Bukefalos 28 år!

Sorgenfri=sorglös

Det är i princip likadant nu. Utan svenskt personnummer är möjligheterna mycket begränsade oavsett om man är rom eller någon annan
nationalitet, palestinier t.e.x
Dessutom, det är väl ca 30 år sedan staten slutade bestämma vem som fick och till vilket pris någon fick köpa en jordbruksfastighet....
 
Hoppar in hejvilt utan att ha läst samtliga inlägg!

Det är ett helvete ibland att vara rom, eller för den delen outbildad arbetarklassrumän, i Rumänien. Någon skrev något om att romerna inte kan få pass - det kan de, eller snarare, de har rätt till det. Problem 1 är att många är papperslösa, de har inget födelsebevis (kallas det så?) så de existerar inte. Andra problemet, som jag ser det, är att trots att de har rätt till pass, så nekas de ändå, inofficiellt. Auktoritetsrespekten är så stor bland den fattiga delen av befolkningen att de bara sväljer och går hem om de blir nekade. De har dålig koll på sina rättigheter, och har sällan modet att åberopa eventuella rättigheter.

Ett problem som kan råka dyka upp om vi pressar Rumänien att lösa problemet med tiggande romer, är att de nekas pass trots rätten att få. Helt inofficiellt, så klart. Jag tror mycket väl att Rumäniens regering kan gräva fram någon gammal lagtext och se till att romerna inte lämnar landet för att tigga.

Jag har importerat ;) en arbetarklassrumän till Sverige, helt lagligt, jag lovar. Han hade all rätt till pass och dylikt, men jag fick ta fram hela min svenska medelklasspondus för att fixa det. Det var det faktum att han inte hade utbildning, de tänkte stoppa honom pga det. Det var dels att han skulle förlora rätten till mark i byn han bodde. De tänkte se till att hans föräldrar förlorade marken de hade rätt till. Det mesta var bara hot, men rätten till mark förlorade han. Jag kan bara föreställa mig någon som inte är så driftig eller världsvan skulle göra samma sak. Många skulle nog ge upp.

Apropå papperslösa. Jag har en tjej nära mig, ingift släkting, som är rom. Hon föddes i Polen, togs över gränsen illegalt till Rumänien och bott där sedan dess. Mamman åkte tillbaka till Polen, och lämnade tjejen hos släktingar. Nu har hon fått en dotter, som inte är döpt eller registrerad pga mamman inte har papper. Nu kämpar hon för att få papper skickade och översatta från Polen, för att kunna fixa leg och pass för att hälsa på sin mamma, och kunna registrera sin dotter.

Jag är övertygat om att de människor vi ser på våra gator är de driftiga och de som känner till sina rättigheter. Och jag tror inte att de tror att de har rätt att bo i tältläger på privat mark. Jag tror de struntar i det, och fortsätter tills de stöter på motstånd. De är ju så vana att kämpa i motvind.
 
Och jag tror att vi är så rädda för att de är just romer så de har fått ta sig friheter som inte någon annan grupp hade fått ta.
Säg att tältlägret bestod av svenska hemlösa och missbrukare. Hade de fått hålla till där lika länge? Knappast. Hade folk demonstrerat för deras skull? Uppenbarligen inte, blev väl ingen demonstration nu när de kördes ut ur en tom skola.
Att de t.o.m. bajsar på en kyrkogård och snor saker därifrån är tydligen lite ok för att de är i en utsatt situation. Hade några andra fått bete sig så utan att folket rasat? ( jo de anställda har varit med i radio och berättat att de får städa upp bajs och saker snos från kyrkogården som ligger i närheten där lägret låg)

I mina ögon handlar det inte om romer, det handlar om människor som befinner sig här illegalt och som bryter mot våra lagar. Jag skiter fullständigt i om det är romer, fattiga spanjorer, afghaner eller tyskar. Jag anser inte att vi ska ge romerna specialbehandling för att vi inte vågar trampa romerna på tårna. De är människor som beter sig på ett sätt som bryter mot lagar och regler. Spelar ingen roll var man kommer ifrån och hur ens folk har behandlats historiskt. Det är här och nu som spelar roll.
 
Och jag tror att vi är så rädda för att de är just romer så de har fått ta sig friheter som inte någon annan grupp hade fått ta.
Säg att tältlägret bestod av svenska hemlösa och missbrukare. Hade de fått hålla till där lika länge? Knappast. Hade folk demonstrerat för deras skull? Uppenbarligen inte, blev väl ingen demonstration nu när de kördes ut ur en tom skola.
Att de t.o.m. bajsar på en kyrkogård och snor saker därifrån är tydligen lite ok för att de är i en utsatt situation. Hade några andra fått bete sig så utan att folket rasat? ( jo de anställda har varit med i radio och berättat att de får städa upp bajs och saker snos från kyrkogården som ligger i närheten där lägret låg)

I mina ögon handlar det inte om romer, det handlar om människor som befinner sig här illegalt och som bryter mot våra lagar. Jag skiter fullständigt i om det är romer, fattiga spanjorer, afghaner eller tyskar. Jag anser inte att vi ska ge romerna specialbehandling för att vi inte vågar trampa romerna på tårna. De är människor som beter sig på ett sätt som bryter mot lagar och regler. Spelar ingen roll var man kommer ifrån och hur ens folk har behandlats historiskt. Det är här och nu som spelar roll.
:bow::bow: Amen.
 
Och jag tror att vi är så rädda för att de är just romer så de har fått ta sig friheter som inte någon annan grupp hade fått ta.
Precis just så är det.

Säg att tältlägret bestod av svenska hemlösa och missbrukare. Hade de fått hålla till där lika länge? Knappast. Hade folk demonstrerat för deras skull? Uppenbarligen inte
Eller vilken annan grupp människor som helst.
Likhet inför lagen gäller alla. Utom de som vi ger frikort för att vi har ångest för att vi har behandlat dem riktigt dåligt förr i tiden.
 
Och jag tror att vi är så rädda för att de är just romer så de har fått ta sig friheter som inte någon annan grupp hade fått ta.
Säg att tältlägret bestod av svenska hemlösa och missbrukare. Hade de fått hålla till där lika länge? Knappast. Hade folk demonstrerat för deras skull? Uppenbarligen inte, blev väl ingen demonstration nu när de kördes ut ur en tom skola.
Att de t.o.m. bajsar på en kyrkogård och snor saker därifrån är tydligen lite ok för att de är i en utsatt situation. Hade några andra fått bete sig så utan att folket rasat? ( jo de anställda har varit med i radio och berättat att de får städa upp bajs och saker snos från kyrkogården som ligger i närheten där lägret låg)

I mina ögon handlar det inte om romer, det handlar om människor som befinner sig här illegalt och som bryter mot våra lagar. Jag skiter fullständigt i om det är romer, fattiga spanjorer, afghaner eller tyskar. Jag anser inte att vi ska ge romerna specialbehandling för att vi inte vågar trampa romerna på tårna. De är människor som beter sig på ett sätt som bryter mot lagar och regler. Spelar ingen roll var man kommer ifrån och hur ens folk har behandlats historiskt. Det är här och nu som spelar roll.

Jag önskar att man kunde se desperationen hos fattiga människor och förstå bakgrunden till deras gärningar och därmed inte låta dessa gärningar ställa till hinder för att erbjuda dem hjälp som luftades tidigare i tråden. Det står inte i konflikt till att samtidigt pröva deras brottslighet på samma sätt för alla, oavsett ursprung.

Jag är inte alls övertygad om att hemlösa eller missbrukare skulle behandlas annorlunda. De är också utsatta och ofta desperata, även om de redan - till skillnad mot romerna - i omgångar har erbjudits både bostad och bidrag från samhället. De är alltså redan ofta positivt särbehandlade.

Jag ser stor skillnad på om någon bryter mot lagen för att överleva dagen jfrt med om någon bryter lagen för att tillskansa sig ännu mer pengar i en redan välfylld plånbok.

Jag är väldigt besviken på de medmänniskor med bostad, regelbundna utbetalningar och inga problem med mat för dagen - som är så snabba med att döma tiggare, hemlösa, missbrukare och andra extremt fattiga och tycka att de minsann ska sköta sig och följa lagen till punkt och pricka precis som de själva måste göra. Har man aldrig ställts inför alternativet att överleva ELLER bryta mot lagen tror jag man ska vara väldigt återhållsam att döma. Jag har en stark känsla av att människans drift att överleva och viljan att få familjen att överleva, snabbt blir viktigare än att undvika att begå mindre brott som skapar förutsättningar att överleva.
 
Så hur ser du på om en pundare gör inbrott hemma hos dig?

Tja, en människa som begår brott för att finansiera sitt missbruk. En människa som behöver hjälp för att ta sig ifrån sitt missbruk. Jag skulle inte bli förbannad om denne efteråt fick hjälp att ta itu med sitt missbruk om det är det du menar.
 
Tja, en människa som begår brott för att finansiera sitt missbruk. En människa som behöver hjälp för att ta sig ifrån sitt missbruk. Jag skulle inte bli förbannad om denne efteråt fick hjälp att ta itu med sitt missbruk om det är det du menar.

Min tur att säga "men jösses".

Jo vi står allt bra långt ifrån varandra ;).
 
Min tur att säga "men jösses".

Jo vi står allt bra långt ifrån varandra ;).

Men allvarligt. Du skulle alltså bli förbannad om en pundare fick vård för sitt missbruk efter att hen begått brott på din gård? Ja, jösses, vilka människor det finns - säger jag i så fall.

Eller avser du något annat, som du läste in i mitt svar, men som jag inte menade?
 
Vad är bättre med att pundaren får 2 månaders fängelse, jämfört med 2 månaders vård? Att polisutredningen missköts är väl inte pundarens fel? Vad är poängen med att inte hjälpa människor bara för att de har begått brott?

Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad du menar.
Du beskriver ett idealfall, där du inte skulle bli arg. Hur skulle du tycka om idealfallet inte skulle uppstå?
 
Du beskriver ett idealfall, där du inte skulle bli arg. Hur skulle du tycka om idealfallet inte skulle uppstå?

Men ok, då missförstod ni båda litegrann i alla fall. Jag skulle bli arg för att hen utförde brottet mot mig. Men jag skulle inte bli förbannad om resultatet blev att hen blev erbjuden vård för sitt missbruk efter händelsen.
 
Men ok, då missförstod ni båda litegrann i alla fall. Jag skulle bli arg för att hen utförde brottet mot mig. Men jag skulle inte bli förbannad om resultatet blev att hen blev erbjuden vård för sitt missbruk efter händelsen.
Jag tror det var du som missförstod, eftersom du först nu svarar på min fråga.
 
Jag är inte alls övertygad om att hemlösa eller missbrukare skulle behandlas annorlunda. De är också utsatta och ofta desperata, även om de redan - till skillnad mot romerna - i omgångar har erbjudits både bostad och bidrag från samhället. De är alltså redan ofta positivt särbehandlade.
Det här var ju lite intressant. De som bodde i Malmö bodde där under, vad jag förstår, en väldigt lång period. De hemlösa i det gamla daghemmet hann bara ockupera det i två veckor. Det är för mig en väldig skillnad. Så lika behandling oavsett ursprung eller problematik avseende det är det verkligen inte. Sedan blir uteliggarna/missbrukarna i det här fallet erbjudna andra lösningar (jag vet inte vad de blev erbjudna), men det har med att göra att dessa är svenska medborgare/har uppehållstillstånd. De som bodde i Malmö var här på samma villkor som turister är och då får man följa de regler man har i Sverige och finna sig i att bli avhyst/lagförd på samma premisser som turister blir.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 900
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 726
Senast: sjoberga
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 388
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp