort dessa
 
Jag tyckte det kändes ganska rimligt med avhysningen faktiskt. Sen läste jag denna:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/a...andra-landers-avhysningar-av-romer-som-skand/

Så nu vet jag inte riktigt längre..
Jag tolkar det som om det görs skillnad på om vems mark som blir ockuperad.

En randoms fransmans mark är mycket längre bort än en näringsidkare i Malmö och därför lättare att ha åsikter om.

Och denna artikel hade aldrig skrivits av artikelförfattaren, om Sorgenfri vore dennes tomt.
 
Fram till 1965 hade romer ingen rätt att bosätta sig eller gå i skola i Sverige. Det innebär en generation av vuxna som saknar mycket socialt kapital, förankring i samhället och mycket bristande läs- och skrivförmåga.

Lite som parallellen med tyskarna då. Det är ju 50 år sen...
 
Håller med dig. Vi hade ju för 17 lagar i Sverige som förbjöd romer att stanna mer än tre veckor på en plats eller äga mark. Så skapar man misär.
Jag har en lagbok från 1943, var hittar jag paragrafen som förbjuder en rom att själv äga mark?
Och den här treveckorsregeln gällde väl de av kommunen anvisade platserna?
Och då handlade det väl inte om lag utan om kommunal ordningsstadga?
Så gärna om du har en källa på lagen som förbjöd Romer att äga mark.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 669
Senast: MML
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 444
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 876
Senast: sjoberga
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 663
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp