spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Sen är det svårt att lära sig hur mkt hästen behöver värmas- från gång till gång. Man har inte så många minuter på sig. En del blir "aldrig" trötta fysiskt- överambitiösa som aldrig känner efter.

Fast handlar inte tråden främst om den psykiska aspekten av ridning? Sett ur hästens synvinkel alltså?

Sen påverkar förstås den fysiska aspekten även hästens mentala status. Som Susan skriver - en ryttare i obalans påverkar hästen fysiskt, som i sin tur utlöser mentala responser. Och tvärtom, en sederad häst har inte lika snabbt till flyktinstikt som en överpigg häst.

Och nu bort från Knapplånet:
Jag tycker det är intressant hur en del ryttare alltid lyckas lugna hästarna, och tvärtom. Vissa ryttare kan alltid få fram mer "geist", eller energi i hästarna, bara genom att sitta upp, medan andra ryttare har rakt motsatt effekt. Jag tycker det är spännande att fundera över.

Jag vet att Mary Wanless i en av sina böcker nämner en person som har lite svårt att känna sina egna fysiska gränser (ja, jag vet att det låter flummigt :o) - lite mer av en konstnärssjäl kanske?. Den personen ramade inte in sina hästar på samma vis som en mer "disciplinerad" ryttare. Nu var det ju varken "rätt" eller "fel", bara att vi alla är olika. Jag tycker det är så spännande att tänka på. Att varken hästarna eller vi är stöpta i samma form, att vi finns i alla möjliga modeller, sinnesstämningar och färger! Inte konstigt att det måste vara ganska svårt att vara ridlärare!
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag tror inte att de exempel som vi har tagit upp har så mkt med obalans att göra. Däremot har vår egen psykiska balans- egen spänning- en helt klart större påverkan på hästen.

Som du skriver- en del är coola i sig själva o påverkar då hästen dito.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Nej, i Heikes fall tror jag absolut inte heller det handlar om obalans. :idea:

Sen definierar vi nog obalans lite olika, från man till man? (Eller kvinna till kvinna). Jag upplever som att många ryttare verkligen tycker att de sitter i balans hela tiden.

Men om man sätter dem på det hala, t ex ber dem rida på enhandsfattning eller lägga upp benen framför vulstren, så inser de att de faktiskt inte rider med balansen/sätet riktigt lika mkt som de tror. (Inte jag heller förstås! Det tar en millisekund att korrigera med handen och det går väldigt mkt lättare för en manuell varelse som människan - som utvecklats för att använda handen! Vi har ju inte evolverat för att använda rumpan till mkt annat än att sitta på och lämna avskräde med. ;))

Och precis som vi är olika, är hästarna olika. En del hästar reagerar med spänning för minsta lilla - en spänd handled t ex, medan andra är mer "förlåtande".
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det enklaste sättet att skilja på det
- är ju att Heikkes häst INTE rör sig spänt
tvärtom - den rör sig ju losgelassen


Om hästen rör sig spänt - så hindrar något den att slappna av eller rättare
En stressor skapar spänningen

Tex Kyla ,ryttarens, stark rädsla, frustration osv

Balans kan man prata om till döddagar vad det är. Liksom harmoni, den mest enerverande människa kan säga att den är SÅ harmonisk

Som du säger Jacko - man utgår från det man upplevt...
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag tror inte att de exempel som vi har tagit upp har så mkt med obalans att göra. Däremot har vår egen psykiska balans- egen spänning- en helt klart större påverkan på hästen.


En själslig obalans tar sig alltid uttryck i spänning i den egna kroppen = hindrar balans


KL

det beror ju på vad man menar med obalans hos ryttaren

Menar man med det en ryttare som är på väg att falla av?
- eller en som inte uppnått jämnvikt = equilibrium?

Det senare lyckas man ju inte alltid med och då är det obalans i mina och jackos ögon


Losgelassenheit tex är = frihet från spänning
Det kan hästen bara vara om ryttaren är fri från kropplsig spänning

Och tex att kunna swinga för att tillåta hästen swinga kräver frihet från spänning - och det kan man bara vara när man är i relativ jämnvikt

Tittar man på Haddad filmen som Rumpnissen la in - så var det ju tillfällen då inte ryttaren var "igenom" och kunde swinga och följdaktligen så glappade hon i sätet ibland

Om inte ens Haddad som rider Grand Prix kan vara i 100 % balans/jämnvikt hela tiden så lär nog vi andra inte kunna det heller

det jag vill ha fram är att förutsättningen för att hästen ens skall tänka tanken på att var i jämnvikt - kräver en ryttare i jämnvikt

Brist på jämnvikt hos ryttaren är en STRESSOR för hästen = den utlöser spänning i hästen helt enkelt för att ryttaren stör den/hindrar den från att vara losgelasen...
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Vilken typ av spanningar tanker du pa da? Hastar i fritt tillstand ar inte spanda och stressade. Vakna och uppmarksamma for att inte bli uppatna, men det ligger i deras natur, men inte stressade.



Självklart kan vakna och uppmärksamma hästar i det vilda bli stressade.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Om man tittar på heikkes häst så är den extremt vaken - men den är inte spänd i kroppen - den rör sig fortfarande losgelassen, och den har inte så mycket uppbyggd stress i kroppen att den exploderar

Folka säger min häst ÄR sådan - men det är inget statiskt tillstånd . Det går att förändra


De flesta hästar på den nivån rids med spänning, om än kontrollerad- det ger en annan spänst.

Och självklart kan man förbättra en riktigt spänd hästs förutsättningar så att det går framåt- men många faller på tiden om de ska till GP, även svårt för riktigt skickliga ryttare.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det sitter även i hästens temperament. En del kan aldrig varva ner eller har mkt längre nedvarvningstid.

Javisst ar alla hastar olika, men som jag namnde och som Susan pratade om, en trygg hast varvar ner mycket lattare an en otrygg. Mitt sto som jag tog som exempel var en av de mest kansliga och laddade hastar jag traffat pa. Hon hade dessutom 7 sorger och 8 bedrovelser i bakfickan vilket inte hjalper pa en san hast. Men, vad jag ville saga var att genom traning och genom att fa hasten att fa fortroende for ryttaren sa kan man overvinna det problemet.

Sen är det svårt att lära sig hur mkt hästen behöver värmas- från gång till gång. Man har inte så många minuter på sig. En del blir "aldrig" trötta fysiskt- överambitiösa som aldrig känner efter..

Men uppvarmning (och ridning over huvud taget) handlar val inte om att "trotta ut"?? Da ar man definitivt ute pa hal is i mina ogon... Jag vill da fa mina hastar att kanna sig sa trygga och nojda med mig som ledare att de gladeligen overlater bevakandet och tittandet efter lejon och bjornar at mig, sa kan de lagga energin pa arbetet.

Gränsen mellan spänst o spänning är hårfin- om man ska vara på topp. Det behövs då inte mkt för att det ska väga över- åt fel håll. Då är den dagen förstörd.

Jag tycker att Susan redan har svarat alldeles utmarkt pa det. :bump: Visst, en stark hast i toppkondition kan ocksa bli overladdad, men det behover inte betyda att den ar stressad.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

De flesta hästar på den nivån rids med spänning, om än kontrollerad- det ger en annan spänst.

Och självklart kan man förbättra en riktigt spänd hästs förutsättningar så att det går framåt- men många faller på tiden om de ska till GP, även svårt för riktigt skickliga ryttare.

Jag vet inte vad du har for definition pa spanning? Spanningar leder i de allra flesta fall till skador. Det galler inte bara hastar utan aven manniskor.

Jag skulle vilja saga att det ar inte tiden de faller pa- det ar skadorna.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Självklart kan vakna och uppmärksamma hästar i det vilda bli stressade.

Stress i sig ar varken farligt eller skadligt. Det ar rent av nyttigt med en viss dos av stress. Men det ar "langtidsstressen" som ar farlig. Nar den borjar visa sig som tex spanningar i kroppen. Det galler bade hastar och manniskor.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag vill da fa mina hastar att kanna sig sa trygga och nojda med mig som ledare att de gladeligen overlater bevakandet och tittandet efter lejon och bjornar at mig, sa kan de lagga energin pa arbetet.

Det funkar inte riktigt så med hästar. I en hästflock är det inte ledaren som har vaktrollen. Det är en underhuggare, av något slag. Den vaktar ÅT sin ledare. Den varnar ledaren att något kan vara värt att se upp med:cool:

Därför vill stoet tex köra bort andra från mej....hästar särskilt, men helst även människor hon inte känner. Nej hon gör det inte, men visar med lite miner.

Hon håller koll, hon reagerar. Det är hennes jobb. Sen flyr hon aldrig, utan gör som jag säger, hon går fram överallt om jag ber. Jag talar om vad som ev är farligt. Men det är vaksamheten som kan bli för mycket, i perioder särskilt, tar sig oönskade uttryck:angel: Den kan man aldrig uppfostra bort, vissa har det bara.

En verkligt rädd häst är en annan sak. Den kan lära sig att lita på sin ryttare och bli trygg. Men otrygg och vaktig är helt olika saker. De mest otrygga brukar inte vara vaktiga.

Vet inte om vi är på ridning längre:angel: Hantering kanske:D
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Sen definierar vi nog obalans lite olika, från man till man? (Eller kvinna till kvinna). Jag upplever som att många ryttare verkligen tycker att de sitter i balans hela tiden.

Men om man sätter dem på det hala, t ex ber dem rida på enhandsfattning eller lägga upp benen framför vulstren, så inser de att de faktiskt inte rider med balansen/sätet riktigt lika mkt som de tror. (Inte jag heller förstås! Det tar en millisekund att korrigera med handen och det går väldigt mkt lättare för en manuell varelse som människan - som utvecklats för att använda handen! Vi har ju inte evolverat för att använda rumpan till mkt annat än att sitta på och lämna avskräde med. ;))

Precis:idea: Det som man ar van vid kanns ju ofta bekvamt, aven om det ar tokfel. Det ar darfor det kan vara sa otroligt svart att bryta ett monster och lara in nagot nytt. Det nya kanns obekvamt till att borja med, aven om det ar tokratt!
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det funkar inte riktigt så med hästar. I en hästflock är det inte ledaren som har vaktrollen. Det är en underhuggare, av något slag. Den vaktar ÅT sin ledare. Den varnar ledaren att något kan vara värt att se upp med:cool:

Därför vill stoet tex köra bort andra från mej....hästar särskilt, men helst även människor hon inte känner. Nej hon gör det inte, men visar med lite miner.

Hon håller koll, hon reagerar. Det är hennes jobb. Sen flyr hon aldrig, utan gör som jag säger, hon går fram överallt om jag ber. Jag talar om vad som ev är farligt. Men det är vaksamheten som kan bli för mycket, i perioder särskilt, tar sig oönskade uttryck:angel: Den kan man aldrig uppfostra bort, vissa har det bara.

En verkligt rädd häst är en annan sak. Den kan lära sig att lita på sin ryttare och bli trygg. Men otrygg och vaktig är helt olika saker. De mest otrygga brukar inte vara vaktiga.

Vet inte om vi är på ridning längre:angel: Hantering kanske:D

Ok, det fick mig att tanka lite:idea:. Jag forstar vad du menar med vaktig. Ungstoet som jag pratade om innan var precis san. Hon var inte radd for nagot. Problemet var att hon inte garna accepterade manniskor som ledare heller. Jag har den uppfattningen att det garna gar hand i hand, vaktigheten och att vilja vara hog i rang.

Det kravs mycket kunskap for att hantera (och rida) en san hast ocksa. Jag tycker personligen att de ar de svaraste.

Ja kanske kom vi in pa hasthantering nu, fast det hanger ju ihop med ridningen:angel:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag pratar inte om stress- där hästen antingen blir oförmögen att utföra jobbet eller om det går in i sig själv.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Måste rätta mig själv, skrev alldeles galet, en del, det förekommer, istället ska det vara ist för de flesta.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag tycker att Susan redan har svarat alldeles utmarkt pa det. :bump: Visst, en stark hast i toppkondition kan ocksa bli overladdad, men det behover inte betyda att den ar stressad.

Nej, precis, det betyder att en överladdad häst kan vara spänd utan stress.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ok, det fick mig att tanka lite:idea:. Jag forstar vad du menar med vaktig. Ungstoet som jag pratade om innan var precis san. Hon var inte radd for nagot. Problemet var att hon inte garna accepterade manniskor som ledare heller. Jag har den uppfattningen att det garna gar hand i hand, vaktigheten och att vilja vara hog i rang.

Det kravs mycket kunskap for att hantera (och rida) en san hast ocksa. Jag tycker personligen att de ar de svaraste.

Ja kanske kom vi in pa hasthantering nu, fast det hanger ju ihop med ridningen:angel:

Jo, ganska ranghöga, därför är ett av problemen att dom är så benägna att fatta egna (kvicka) beslut, om man inte ligger före och talar om vad man vill, inte av dumhet utan återigen för att det är deras jobb. Intamningen blir viktig, att ha hästen framför sej blir viktigt, och det är det svåra, samtidigt, tycker jag alltså. Har alltid synpunkter. Men väldigt kommunicerande och därför även extremt lyhörd vilket är en svårighet i sej, faktiskt:crazy:


KL

Ang anspänning vid arbete håller jag med ginnies tex:
Nu när vi har möjlighet att jobba på ett annat sätt igen med bra underlag i hagar osv, så får jag snarare svårt med att hästen kan vara så oerhört lyhörd och kännas så lösgjord, och att då våga riskera att bli av med detta genom att sätta mera tryck. Det har slagit mej nu i vår att det har även tidigare varit mitt problem på henne, att inte bekvämrida då, utan kräva mera. Det man vill ha är mera anspänningen som inte är spänning, utan mera tryck, så att säga och det kan ju ligga nära spänning precis som ni säger och då blir jag lite mesig och rädd att inte kunna hantera lyhördheten i kombination med mera tryck (långsam o klantig:crazy:)) eller att det istället för anspänning blir spänning. Eller kanske snarast det där som Susan pratar om, att jag genom att kanske klanta till det skapar spänning istället för anspänningen i mer kraft i arbetet, men jag börjar få bättre kontroll över det där nu:idea:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Nej, precis, det betyder att en överladdad häst kan vara spänd utan stress.

Ja precis, och därför kan dom om man är skicklig som tex Heike, få dom att jobba genom kroppen trots att den är laddad, det är inte spänningar som sitter i hästens kropp egentligen utan helt enkelt ökad vakenhet och aktivitetsbehov, inte stress eller spänningar pga motstånd, som gör att den inte kan arbeta:idea:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Angående snedhet så har ju hästen sin och alla hästar placerar en där det känns tryggt och vant särskilt om de är rädda/spända

Vi människor är ju likadana

Hoppar rakt in i diskussionen, är inte helt med, inte hunnit läsa så mkt så jag kanske ska vara tyst, men bara måste..

Jag håller inte helt med i ovanstående uttalande..

"Tryggt och Vant"

Inte många hästar har den möjligheten, i min värld så placerar hästen ryttaren där den MÅSTE, för att skapa den balans som behövs just i stunden för att utföra just det som den ombeds att göra just nu.

En rädd och spänd häst gör ofta tvärtom, därför blir det dålig balans, här trubbas balansinkännandet av en del och hästen som är rädd/spänd lägger inte så mycket energi och "tanke" på att kompensera ryttarens brist, därför är det också mkt obekvämt att rida på en häst som är rädd och spänd.

När det då blir dålig balans, för att den rädda och spända hästen inte placerar om sin ryttare alltså ej i lika stor utsträckning som den "vanliga" så, blir den rädda och spända hästen ännu mer rädd och spänd då den känner motstånd från ryttaren eftersom rörelserna dem emellan ej synkroniseras, och detta förvärrar såklart situationen.

En ryttare som är van att rida och hantera dylika hästar har automatiskt i sig att leda rörelser, ta ner rörelser på en mer neutral nivå, brusar inte iväg i sina rörelser utan stannar lugnt och inväntar hästens tex: känsloutbrotts avstannande, här, men först här, kan hästen hitta känslor i orden "Tryggt och vant" och i detta komma ner i sina rörelser och börja samverka igen.




"Så tycker jag"

Men jag har inte ett endaste högskolepoäng.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag håller nog med.

Att rida på en spänd häst känns som att vara en magnet med fel pol mot hästen. Omöjligt att "docka ihop". Negativ spiral m a o.

Men med lugnt takt o rytm i sina rörelser, less is more, kan man få en rätt spänd häst att vilja söka kontakt och blir då betydligt behagligare att rida. Positiv spiral.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 533
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp