Bukefalos 28 år!

Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jo jag vet men om de skriver på sin hemsida att du ska veta exakt vad din häst får i sig och sen är det ändå så stor skillnad på järninnehållet så borde det ju vara vilseledande marknadsföring? Och det borde väl gå att anmäla till Konsumentverket åtminstone?

Jag förbereder en skrivelse till Jordbruksverket.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Super det behövs verkligen. Är det lönt att vända sig till KV också? Följande står på KVs hemsida

Anmälan om otillbörlig marknadsföring
Konsumentverket arbetar för att otillbörlig marknadsföring och reklam inte ska användas. Med otillbörlig marknadsföring menas:

att information i marknadsföringen är felaktig eller missvisande till exempel när det handlar om kvalitet eller pris
•att viktiga uppgifter inte finns med


Kraffts påstående på hemsidan
Fodersäkerhet
Du skall veta exakt vad hästen får i sig


känns ju synnerligen missvisande nu när vi vet att det diffar på 1900 mg järn :mad:

Jag kan ta kontakt med KV eftersom jag var i kontakt med Krafft redan i juli i år
och faktiskt fick ett mail där de skrev

Vi uppskattar att du uppmärksammat oss på detta och vi kommer att förtydliga på hemsidan att det är tillsatt järn vi anger. På emballagen står det redan angett som tillsats.

Är det någon som har hittat något förtydligande någonstans? Jag har det inte
 
Senast ändrad:
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jag förbereder en skrivelse till Jordbruksverket.

:bow:

Nu har jag skjutit upp mineralletandet och förvirrat bort mig lite. Är det enbart i PC-horse man kan se totalinnehållet? Ingen annan stans? Någon i denna tråden eller på fb som hade fått något svar?

Just nu är jag nyfiken på Svenska Foders sortiment. Krafft har ju lagt upp sina totalinnehåll på fb-sidan :bow: Men de passar ju inte så bra om man vill ha mer koppar o zink för att balansera järnet.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Nu hittade jag ju lite.

"På kul gjorde jag en översyn av konkurrerande mineralfoder i foderstatsprogrammet och det totala järninnehållet varierar mycket i produkterna; 500,330,375,1000, 1333, 6000, 10000, 750, 960, 880, 2000, 4964 mg. mvh Jenny Krafft Direkt"

Någon som har PC-horse och vet vilka foder som tillhör vilket värde? Kan faktiskt inte med att fråga Krafft om deras konkurrenter för att jag vill byta :o
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Nu hittade jag ju lite.

"På kul gjorde jag en översyn av konkurrerande mineralfoder i foderstatsprogrammet och det totala järninnehållet varierar mycket i produkterna; 500,330,375,1000, 1333, 6000, 10000, 750, 960, 880, 2000, 4964 mg. mvh Jenny Krafft Direkt"

Någon som har PC-horse och vet vilka foder som tillhör vilket värde? Kan faktiskt inte med att fråga Krafft om deras konkurrenter för att jag vill byta :o

Denna lista är uppdaterad med värden för järn i PC-horse, inom parentes på järnraden, de produkter som har ett ? finns inte med i PC-horse och de vars värden är lika tror jag lämnat det tillsatta värdet till PC-horse inte totala.

http://www.ecuriemy.com/fakta/mineralfoder2013.pdf
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Kolla RS Mustang blå. Hur kan de ange 2000 mg till kund och så till PC-horse 1266. Om de är tvungna att ange vad som är tillsatt hur kan det var högre än totalvärdet. Det här blir bara snurrigare och snurrigare.


KL

Ang de polska mineralerna, kan man vara säker på att det är totalvärdena som anges?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Vet inte om det är så att Mustang håller på att göra om sina mineraler och rapporteringen till PC-horse inte ligger i fas med produktbladen! På deras mineraler var det en hel del differenser på de andra mikromineralerna också!
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Bra gjort

För på Kraffts hemsida står väl fortfarande samma uppgifter? Inga förtydliganden någonstans :meh: vilket de skrev på sin facebook sida att det skulle bli
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Hörni en liten spontan tanke (utan lagstöd, men jag ska kolla upp lagtexterna och se vad jag får fram)....
Lagen kräver enbart att tillsatserna redovisas.
Men den kräver inte att enbart tillsatserna redovisas...

Juridik är alltid en massa ordvrängeri, och det gäller att läsa rätt. Krafft behöver lite juridisk hjälp att tolka lagen skulle jag tro. Svenska Foder var ju något mer hjärncellsberikade i sin respons, även om dom också tänker utefter plånboken (vilket företag brukar göra).

Jag tänker att det förmodligen såhär: Lagen kräver att tillsatsanalys redovisas. Lagen kräver även att enbart analys som man kan garantera redovisas. Alltså, om fullständig analys för mineraler ska redovisas, så måste dom kunna garantera det att den stämmer för varje batch. Och det kan dom inte. Jag tror inte att dom tar en analys på "ingredienserna" inför varje batch.

Och det leder till att jag tror att dom inte ens kan garantera fett och råprotein. Det vet man ju utefter höanalyserna, det kan variera stort. På andra djurfoder, ex kaninfoder, så ändras analysen på Rabbfor för varje parti. Och det är ju egentligen bra, jobbigt att det växlar men skönt att dom faktiskt analyserar enskilda partier. Men jag får känslan av att Krafft inte gör det...
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

*kl*

Nu har jag fått mineralanalysen på vinterns hö och jag är inte glad :( ;

Värden är /kg TS
Ca 4,1
P 2,0
Mg 1,4

Zn 29
Cu 5,6
Mn 60
Fe 177 - I fjol hade jag 72 från samma ställe.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Kl

Räknade lite igår och jag får halvhyfsade kvoter med 40 g Hippo hov och SeloE vid sidan om. Inga andra mineraler som ökar på järnöverskottet alltså. 10 kg täcker behöver helt okej. Kör nog på det med detta hösilaget. Storbalarna får jag ta egen analys på när vi börjar använda dem, förhoppningsvis efter jul.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Men visst var det så att hippo hov innehöll järn iallafall, även om det inte var tillsatt eller har jag missupfattat?:o

Jag köpte till slut Vitafor Power eftersom den i slutändan inte innehöll så mkt järn totalt sett gentemot dom flesta andra.. Och så ger jag lite extra koppar i form av Koppervit. Det får duga så länge iallafall. ;)
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Nej Petra hävdar att det inte finns mer varken i deras mineraler eller Hippohov.

Kollade vitafor men blev paff över att de bara hade en kvot i princip på makro? Hur tänkte de där? Passade inte mitt grovfoder heller.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Nej Petra hävdar att det inte finns mer varken i deras mineraler eller Hippohov.

Kollade vitafor men blev paff över att de bara hade en kvot i princip på makro? Hur tänkte de där? Passade inte mitt grovfoder heller.

Vitafor har denna vinter en mineral med kvot 1 Ca/P/Mg också, det är ett granulat som heter Vitafor Avel, sen beror det väl på intresset för den om den kommer att finnas kvar antar jag!

Den finns med här! http://www.ecuriemy.com/fakta/mineralfoder2013.pdf
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

KL

Fått svar från Petra Oxelbrand på svenska foder.

Jag skev följande:


"Det är ju i första hand järn som verkar skilja. Vad jag har förstått så lämnar ni andra uppgifter till PC-horse jmf med det ni redovisar på produkterna, i alla fall vad gäller era mineralfoder.

Jag talade sent i fredags med en av dina medarbetare, han förstod först inte alls min fråga eftersom han såg det som självklart att de värden ni anger bör vara totalvärde... Han hade själv räknat med PC-horse och då hade värdena varit samma som i hans listor, uppenbarligen har han andra värden i sina listor jmf med vad som går ut till kund.

Ett exempel är hippo selection success som enligt PC-horse innehåller 945,22 mg järn/kg och i broschyren står det 880 mg.

Om ni vet innehållet, varför anger ni inte det som en service till era kunder?

Det verkar dock hos er, och kvarnbyfoder inte skilja så mkt som i Kraffts produkter."

Anledningen till att det skiljer mer i Kraffts produkter torde vara att de använder tex monokalciumfosfat och inte kalciumkarbonat varav det senare tydligen inte brukar innehålla höga halter av järn.

När man går in på "djur och natur" http://www.djuronatur.se/?p=31072&m=4475 så får man upp era mineralfoder, dock måste man ladda hem en PDF för att kunna läsa innehållsförteckningen och i denna står inget om sammansättningen. EU kräver tydligen att samma information ska finnas på såväl produkt som i övrig marknadsföring.

Varför finns det inte en länkt här: http://www.djuronatur.se/?p=31244 så man direkt kan få fullständiga uppgifter om produkten?"


Petras svar:

Hej Hanna

Vi har varit i kontakt med PC-horse angående att våra värden inte överensstämt med vår innehållsdeklaration. Det är delvis vårt fel då vi hade räknat fel på TS-halten. Nu kommer värdena att stämma överens med vad som står på innehållsdeklarationen, dvs tillsatt järn och andra mineraler. Som jag skrev till dig vid tidigare tillfällen analyserar vi inte allt innehåll i de råvaror som medföljer, då man inte anser värdena mätbara. Detta med jordbruksverkets tillåtelse.

Vår hemsida håller på att göras om så det ska bli enklare att hitta och att alla innehållsdeklarationer samt råvaruinnehåll kommer att finnas bättre tillgängliga för alla. Håller helt med dig om att det är lite krångligt nu


Mvh
Petra Oxelbrand
Säljchef
Svenska Foder AB
Tfn. 0510 - 828 60
Mob.0708 - 16 77 55
E-mail: petra.oxelbrand@svenskafoder.se
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Verkar alltså inte vara mkt som stämmer i den här branschen. Antingen skyller man på att man inte analyserar ingående råvaror, eller så har man räknat fel på TS, eller så tycker man att värdena är försumbara, eller så anser man helt enkelt inte att konsumenten har rätt att veta vad dom stoppar i sin häst.

Och så gömmer man sig bakom jordbruksverket, när man i själva verket, som alla andra, borde anse att det ENDA som betyder ngt är totalinnehållet och att det är FALSK MARKNADSFÖRING att inte ange detta.

Vilken rutten bransch!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
776
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 018
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 610
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp