spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Men med lugnt takt o rytm i sina rörelser, less is more, kan man få en rätt spänd häst att vilja söka kontakt och blir då betydligt behagligare att rida. Positiv spiral.

Ja det är absolut sant, dvs det är där man får börja, (som med alla hästar), takten och balansen.

Men det kan också vara så enkelt som att en frisk galopp kan få hästen att bli av med den värsta laddningen och spänna av. Beror på på orsaken till att hästen är spänd, så som flera sagt redan. Men inte desto mindre är takten o balansen fortfarande nummer ett även om det inte finns så mycket spänningar längre. Min tex ökar ju takten igen när det blir lite jobbigt, även utan stress.

C_L även dej håller jag med till stor del, men med invändningen fortfarande att all spändhet är inte rädsla, det kan lika bra vara uttryck för att hästen faktiskt har andra synpunkter, till exempel. Det viktiga som nån skrev är att det inte är ständig spänning utan att den kan spänna av på rätt sätt också.
Om det är ren irritation över att inte tillåtas göra något hästen hellre vill tex, så gäller det däremot att vara lugn men väldigt konsekvent, börjar man sätta gränserna på ett brutalare sätt, så kommer bara mer spänning och då kan man riskera att hamna i ständig spänning istället.:idea:


Sagt av en med högskolepoäng men inte i dom här ämnena så det har jag inte så mycket nytta av:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

KL
Svårt med diskussion om alla pratar om olika saker, och ffa om man blandar in det på ett personligt plan.


CL :D
Vi definierar du balans olika till att börja med

för mig uppstår balans = equlibrium först när hästen kan arbeta liksidigt

Något som få ryttare upplever eftersom de är så omedvetna om sin egen oliksidighet så kan de inte koordinera och hantera hästens oliksidighet

bara en sådan sak - som att mocka . jag är högerhänt jag håller högre upp på skaftet med höger hand och styr - jag lyfter med vänster hand och vänder kroppen åt vänster när jag lägger i kärran.

Om man inte kan göra tvärtom lika bra är man inte liksidig och kan omöjligt uppnå equilibrium utan häst man kommer att röra sig som man arbetar dvs med höger axel först i en lätt vridning åt vänster

Och så är de flesta hästar sneda, och att i det läget be hästen böja höger kommer att skapa spänning i hästen - eftersom vi ger kontraorder

liksom om vi driver - utan att kunna swinga

liksom om vi driver med en alltför starka kontakt framtill

Anledningen till att jag gillade Heikkes ritt är att den är totalt fri från muskulär spänning - det är sällsynt

Muskulär spänning skulle tråden hetat :D

KL

För att komma dit måste vi uppnå jämvikt, balans i själen, frihet från smärta och frihet från andra stressorer, då kan vi uppnå fysisk equlibrium

Så om Heikke kan på en häst som uppenbarligen har skjuts på sitt autonoma nervsystem (fight or flight) så ger det en hint om att det kan gå attf å hästen att arbeta fast den är stressad:idea:

Det handlar om tillit till ryttaren.

Det var faktiskt ett program på discovery om en polishäst som hade räddat ett stort antal liv pga av att den tordes gå först in i en folkmassa.

Hästen var stadens hjälte. Forskare blev genast nyfikna och började mäta stressnivåer hos polishästarna, och till sin förvåning fann de att den "modiga" polishästen var den mest rädda av de alla

Det här vet man om inom körningen att det handlar om tillit att låta sig dirigeras och inom mer avancerad ridning vet man om att det krävs en hel del jämnvikt hos ryttaren för att hästen skall "låta sig bli riden" dvs våga arbeta som Heikkes häst gör i filmen på dressyrgnägg


Själv använder jag mig av mina universitetspoäng till att förstå hästen bättre.
Ju bättre jag förstår den - ju mer törs den lita på mig.

Med kunskap om psykologi så kan man ju göra hästen tryggare och mer tillitsfull, men man måste jobba på sitsen också

Jag har inglunda haft okänsliga hästar, och med den senaste har vi mycket rädslor att ta itu med - men från att ha varit en hysterisk häst som stängde av - så har man nu en häst som ibland ger intrycket av att var en gammal ridskolehäst

jag skulle aldrig kommit dit utan att haft hjälp av mina kunskaper i psykologi, och inte utan att ha fokuserat på den psykologiska aspekten till 90 %

Hade jag nöjt mig med att den ÄR sådan hade den först inte blivit opererad
hade jag fortsatt att resonera så den ÄR sådan så hade det aldrig gått.

jag ser vetenskap som en möjlighet att tänka utanför boxen -det slentrianmässiga tänkande, med andra infallsvinklar så blir plötsligt flera saker möjliga. Det är när man låser sig vid att "den är sådan" som man stänger dörrarna för möjligheten att allt går att förändra

även beteende och reaktioner.

man kan om man vill sträva mot harmoni, om man sneglar lite på psykologin, och förstår vilka mekanismer vi styrs av
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Vi kan diskutera hästpsykologi i det oändliga. Det har inget eller lite att göra med mänsklig terapeutisk kunskap.

Varför stänger den rädda polishästen m. fl av? Eller låter sig styras så?

Just därför att den inte har sdnt eget självförtroende o låter sig därmed styras. En stolt häst låter sig inte styras så.
Vi har diskuterat det här på hantering o en del immunicerar mot allt. Hästen ska inte tänka alls eller vara ngn partner.

Om hästen har smärta får man försöka läsa av den innan man säger att den är "dum" o rappar den.

En häst som skakar på huvudet när man rider, har som regel ngt att säga.

Innan man förutsätter att hästen är dum/ konstig- ska det utredas. Inte väntas med ett halvår eller längre.

känner man sin häst- kan man läsa av minsta obehag som den visar- om man lyssnar.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Varför stänger den rädda polishästen m. fl av? Eller låter sig styras så?

Just därför att den inte har sdnt eget självförtroende o låter sig därmed styras. En stolt häst låter sig inte styras så.

Precis vad jag tänkte också:idea: Det är min erfarenhet att en vekare häst inte ifrågasätter utan gör, hur rädd den än är, medan en mer (intelligent oftast - och) trygg häst som är mera sej själv nog, har synpunkter och talar om vad den anser, men väljer trots det att göra som den säger som den har förtroende för. Har själv haft även hästar av den vekare typen och på många är dom mycket mer okomplicerade. Man säger till och dom ifrågasätter inte.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Själv använder jag mig av mina universitetspoäng till att förstå hästen bättre.
Ju bättre jag förstår den - ju mer törs den lita på mig.

Med kunskap om psykologi så kan man ju göra hästen tryggare och mer tillitsfull, men man måste jobba på sitsen också

Jag har inglunda haft okänsliga hästar, och med den senaste har vi mycket rädslor att ta itu med - men från att ha varit en hysterisk häst som stängde av - så har man nu en häst som ibland ger intrycket av att var en gammal ridskolehäst

jag skulle aldrig kommit dit utan att haft hjälp av mina kunskaper i psykologi, och inte utan att ha fokuserat på den psykologiska aspekten till 90 %


Jo, det är ju bra, men jag antar du förstår att det finns människor som kommer lika långt och mycket längre i sin hantering och ridning,än vad du gör, utan några somhelst högskolepoäng om ämnet- det finns något som heter känsla.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag hann se en minut av Millans show igår o han hade hjälp av Parelli.

Det räckte med en kommentar för att jag skulle ruttna. Problemhästen på 22 år hade för stort självförtroende!! Ett sto!
Det handlade inte om människornas okunskap/ inkonsekvens eller den kanske orättvisa behandlingen.

Nu skulle HÄSTEN fixas till.:mad:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Har du läst Hästpsykologi eller menar du att du använder humanpsykologi och applicerar dess beståndsdelar såsom beteendevetenskap på hästen :confused:


Eller menar du att du tolkar enkom ryttaren och därigenom tolkar hästen?


Carola är förvirrad.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag är förvirrad rent allmänt över de massiva texterna som mer liknar bloggande än diskussion i denna tråden. vad exakt är frågeställningen ni vill diskutera? Kort och koncist tack!
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag är förvirrad rent allmänt över de massiva texterna som mer liknar bloggande än diskussion i denna tråden. vad exakt är frågeställningen ni vill diskutera? Kort och koncist tack!

Menade du mig?
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Nej förlååååt! Jag glömde knapplån! (blev så trött av all text :rofl:) :angel:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag uppfattar det som TS menar på att spända hästar är spända p.g.a. stress och att stressen beror på antingen skador hos hästen, eller än vanligare, en snedhet hos ryttaren, en snedhet som gör hästen stressad, men jag vet inte.:confused:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Tja du syftar väl på mej bland annat gissar jag:devil:

Får väl kurs hos axel:rofl:

Jag är väl rätt mycket skuld till tråden, men det jag vill få fram är att hästar kan vara spända på olika sätt och av olika skäl och med olika varaktighet, dessutom. Det är svårt att rida hästar som blir spända lätt, är vi väl överens om. Eller det är min slutsats i alla fall. Heike K gjorde det väldigt bra, på filmen. Många andra skickliga också.

Jag tycker man kan säga att en häst ÄR sån eller sån, för dom har personligheter dom också, men sen är det vårt jobb att komma underfund med orsaker, och hantera varje häst som den individ den är.Det kräver känsla som ginnies skrev.

Inte så kort, sorry mackan,:p
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Hade jag nöjt mig med att den ÄR sådan hade den först inte blivit opererad
hade jag fortsatt att resonera så den ÄR sådan så hade det aldrig gått.

jag ser vetenskap som en möjlighet att tänka utanför boxen -det slentrianmässiga tänkande, med andra infallsvinklar så blir plötsligt flera saker möjliga. Det är när man låser sig vid att "den är sådan" som man stänger dörrarna för möjligheten att allt går att förändra

även beteende och reaktioner.

man kan om man vill sträva mot harmoni, om man sneglar lite på psykologin, och förstår vilka mekanismer vi styrs av


Men för att man säger att en häst ÄR sån, så behöver man inte sluta hitta förklaringar och hur man kommer vidare med just den hästen.:confused:

OM protesterna är våldsamma (som jag tror ni hade tex) så skulle jag också bli riktigt orolig, jag håller med om att man måste lyssna på hästen på olika sätt. :bow: till att du kom underfund med vad som var fel och kunde hjälpa hästen. Går det bra med den nu:idea:

Som jag skrev så finns det många orsaker till spändhet och tittighet (som Heikes häst) är en orsak, dvs då kontrollbehov. Visst blir även den spänd just då den försöker komma upp med huvudet för att kolla särskilt i skritten. Men sen återgår den till arbetet, och det är också något jag känner växlingen mellan spänna till och återgå till fokus.

Kort sagt, jag menar ändå att spänning kan ha många orsaker. Nu får jag nog sluta innan mackis äter upp mej:eek:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Är inte psykologi en bas i etologin? Eller har jag missuppfattat något? Jag har inte läst etologi, utan bara "om" etologi när jag läste biologi (etologi ingick inte i biologutbildningen i Lund för hundra år sen när jag var ung och vacker.)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Är inte psykologi en bas i etologin? Eller har jag missuppfattat något? Jag har inte läst etologi, utan bara "om" etologi när jag läste biologi (etologi ingick inte i biologutbildningen i Lund för hundra år sen när jag var ung och vacker.)

Vill bara peka på att man ska se hästen för vad den är och människan för vad den är, två vitt skilda varelser, med ganska så skilda instinkter och beteenden.

Och att man i det, bara för att man läst psykologi för människor behöver bli expert på häst, (Dock vet jag i detta fallet enligt allt jag läst från Susan att hon är bra beläst även där)

Jag ville alltså peka på skillnaderna.

:laugh:





I mitt tycke.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jo, det är ju bra, men jag antar du förstår att det finns människor som kommer lika långt och mycket längre i sin hantering och ridning,än vad du gör, utan några somhelst högskolepoäng om ämnet- det finns något som heter känsla.


ja håller med - det kallas empati :laugh:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag är förvirrad rent allmänt över de massiva texterna som mer liknar bloggande än diskussion i denna tråden. vad exakt är frågeställningen ni vill diskutera? Kort och koncist tack!

ja vill och vill - jag fick en fråga i en annan tråd om ett påstående och eftersom det städningt missförstås ville jag reda ut begreppen, och för att inte trascha den så - så spinoff

Det jag vill få fram är att muskulär spänning i hästen kan bero på mycket annat än att den ÄR sådan. Att det inte är ett statiskt tillstånd utan påverkbart i allra högsta grad
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Vi kan diskutera hästpsykologi i det oändliga. Det har inget eller lite att göra med mänsklig terapeutisk kunskap.

Varför stänger den rädda polishästen m. fl av? Eller låter sig styras så?

det kallas tillit, det måste en körhäst ha till sin kusk, därför på körtävlingar har manhinder som sätter tilliten på prov - de brukar vara utslagsgivande

Så ingen missförstår - det handlar inte om tvång utan tilltro till att kusken reder ut allt till det bästa. En körhäst får aldrig stå emot dvs blir spänd på det sättet- för då tappar man styrbarheten - den måste vara igenom för att kunna påverkas med millimeterprecision

Kan behövas vid grindhål tex
och rädda en från att hamna i diken :eek:

En körhäst som itne alltid går fram till handen har man ingen kontroll över i sidled.

Som Jacko påpekar så är "Inlärningspsykologi" = klassisk betingning osv, den kunskapen kommer från djurförsök, så frågan är snarare om att det går att överföra till människor :eek::D Så där är ni helt fel ute ang. inlärningspsykolog
Det är det somman använder vid all seriös djurträning


vet man hur klassisk betingning går till - så kan man betinga om. Det finns flera andra mekanismer som styr rädsla också

Dvs upplever en häst ngt som obehagligt - så kan man om man är smart lära den att koppla om dvs få den att uppleva det som behagligt tom

Gjorde jag varje dag med hästar som var livrädda för hovslagaren. Till slut ville de följa med hem :o

Med mer tankeverksamhet så går det att betinga om det mesta

och ändra beteende

Man behöver iten gå på Universitet för det - det räcker med fantasi och inlevelseförmåga

Ps - jag rappar aldrig någon häst

Eftersom jag då läst inlärningspsykologi så använder jag aldrig straff - eftersom det inte lär hästen ngt :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag ville alltså peka på skillnaderna.
.

det är samma mekanismer som styr inlärning - och att lära om, oavsett om du är människa eller häst - det är däremot mer komplicerat på människa eftersom våra medvetna tankar kan ställa till det

men du har rätt så tillvida att hästen är ett flyktdjur och det kommer man aldrig ifrån,

Men ngt att tänka på.....

i vilt tillstånd flyr hästen ca 40 meter :grin: en gång i veckan:grin:

En del tama hästar har det mycket snärjigare än så...
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Är inte psykologi en bas i etologin? Eller har jag missuppfattat något? Jag har inte läst etologi, utan bara "om" etologi när jag läste biologi (etologi ingick inte i biologutbildningen i Lund för hundra år sen när jag var ung och vacker.)

etelogi handlar om alla mekanismer som styr djurens beteende, en del inlärda beteenden en del medfödda = isntinkter

Att fly är en isntinkt - men det som talar om när det är dags är en inlärt

Det är inte hälsoekonomiskt att fly vid minsta stimuli på savannen - man hinner inte äta då.

Man lär sig att diskriminera dvs skilja på vad som är farligt och inte. Det är därför jag säger att det är naturligt att vara i jämnvikt

det är också vad som sker i en logisk och förutsägbar värld, tamhästen borde inte behöva fly för någonting egentligen...

inte så många vill äta upp den
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 533
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 860
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp