spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag är tydligen luddigare än luddigast just nu...:crazy:

Nej, jag pratar heller inte om avlastningssits. Jag pratar om att sitta rätt upp o ned i sadeln, varken baktung eller i framvikt, endast rätt upp o ned. Men ändå vara så lätt att man varken studsar eller trycker undan hästens rygg. Normal lodrät sits där hästen tillåts röra sig utan att störas av ryttaren.
När man tänker på stilla sits så skulle det kunna misstolkas som fööör stilla, alltså att ryttaren trycker ned sig i sadeln o därmed trycker undan hästens rygg, det blir låst o rörelserna kortare. Förmodligen pratar jag om det några här kallar stilla sits o som ju egentligen inte är helt stilla eftersom man släpper upp hästens rygg o ger plats för hästens rörelser, därav ett liiitet "skump" (jag finner tyvärr inget bra ord, är hopplös teoretiskt:cry:) som några hakar upp sig på o tror innebär instabilitet.

Ludd, ludd o flum:D
Det skulle som sagt vara betydligt enklare att visa i verkligheten.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Hon "skumpade" mer än under den ökade traven men mest då. Just för att få honom att skjuta på mindre och vänta mer på henne. Tror jag. Ett sätt att inverka.

Men som sagt, vad vet vi:confused: Kanske får vi maila en fråga:rofl:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Angående lätt eller tung sits så kan jag bara konstatera att om en häst är VAN vid att en ryttare sitter lätt eller anpassat till samlingsgraden man kräver så kan det bli väldigt negativt att plötsligt konstant sitta "tungt"! :angel:
Nu beror det säkert på spänning också så kanske inte så bra exempel, men jag testade rida utan stigbyglar varje pass i ett par veckor (eftersom jag brukade avlasta i stigbyglarna så fick den ingen avlastning längre) och hästen gick från att vara sån som BARA ville trava och som var väldigt framåt till att bli "måste jag verkligen?" vid varje övergång till trav. Vilket jag personligen tycker är helt sjukt beteende från just DEN hästen.
Att ändra tyngdpunkten lite bakåt och hålla kvar det även när hästens tyngdpunkt vill fram av diverse situationer och diverse anledningar inverkade å andra sidan grymt drivande så det bara var framåt framåt framåt i fräsch trav som gällde. Att göra det i kombination med att sitta tungt innebar att ryggen lätt försvann ner och det blev skjuta på, men inte bärighet.
Intressant att experimentera! :p Själv gör jag säkert fel som vill hålla mig till hästens tyngdpunkt men successivt "flytta tillbaka" om den hamnar för långt fram, och som avlastar litegrann nästan hela tiden när man inte vill belasta lite till helt enkelt för att be om något, att man hela tiden anpassar utifrån vad man vill ha.
För mig känns det jättelogiskt men jag har hittills inte stött på någon tränare som tänkt på samma sätt.?

Edit: och nej, när jag skriver avlastningssits så är jag inte inne på något typiskt för AR (vad jag vet iaf, har aldrig riktigt fått grepp om hur man "ska" göra inom AR på den biten) fast ärligt talat vet jag inte riktigt hur jag tänker, bara att man för bort en del av vikten från rumpan och fördelar på andra ställen.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Men som sagt, vad vet vi:confused:

Inte ett piss vet vi skulle jag säga i denna väldigt märkliga diskussion. :confused:

*KL*

Isabell är en av världens skickligaste ryttare och jag är helt övertygad om att hon troligtvis gjorde det hon kunde för att göra det bästa av sin situation.

WOW hon skumpade mer än vanligt so what ? men jag har ännu en nyhet för er. Drottning Silvia fiser :rofl: :o
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Inte ett piss vet vi skulle jag säga i denna väldigt märkliga diskussion. :confused:

*KL*

Isabell är en av världens skickligaste ryttare och jag är helt övertygad om att hon troligtvis gjorde det hon kunde för att göra det bästa av sin situation.

WOW hon skumpade mer än vanligt so what ? men jag har ännu en nyhet för er. Drottning Silvia fiser :rofl: :o

Ja men det är ju det jag försöker säga.....(sen vad jag TROR är i of s helt ointressant men jag skriver ju ofta sånt ändå, :angel:)

Fast att Siliva fiser, nej du, DET tror vi inte på:eek:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

KL
När jag började skriva här har jag nog skrivit som mackan att ryttare trycker ned ryggen med brister i följsamhet - men det är snarare konsevensen av bristerna iföljsamhet som hindrar ryggen dvs handen har jag insett. Om itne rumpan är följsam så kan inte handen vara det

Flash - det har inget med nybörjare att göra - många hästar rör sig väldigt mycket i ryggen
Ingen här har heller sagt eller tänkt att - detta kan jag göra.
Det vi gör är att diskutera fenomen. jag tycker att det är tilrläckligt svårt att sitta utan att skumpa i mellantrav om jag skall behålla mittpositionen och inte luta mig bakåt. Så jag kan deffinitivt inte göra som Isabell elelr ngn annan

alltså.... ryttare som trycker ner ryggen för att de brister i sin följsamhet har SJÄLVKLART även ett handproblem. det ena ger ju det andra, vilket som orsaker det ena eller det andra hänger ju ihop!

ang. nybörjare så SJÄLVKLART har det att göra med ryttarens kompetens, ÄVEN om hästen rör sig väldigt mycket i ryggen. Tycker ofta det skylls på detta bland grönare ryttare att "hästen rör sig så mycket". Är man duktig på att rida så kan man sitta bra och följsamt även på en gångartshäst, även om det GIVETVIS rör sig mera än på en icke gångartshäst och därför är en större uppgift att hantera. Tror dock att få av oss suttit på Kyra och Isabel hästar, gångartsmässigt, så att de "skumpar" gränsar till läktarridning när det gäller kritiken här och i många trådar kan jag tycka : )

man tolkar dig lätt som att det ÄR så att du rider och vet bättre, när du föreläser. så där får du nog ha överseende med att folk läser det som sådant. det blir bättre när du förtydligar att så inte är fallet, som ovan.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

men fina flickor fiser ju inte....

jag såg en ståupp med Jan Bylund - hans tjej fes innåt sa hon :D så det inte hördes

DET var nog det Werth gjorde - och Silvia också :cool:

och kanske är det det som är fiskpassagens väl förborgade hemlighet
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

KL
Angående sitsen och skumpandet, så tycker jag att det var lite befriande att läsa Mary Wanless - först då fick jag ord på att jag ska använda övre insidan av låren mer aktivt, mer tonus där. Vilket ledde til att jag kunde "avlasta" sittbenen en aning, vilket ledde till att min röv kunde följa hästens rörelser bättre.
Dessutom tycker jag hästen blev mer avspänd, apropå trådens ämne och spänningen.

Hur man ska göra då hästen blir rädd är väl beroende av situation. Igår hade en hel gärsgård vält, där vi alltid går. Den ena hästen är misstänksam mot allt nytt, fnös och undrade väldigt. Vid detta tillfälle tyckte jag det var bäst att hon fick undersöka fenomenet - vi går ju förbi där nästan varje dag. Hade det varit något tillfälligt i skogen tex hade jag bara gått vidare utan att ta notis om björnen/vargen/det prasslande lövet...
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Du skriver bara sånt för att försvara att du fiser konstant:devil:
Du kanske lider av väderSPÄNNINGAR;) fortfarande hör det till tråden.

Jag måste skryta lite med att mina hästar inte är särskilt spända- på hugget visst.
Red ut ikväll o ponnyhackets nosspänne gick upp:confused:
Hela grejen hängde under hakan:rofl:

Det enda problemet var att komma upp igen, då kärring som jag är- behöver stege för att komma upp på den lilla hästen:angel: med hoppsadel på.

Tur att hästen är så genomsnäll:love::bow:

TB eller hur det var, kanske inte vet hur "liten" den är o inte förstår min fantastiska bedrift:cool:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

I den samlade skritten behöver man inte swinga o jag begriper inte varför man ska störa den mer- genom att stå upp i en skrittpiruett.

Det är mest i den 2- taktiga rörelsen som ryggen kan hamna åt skogen o i galopp- om man tappar energin.

här gör man som regel inte en piruett innan den klarar av piruettgalopp.
Om den ska kunna samla sig så mkt som krävs i en galopppiruett kan man nog inte resa sig o därmed förstöra balansen när hästen gör sitt yttersta.

Ok da kommer vi till definitionen av swinga och den kommer jag att lamna. I den samlade skritten behover man vara annu mer foljsam uppat och det handlar inte om att sta upp! Det handlar om att overdriva den uppatgaende rorelsen, och som jag sa innan, det ar inte optimalt men nar man lar sig sa maste man borja nagonstans, och det viktigaste ar att ge plats at ryggrorelserna. Om man inte kan latta satet utan att stora balansen sa ar man definitivt inte redo for varken skrittpiruett eller galoppiruett. Jag tycker personligen att det ar bra mycket svarare att folja rorelserna i den samlade skritten an i den samlade galoppen, men det ar val ocksa individuellt. 2-takten ar for mig definitivt den lattaste.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Till axel ocksa,

Det mest grundlaggande for mig ar att fa hasten att vanta. Spelar ingen roll vad jag gor, om jag lastar, leder in fran hagen, gor en galoppiruett. Det hela borjar for mig pa marken. Jag tranar massor pa att bara sta still och vanta, med den grona hasten. Da blir det naturligt att jag ocksa stannar nar hasten blir radd eller spanner sig for nagot. Hasten lar sig till slut sjalv att stanna istallet for att fly da den blir radd. Det spelar ju inte sa stor roll for "stenen" men nar den verkligen blir radd for nagot sa ar det en stor fordel att ha forberett den och lart den att stanna och vanta. Jag har nytta av det anda upp i skolorna, for allt bygger pa att vanta. Och det ar inte alls sa att en hast som lart sig att stanna nar den blir radd alltid kommer att stanna! Allt handlar ju om ledarskap, som vi var inne pa tidigare, som bygger pa trygghet och en tvavagskommunikation mellan hast och ryttare.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag förstår precis vad du menar. Självklart lättar man i sätet när hästen inte är stark nog, eller när man håller på att lära den ett nytt rörelsemönster (som ju galoppiruett onekligen är!). Det ska vara så lätt som möjligt för hästen att hålla sin rygg uppe, även när den behöver koordinera om. (Vilket faktiskt är ganska svårt för ett gräsätande savanndjur!)

Men jag måste bara fråga - är det inte skillnad på ett ekipage där både häst och ryttare ska börja nosa på galoppiruetter och på ett ekipage där ryttaren varit med i eliten i hundratals år? ;) Vissa ryttare överdriver aldrig med "bollsätet" på det här viset, varför behöver de inte det? Det är DET jag undrar.

Ja precis!! I vissa faser av utvecklingen av sitsen kan det vara nodvandigt for att inte bromsa upp ryggrorelserna. Vad galler elitryttarna som det pratas om har sa vill jag inte uttala mig, men jag vet att aven ryttare pa elitniva kan behova tanka uppat ibland, darfor att de bromsar ryggrorelsen med sitsen. Inga namn namnda men jag vet att Silvia fiser ungefar 2 liter varje dag, for det gor alla:devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Inga namn namnda men jag vet att Silvia fiser ungefar 2 liter varje dag, for det gor alla:devil:

2 LITER !!!!:eek: Oh, my god, snacka om växthuseffekt....:angel:

Åter till allvaret;). Att hästen inte ska springa iväg som en tok om den blir rädd håller jag med om, det vill inte jag heller. Jag tränar dock på att få hästen fokuserad på mig, kanske en form av ledarskap det också. När jag rider på banan med min jättevakna o lättskrämda unga dam så vill jag alltså att hon fokuserar på mig o mina hjälper o inte på omgivningen. När hon blir vaken på något utanför/på banan o sprätter iväg så ignorerar jag det, jag rider vidare som om inget hänt o då brukar hon som sagt vara tillbaka "hos mig" efter bara ett par steg, avslappnad med "glada öron" o hon får då beröm i form av ett glatt "duktig tjej" o en smekning på halsen. Det funkar kanon för oss. Det är härligt när hästen bara rör lite på öronen åt det "farliga" o fortsätter lyssna på matte eftersom matte säger att det inte är något att bry sig om. Om jag skulle stanna henne o titta på allt hon reagerar på skulle jag inte få göra annat o hon skulle då bygga upp en allt större spänning o en koncentration på fel saker. Det är ett läge jag inte vill hamna i.

När vi rider ut får vi bedöma det från fall till fall. I vissa situationer kan det vara bäst att faktiskt stanna upp, titta o helst gå fram till "monstret". I andra situationer är det bättre att bara vissla :angel: o rida vidare. En bedömningsfråga helt enkelt.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det har jag aldrig sagt heller :angel: Jag sa att SILVIA fiser och om den där Siliva fiser eller inte som du snackar om låter jag vara osagt :devil::devil:


Whatever, är inte så bekant med damerna som du:angel:
Tja saknar man förmåga att ens fatta denna komplicerade diskussion:o, så måste man väl ta till sina intima kontakter med kändisar för att imponera:o

Vi andra kan väl sammanfattas i denna bild:devil:


BildiOLE-klipp.jpg



Och det är helt OK!


Åter till ämnet, kanske,.....


Jag visar saker som väcker intresse om jag känner att hästen faktiskt är rädd och det finns anledning att visa. Det märks rätt tydligt om en häst verkligen vill undersöka och sen gå vidare eller bara hoppa till för att det spritter i benen., tycker jag. Det gäller i så fall ute om man stöter på något nytt och konstigt. Men alternativet att inte fortsätta förbi finns inte, man går alltid fram där ryttaren ber. Det handlar också om förtroende, hästen litar på bedömningen jag gör. Ens eget lugn påverkar hästen, den bryr sej inte så mycket om det som verkade farligt vid första anblicken.

Under ridning på banan så rider jag alltid på förbi, har blivit bättre på att inte själv störas och irriteras så mycket utan bara sitta kvar och rida, min tröskel vad gäller tålmodighet har höjts...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Till axel ocksa,

Det mest grundlaggande for mig ar att fa hasten att vanta. Spelar ingen roll vad jag gor, om jag lastar, leder in fran hagen, gor en galoppiruett. Det hela borjar for mig pa marken. Jag tranar massor pa att bara sta still och vanta, med den grona hasten. Da blir det naturligt att jag ocksa stannar nar hasten blir radd eller spanner sig for nagot. Hasten lar sig till slut sjalv att stanna istallet for att fly da den blir radd. Det spelar ju inte sa stor roll for "stenen" men nar den verkligen blir radd for nagot sa ar det en stor fordel att ha forberett den och lart den att stanna och vanta. Jag har nytta av det anda upp i skolorna, for allt bygger pa att vanta. Och det ar inte alls sa att en hast som lart sig att stanna nar den blir radd alltid kommer att stanna! Allt handlar ju om ledarskap, som vi var inne pa tidigare, som bygger pa trygghet och en tvavagskommunikation mellan hast och ryttare.
Då gör vi nog olika..

för jag tycker att hästen stannar av sig själv o tittar- för att de oxå har ganska taskig syn rakt framåt. Svart är en avgrund mm. De "fryser fast".

jag vill att de följer med mig oavsett- bara går.

Om man själv stannar säger man ju att det ÄR farligt.

Den kan oxå i den positionen troligen bestämma sig för att vända. Kanske är det så du menar- hellre stanna än att fly:confused:

Det är ju lite av den anledningen som man kan använda "draghjälp" av en annan häst. när den sen litar nästan lika på sin människa räcker det ,med att den går före.
Det är ju därför som många har problem sen när de sitter upp o inte är lika säkra- skickar energin via sadeln o / eller tygeln. eller att man blir upphetsad pga rädsla, utsöndrar adrenalin som hästen uppfattar, men kan inte avgöra om det är aggression eller rädsla.

Jag har oxå använt mig av en annan flockmedlem- skickar hunden FÖRE. Det funkar bra det med.
Därför har jag kunnat rida ut mina som 3åringar fast de knappt förstått hjälperna.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Precis.
hästen får med varje sak bättre självförtroende o blir lite tuffare o förlitar sig på sin matte även nästa gång.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Till axel ocksa,

Det mest grundlaggande for mig ar att fa hasten att vanta. Spelar ingen roll vad jag gor, om jag lastar, leder in fran hagen, gor en galoppiruett. Det hela borjar for mig pa marken. Jag tranar massor pa att bara sta still och vanta, med den grona hasten. Da blir det naturligt att jag ocksa stannar nar hasten blir radd eller spanner sig for nagot. Hasten lar sig till slut sjalv att stanna istallet for att fly da den blir radd. Det spelar ju inte sa stor roll for "stenen" men nar den verkligen blir radd for nagot sa ar det en stor fordel att ha forberett den och lart den att stanna och vanta. Jag har nytta av det anda upp i skolorna, for allt bygger pa att vanta. Och det ar inte alls sa att en hast som lart sig att stanna nar den blir radd alltid kommer att stanna! Allt handlar ju om ledarskap, som vi var inne pa tidigare, som bygger pa trygghet och en tvavagskommunikation mellan hast och ryttare.


Jag håller med du

det där har med egenkontroll att göra också. Om man i inlärningsfaser forcerar hästen så lär den sig att underkatsa sig - men den blir inte en tryggare individ.

Jag gör som du om de börjar bli rädda - de får stå tills de är mogna att fortsätta. Det finns om jag minns rätt ett uttrycke "monkeying" dvs beteendet att undersöka främmande föremål - det är ett sätt att hantera sin rädsla - berabeta den - får djur göra det så får de en större kunskapsbank och mera självförtroende

Den där vänta tanken var bra - den skall jag öva mera på

det är som två ideologier angående rädsla här. Jag vill att hästen själv skall vilja det vi gör. det räcker inte att den gör det jag ber om.

För om den själv vill så komerm dess självförtroende och tillit = hink att växa av övningen - blir den forcerad kommer det ske tvärtom och då får man starka reaktioner i andra sammanhang

Bortsett från på tävling så är det viktigaste att det sätts in på tillitskontot

Vem litar på någon som tvingar en....... man gör som den säger ja - men litar - nej
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Nu missförstår du igen.
Det handlar inte om att tvinga:confused: utan att vara en god förebild för den orutinerade.- Kom nu! Det är inget.
Varje gång den vågar följa växer dens självförtroende i samma takt som dens tillit till dig. Även om den är rädd så litar den på att du inte skulle utsätta den för Jordens undergång.

Men du skrev själv att du är en fegis o sånt pejlar hästen, så då kanske det är bättre att stå där.

Det är samma om du ska hoppa.
Om du tvekar- ja då kan du räkna med att den stannar. Hästen vill ha ngn som är säker.

av den anledningen så är det bästa som det alltid har sagts, men tyvärr inte följs numera.
Orutinerade skaffar dito hästar istället för en läromästare.

Tar Let´s Dance som ex. igen
HUR skulle det ha blivit om kändisarna hade dansat med varandra:rofl:
Barnen i skolan har full demokrati- utan lärare.
Inga chefer på jobbet- där den starkaste individen tar över- oavsett kunskap, men med munläder o kanske muskler.

Tycker ej heller om enbart unghästflockar.
Det bör finnas ngn klok lärare o beskyddare med- som det finns i en naturlig flock.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 218
Senast: Bee
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 048
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp