spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Det vanligaste felet som gemene man gör är att sakta av så fort hästen "gör ngt". Energi tar sig uttryck i någon form.

Tittar man på eliten- rider de bara vidare- gör ingen affär av saker o hästen blir då övertygad.
En orädd ryttare får en trygg häst o vice versa eller så letar man en häst som passar ens egenskaper.

Fast det dar beror ju helt pa vilken utbildnings niva hasten ar i! En hast som annu inte sa trygg och annu inte sa utbildad (vilket i min varld gar hand i hand) kommer inte att lugna sig om man bara rider pa. Den behover fa titta fardigt innan man fortsatter. Eller ata sockerbitar fran ett biltak. Naturligtvis olika for olika individer, men generellt sett. Ju mer utbildad hasten blir desto mer kan man avleda, och inte forran ganska langt upp pa skalan kan man gora som eliten, bara rida pa. Det gar nar hasten redan har grundtryggheten och accepterat sin ryttare. Att man som ryttare bara sitter stilla (eller star stilla om man leder) och latsas som om man inte ar ett dugg intresserad av "faran" som den oskolade hasten ser, hjalper hasten att slappna av efter hand. Det gar fortare och fortare med tid och utbildning, och slutmalet ar att kunna bara rida vidare. Hos den outbildade hasten skapar det bara mer spanning att bara rida pa.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Då tycker jag att du ska titta på Tulltorps video där Minna rider en 3-åring.

Tänk om bruksprovsryttarna skulle stå still o titta på allt.

Farten gör att de kommer förbi farorna o den får utlopp för sin energi.

De lär sig snabbt att lita på sin ryttare. En sdn häst tvärvänder sällan, däremot en som riktas direkt mot objektet ifråga.

Man måste skilja på om hästen tittar eller är livrädd- hjärtat dunkar.
Om man lär den att alltid titta, så kommer den fortsätta med det även som vuxen.

lär den istället att vara med o istället "blunda lite- fokusera på mig.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

kanske var det därför som det var oenighet mellan dommarna

Jag tolkade detta som att det var oenigt mellan de olika domarna på IW. Eller var de oeniga om alla? Jag tolkade också detta som att du hade koll på de enskilda resultaten för varje domare. Eller vad var det oenigt om?
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag pratar för övrigt inte om att "studsa" i sadeln utan om att sitta så lätt att hästryggen får plats att röra sig. Det innebär att man inte trycker ned sig i sadeln o sitter för stilla. Det innebär heller inte att man studsar i sadeln. Utan endast om att hästen ska kunna röra sig så optimalt som möjligt, utan att störas av en tung hindrande ryttarbak.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

tidigare nämndes av axel att hästen "var tjurig mot skänkeln" också det är ju ett tecken på låst rygg. Är då lösningen att självvalt skumpa upp och ned
Men snälla...Det har inte bara med ryggen att göra, utan hela hästen spjärnar.

Den KAN bli tjurig mot skänkeln o det vet hon o - kanske- därför har lagt om sin ridning- till att mer passa hästen.

Jag har ett rent konkret ex. där min häst rörde sig som värsta- ja jag vet inte vad.
-Är det där MIN häst:confused: sa jag till mig själv när jag återkom till ridhuset efter ett toabesök. Då menar jag inte att den sprattlade med benen, utan hela uppenbarelsen o formen var över min förväntan.

Hon ville att jag skulle sitta upp direkt efter o känna- vilket jag inte gjorde- för att jag saknade tekniken. Det kändes som om den sprang.
Hon tog aldrig i den utan förvandlade arbetstraven genom sitt säte-Bollen.

Om man bara skulle ha varit följsam där hade den bara tagit långa stora kliv- framåt- arbetstrav o behövt som jag- bromsa den.:o

Hur hon gjorde förstog jag först långt efteråt.
Nästa gång hon red den tog det längre tid för att få den tillräckligt lösgjord för att komma till samma.

Jan har en annan teknik- den med/ motgående handen som komplement- en svår teknik.
BTW Så visar han på flera VIDEOS DÄR HAN RIDER LÄTT I TRAMP- JUST FÖR ATT INTE TRYCKA NER RYGGEN O KRÄVER INTE FULLÄNDNING- FÖR ATT HÄSTEN SKA tycka att det är mer angenämt.
Han förklarar det med ord- titta.

Kanske var det därför Briar busade- för att han inte är så hård- har empati o humor i sitt dressyrarbete o även pedagogik. Tänker på hästen som individ o långsiktigt. Har ett samarbete o inte bara jobbar med en robot:bow::love:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast det dar beror ju helt pa vilken utbildnings niva hasten ar i! En hast som annu inte sa trygg och annu inte sa utbildad (vilket i min varld gar hand i hand) kommer inte att lugna sig om man bara rider pa. Den behover fa titta fardigt innan man fortsatter. Eller ata sockerbitar fran ett biltak. Naturligtvis olika for olika individer, men generellt sett. Ju mer utbildad hasten blir desto mer kan man avleda, och inte forran ganska langt upp pa skalan kan man gora som eliten, bara rida pa. Det gar nar hasten redan har grundtryggheten och accepterat sin ryttare. Att man som ryttare bara sitter stilla (eller star stilla om man leder) och latsas som om man inte ar ett dugg intresserad av "faran" som den oskolade hasten ser, hjalper hasten att slappna av efter hand. Det gar fortare och fortare med tid och utbildning, och slutmalet ar att kunna bara rida vidare. Hos den outbildade hasten skapar det bara mer spanning att bara rida pa.

Min häst är väldigt "grön" o hon är enormt vaken o lättskrämd. Jag har upptäckt att det går betydligt bättre om jag ignorerar sådant hon skvätter iväg för. När jag gör så o bara rider vidare så tar det bara några få steg så är hon "tillbaka hos mig" igen i en fin avslappnad form. Om jag däremot låter henne titta o därmed gör en affär av det "farliga" så blir hon väldigt spänd o det tar mycket längre tid att komma till arbete igen. Jag tror att när jag rider vidare trots "monster i omgivningen" så ger jag signalen till henne att: "matte tycker inte det är farligt så då blir hon också lugn", ungefär som när man inte gör någon affär av skrämmande saker inför en hund för att undvika att hunden blir ängslig.

Men alla hästar är ju individer, för andra funkar det kanske bättre att titta på läskigheterna.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Barn funkar likadant, men....
De gör inte som man säger, utan tar efter hur man gör. Energierna igen.

Hetsar man upp sig- gör barnen lika.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag förstår precis vad du menar. Självklart lättar man i sätet när hästen inte är stark nog, eller när man håller på att lära den ett nytt rörelsemönster (som ju galoppiruett onekligen är!). Det ska vara så lätt som möjligt för hästen att hålla sin rygg uppe, även när den behöver koordinera om. (Vilket faktiskt är ganska svårt för ett gräsätande savanndjur!)

Men jag måste bara fråga - är det inte skillnad på ett ekipage där både häst och ryttare ska börja nosa på galoppiruetter och på ett ekipage där ryttaren varit med i eliten i hundratals år? ;) Vissa ryttare överdriver aldrig med "bollsätet" på det här viset, varför behöver de inte det? Det är DET jag undrar.

Jag hukar mig nu, men jag tycker inte Kyra har en sits jag eftersträvar. Däremot får hon FANTASTISKA resultat ändå. Hon har en otrolig kunskap och känsla, och får alltid ut väldigt fina resultat. Men för det behöver jag inte ha hennes sits som ideal.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

I den samlade skritten behöver man inte swinga o jag begriper inte varför man ska störa den mer- genom att stå upp i en skrittpiruett.

Det är mest i den 2- taktiga rörelsen som ryggen kan hamna åt skogen o i galopp- om man tappar energin.

här gör man som regel inte en piruett innan den klarar av piruettgalopp.
Om den ska kunna samla sig så mkt som krävs i en galopppiruett kan man nog inte resa sig o därmed förstöra balansen när hästen gör sitt yttersta.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag skrev förvisso om galoppiruett, men strunt i vilket.

Du tycker sålunda att man lättar i sätet enbart i trav? Jag har hört många tränare säga "sitt inte så tungt" på den, när hästen och ryttaren håller på att lära sig.

Finns t ex en tysk ryttare som ger denna instruktionen när han håller träningar i Sverige. (även när han tränar ekipage som eg inte håller på att lär sig, utan redan är på en högre nivå, och borde kunna ha hästens rygg uppe hela tiden)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

sitta tungt eller spännt är för mig skilda saker.
Följsamhet kan vara svårt mest pga bristande egen bålstabilitet, därav många som försöker trycka ner sig i sadeln.

Vikten är konstant sen låser givetvis en tyngre ryttare ryggen mer beroende av hur den sitter.

Absolut finns det de som trycker undan ryggen- därav det medvetna skumpandet kan ge hästen mer frihet. Skumpande orsakat av spänning ger en otakt. Ryttaren blir fördröjd.

det är lättare på en häst som redan rör sig över ryggen, än en som är mkt stilla o bara rör benen. Typ de iberiska.

Hästarnas ryggmuskler är avhängiga av hur bakbenen jobbar, så vida den inte hamnar i alldeles fel form framtill- som då hindrar bakbenen.

Lättridning kan inverka både framåtdrivande eller fördröjande eller att få den att växa i höjd. En bra övning för sin egen balans är att byta sittben stående o många många gånger.
Om man använder lättridningen för att vara just underlättande för ryggrörelserna bör man just göra så. vill man mer påverka den- har ett syfte, kan man sitta ner- men inte dunsa ner- bakvikt. Rida lätt i skritten känns oxå tokigt, men man kan träna på sin egen smidighet o även att inte bara följa hästen, utan även vara den som för- ändra på takten/ höjden.

Även klättring i rel. branta backar. Dressyrsadlar är inte att rekommendera:grin:
nu är jag nog inne på sdnt som bara ridskolehästar tål:angel:

En god sits behöver inte vara stilla o snygg.
det viktigaste är att det ser propert ut o att inverkan går fram..

Men visst är det häftigt med de som ser ut att nästan rida telepatiskt- små små hjälper.

Jämför nu inte testryttarna- som bara behöver rida rakt fram på unga hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ingen människa i världen kan sitta på en häst som låser ryggen - det är som att gå från en trampolin till att landa på hårda golvet - och om jag minns rätt så var det bara i den ökade traven, skall kolla igen

Igen det heter "allows you to sit" av en anledning

jag får heller inte ihop det - först skriver du att Isabell inte vill skumpa - sedan att hon gör det aktivt med ett syfte

Vilket blir jag nyfiken

tidigare nämndes av axel att hästen "var tjurig mot skänkeln" också det är ju ett tecken på låst rygg. Är då lösningen att självvalt skumpa upp och ned:confused:

du skrev att det var för att få den att lyssna- på vad? skänkeln? :confused:

Jag är nyfiken på syftet . Hur börjar hästen lyssna då

Min erfarenhet är att de flesta hästar lyssnar mindre ju mer ryttaren är osynkad = inte ett med hästen

Förstår att det är det här som kallas bollsäte......

Hon är inte osynkad som jag ser det. Du tror väl inte på allvar att IW sitter som en nybörjare som inte kommer ner på hästens rygg utan skumpar i obalans:confused: Men jag missförstår dej nog där?

Jag menar som axel skrev att sätet, även rumpan kan användas på flera olika sätt, för att påverka hästen. Hon får överdriva, för att den hellre vill framåt än vänta på henne. Den kan bli sur (som den blev sist i OS) och hon får anpassa hur hon inverkar, som axel skrev'

Hon skulle föredra menar jag att den lyssnade bättre så att hon inte behövde överdriva som hon nu får göra. Det är inte motsägelsefullt. Hon gör det hon anser att hon behöver göra antar jag, under omständigheterna men hade väl önskat en för dagen mer lyhörd häst.

Hon skumpar inte för att den inte släpper ner henne, utan för att få honom mer med sej. Det ser inte så snyggt ut som vi är vana att se henne. Men hon rider inte sämre för det. Hon har ett mycket starkt säte och använder det som påverkande istället för att ta i honom mer eller använda skänkeln mer.

Skumpandet är inte för att hon inte kan annat utan för att hon vill ha med sej hästen i sin dans, inte hänga med i hästens. Hon för, precis som Jan.
Idealt sett behöver hon inte alls använda sin rumpa så starkt, de är mer samspelta. Men läget är ju inte alltid idealt.

Rumpan och sätet kan användas ¨på många sätt. Man kan komma åt ett bakben och få det mera aktivt genom att trycka till med ett sittben. Eller båda, hästen följer sittbenen och sätet. Det handlar inte bara om att ryttaren ska följa hästen, hästen följer också ryttaren, att vara följsam kan man tolka på olika sätt, det betyder inte att bara följa med. Det är även att inverka i rätt ögonblick och på rätt sätt, att tillåta rörelser och att styra rörelser.

Det är ju det som är det knepiga, och där Isabell och co har tusentals verktyg i sin låda har vi bara en lite bråkdel vi vanliga. Kom att tänka på en rolig bild jag inte har i denna dator men så här:
En man byter en glödlampa. Hunden sitter på golvet och ser överlägset på.
" I could do that" tänker den. :rofl:


Får se om jag får in den hemifrån. Det säger hur jag är jämfört med tex ISabell Anky mfl. Kanske inte bara jag heller
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast det dar beror ju helt pa vilken utbildnings niva hasten ar i! En hast som annu inte sa trygg och annu inte sa utbildad (vilket i min varld gar hand i hand) kommer inte att lugna sig om man bara rider pa. Den behover fa titta fardigt innan man fortsatter. Eller ata sockerbitar fran ett biltak. Naturligtvis olika for olika individer, men generellt sett. Ju mer utbildad hasten blir desto mer kan man avleda, och inte forran ganska langt upp pa skalan kan man gora som eliten, bara rida pa. Det gar nar hasten redan har grundtryggheten och accepterat sin ryttare. Att man som ryttare bara sitter stilla (eller star stilla om man leder) och latsas som om man inte ar ett dugg intresserad av "faran" som den oskolade hasten ser, hjalper hasten att slappna av efter hand. Det gar fortare och fortare med tid och utbildning, och slutmalet ar att kunna bara rida vidare. Hos den outbildade hasten skapar det bara mer spanning att bara rida pa.

Jag är helt enig

Sedan kan man inte göra så på tävling eller 3 årstest med det är en helt annan sak

det finns en gammal inställning inom rideriet som är väldigt oförstående till både hästars och människors rädsla, men den känns väldigt fölegad tycker jag, särskitl om man vet vilak mekanismer som styr rädslan

Körhästen och polishästen får mycket träning före den skall ut i trafiken. Den får bekanta sig i lugn och ro. Körhästar får överhuvud taget mycket tid på sig att vänja sig vid allt vid sin utbildning så att de verkligen är bekväma med situationen
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

i natt så beroende på diskussionen här så letade jag upp bandet och såg Isabells ritt .....

Hon skumpar i slutet på den ökade traven som jag mindes och Gunilla säger - det ser skumpigt ut för henne när han travar så där stort och flott :grin:

Hon skumpar inte annars

Det var briar som stod emot i ryggen och trampade på stället såg jag också

Satchmo fjädrade inte bak och isabell hade mycket i handen och hon fick ta i honom rejält och han gick och gapade - så Steffens vinst var verkligen välförtjänt skriver jag som faktiskt är en fan av Isabell.
Denna dag var Satchmo helt enkelt inte på sätet, han fjädrade inte med bakbenen utan skjöt mot handen. Att skumpa då i den fantastiska ökningen har inget med nybörjare att göra öht.

Och att hon kan öka då är imponerande
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Om den ska kunna samla sig så mkt som krävs i en galopppiruett kan man nog inte resa sig o därmed förstöra balansen när hästen gör sitt yttersta.

mn stackars hopphästar då om det att resa sig förstör hästens balans:o

Jag tror nog vissa ryttare kan behålla balansen och inte störa hästen om de "lättar ur". Varför skulle man annars lätta ur som belöning:confused:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag pratar för övrigt inte om att "studsa" i sadeln utan om att sitta så lätt att hästryggen får plats att röra sig. Det innebär att man inte trycker ned sig i sadeln o sitter för stilla. Det innebär heller inte att man studsar i sadeln. Utan endast om att hästen ska kunna röra sig så optimalt som möjligt, utan att störas av en tung hindrande ryttarbak.

Det blir ju en form av avlastningssits och själv vill jag också gärna göra så (nu har jag öht mycket att jobba på med sitsen men just DEN biten har jag iaf koll på! ;) ) i vissa lägen för att uppmuntra ryggen att röra sig. Skulle man sitta "tungt" så blir det så krävande för hästen att det är lätt att de låser sig.

Men i diskussionen är ju egentligen båda de här bitarna avvikelser från det optimala. En avspänd men bra sits borde inte vara särskilt tung tycker jag, och i samband med att man avlastar får man med största sannolikhet någon form av spänning "där den inte borde vara". Att man gör en prioritering som inte är lika med slutmålet...
Om du inte bara tänker på så lätt som man "bör" sitta när man inte med flit belastar mer t ex lägger tyngdpunkten/vinklar bäckenet lite mer uppåt/bakåt?
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

*KL*

Angaende "skumpandet" sa har jag last och forsokt forsta diskussionen.

hela diskussionen föll ju när hon bara skumpade när han vevade på som värst, och jag håller med att det är bättre än att trycka sig ned i sadeln


KL
När jag började skriva här har jag nog skrivit som mackan att ryttare trycker ned ryggen med brister i följsamhet - men det är snarare konsevensen av bristerna iföljsamhet som hindrar ryggen dvs handen har jag insett. Om itne rumpan är följsam så kan inte handen vara det

Sedan så har swingandet dimensioner - dels handlar det för nybörjaren om att inte skumpa - man lär sig snabbare i galoppen då den är mindre stötig.

Men sedan så kan swingandet utvecklas och vara en del av att behålla "mittelpositur" dvs lodlinjen så att ryttarens tyngpunkt aldrig kommer bakom hästens tyngdpunkt. Där finsn det olika "stilar" alla ryttare byr sig in om "mittelpostiur" vilket egentligen är samma sak som att centrera sin tyngdpunkt att vara ett med hästen

Om man prioriterar att hålal koll på tyngdpunkten så räcker inte alltid den egena rörligheten till för att vara hundra procent följsam då

Kul att se när det är öppen framridning då skumpar många helt vilt när de inte trycker ned sig med hjälp av tygeln, ofta samma som inte har samma betoning på ryggswing

Flash - det har inget med nybörjare att göra - många hästar rör sig väldigt mycket i ryggen
Ingen här har heller sagt eller tänkt att - detta kan jag göra.
Det vi gör är att diskutera fenomen. jag tycker att det är tilrläckligt svårt att sitta utan att skumpa i mellantrav om jag skall behålla mittpositionen och inte luta mig bakåt. Så jag kan deffinitivt inte göra som Isabell elelr ngn annan

KL
Angående lätta ur vid galoppombyte så kan man ju lätta ur med det ena sittbenet - dvs ta det framåt - det inre då förståss

det går ju att byte på enbart den hjälpen. tom jag klarar av det
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

fast jag tycker att "avlastningssits" som den praktiseras inom AR för det första har foten felplacerad - dvs inte under tyngdpunten och stidlädren är för långa så ryttaren kan omöjligt fjädra i sin kropp och därmed blockerar de hals och rygg med handen eftersom de inte har balans i stigbyglarna

Annars är jag med på din tanke, och det är inte bara Ar som har sigbygeln fel placerad i relation till tyngdpunkten mångar Dressyrryttare måst stå på tå och då går det inte att fjädra i knäna
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 218
Senast: Bee
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 048
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp