Bukefalos 28 år!

Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Fodertillsatser är någontig annat. Det finns en särskild EU-förordning om tillsatser:

“EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 1831/2003
av den 22 september 2003 om fodertillsatser”.

Här är definitionen av fodertillsatser:

“a) fodertillsatser: ämnen, mikroorganismer eller preparat, utom foderråvaror
och förblandningar, som avsiktligt tillsätts foder eller vatten
för att särskilt fylla en eller fler av de funktioner som anges i
artikel 5.3”

och här är definitionen av foderblandningar och kompletteringsfoder:

“c) foderblandningar: produkter enligt definitionen i artikel 2 b i rådets
direktiv 79/373/EEG”

d) kompletteringsfoder: produkter enligt definitionen i artikel 2 e i
rådets direktiv 79/373/EEG”

Här är artikel 2 b i direktiv 79/373/EEG:

“b) foderblandningar: blandningar av foderråvaror, med
eller utan tillsatser, avsedda för utfodring av djur, i
form av helfoder eller kompletteringsfoder.”

och här är artikel 2 e i direktiv 79/373/EEG:

e) kompletteringsfoder: blandningar av fodermedel som
har ett högt innehåll av vissa ämnen, men som på
grund av sin sammansättning bara täcker dagsbehovet
om de används tillsammans med annat foder.

Kraffts mineralfoder är ett kompletteringsfoder och därmed en foderblandning och INTE en fodertillsats.


Jag menar att fodertillsatserna måste anges.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...uppgifter.4.32b12c7f12940112a7c800019883.html
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jag kan väl tillägga att Kraffts magnesiumoxid bör räknas som en fodertillsats men det tokiga är att Krafft inte ens redovisar mängden magnesium i denna produkt!

Hela foderbranschen är rutten!

Säljer dom magnesiumoxid separat?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Ja visserligen, men det som är intressant för konsumenten är hur mycket magnesium produkten innehåller. Man ska inte behöva vara kemist och vara tvungen att räkna ut magnesiumhalten själv.

Har du förstås rätt i. Tänkte inte på det.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Det är ju oxå poppis att skriva/säga det förenklade namnet istället för att lägga till "di" "tri" osv och då blir det ju helknäppt om man ska räkna själv :)
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

*kl*

Jag mailade Cecilia Muller på SLU i går och frågade lite om mängder spårämnen i svenskt vallfoder och hon meddelade att ny forskning pågår just nu för att kartlägga just detta och när resultaten är färdiga kommer de att publiceras på hästsverige.se. Det ser jag fram emot.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Försökt få tag på produktchefen på Svenska foder men hon har inte svarat på mail på två dagar och inte varit anträffbar per telefon. Blev kopplad till växeln och var lagom grinig över att inte på en hel vecka ha kunnat så ett riktigt svar på om dom anger totalinnehålla av mikromineraler.

Blev kopplad till en man som också skulle vara rätt insatt (den som verkligen skulle veta hade semester den här veckan). Han förstod först inte min fråga eftersom han inte kunde föreställa sig att det INTE var totalinnehållet som angavs. Han kunde inte svära på att det var så men hade inte reflekterat över att det skulle vara på nåt annat sätt. Han hade räknat med PC-horse och deras värden var samma som dem han hade i sina listor. Så han TRODDE att det var totalvärdet som anges.


Kan det kanske vara så att Svenska Foder producerar foder till lantbruksdjur där det finns en helt annan kunskap än hos hästägare och att Krafft helt enkelt valt en lätt väg då de vänder sig till okunniga och lättlurade hästägare?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Det är faktiskt inte samma siffror i PC-horse som det är i denna broschyr http://www.djuronatur.se/dotnet/GetAttachment.aspx?id=2325&siteid=63

Nu tittade jag på järn och hippo selection success och enligt PC-horse är det 945,22 mg järn/kg och i broschyren står det 880. Jämfört med Kraffts skillnad på 1900 mg så är det här en skillnad på 65,55 mg. Så exakta uppgifter har inte Svenska foder på sin hemsida heller tydligen :mad:

Men så är frågan om alla foderpartier blir exakt likadana? För det var små skillnader på flera olika ämnen, dock bara små skillnader. Beroende på råvaran kan det väl vara svårt att få det exakt likadant varje gång? Intressant fråga är ju då, analyseras varje omgång foder innan det paketeras? Hur ofta skickas ändringar till PC-horse? Pc-horse uppdateras i alla fall ett par gånger om året har jag för mig men jag har inte koll på exakt vad det är som uppdateras. Och det blir väl kanske lite omständigt att göra en ny broschyr för varje gång man gör ett nytt parti foder?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Det är faktiskt inte samma siffror i PC-horse som det är i denna broschyr http://www.djuronatur.se/dotnet/GetAttachment.aspx?id=2325&siteid=63

Nu tittade jag på järn och hippo selection success och enligt PC-horse är det 945,22 mg järn/kg och i broschyren står det 880. Jämfört med Kraffts skillnad på 1900 mg så är det här en skillnad på 65,55 mg. Så exakta uppgifter har inte Svenska foder på sin hemsida heller tydligen :mad:

Men så är frågan om alla foderpartier blir exakt likadana? För det var små skillnader på flera olika ämnen, dock bara små skillnader. Beroende på råvaran kan det väl vara svårt att få det exakt likadant varje gång? Intressant fråga är ju då, analyseras varje omgång foder innan det paketeras? Hur ofta skickas ändringar till PC-horse? Pc-horse uppdateras i alla fall ett par gånger om året har jag för mig men jag har inte koll på exakt vad det är som uppdateras. Och det blir väl kanske lite omständigt att göra en ny broschyr för varje gång man gör ett nytt parti foder?

Det är ju ungefär så mkt som det diffade på Kvarnbys värden. Kvarnby svarade ju att det varierade i värde på bäraren (lusern) och att det därför var svårt att ange ett exakt värde då man inte analyserade varje leverans av lusern (eller nåt sånt). Sen skrev ju SpaderÄss nåt om att det berodde på vilken kalciumkälla man använde sig av, Kvarnbys var en sort med mindre "föroreningar" av järn tex. Står några sidor bakåt i tråden tror jag.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Tittade lite till och alla siffror diffade litegrann. I Pc-horse är mängderna lite mer än vad som står i broschyren, inte så mycket men dock en liten skillnad både på mineraler och vitaminer. Hippo selections värden är fullt med decimaler i PC-horse också jämfört med kraffts mineraler där är det bara "jämna" värden. Men det tyder väl på att PC-horse fått ta del av analysen när man har så mycket decimaler överallt?
 
Senast ändrad:
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jag har tittat lite på EU:s regelverk för djurfoder men problemet är att detta är ett så krångligt regelverk med ett stort antal olika dokument med hänvisningar hit och dit att det är svårt och tidsödande att tränga igenom och förstå vilka märkningsuppgifter som är obligatoriska.

Klart är att makro- och mikromineraler behandlas olika. Föreningar av makromineraler definieras som foderråvaror och ska anges på särskilt sätt. Föreningar av mikromineraler/spårämnen definieras som fodertillsatser och ska anges under särskild rubrik. Man får således inte göra som Krafft gör på sin hemsida och lista allting under en och samma rubrik “analysgaranti”.

Tyvärr är det tillsatt mängd mikromineraler som ska anges. Foderföretagen får naturligtvis även ange den totala mängden men detta är en frivillig uppgift.

Som jag har sagt tidigare så är det egentligen endast järn som är ett bekymmer, dels för att hästen inte kan göra sig av med ett överskott av järn, dels för att nästan alla foderråvaror och föreningar av makromineraler innehåller järn. Innehållet av järn i olika föreningar av makromineraler kan dock variera enormt. Dikalciumfosfat och magnesiumoxid är exempel på föreningar som ofta innehåller höga halter järn. Det är därför viktigt att kolla listan av foderråvaror som SKA anges på produkten. Detta är en obligatorisk märkningsuppgift. EU:s märkningsdirektiv säger dessutom att även all annan komunikation med konsumenten MÅSTE innehålla samma information. Ingen av de aktuella foderföretagen, Krafft, Kvarmbyfoder och Svenska foder uppfyller detta krav. Ingen av dessa företag anger innehållet av foderråvaror i sina produktblad som finns på nätet.


Men så är frågan om alla foderpartier blir exakt likadana? För det var små skillnader på flera olika ämnen, dock bara små skillnader. Beroende på råvaran kan det väl vara svårt att få det exakt likadant varje gång? Intressant fråga är ju då, analyseras varje omgång foder innan det paketeras? Hur ofta skickas ändringar till PC-horse? Pc-horse uppdateras i alla fall ett par gånger om året har jag för mig men jag har inte koll på exakt vad det är som uppdateras. Och det blir väl kanske lite omständigt att göra en ny broschyr för varje gång man gör ett nytt parti foder?

Järnhalten i en foderråvara kan naturligtvis variera. Detta löser man genom att ange max och minimivärden.

Det är inte alls säkert att foderföretagen ens analyserar sina produkter. Det troliga är att man har analys på ingående foderråvaror och sedan lägger ihop värdena för dessa.

Det är ju ungefär så mkt som det diffade på Kvarnbys värden. Kvarnby svarade ju att det varierade i värde på bäraren (lusern) och att det därför var svårt att ange ett exakt värde då man inte analyserade varje leverans av lusern (eller nåt sånt). Sen skrev ju SpaderÄss nåt om att det berodde på vilken kalciumkälla man använde sig av, Kvarnbys var en sort med mindre "föroreningar" av järn tex. Står några sidor bakåt i tråden tror jag.

Det är inte bara lusern som innehåller järn i kvarnbyfoders mineralfoder. Man använder t.ex. monokalciumfosfat som kalcium- och fosforkälla men som även innehåller järn. Järninnehållet i monokalciumfosfat är dock betydligt lägre än i t.ex. dikalciumfosfat. Enligt en källa jag hittade på nätet innehåller monokalciumfosfat ca. 200 ppm järn.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Hippo selections värden är fullt med decimaler i PC-horse också jämfört med kraffts mineraler där är det bara "jämna" värden. Men det tyder väl på att PC-horse fått ta del av analysen när man har så mycket decimaler överallt?

Man har fått värdena från Svenska Foder som förmodligen inte har en analys av själva mineralfodret utan endast på ingående foderråvaror. Att det anges med decimaler beror på att en analys utgår från näringsinnehåll per kg torrsubstans och sedan räknas dessa värden om till kg foder och då blir det ofta decimaler. Man ska dock avrunda dessa värden annars får man en felaktig bild av noggrannheten. Det är snarast brist på kompetens hos Svenska foder som gör att värdena anges med decimaler.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Till “Snowball”:

Kan du kolla vilket värde på järn PC-Horse anger för Kraffts mineralfoder Miner Vit. Eftersom Ca:P-kvoten är en annan än för Miner Blå är sammansättningen inte densamma vilket borde betyda att järnhalten är olika.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Svar fr Petra oxelbrand på svenska foder:

Vad gäller våra mineralfoder anger vi exakt vad innehållet är för varje enskild mineral som vi tillsatt. Vet inte hur Krafft jobbar med detta, men så jobbar Svenska Foder. När det gäller det vi kallar färdigfoder (Hippo Basic med flera) anger vi den exakta mängd mineraler, vitaminer och spårämnen som är tillsatta. Däremot anger vi inte det mineralinnehåll som kan finnas i själva råvarorna 8havre, vetekli md flera), då det helt enkelt är så små mängder att det knappt är mätbart. Detta med jordbruksverkets tillåtelse
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
776
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 018
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp