Spara våra kronor

Menade inte att stängslet slits på så vis, mer att hagarna i sig slits. Ju längre hästen går ute desto större krav har jag på hårdgjorda, torra ytor.
 
En tidsbesparande åtgärd är höns. De sprätter runt i skithögarna så de löses upp och går som gödsel. Oerhört praktiskt, vi slapp mocka även de stora hagarna då hönsen drev runt i flockar och noga gick igenom alla högarna. Extremt bra. Och jag vill tro att de inte bara åt kvarglömda korn utan också flugägg och annat äckel som man inte vill ska utvecklas vidare.
 
Jag ska sluta sko!
Med fyra hästar blir det helt enkelt för dyrt. Ska börja med boots istället, det blir mycket billigare och mina hästar kan dela boots för de har samma storlek. Eftersom jag har en sjukdom med tillhörande trötthet och ibland mycket smärta, så har jag dragit ner så pass mycket på körningen att det inte är ekonomiskt försvarsbart att sko.

Bra input!

Dels att se över sin hovslagare (måste man sko väldigt tätt så växer ju troligtvis hoven "ur balans" för fort och då kanske hovis inte riktigt får till det från början) och dels se över om hästen verkligen behöver skor/skor på alla fyra fötterna. @Equilina kanske har något mer kommentar på det.
 
En tidsbesparande åtgärd är höns. De sprätter runt i skithögarna så de löses upp och går som gödsel. Oerhört praktiskt, vi slapp mocka även de stora hagarna då hönsen drev runt i flockar och noga gick igenom alla högarna. Extremt bra. Och jag vill tro att de inte bara åt kvarglömda korn utan också flugägg och annat äckel som man inte vill ska utvecklas vidare.

Samma här! Shit vad de är effektiva! Och alla sniglar tar de oxå, så himla skönt!
 
Bra input!

Dels att se över sin hovslagare (måste man sko väldigt tätt så växer ju troligtvis hoven "ur balans" för fort och då kanske hovis inte riktigt får till det från början) och dels se över om hästen verkligen behöver skor/skor på alla fyra fötterna. @Equilina kanske har något mer kommentar på det.

Nja inte mer än att jag inte behövt bakskor (annat än för att brodda de som gått högre klasser än 120) på ett enda av mina halvblod, rider man inte väldigt mycket på asfalt behövs det sällan om inte hästen är ovanligt ömfotad.
 
Som någon tidigare nämnt i tråden går det utmärkt att spara snösulorna, tror vi är inne på 6 eller 7 vintern med samma snösulor. Skor med vinterskor i november/december, sen brukar även de skorna hände med i tre skoomgångar.

Men sen får väl varje människa fundera på vad man är beredd att spara in på. Jag ger tex min häst ett foder som kostar 20kr/kg, detta eftersom jag vill ha ett foder med hög proteinkvot. Så att hon kan äta så mycket grovfoder som möjligt, men detta leder även till att jag inte behöver ge speciellt mycket kraftfoder.

Ska man bara ha en skogsmulle häst och inte tänkt ta sig högt upp i tävlingsklasserna kanske man ska fundera på vilken hästras man köper. Min häst kostar tex lika mycket på ett helt år att försäkra som en annan häst kostade i månaden.
 
Låt oss snacka om det som alla smiter från. Pengar. Nä, inte riktigt. Men vi vet alla att det kan bli dyrt med en häst, dyrare med två och för att inte tala om hur dyrt det är om man har dem uppstallade på ett dyrt ställe, häst som är kräsen som måste ge specialfoder och en annan som behöver annat. Pengarna rinner iväg snabbt som attan och alla kommer till ett stadie där man tänker, det här går inte, jag måste ha lite pengar att leva på också! För let's face it, vi är inte miljonärer och är någon det så byt gärna med mig! Det spelar ingen roll om man tänker tanken innan man gjort slut på alla pengar eller efter för alla tänker det. Så varför inte tipsa varandra om våra ekonomilösningar för, tja, allt? Ja men verkligen, allt! Pälsglans, sadelkammarinredning, lindor, ja allt ni kan komma på! Även om man bara sparar någon krona här och där så blir många droppar små snart en stor å :)

Jag hade haft egna hästar i 15 år. Fick barn vid 22 års ålder när jag var arbetslös. Jag valde att sälja hästarna. Dels för att jag inte kände att jag inte hade tiden för dem och dels för att jag ville lägga mina pengar på nya familjemedlemmen. Idag jobbar jag och har gjort sedan dottern var 11 månader men jag känner ändå inte att jag vill bli hästägare igen och lägga 3.000 eller mer i månaden. Det är inte värt det. Kanske den dagen då jag har bättre förutsättningar vad gäller tid och ekonomi men nej, jag är inte alls sugen. Inte ens lite.
 
Jag håller förvisso med om att en så lång utevistelse som möjligt är att föredra, och lösdrift är ju det allra bästa, men jag har svårt att se hur detta skulle kunna spara in på arbete eller pengar. Hagarna slits ju också, både mark och stängsel, och att mocka hagen istället för boxen är i alla fall i min bok betydligt jobbigare. Lång utevistelse kräver med andra ord mer av hagarna så det du sparar in på boxvistelse får du lägga ut på utomhusvistelse.
Det här kanske låter hemskt egoistiskt, men är man inhyrd hos någon annan vare sig det är lösdrift eller bara lång utevistelse så är det inte du personligen som tar hand om hagarna utan stallägaren (eller ja, beror väl på stall). Så visst kan det vara ekonomiskt för just dig personligen. ;)

Nu ingår både strö och skötsel av marken i hyran så för mig kvittar det. Jag försöker dock mocka så ekonomiskt som möjligt för att underlätta för stallägaren.
 
Nja inte mer än att jag inte behövt bakskor (annat än för att brodda de som gått högre klasser än 120) på ett enda av mina halvblod, rider man inte väldigt mycket på asfalt behövs det sällan om inte hästen är ovanligt ömfotad.
Har samma erf som du , de flesta av mina hästar har alltid bara varit skodda fram! Det går lite på rutin numera att tävlingshästar skos runt om tycker jag .
Mitt nuvarande fullblod måste ha skor runtom men som sagt bortsett från den har jag haft många hästar som tävlat och tränats och mått bra att bara ha skor fram .
 
Jag är student och har häst. Jag står inackorderad på mindre anläggning med manege. För att få ner kostnaderna så släpper jag ut hästarna på vardagarna så ofta jag kan, mockar åt andra och försöker ta så mycket åtaganden jag kan! Sliter gör jag, men det är värt det varenda gång stallräkningen sätts upp på skåpet :) Köper saker på rea och ser till att jag inte har så mycket onödiga prylar. Köper bara nytt om något går sönder eller om en förbrukningsvara tagit slut :)
 

Liknande trådar

Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 417
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 039
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp