Spinoff på Vad tar man med sig-tråden; Släppa ut hästar vid brand

Säg såhär då; branden är nära och hästen har panik och går inte att fånga/lasta. Det är inte orealistiskt...

Med tanke på hur terrängen ser ut runt i kring med flera små sjöar och mycket berg/kuperat/höjdskillnader skulle han ändå inte ha någonstans att fly. Så antingen hade han fått dö i sin hage eller så hade någon fått hämta honom.
 
Där jag bor, jag hade öppnat hagen.
Harflera öppningar och hade hafsat av handtagen i farten på väg därifrån.

Hade jag haft nån typ av tid på mej hade jag försökt lasta, släpet står alltid redo att åka på en bra plats.
Men...
Tvivlar på att även min jättelättlastade häst skulle knalla rakt på i en urakut situation med all stress som följer den..
 
Ja, och jag hade haft svårt för att leva med tanken att mina hästar skulle springa runt i sin hage i panik och till slut dö av rök och brand. Alternativt spränga staketet och kanske skada sig illa. Jag hade tagit risken med att släppa ut faktiskt, om det hade varit det enda alternativet.
Ja alltså, jag säger inte att något är rätt eller fel. Jag är uppriktigt intresserad av diskussionen och hur andra tänker kring det hela. Framför allt kanske hur man tänker sig scenariot efteråt, vad man tänker händer hästarna efter att de lämnats med öppen hage.

Jag är väl medveten om att jag styrs mycket av logik och betydligt mindre av hjärtat och känslor, på gott och ont. :)
 
Jag funderar... Om det är så akut att det är fara för eget liv, och det handlar om en stor skogsbrand. Då måste det väl innebära att man bor mitt inne i skogen? Om det är en stor skogsbrand, hinner man inte märka att det brinner innan branden är så stor att den hotar en till livet? Om det istället handlar om att man blir tillsagd att evakuera, sker inte detta innan det är så akut att det är fara för livet? Om branden är så nära att hästarnas liv är i fara, tar sig inte hästarna ut själva? Spränger staketet/ hoppar över?
 
Tråden på Allmänt om vad man tar med sig vid brandevakuering kom med vissa svar som fick mig att fundera på detta med att öppna hagar/släppa ut hästar vid brand (självklart vid ett scenario där man inte har tid/möjlighet att få iväg hästarna utan man behöver liksom dra för att överleva själv).

Skulle ni öppna? Nu har jag visserligen inte hästen hemma, men jobbat på större gårdar tidigare och såklart att det skulle vara lockande att släppa ut alla och ge dem en chans, men samtidigt tänker jag på alla risker, panikslagna hästar som springer över vägar där folk som flyr kör... Känns som att det är tillräckligt mycket vilda djur som skapar fara där ändå.

Hur stora chanser har egentligen hästarna att överleva? Och hur stora är riskerna att de istället ställer till skada för andra? Och hur troligt är det att man hittar hästarna igen sen så att de överlever i längden också?

Tänker nu alltså större skogsbrand, inte lokal stallbrand eller liknande, för i det senare behöver ju inte hästarna dra så långt för att överleva och de är antagligen relativt ensamma i situationen. Men ja, hur tänker ni kring det? Skulle ni släppa ut hästarna och varför/varför inte?


Släpp ut.

Går det inte att köra i säkerhet, så låt dem i alla fall slippa dö inlåsta. Finns det sjöar och vatten runt om så kan de kanske lyckas simma i trygghet, finns det inte vattendrag nära så kan de springa.

Samma med övriga djur om de inte går att få med sig / få tag i.

Att få reda på dem sedan får bli nästa problem. Men hellre jaga häst i skogen när elden är släckt än att hitta en förkolnad kropp hemma.
 
Men vilken tidsaspekt?? I så fall ändrar jag mitt svar. Jag har bil och transport ståendes utanför fönstret och hästarna i hage ytterligare några meter bort. Då lastar jag självklart och tar dem med mig.....


Sant. Jag ser akut flykt framför mig.

Har jag ett halv dygns förvarning från säkerhetspersonal/polis så hinner jag ju troligen både hämta häst och plocka med mig hund och katt.
 
Nej, jag hade inte släppt ut. Bor såpass nära stallet att det tar 5-6 min i laglig hastighet (6-7 min med släp) och kör man bara så fort som vägarna bär skulle det kanske ta 2.5-3 min, även med släp. Räkna ytterligare 5 min för att snabbt koppla på släpet. Jag hade hämtat H.H och kört till säker plats med honom.
problemet är att 7 minuter med brand är det redan försent.
 
Med tanke på hur terrängen ser ut runt i kring med flera små sjöar och mycket berg/kuperat/höjdskillnader skulle han ändå inte ha någonstans att fly. Så antingen hade han fått dö i sin hage eller så hade någon fått hämta honom.
Alltså hästar är rätt bra på att klättra i berg och simma kan de det med. Får en häst panik på riktigt så springer den bara.
 
Jag hade släppt ut. Vi har en räls jag normalt sett oroar mig för, men brinner det så lär tåget stå stilla. Prio ett är att ta mig där ifrån och ev. ett par tant Agdas i trakten som kan behöva hjälp.

Vill ge hästarna en chans att klara sig, men de kommer inte ligga på prio 1 direkt. Människorna i min närhet och hunden kommer ha prio. Men nu pratar vi om det "brinner i knuten".

Dessutom har vi ett släp på 5 hästar.

Har man lite tid på sig är det givet att de kommer lastas, lasta två, rida en och ha två som handhäst. Det är fullt görbart.
 
Det tror jag inte de har. Det är ju självklart?
Det är väl inte helt självklart? Det är ju få som skriver något om vad de tänker för möjliga konsekvenser eller händelser efteråt, utan huvudsaken är att hästarna inte sitter fast eller riskerar att skada sig i ett försök att ta sig ut.

Personligen ser jag ju en flykt in i ett stall som en mindre allvarlig konsekvens än om en flock på 20 panikslagna hästar rammar ett gäng brandmän som jobbar med att släcka branden, t.ex
 
Det är väl inte helt självklart? Det är ju få som skriver något om vad de tänker för möjliga konsekvenser eller händelser efteråt, utan huvudsaken är att hästarna inte sitter fast eller riskerar att skada sig i ett försök att ta sig ut.

Personligen ser jag ju en flykt in i ett stall som en mindre allvarlig konsekvens än om en flock på 20 panikslagna hästar rammar ett gäng brandmän som jobbar med att släcka branden, t.ex
Jag kan tänka ut hur många skräckscenarion som helst. Så nej, jag tänker inte delge alla.

Var får du 20 hästar ifrån? Vi har fem, som inte ens går i samma flock, får de panik lär de springa ja. Men hellre ge dem en chans än att de ska brinna upp, då vill jag hellre att de skjuts, men eftersom det inte är en möjlighet jag har så kan jag inte välja det.

Ser risken som väldigt liten att de kommer ramma brandmän.
Det har redan diskuterats om att de troligen kommer gå i snigelfart på vägarna, med alla som ska evakuerats, så då är risken mindre med en hästkrock.

Det är ju självklart att man gör riskanalyser?
 
Jag kan tänka ut hur många skräckscenarion som helst. Så nej, jag tänker inte delge alla.

Var får du 20 hästar ifrån? Vi har fem, som inte ens går i samma flock, får de panik lär de springa ja. Men hellre ge dem en chans än att de ska brinna upp, då vill jag hellre att de skjuts, men eftersom det inte är en möjlighet jag har så kan jag inte välja det.

Ser risken som väldigt liten att de kommer ramma brandmän.
Det har redan diskuterats om att de troligen kommer gå i snigelfart på vägarna, med alla som ska evakuerats, så då är risken mindre med en hästkrock.

Det är ju självklart att man gör riskanalyser?
För vissa är det nog självklart, men kanske inte för alla. Jag har bott och jobbat på gårdar med 30-40 hästar, så för mig är 20 absolut inte orimligt. Även om man själv bara har fem kanske grannen också har fem och nån km bort är det är sommarbete med 10... Man är ju sällan ensam om att ha häst i ett område. Och om nu tanken är att hästarna ska komma ifrån branden är det ju rimligt att de kommer ta sig till andra vägar, längre bort, där det inte nödvändigtvis går lika långsamt.

Jag tycker helt enkelt att riskanalyserna är rätt intressanta att diskutera och har intresse av att höra hur folk faktiskt tänker kring att släppa ut hästarna eller inte.
 
Om stallen bara i lilla byn jag har hästen i släpper ut alla hästar är bara det 40-50 hästar. Dessutom har de inte så bra ställen att fly om det är stor skogsbrand, de kommer hamna på större väg om de inte bara rantar runt i byn. Sjön i närheten skulle de garanterat vilja ta vatten ur för släckning. Hästar lösa på motorväg känns sådär med.

Men jag vet inte jag heller vad jag skulle gjort om jag verkligen inte kunnat evakuera hästen. Än mindre idag när hon är konvalescent och fly lös skulle ta död på henne sekundärt även om hon överlevde branden.

Så mest realistiskt om läget är att jag av någon anledning inte kan evakuera och det skulle vara en stor stor skogsbrand är faktiskt att be stallägaren hämta bössan och se till att det i alla fall gick fort och hon slapp rida.

Jag kan inte se scenariot hända dock, jag skulle evakuera hästen långt innan polisen beordrade evakuering.
 
Jag vill bara påpeka att om man tror att man räddar hästen genom att ställa boxdörren öppen och tro att hästen ska fly när det börjar brinna i knutarna så är det fel. Den står i sin box och dör. Av rökgaser eller instörtat tak eller brännskador.
 
Jag vill bara påpeka att om man tror att man räddar hästen genom att ställa boxdörren öppen och tro att hästen ska fly när det börjar brinna i knutarna så är det fel. Den står i sin box och dör. Av rökgaser eller instörtat tak eller brännskador.
Jag förstår inte varför du har en sån tråkig ton?

Hade mina hästar (mot förmodan) stått på box så hade jag lett ut dem. Ja jag har tränat med rök i stall och vet att vissa hästar blir spralliga, andra går knappt att fånga i boxen. De som jag inte fått tag på hade jag fått lämna där om om resten av gården stod i lågor.
 
Jag hade öppnat grinden och släppt ut, ingen risk att de skulle stanna vid stallet eftersom de är vana att vara ute. Dock osäker på hur långt de skulle gå egentligen, de har ju sin ”comfort zone” där vi brukar vara och rida.
 
Ställs vi inför en akut-akut situation får jag nog ställa mitt hopp till att grannen hinner skjuta dem om de inte har sprängt tråden och skenat iväg. Släppa dem vind för våg medvetet vore nog värre, då skulle jag med största sannolikhet behöva leva med ovissheten om var de är någonstans och om de ens lever.
 

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 825
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 274
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 004
Relationer Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 425
Senast: Roheryn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp