Bukefalos 28 år!

Sparkande häst i spilta...

B

Benzon_lover

Hittils har de gått ute och det har räckt med vindskyddet, men om det nu skall ösa ner en hel vecka så behöver de förmodligen komma in och torka upp någon natt. Nu är bara frågan hur vi gör med vår opålitliga foderhäst som både sparkar och hugger när som helst han känner för det...."Dr Jekyll och Mr Hyde-typen" .
Hittils har vi lyckats hantera honom men hur sjutton bär man sig åt att gå in till en häst, i spilta, som sparkar efter en...Finns det nåt universalknep? Trots att ridskolans 20-talet hästar stod i spilta har jag faktiskt aldrig varit med om en liknande situation. Den sparkande hästen stod i box...
( Skall tillägga att hästen har bara varit hos oss i ca 6veckor och vi skall inte ha honom kvar, så visst har jag hoppats på att slippa ta tag i problemet...)
 
Sv: Sparkande häst i spilta...

Om de går på lösdrift med vindskydd ser inte jag nån anledning att de skulle behöva stå inne enstaka nätter. Lider de av att bli blöta så är det väl bara att de knallar in i vindskyddet?
 
Sv: Sparkande häst i spilta...

...Visserligen frågade jag inte om när eller varför hästarna skall stå inne eller respektive ute men om du nu är så nyfiken så...Vår ponny behöver torka upp lite emellanåt för lite konstigt nog är han, trots sin tjocka päls, känslig för att gå och vara kall och blöt. Detta resulterar i att utrensningen börja gå på halvfart och han börjar hosta. Oftast funkar det med att ha regntäcke på men en hel veckas regnande fixar inte ens regntäcket så...
Nu hoppas jag att få svar/tips på min egentliga fråga!
 
Sv: Sparkande häst i spilta...

...Någon mer sparkande häst i spilta måste det väl finnas...:confused:
 
Sv: Sparkande häst i spilta...

är hästen enbart ute efter att sparka er? eller sparkar den för att den blir rädd? är hästen en sådan som skulle kunna börja slåss med er?
fanns en sån på ridskolan, daskade man till honom var det HAN som försökte ge tillbaka, fullständigt tokig häst.. :(
 
Sv: Sparkande häst i spilta...

är hästen enbart ute efter att sparka er? eller sparkar den för att den blir rädd? är hästen en sådan som skulle kunna börja slåss med er?
fanns en sån på ridskolan, daskade man till honom var det HAN som försökte ge tillbaka, fullständigt tokig häst.. :(

Vi är lite osäkra på VARFÖR han gör som han gör men helt klart är att han iallafall inte är rädd. Han inte bara sparkar bakåt, utan hugger i luften och kosparkar också! I början tänkte vi att han var otrygg, sen att han testade oss och nu tror jag att han inte mår bra, men ägaren hävdar att det inte är nåt fel på hästen utan bara psykologiskt...Jag vet som sagt inte för vi har gjort vad vi kan för att visa att vi inte accepterar hans beteende resp. (försökt) visa att det är vi som bestämmer umgängesreglerna. Det är ungefär som du beskrev ridskolehästen. För det mesta ger han med sig men surar och småsparkar hela tiden man pysslar med honom men däremallan kan han sätta sig upp riktigt odentligt och försöka ge igen...
Märkligt nog är han otorligt tillmötesgående emellanåt, han kommer alltid till oss i hagen, småpratar och är trevlig men känner han inte för att få täcke på eller bli hämtad visar han genast upp sin mer aggresiva sida och när man rider honom är han en riktigt gentleman...
Visst hungrar jag efter att förstå denna kenpiga häst men då det mest är min 15 åriga dotter ( Som är jätteduktig och "tuff" ) som hanterar honom så känns det oerhört otryggt och olustfyllt med en sån häst...så han skall bort!
...Hade du nåt tips om hur vi kan hantera honom i spiltan?...:bow:
 
Sv: Sparkande häst i spilta...

Jag tycker att du målar :devil: på väggen lite här....
Vi har haft många bråkstakar i spilta jusst för att dom är bråkiga.
Men tro mig det kommer att ge sig. Allt det roliga kommer ju hela tiden bakifrån och det lär dom sig snabbt. När han kommer på att maten mm. kommer så kommer han snällt att ta ett steg åt sidan och villigt släppa in er. Börja med att bara ge små portioner med mat och ge han ofta så han tycker att det är roligt att ni kommer.
 
Sv: Sparkande häst i spilta...

Hoppas att det stämmer...tack!
 
Sv: Sparkande häst i spilta...

Hade en travhäst på stuteriet där jag jobbade som sparkade efter mig varenda dag jag ledde en häst förbi henne.
Efter två veckor tröttnade jag och släpte hästen jag ledde och drog grimskaftet i baken på henne samma sekund som bakbenen kom flygande. Det var sista gången hon sparkade efter mig.

Misstänker att hon faktiskt hade ont någonstans, men kan inte ha en häst som måttar sparkar mot mitt huvud.
Jag tror att hon blev bättre efter att massören kom och gick över hästarna regelbundet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hur tänker ni vad gäller att utsätta sig för risker i samband med hantering av andras hästar? Jag har varit ganska "bortskämd" med...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 759
Senast: Luzzan
·
Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt...
2
Svar
34
· Visningar
6 151
Senast: Aionee
·
Hästhantering Har en 8 årig Islandsvalack som är väldigt ranglåg, går alltid undan när det är bråk eller tjafs i flocken, han blir lätt stressad och...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 881
Senast: Egonson_
·
M
Hästhantering Jag är en tjej på 175 cm som rider på de stora hästarna på ridskolan. Nu är det såhär att det är 5 st hästar som jag ren ut sagt är...
Svar
19
· Visningar
3 171
Senast: QRST
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp