Speciell egenhet?

Jag vet inte hur speciellt det här egentligen är, men flera i min omgivning tycker att det är ovanligt i alla fall. Jag brukar sätta mig på huk enligt "full squat" nedan när jag t.ex. ska sätta sele på liten hund eller fixa i något underskåp.
1618156222811.png

De som tycker att det är mystiskt kan inte behålla hälarna i marken och samtidigt lägga baksidan av låren mot vaderna.
 
Jag vet inte hur speciellt det här egentligen är, men flera i min omgivning tycker att det är ovanligt i alla fall. Jag brukar sätta mig på huk enligt "full squat" nedan när jag t.ex. ska sätta sele på liten hund eller fixa i något underskåp.
Visa bifogad fil 67742
De som tycker att det är mystiskt kan inte behålla hälarna i marken och samtidigt lägga baksidan av låren mot vaderna.
Det är ett ganska vanligt rörlighetstest inom crossfitvärlden. Jag har som du inga problem att hålla nere hälarna (men de åker nog instinktivt upp om jag bara hukar mig lite snabbt, så det kommer inte lika naturligt som det gör för dig) men det brukar vara ganska vanligt att folk inte kan få ner hälarna alls. Det har mycket med rörlighet kring vristen, och till viss del även flexibilitet i vaderna, att göra.
 
Det är ett ganska vanligt rörlighetstest inom crossfitvärlden. Jag har som du inga problem att hålla nere hälarna (men de åker nog instinktivt upp om jag bara hukar mig lite snabbt, så det kommer inte lika naturligt som det gör för dig) men det brukar vara ganska vanligt att folk inte kan få ner hälarna alls. Det har mycket med rörlighet kring vristen, och till viss del även flexibilitet i vaderna, att göra.
Tror nog att jag tidigare inte skulle ha haft större svårighet med detta, så länge jag hade häst. "Sänk hälen" fick man ju itutat när man lärde sig rida.
Numera behöver jag nog träna lite först tror jag.
...testade....det gick men någon vill dra mig bakåt.....
Så med lite träning går det nog bättre.
 
Jag brukar väl inte hålla tummen under pekfingret men annars håller jag hyfsat likt dig.
Då så, då kanske jag inte är så konstig trots allt! Vissa människor har blivit helt chockade när de sett det och undrat hur i hela friden jag kan skriva vettigt med det greppet. Det är lite opraktiskt ibland eftersom utsidan av handen ligger mot pappret, så jag får akta så att det jag skrivit på raden ovan inte smetas ut.
 
Jag vet inte hur speciellt det här egentligen är, men flera i min omgivning tycker att det är ovanligt i alla fall. Jag brukar sätta mig på huk enligt "full squat" nedan när jag t.ex. ska sätta sele på liten hund eller fixa i något underskåp.
Visa bifogad fil 67742
De som tycker att det är mystiskt kan inte behålla hälarna i marken och samtidigt lägga baksidan av låren mot vaderna.

Jag tror att det är lite av en kulturell företeelse. Varenda 1-2 åring sätter sig ner med hälarna i golvet utan problem, men av någon anledning så slutar vi i väst att sitta på det viset när vi växer upp. Och då försvinner också rörligheten. Jag misstänker att konceptet "stol" har en del i förklaringen. I kulturer där man traditionellt sitter mer på golvet så sitter även vuxna på huk med hälarna i.

Jag har, efter träning, börjat kunna få ner rumpan med hälarna i. För mig är det vader, insida lår och vrister som tar emot.
 
Jag vet inte hur speciellt det här egentligen är, men flera i min omgivning tycker att det är ovanligt i alla fall. Jag brukar sätta mig på huk enligt "full squat" nedan när jag t.ex. ska sätta sele på liten hund eller fixa i något underskåp.
Visa bifogad fil 67742
De som tycker att det är mystiskt kan inte behålla hälarna i marken och samtidigt lägga baksidan av låren mot vaderna.
Så gör jag också.
 
Då kan jag komma med något annat som går emot strömmen här! Jag kan inte huka mig och stanna där! :rofl: Är alldeles för ovan och tappar balansen genast, oavsett hur jag än gör. Det närmsta jag kommer är väl när man lyfter tunga saker men då dröjer man sig ju inte kvar i samma ställning.

På samma ämne så kan jag knappt ställa mig på knäna, de gör genast ont! :cautious: Seriöst, de gör så ont att jag inte orkar längre sekunder och smärtan/värken sitter sedan i som ett osynligt blåmärke i ett par dagar. Ingen aning om varför heller, kanske pga ovana där också.

Så ska jag syssla med något nere vid marken en längre stund så får mina knän antingen lida (om det är en kort stund), jag böjer ned min rygg istället eller så sätter jag mig ned helt enkelt. :cautious:
 
La mig precis och kom på lite saker. När jag sover så MÅSTE jag ha strumpor, annars drömmer jag mardrömmar eller sover extremt uselt. På sommaren innebär det tunna bomullsstrumpor och endast lakan som täcke, men det har alltså inget med temperaturen som så att göra (på sommaren tycker jag ofta att det är för varmt mest hela tiden).

Sover sedan helst med fötterna utanför sängen, liggandes på mage och då med tårna ner mot marken. Tycker det är obekvämt att ligga så att fötterna måste vara som om man stod på tå hela tiden. Har i så fall hellre en kudde under fotleden eller så för att ändå få till rätt vinkel på foten.

Sedan har jag nog sjuttioelva andra saker för mig också, men är så van vid dem att jag mest förvånas över att folk gör på annat sätt... :angel:
 
Jag tror att det är lite av en kulturell företeelse. Varenda 1-2 åring sätter sig ner med hälarna i golvet utan problem, men av någon anledning så slutar vi i väst att sitta på det viset när vi växer upp. Och då försvinner också rörligheten. Jag misstänker att konceptet "stol" har en del i förklaringen. I kulturer där man traditionellt sitter mer på golvet så sitter även vuxna på huk med hälarna i.

Jag har, efter träning, börjat kunna få ner rumpan med hälarna i. För mig är det vader, insida lår och vrister som tar emot.
Har läst att det ska vara mycket bättre för ryggen än det fördärvliga stolsittandet.

Försökt öva men lyckas ändå inte få ner hälarna. :(
 
När jag var i Kina för många år sedan (nåja, för mig räknat) så var det vanligt att se den "full squat". Så jag har tagit efter, försöker att bara köra det hemma, men det är jäkligt skönt.

Dricker jag kall kolsyrat får jag alltid en stora hicka, endast en gång och det slår aldrig fel.

Min bror är också en sniffare (och mamma har den tendensen - det gör mig tokig!). De ska liksom ner och nästan röra vid näsan på det de luktar. 😒 :rage:
 
Jag vet inte om det räknas som en egenhet, men jag har en benägenhet att minnas verkligen onödiga saker, eller snarare saker på ett onödigt komplicerat sätt. Jag kommer till exempel ihåg varenda fråga på alla tentamina på universitetet samt exakt vad jag svarade på dem och hur min handstil såg ut på pappret. Jag kommer ihåg ordagrant vad mina studenter skrev i sina knaggliga predrafts för tre månader sedan och minns vem som använde Garamond och vem som hade krånglig radbrytning. Ju knasigare det är, desto mer benägen verkar min hjärna vara att spara det - innehåll OCH form. Men fråga mig inte vad jag läste i tidningen imorse för det har jag redan glömt bort.
 
Jag vet inte hur speciellt det här egentligen är, men flera i min omgivning tycker att det är ovanligt i alla fall. Jag brukar sätta mig på huk enligt "full squat" nedan när jag t.ex. ska sätta sele på liten hund eller fixa i något underskåp.
Visa bifogad fil 67742
De som tycker att det är mystiskt kan inte behålla hälarna i marken och samtidigt lägga baksidan av låren mot vaderna.

Testade såklart :p
Om jag bara sätter mig snabbt ner för att plocka upp något släpper hälarna från golvet, men om jag medvetet sätter mig ner med tanken att hälarna ska vara kvar i marken så är de det, och det tar inte ens emot... Bättre att sitta så ju, stadigare
 
Har du extremt låga bänkar eller är väldigt lång? :o Jag kan inte förstå hur det skulle vara fysiskt möjligt för mig att få upp benet sådär på bänken, men köksbänkarna här går till navelhöjd på mig ungefär.

Nej på båda :p. Jämfört med dina köksbänkar är köksbänken här i och för sig låg. Nog 15-20 centimeter lägre än navelhöjd på mig. Men det gick bra att lägga upp benet likadant även på byrån som är precis navelhöjdshög :D.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 091
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp