Bukefalos 28 år!

spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Vem litar på någon som tvingar en....... man gör som den säger ja - men litar - nej


Där har du faktiskt fel, tycker jag, för ingen kan tvinga en häst på flera hundra kilo:cool:, går den fram för att jag säger det så beror det på att den litar på att det är ok - för att jag säger det. Sen kan den ha egna tankar och blåsa och fräsa i näsan men den går för att den litar på mej.

Nu pratar jag inte om att tvinga med hugg och slag naturligtvis, utan om att bara med rösten tala om att den ska gå och/eller med skänkeln. Det är en kommunikation.

Det viktigaste är att ryttaren inte förstärker för hästen att det är något att bry sej om, utan agerar som att allt är ok, vardagligt, inget att bli rädd för. Då går hästen.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Håller med både Axel o Flash. :bow:
Det handlar verkligen inte om att tvinga o forcera hästen när den skvätter iväg, utan om att helt enkelt genom att ignorera farligheten visa hästen att matte är inte rädd, häng med matte nu.

Min häst skulle bli mycket stressad av att stanna o kolla på precis allt, hon skulle då också tro att jag är ängslig. Hon skulle också bli enormt stressad o ängslig om jag, vilket någon här verkar tro, skulle banka henne förbi det som skräms. Hon skulle för övrigt också bli mycket stressad av en hård hand eller skänkel.

Allt behöver inte vara så himla svart eller vitt. Det finns en värld mellan att låta hästen titta på ALLT och att försöka tvinga den. Att ignorera är INTE detsamma som att tvinga, inte i min värld i alla fall.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Problem uppstår OM matte ÄR rädd. Ska hästen agera på egen hand?
Då blir det hemåt som gäller.:bump:

Det gäller att kasta plånboken framför:grin:

Är man osäker- andas ut, sträck på dig, börja inte att härja med hästen, utan var som vanligt. Håll inte i hästen hårt i grimskaftet eller tygeln- den känner spänningen. Om det behövs- ställ dig i position bakom bogen o få den att tänka framåt- dra inte. För ev. huvudet bort från faran- att den kan släppa sin fixering. Beröm!
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Precis!:bow:
Då kan hästen lita på matte (eller husse för den delen) o får en positiv inställning. Istället för att man gör en affär av det hela o därmed bygger upp spänning.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Allt behöver inte vara så himla svart eller vitt. Det finns en värld mellan att låta hästen titta på ALLT och att försöka tvinga den. Att ignorera är INTE detsamma som att tvinga, inte i min värld i alla fall.

Det är juinte riktigt jag som gör allt svart elelr vitt

Vem har sagt att den skall titta på ALLT - kanske du/ni tolkar allt svart eller vitt:angel:

Har det hänt förut eller har det hänt förut här på buke :devil:

Om det är tvång eller inte beror ju på om hästen är i stretchzone eller paniczone. dvs HUR rädd den är

Är den i stretchzone så går det att uppmuntra den, är den i paniczone så kommer det inte att gå utan den komemr att fortsätta att vara rädd och swisha förbi och i det läget har den lärt sig "i lived to tell"

Som vanligt har alla olika situationer framför sig

Därför är det bra med psykologi som vetenskap då allt är indelat i klart avgränsade termer och det inte går att missförstå vad man pratar om


Det moment vi pratar om nu kallas desensitation, känner man till hur det fungerar så kan man vänja hästen vid farligheter så att den kan ta med sig erfarenheten

Vissa har en naturlig fallenhet för sådant utan studier, men andra tvingar både sig själva och hästen och då förlorar man mer än man vinner på sikt

huruvida ni gör det eller inte är helt ointressant här och nu - jag diskuterar aldrig på person nivå
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Till skillnad från Axel om ständigt passar på med tjuvnyp

Men du skrev själv att du är en fegis o sånt pejlar hästen, så då kanske det är bättre att stå där.


Bortsett från feltolkningen så i övrigt så är jag enig i det du skrev

men tycker att det är trist att du målar upp scenarior helt efter eget huvud. du drar alldeles för förhastade slutsatser. Eller är det önsketänkande månne

Jag är inte rädd för flyttade soptunnor, eller plötsligt uppkomna stolpar :grin: Jag känner mig rätt trygg med en soptunna faktiskt :D

Däremot trivs jag bäst i harmoni än disharmoni - båda bland hästar och människor
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Man kan ju vara rädd för vad hästen ska hitta på runt soptunnan, det är DÄR matte måste vara trygg, eller så menar i alla fall jag. Tror inte heller ryttare är rädda för soptunnor i regel?

Det är där många felaktigheter uppstår, människan är rädd för vad hästen ska hitta på, hästen känner av rädslan och kopplar den till soptunnan, = rädd för soptunnan!:idea: Psykologi:D
Om ryttaren är trygg med att klara av hästen även om den blir rädd, kan den lugnt be hästen gå fram, trots soptunnor eller vad det är. Hästen tror på ryttaren som med sin attityd försäkrar att det är inget att bry sej om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Därför är det bra med psykologi som vetenskap då allt är indelat i klart avgränsade termer och det inte går att missförstå vad man pratar om


Det moment vi pratar om nu kallas decensitazion, känner man till hur det fungerar så kan man vänja hästen vid farligheter så att den kan ta med sig erfarenheten

Vissa har en naturlig fallenhet för sådant utan studier:rofl:, men andra tvingar både sig själva och hästen och då förlorar man mer än man vinner på sikt

huruvida ni gör det eller inte är helt ointressant här och nu - jag diskuterar aldrig på person nivå
Bara för att du har terpeutisk erfarenhet innebär det inte att du är lika skicklig på hur hästar ska hanteras-alla- alltid.

Jag pratar inte om paniksituationer, utan om den unga hästens oerfarenheter o hur man bäst hanterar dem.

Man vänjer dem för att fungera i vardagen o även helg för framtiden.

Att som vissa måsta immunicera- kuva, hästen mot ALLT- anser jag vara för att man själv är så rädd eller väldigt bekväm.. Det går faktiskt att med tillit, tålamod o konsekvens lära hästen allt den behöver kunna. Då får man tillit o respekt tillbaka- en vän för livet.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Man kan ju vara rädd för vad hästen ska hitta på runt soptunnan, det är DÄR matte måste vara trygg, eller så menar i alla fall jag. Tror inte heller ryttare är rädda för soptunnor i regel?

Det är där många felaktigheter uppstår, människan är rädd för vad hästen ska hitta på, hästen känner av rädslan och kopplar den till soptunnan, = rädd för soptunnan!:idea: Psykologi:D
Om ryttaren är trygg med att klara av hästen även om den blir rädd, kan den lugnt be hästen gå fram, trots soptunnor eller vad det är. Hästen tror på ryttaren som med sin attityd försäkrar att det är inget att bry sej om.

jag håller med om att det är en del av det hela - eller snarare a och o att inte ledaren förmedlar rädsla - ibland kan hästar dock vara så rädda att de behöver mer tid på sig - av skäl som jag räknat upp tidigare

Att ge dem den tiden är ju ett tecken på trygghet.

Egentligen så är alla svar "det beror på"

jag tycker oftare att det är ni som skriver "det är bara att" :angel:oftast är det det vad det gäller rädslor - mbn är hästen för rädd så går inte det

det beror helt och håller på HUR rädd hästen är

Som hovis hade jag många sådana hästar som var extremt rädda för hovlsagaren, och alltför många "det är bara att" hovslagare som skulle visa sig på styva linan - resulterade i att det urartade så att ingen ville sko dessa hästar längre

Då går det inte att "bara att" sko en sådan häst.

I sådan fall hade ju hovslagaren fortfarande kommit:grin:

Situationer är olika, och vi diskuterar olika scenarior.

jag är av den fasta övertygelsen att om man går förbi ett föremål och man uppmuntrar hsäten att gå förbi och det resluterar i attd en springer förbi - då har man uppmuntrat den för mycket.

Enligt tidgare hink - det skvimpar över beskrivning

Oftast så fösvinner själva ämnet för diskussionde och så plötsligt diskuterar man annat - som Silvias fisar
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Om man per automatik tolkar "ignorera" som att "forcera och tvinga" så tycker jag det bli svartvitt. Jag har heller aldrig skrivit att EN metod passar på ALLA hästar, men för mig funkar det i just dessa situationer att ignorera. Och i min värld betyder ignorera just ignorera. I det du skriver funderar jag dock på hur du menar, får känslan av att du anser att om man inte gör som på ditt o Sombres sätt o stannar med hästen så fort den blir spänd så har man istället tvingat den. Och det finns ju som sagt andra sätt. Att inte vilja göra någon affär av farligheter är inte något som är fel, inte enligt min erfarenhet i alla fall. I andra fall funkar det bättre att faktiskt låta hästen titta, det beror på hur spänd hästen blir i just den situationen. Blev den skrämd eller blev den verkligen rädd?

För övrigt tror jag inte man behöver vara psykolog eller ha läst si o så många poäng psykologi på universitet (har själv 180 p, men tyvärr "bara" tekniska ämnen) för att förstå sig på sin häst. Det räcker mycket långt med empati o erfarenhet, sunt förnuft.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Egentligen så är alla svar "det beror på"

Sant, och det gäller mycket, både ridning och hantering


jag tycker oftare att det är ni som skriver "det är bara att":angel:


:rofl::rofl: Ja kanske du har rätt i. För min del (svarar alltid enbart för mej själv) så beror det på att jag känner mej säkrare på vissa saker - men jag ger dej en poäng där:rofl:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag är helt enig i det du skriver också - och har skrivit likande tidigare - så varför du får den känslan förstår jag faktiskt inte :confused:

Du drar den slutsatsen att jag menar att om man inte stannar så forcerar man - men givetvis som jag skrev alldeles nyss så beror det på

vi börjar diskutera en sak - men sedan drar det iväg i många olika riktningar så det blir helt obegripligt vad NÅN menar till slut, och aktar man sig inte så förstår man inte heller vad man själv menar om man blir allt för indragen i bidiskussioner :rofl:

It's been known to happen :o
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag tar av mig hatten för denna förmåga till självinsikt :bow:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

jag förstår alldeles utmärkt hur jag själv menar. Jag är dessutom dålig på förklaringar o försöker därför alltid relatera till erfarenhet från verkligheten, snarare än teori.
Det jag reagerade på är när du skriver om forcering o tvång som motpol till att låta hästen titta för att slappna av. Men uppenbarligen är vi alltså överens om att det faktiskt kan skapa trygghet o avslappning genom att ignorera det farliga i de situationer det är lämpligt.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

*Knapplån!*

*Harkel... Host*

"Tipp-tappar lite halvirriterat och MYCKET menande med foten"

/Moderator
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Du får väl skicka kort:angel:


Susan:

Jag tar av mig hatten för denna förmåga till självinsikt

Ja jag har insikt om både mej själv och andra:rofl:

:D
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

jag förstår alldeles utmärkt hur jag själv menar. Jag är dessutom dålig på förklaringar o försöker därför alltid relatera till erfarenhet från verkligheten, snarare än teori.
Det jag reagerade på är när du skriver om forcering o tvång som motpol till att låta hästen titta för att slappna av. Men uppenbarligen är vi alltså överens om att det faktiskt kan skapa trygghet o avslappning genom att ignorera det farliga i de situationer det är lämpligt.

ja för det beror på.....hur rädd hästen är
forcera blir dt omhästen är i panik zone

tänkte på det idag när vi gick förbi fladdrande lakan på en tvättlina att hästen taktar lite - utifall att de där spökena skall följa efter är en sak - den använder upp stresshormonerna i rörelse

Hade den farit iväg skjuten ur en kanon - så hade det nog varit bättre att stanna och kolla tvätten


Diskussionen hamnar ofta långt ifrån sitt ursrpumgliga sammanhang. Vi började med en höra elelr kortsida i ridhuset som hästen var rädd för om jag inte missminnner mig.

Om hästen då far iväg varje gång man rider i det hörnet så tycker jag att det är en bättre ide att bekansta sig med hörnet. Låter det sig inte göras så kan man rida så nära hästen törs ( gäller ju mest unghästar)utan att fara iväg och sedan successivt komma närmare.

Det är mer förenligt med psykologiska mekanismer än att tvinga ned hästen i hörnet med drivning

Det var vad jag hade för ögonen när jag skrev. Allt skrivs ju i ett sammanhang
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Du får väl skicka kort:angel:

ja ja!!! Vilken bra idé :bump:

Vacker solnedgång, genom skitigt Viking Cinderellafönster?




Eller fröken ugly miss moderator? I ÄNTLIGEN avslappnat, ledigt, harmlöst - rent utav MENLÖST tillstånd...



Eller... menade du månne, någon färggladare sort av kort? :angel: För i så fall, har jag laddat batterierna och kan ordna det med! :devil:

/moderator
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

det där har med egenkontroll att göra också. Om man i inlärningsfaser forcerar hästen så lär den sig att underkatsa sig - men den blir inte en tryggare individ.

Precis- hastar ar sa otroligt anpassningsbara, det ar det svara med att fa en balans mellan att fa hasten dit man vill och samtidigt bevara dess personlighet, ambition och sjalvfortroende.


Jag gör som du om de börjar bli rädda - de får stå tills de är mogna att fortsätta. Det finns om jag minns rätt ett uttrycke "monkeying" dvs beteendet att undersöka främmande föremål - det är ett sätt att hantera sin rädsla - berabeta den - får djur göra det så får de en större kunskapsbank och mera självförtroende

Och tiden innan de ar mogna att fortsatta minskas med utbildning och forbattrad kommunikation med manniskan- pa marken eller uppsuttet.

Den där vänta tanken var bra - den skall jag öva mera på

Jag minns en fas i min och en av mina hastars utveckling dar han var i bra kondition och overambitios i vart arbete. Han ville mer an vad jag klarade:angel:. Vi spenderad ett par ridlektioner och otaliga traningspass hemma med att bara sta stilla i evigheter:rofl:, darfor att han inte sjalvmant sankte nacken och vantade. Jag var ratt frustrerad men det var nodvandigt och det forstar jag nu sa har flera ar i efterhand. Det var vart den tiden jag lade ner pa stillastaede:D.


Jag vill att hästen själv skall vilja det vi gör. det räcker inte att den gör det jag ber om.

För om den själv vill så komerm dess självförtroende och tillit = hink att växa av övningen - blir den forcerad kommer det ske tvärtom och då får man starka reaktioner i andra sammanhang

Du satter sa bra ord pa det:bow: Den villiga underkastelsen.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det ar svart att diskutera den har typen av problem, som att stanna eller rida pa da hasten spanner sig for nagot, eftersom det ar hela grundinstallningen till hantering och ridning av hast som ligger bakom hur vi ser saker och ting.

Jag har provat tva olika "sidor" och lamnade den ena for 16 ar sen da jag aldrig riktigt kunde komma till harmoni i ridningen. Jag kanner att det ar lonlost att diskutera vidare och det ar bara att inse att vi manniskor forvantar oss samma sak av ridningen, vi vill ha samspel, harmoni samt en frisk och sund hast, men vi har helt olika vagar att forsoka ta oss dit.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 140
Senast: Bee
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 988
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp